Op dit moment hebben wij geen auto. Vriendlief en ik hoeven allebei maar een klein kwartiertje te fietsen naar ons werk, de supermarkt zit op loopafstand, en in het centrum zijn we ook met een kwartiertje op de fiets. De bus naar het station stopt voor de deur en daar doet hij 20 minuten over, als het druk is. Vriend kan met een OV-kaart van zijn werk gratis reizen, ik reis met korting mee. Op dit moment zou een auto voor ons alleen maar geld kosten terwijl hij veel stil staat voor de deur. Maar nu... verwachten wij eind september ons eerste kindje. Ik kan me voorstellen dat je dan minder makkelijk met openbaar vervoer ergens heen gaat en vooral in het begin zullen we het ukkie niet op de fiets mee kunnen nemen. Aan de andere kant, als we een auto kopen, zal die nog steeds veel stil staan, en alleen van zijn plek komen als we een keer bij opa en oma op bezoek gaan bijvoorbeeld. Het kinderdagverblijf waar we hopelijk een plekje vinden voor ukkie is op loopafstand. Daarnaast hebben we de komende tijd nog heel wat klussen in huis en dat kost natuurlijk ook geld, dus een auto zou een flinke aanslag doen op onze spaargeld-buffer. Wat vinden jullie: heb je een auto nodig als je kinderen hebt? Hebben jullie zelf een auto, of juist niet? Hebben jullie een auto geregeld rond de tijd dat je uitgerekend was, zodat je zelf naar het ziekenhuis zou kunnen (en dus geen taxi hoefden te bellen)?
Ik zou niet inzien waarom je een auto nodig zou hebben? Alles is op loopafstand zeg je... Oeps niet alles haha Maar in de bus is het ook goed te doen hoor En openbaar vervoer is ook goed te doen hoor... In ieder geval.. Ik ga altijd met de metro.. En echt niet iedereen met kindjes heeft een auto hoor
Wij hebben wel een auto, en met de bevalling was dat inderdaad erg handig. Maar als je het met je verloskundige bespreekt, kun je vast wel met hem/haar meerijden op het moment zelf. Verder rijd in door de week eigenlijk geen auto. Ik doe alles lopend en nu de kinds groter zijn ook op de fiets. Ik zou er zeker nu geen auto voor aanschaffen!
Bedankt voor jullie reacties. Het lijkt mij inderdaad eigenlijk ook niet zo nodig, maar ik krijg zo vaak van mensen (met auto's) te horen "heb je niet eens een auto!!??!?!" dat ik toch benieuwd was naar jullie ervaringen met kinderen en met/zonder auto.
Wij hebben ook geen auto.. sterker nog, wij hebben niet eens een rijbewijs! Met de bevallingen hebben we gewoon familie opgetrommeld! We missen het ook niet! Alles is lopend te doen en hier in de randstad ben je overal zo met het openbaar vervoer!
Ik zou hiervoor niet perse een auto aanschaffen. Als hij zo vaak stilstaat is het zonde van het geld. Aanschaf is zo gedaan, maar daarna gaat je verzekering en wegenbelasting etc. wel elke maand door. Mijn man heeft wel een leaseauto die we prive gebruiken, maar ikzelf doe eigenlijk alles op de fiets. Wij heben wel een (elektrische) bakfiets gekocht, dat vind ik dan wel weer erg makkelijk met 2 kleine kindjes. En voor je bevalling... tsja je weet natuurlijk nooit wanneer je exact gaat bevallen, maar misschien kun je wat afspreken met ouders/vrienden/familie dat je die kan bellen als je naar het ziekenhuis moet.
Wij hebben 2 maanden na de bevalling de auto weg gedaan. De auto was vanaf de bevalling niet meer gebruikt. Wij wonen in het centrum en station en bushalte op 5 minuten afstand. Heel soms missen we de auto wel. En dan vooral als we vrienden of fam willen bezoeken die verder weg wonen bijvoorbeeld een uur met de trein. Maar het bespaard ons zoveel geld en de keren dat wij de auto missen is zo weinig dat ik voorlopig zeker geen auto wil... In aug verwachten wij onze 2e en dan is onze 1e 14 maanden dus moeten we wel aardig wat uitgeven aan een duowagen die ook in het ov handig is. Maar dan nog is een auto duurder...
wij hebben beide wel een auto, maar die leasen we allebei dus eigenlijk ook geen auto ! Het is ook maar net wat je gewend bent, eigenlijk is het gewoon luxe om een auto te hebben! Als mijn verlof straks ingaat moet ik de auto inleveren, ja dat is even jammer want het is zo handig, maar goed wat ik al zei een mens is eigenlijk ook al snel verwend. Dus nee ik vind een auto niet nodig als je kinderen hebt. Als jij vind dat je alles net zo goed lopend kunt doen waarom niet? Of met de fiets
Vanaf wanneer kun je een kindje eigenlijk meenemen op de fiets? Neem aan dat het goed moet kunnen zitten voordat je een gewoon fietsstoeltje kunt gebruiken, dus vanaf een maand of 8?
