Ervaringen met de tevreden baby?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Leonizzie, 6 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Een tijdje terug las ik op internet wat over het boek van Gina Ford "de tevreden baby". Door de revieuws op bol.com was ik nieuwsgierig geworden en heb het boek eens uit de bieb gehaald.
    Als ik het zo lees is het een heel andere aanpak dan wat ik normaal lees over het verzorgen en'omgaan met je baby tegenwoordig.
    Heb ook wel wat moeite met het idee van een kindje 2 uur wakker houden, omdat die van mij bijv. tot voor kort echt na 1.5 uur moe is. En na alle slaapproblemen in het begin zou het toen niet in mij opgekomen zijn om mijn kind na een bepaalde tijd wakker te maken.
    Ook de schema's lijken me zo te beperken, maar dat is misschien omdat ik er niet de persoon voor ben, ik wordt dan paniekerig als ik dat probeer te volgen en mmijn kind zal heel anders doen dan wat er voorgeschreven wordt en in een boek vind ik dan vaak te weinig oplossingen.
    Daarnaast wordt er in het boek al vrij snel met bijvoeding begonnen, wat tegenwoordig ook afgeraden wordt.

Maar nu was ik toch wel heel erg benieuwd of er hier moeders/ouders zijn die deze methode wel hebben toegepast en of dit succesvol was. Zijn jullie daar meteen mee begonnen of kan het ook nog na enkele maanden? Ben daar gewoon nieuwsgierig naar omdat het zo anders is dan wat ik tot nu toe geleerd en gelezen heb.

2. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Haha nou geen Gina Ford aanhangers hier dus aanwezig. Dat is dan duidelijk :)

3. futuremama

futuremama Fanatiek lid

10 okt 2008
    2.507
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    lekkerkerk
    Wij hebben gewoon ons eigen gevoel gevolgd en daar super makkelijke baby`s aan over gehouden.. Ik zou gewoon lekker je eigen gevoel volgen!

4. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Nee ik was ook niet van plan om het te volgen aangezien mijn kindje het echt niet trekt om steeds 2.5 uur achter elkaar wakker te zijn. Ook qua voedingsschema komt het niet uit met waar ze op de creche naar toe gaan.
    Ik vind het alleen interessant om verschillende therorien te lezen (over verschillende onderwerpen, ben een leesmuts) en was benieuwd of er moeders zijn die dit toepassen en hoe zij dit ervaren.
    Al staan er wel wat tips in die mij handig lijken en waar ik wel naar toe wil werken.

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    ik heb het boek ook uit de bieb geleend, gelezen en weer snel teruggebracht :)
    Ik werd alleen al akelig van het betweterige toontje en dat overdreven amerikaanse taalgebruik. Niks voor mij in elk geval!

Ook een vervelend boek: Babymanagement van Beatrix Kruse. Stond naast Gina Ford in de bieb... Daar staat in hoe je een baby kunt verzorgen door er zo min mogelijk tijd in te steken.. ja daar neem je ook echt een kind voor! allebei akelige boeken met akelige schema's voor ouders die niet in staat zijn om de signalen van hun kindje te interpreteren.

6. MamaMars

MamaMars Niet meer actief

bijzonder, aangezien Gina Ford Brits is :p

OT, heb er wel veel over gehoord, maar niks voor mij. Wij zijn van de go-with-the-flow-methode :)

7. adi

adi Niet meer actief

Ik ken beide genoemde boeken niet, heb eigenlijk vrij weinig met boeken, theoriën en 'methodes' die mij gaan vertellen hoe mijn kind op te voeden, vooral degene met heel populaire namen waar voornamelijk heel veel geld aan verdiend wordt.

