De titel zegt het al, ons zoontje zit nu sinds 5 weken op de kleuterschool. Hij kan het nu inmiddels een hele week vol houden, maar is dan nog wel erg moe einde van de middag. Het is een drukte van geregel onderling en tussen moeders qua spelen, sommige kindjes spelen 4 a 5 keer per week met een ander kindje. Ik vind zelf 1 a 2 keer genoeg, en vraag me af of ik hierin afwijkend ben? Hij brengt de hele dag/week al door in gezelschap van klasgenootjes. En speelt thuis met zijn jongere broertje. Eenzaam is hij dus naar mijn idee niet.
Dat was hier in het begin van het schooljaar ook zo (nog wel een paar moeders die het doen hoor). Maar ik werd gek van al dat gezeur en dan ook nog eens een dochter die van alles zelf regelde zonder het te vragen. Dus hier is er voorlopig de regel dat er alleen op woensdagmiddag speelafspraken worden gemaakt. De rest van de week kan ze genoeg spelen met broer en buurtkindjes. Dit creëerde ook meteen rust, ook voor haarzelf + de afspraak dat ze alleen afspraken maakt als ik en de betreffende mama van het kindje er ook bij zijn.
Hier alleen mogelijk op woensdag en vrijdag, andere dagen gaat hij naar de BSO. Van mij mag hij afspreken op die dagen. Ik was in het begin bang dat het te veel zou zijn, maar het lijkt allemaal wel mee te vallen. Bovendien wordt er ook niet iedere keer afgesproken en soms wordt er spontaan besloten om samen met het buurmeisje te spelen. Wel zo makkelijk, dan hoef ik niet nog op stap om hem op te halen.
Milan wil vaak afspreken en dat mag van mij dan ook, als het kan. Op maandag en donderdag heeft hij zwemles, dus dan gaat het niet, maar de andere drie dagen wordt er meestal wel afgesproken. Dat is dan wel vaak bij ons, omdat Isabelle het ook altijd erg leuk vindt om met haar broer te spelen en dan spelen ze gewoon met z'n allen samen (vaak komen er ook meerdere vriendjes tegelijk). Als hij steeds bij iemand anders zou willen spelen, zou ik 1 à 2 keer in de week ook wel genoeg vinden, ik vind het ook wel fijn om hem lekker om me heen te hebben. Edit: als ik merk dat hij moe is, dan gaat het afspreken niet door. Dan houden we een spelletjes-/film-/leesmiddag om wat bij te komen. En in de vakanties houden we max 2x per week (maar liever 1x) aan.
Van mij mag ze bijna altijd spelen. Alleen donderdagmiddag kan het niet want dan gaat ze naar de bso. Verder komt het wel eens voor dat het niet zo goed uit komt, maar over het algemeen kan ze zeker 3 á 4 keer per week wel spelen.
Mijn dochter gaat 2 x per week naar de bso & 1 x per week naar opa en oma. Dan mag ze niet afspreken. De andere dagen in principe wel, tenzij er iets anders op de planning staat. Als ze alle dagen 's middags thuis zou zijn, zou ze 2 à 3 x per week af mogen spreken. Ze heeft hier namelijk in de straat ook kindjes om mee te spelen.
Mijn dochter gaat ook twee keer per week naar de BSO en één keer is oma er, die dagen kan/mag ze niet afspreken. De andere twee dagen in principe wel. Als ze niet naar de BSO zou gaan/oma niet op zou passen, dan zou ik denk ik, net als Miss T, 2 à 3 keer per week genoeg vinden.
Hier op woe en vrijdag afspreken. Door de weeks zijn ze pas om half 4 uit dus dat schiet niet op voor max een uurtje. 1 keer heeft een meisje hier gespeeld op donderdag maar dat kwam ook omdat moeder net niet op tijd op school kon zijn, dus soort noodopvang.
Vind je? Ik vind het juist fijner dat het dan maar kort afspreken is. Als mijn dochter op woensdagmiddag afspreekt, is dat ook maar voor ongeveer 2 uur. Dat ligt er ook aan of ze al vaker met dat kindje heeft afgesproken.
Gemiddeld 2 x per week, dat vind ik wel prima, meer vind ik te onrustig worden en op woensdagmiddag en vrijdagmiddag laat ik ze ook maar 2 uur ofzo ergens spelen, anders zijn ze niet meer te genieten. Pas als ze wat groter zijn, laat ik ze langer spelen.
Een keer of 2 per week. Zijn beste vriend woont tegenover en die spelen bijna elke dag. En hij zwemt op woensdag en vrijdagmiddag op de meest onmogelijke tijd.
Dat laten wij helemaal afhangen van onze zoon. Als hij wil spelen dan mag hij afspreken. Dat ga ik niet voor hem regelen (OK wanneer hij met zijn vriendje aankomt dat ze willen afspreken dan regel ik natuurlijk wel de rest met de papa of mama van het vriendje) Toen hij nog maar pas op school was ging hij maar zelden spelen met vriendjes. Hij had ook 3 keer in de week BSO, dus de week was gewoon druk genoeg. Na de grote vakantie heeft hij de smaak te pakken gekregen en wilde hij bijna elke woensdagmiddag wel met iemand spelen. En nu ik met zwangerschapsverlof ben en hij nog maar 1 keer in de week naar de BSO gaat (op dinsdag gaan ze daar sporten en dat vind hij zo leuk dat we die dag gewoon door laten lopen tijdens mijn verlof) wil hij bijna elke andere dag met een vriendje spelen.