hoi, wij hebben wel een auto, maar misschien een oplossing dat als je goed contact heb met straatgenoten dat je een auto kan lenen voor de bevalling, of inderdaad van familie die misschien 2 auto's hebben. ikzelf heb geen rijbewijs en doe eigenlijk alles met ov,fiets en lopen en dat bevalt mij goed, die kleine kan daar ook mooi bij mee. mijn vriend moet zijn auto hebben voor zijn werk, en is anti ov ik vind die beweging heerlijk en kijk graag naar de andere mensen wat voor mensen er in het ov zitten, nu denk ik wel dat het afhangt van waar je in Nederland woont, ik woon in Schiedam vlak bij Rotterdam dus alles in de buurt van mijn huis en alles soorten ov. kijk naar je eigen situatie en negeer wat anderen zeggen, iedereen heeft een mening maar kan niet in jou portemonee kijken dat kan alleen jij of je vriend. groetjes wendy
volgens mij moet je kindje inderdaad goed kunnen zitten om het mee te nemen op de fiets, maar je hebt ook beugels waarop je de maxicosi kan vastklikken en zo kun je het meenemen. Of wat dacht je van een karretje achter je fiets, zie er zoveel mensen mee fietsen
Wij hebben 2 autos, ook nodig voor ons werk, we wonen vrij afgelegen. Ons zoontje moet regelmatig naar het Sophia in Rotterdam en we hebben dan echt een auto nodig vanaf hier. Dus wij kunnen niet zonder 2 autos zelfs. Als je alles te fiets, te voet, per ov kan, waarom zou je dan gaan veranderen? Je bent het al gewend. Als ik naar de verlos moet moet ik ook weer 20km verderop zijn, zou te fietsen zijn, mits ik niet BI heb. En geen puf om nu zover te fietsen ook. Boodschappen voor de week moeten we ook daar halen, dus ook die auto voor nodig. Jammer want het is een behoorlijke kostenpost en niet al te vriendelijk voor het milieu.
Nodig niet, handig is het wel. Maar er staat een flink kostenplaatje tegenover, wij hebben het er voor over, maar dat is voor iemand anders weer anders. Overigens niet ten koste van alles, mocht er ineens een daling in het inkomen komen, is dat 1 van de dingen waarop wij zouden bezuinigen.
ik heb gemerkt dat mensen die veel met de auto doen, zich vaak geen voorstelling kunnen maken van het alternatief, namleijk alles met ov/fiets/lopend. Maar echt, tis geen enkel probleem Het enige waar je inderdaad mee zit is de bevalling, en de eerste 9 a 1o maanden dat je kleintje nog niet zitten kan. Mijn zus had een beugel voor op de fiets Steco - Consument maar later toen ze een tweeling kreeg een fietskar. Allebei werkte prima. En anders kun je ook nog een bak fiets nemen. Je zou ook nog kunnen kijken of je de fiets echt nodig hebt de eerste 9 maanden. Succes!
Wij hebben de auto ook niet nodig, hadden tot 3 weken voor de bevalling dan ook geen auto. Maar toch maar 1 gekocht van tevoren. Een oude ford ka, kostte weinig en kost ook weinig wegenbelasting. Was goed onderhouden (was van mijn sz) Moet zeggen dat ik er nu wel erg blij mee ben, met dagjes weg enzo, vooral als je ergens heen gaat en 's avonds naar huis moet. Ik zag mezelf niet 's avonds laat met kindje in de winter op de fiets/in de buggy. Ook als je onverwacht naar de huisartsenpost moet ofzo is het wel makkelijk. En voor de boodschappen.
Je kunt ook een abonnement op een autodate overwegen, zoals greenwheels. Dan kun je voor sommige uitstapjes de auto kiezen.
Ik heb pas sinds een jaar een auto en deed voor die tijd alles met de fiets en het ov. Ik heb wel express heel hard mijn best gedaan om een rijbewijs te halen voor de geboorte van onze dochter, maar dat heeft er meer mee te maken dat we ook verhuisd zijn en een stuk verder van alles afzitten. Ik moest b.v. lang reizen naar mijn werk, wat alleen nog wel ging maar met kind dat naar de opvang moest niet zou lukken. Als je voor jezelf niet zulke situaties hebt, dan zou ik echt niet voor het geval dat een auto aan gaan schaffen. Ik had rond de bevalling (en ik moest naar het ziekenhuis) ook geen auto en man was vaak van huis, maar ik was er van overtuigd dat als de nood aan de man zou komen dat ik echt wil iemand in de buurt zou vinden die zou willen helpen.
Het is maar net wat je zelf wilt, denk ik. Ik zou echt niet zonder mijn auto kunnen, maar dat had ik ook voor de kleine er was al . Als jij het geen probleem vindt, dan zou ik zeker niet nu een auto gaan aanschaffen.
Lijkt me heerlijk om alles erg dichtbij te hebben en het met OV, te voet of per fiets te kunnen doen. En waarom zou je er idd 1 aanschaffen alleen voor de bevalling en af en toe een keer omdat het handig is. Hierboven zijn al wat handige opties genoemd, om een maxicosi aan je fiets te zetten en een bak achter aan je fiets (ook handig voor veel boodschappen). Zou die auto ook veel minder willen gebruiken, maar ben er 1 nodig voor mn werk, maar ook om ergens heen te kunnen. Openbaar vervoer naar mn ouders is er bijna niet, en sowieso vanaf DL waar wij zitten is het nogal een heisa met veel overstappen, 3 x langer er over doen dan met een auto. En voor de bevalling: Je ouders, vrienden, verloskundige. Gewoon wat afspreken. En anders toch x taxi
Wij hebben 1 auto, vinden hem heel handig. Ik kon tegen het einde van mn zwangerschap ook niet meer zonder....lopen / fietsen was zo enorm vermoeiend! Dus ik was heel blij dat ik de hele dag mn auto ter beschikking had. Ook nu ze geboren is vinden wij hem nog steeds ontzettend handig. Financieel is het prima te doen dus wij hebben vooralsnog geen reden om het karretje weg te doen. Ik geef toe dat mij een auto niet noodzakelijk lijkt, ook niet met kids. Mijn moeder kan wegens omstandigheden helaas niet autorijden. Toch heeft ze mij en mijn 2 zusjes prima grootgebracht, allemaal op de fiets en met de bus. In onze situatie is de auto een luxe, maar dan wel 1 die we niet snel weg zouden doen.