Maar wat schrijft die methode dan voor? Ben wel nieuwsgierig nu hahahaha

Cowgirl, moeswt wel lachen om dat boek van jou.. in zo weinig mogelijk tijd :)

8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    @mamaMars ja op het moment dat ik het schreef twijfelde ik al of het klopte :) Ik meen me te herinneren dat ik op de achterflap las dat ze Britse was en toen al zo verbaasd was. Maar toch vind ik het een naar en overdreven toontje.. waar ze ook vandaan komt :)

9. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    @adi hoewel ik me bij een drieling nou wel weer voor kan stellen dat je er wat aan hebt; een methode om zo efficient mogelijk je kinderen te verzorgen :)

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier een Gina Ford gebruiker en een zeer tevreden ouder van twee zeer tevreden kindjes! MAAR... ik heb de routines alleen gebruikt als handvat en niet strikt gevolgd. Ik ben naar mijn kinderen blijven kijken en dat is me heel goed bevallen en af gegaan.
    Als je iets schrijft over Gina Ford zoals TS doet dan is het wel handig om de boeken echt en goed gelezen te hebben. Ford schrijft namelijk niet dat je je kindje 2 uur op moet houden maar dat het na verloop van tijd mogelijk is dat je kindje twee uur wakker blijft na de voeding (in tegenstelling tot wat vaak gebeurd: direct in slaap vallen tijdens of na een voeding). Dat is gewoon waar als ik naar mijn kinderen kijk. Dat betekent dus niet dat je je kinderen krampachtig 'op' gaat zitten houden maar wel dat je je anders instelt dan "Ha fles, daarna slapen'...

Wij zijn gestart rond 5 weken en bij beide zaten ze voor 10 weken volledig in de routine (PS: ik heb mijn kinderen beide nooit laten huilen..) en zijn we voor 8 weken van alle nachtvoedingen af.

Ik vind gewoon veel logica in de methodes van Gina Ford:
    - eten tussen 7:00 en 19:00 (wij doen 8:00 en 20:00, dat raadt mevrouw strikt af ;)) (eerst natuurlijk 7:00 en 23:00)
    - slapen tussen (eerst) 23:00 en 7:00 en later 19:00 en 7:00 (wij hanteren hier weer die 8:00 en 20:00)

resultaten hier:
    - zelden ziek (helaas op dit moment wel maar hier is iedereen geveld)
    - geen last van doorkomende tanden of kiezen
    - slapen van 23:00 tot 8:00 met 6,5 en 7,2 weken
    - slapen van 20:00 tot 8:00 met 14 en 18 weken
    - alleseters
    - kunnen overal slapen
    - nauwelijks eenkennigheid
    - zoon zindelijk voor 2 jaar

De boeken zijn geschikt wanneer je OF van plan bent de routines heel strikt te volgen (lijkt me vreselijk!) of wanneer je in staat bent je eigen lijn er uit te halen en dus het nodige zelfvertrouwen hebt en de tips en truuks gebruikt als handigheidje.

Gina Ford is inderdaad Brits.. dus dat betweterige Amerikaanse toontje valt reuze mee... Er is trouwens van het eerste boek een prima Nederlandse vertaling.

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    @cygnet maar jij geeft kv geloof ik he? In het hoofdstuk over borstvoeding staan zoveel foute adviezen opgesomd dat ik de rest van het boek meteen ookal ongeloofwaardig vond!

Zo moet je in de kraamweek al beginnen met kolven volgens haar schema. Dan heb je geen last van regeldagen, want je productie blijft hoog, want tijdens regeldagen kun je natuurlijk niet voeden volgens haar schema!
    Oh en de gekolfde melk kan je dan je man laten geven zodat jij kunt slapen en dat kan gewoon vanaf week 1 in een fles want tepelspeenverwarring is onzin.
    En melk in de koelkast is 24u houdbaar en in de diepvries 1 maand.

12. adi

adi Niet meer actief

Dit heeft toch totaal niks met een opvoedmethode te maken? Gelukkig heb jij sterke en gezonde kindjes.

13. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Mijn oudste sliep met 6 weken door en de methode die wij hanteerde was ons eigen gevoel! Het kan dus ook zonder boek, ligt ook heel erg aan het kind

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik heb bij beide ruim 2 maanden (bijna) volledige borstvoeding gegeven. Twee vriendinnen van mij hebben beide ongeveer 1 jaar volledige bv gegeven en ook Ford gevolgd.. kan dus best.

@Adi... een kind wat tevreden is, zich veilig voelt, goed eet, drinkt en slaapt etc raakt minder gemakkelijk ontregeld door dit soort zaken. Het kan dus wel degelijk een voordeel zijn

15. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

23 apr 2010
    4.523
    0
    0
    NULL
    NULL
    hear, hear!

(hier ook)

16. Funkie

Funkie Bekend lid

13 jan 2009
    929
    0
    0
    Maak sieraden (BIBI)
    Scheveningen
    Ik heb ook het boek en houd me niet aan het schema maar heb wel wat dingetjes ervan over genomen..

17. Bloemie80

Bloemie80 Actief lid

1 aug 2008
    452
    0
    0
    Wij hebben het ook een tijdje geprobeerd te volgen, we begonnen iets te strikt en vonden dat niet vol te houden. Maar de grote lijn hebben we wel gevolgd en het heeft bij ons heel goed geholpen om onze dochter een beter ritme te laten krijgen en hierdoor ging ze beter in haar vel zitten. Wij zijn er niet gelijk vanaf het begin mee begonnen, ik denk bij een week of 4 a 6 toen we er een beetje doorheen zaten... Ik heb een jaar borstvoeding gegeven, maar niet strikt haar schema gevolgd. Het lijkt mij juist wel handig om al vanaf het begin tussendoor te kolven, zodat je niet ineens met een te lage productie zit, hier had ik wel last van. Toen kon ik als een gek gaan kolven tussendoor om de productie weer op te krikken. Dit zou ik een eventueel volgende keer wel willen proberen, ik zou het dan niet al gaan geven tussendoor, want mijn dochter vond drinken uit de fles lekker makkelijk en hierdoor wilde ze niet meer aan de borst drinken en ben ik overgegaan op fulltime kolven.

18. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Jep ik heb het boek, en ik heb alleen de dingen waar ik achter stond toegepast toen mijn zoontje nog erg klein was. Maar ik heb een kind dat erg aan regelmaat en schema's hangt. Nu overgens niet meer hoor, maar die eerste maanden heb ik er toch vrij snel icm inbakeren een fijn ritme door gekregen. Ik denk dat je vooral ook naar je eigen kind moet kijken en zonodig kan je event. wat tips van Gina Ford toepassen. Maar het zal zeker niet voor iedereen zijn.

19. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!
    Het gaat er verder ook trouwens niet om of het met of zonder boek ook lukt. Wat ik de afgelopen maanden heb gemerkt is dat met voor het eerst een kind mijn gevoel mij ook wel eens in de steek liet en ook niet altijd het beste was. Ik heb me dus in bepaalde dingene verdiept om te kijken wat bij ons past.
    Daarnaast ben je nooit helemaal alleen op je gevoel bezig denk ik want we worden zo beinvloed door familie, vrienden, internet en boeken daar pikken we altijd iets van op wat we gebruiken.
    En het is denk ik ook afhankelijk van wat voor kind je hebt, soms zijn dingen makkelijk te roepen wanneer je vanaf het begin best een makkelijk kind hebt.

Cygnet, bedankt voor je reactie! Leuk om te horen omdat ik zo benieuwd was. Er zijn zeker dingen die waarbij ik denk: Hm best logisch. Maar zoals jij het beschrijft het gebruiken als handleiding met je eigen gezonde verstand en gevoel. Heel veel dingen zullen gewoon niet werken voor ons, maar zoals de voeding altijd starten vanaf 7 uur en bepaalde regelmaat is iets waar ik wel wat mee kan of wil uit proberen.
    Ik vond het gewoon boeiend en wilde eens weten wat er werd gezegd wat goed dat het voor jou werkt!

Deel Deze Pagina