Graag jullie ervaring en tips voor papa's en mama's die beide 40 uur werken?! Altijd 32 uur gewerkt maar wel met veel reistijd. Per 1 december ga ik beginnen aan een nieuwe baan. Bijna geen reistijd maar wel 5 dagen. Hoe doen jullie dat met huishoudelijke taken? Sociale verplichtingen? Tijd voor jezelf? Natuurlijk ga ik mijn meisje missen (al hoe wel ik aan het einde van de telling minder tijd kwijt ben aan werken i.v.m. minder reistijd voelt het anders omdat ik minder dagen vrij ben maar per dag minder uur weg ben) maar omdat we een geweldige gastouder hebben weet ik ook dat ze het naar haar zin heeft. Gelieve geen 'ik zou dat nooit doen' teksten plaatsen. Om diverse redenen deze keuze (moeten) maken. En van ver/ be-oordelen wordt ik niks wijzer. (mocht dit verkeerd staan dan kan dit topic natuurlijk verplaatst worden)
Lijkt me erg lastig combineren. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat je vooral vooruit moet plannen om alle sociale en huishoudelijke verplichtingen te kunnen doen.
Het is ondertussen 1,5 jaar geleden dat wij dit hadden, en ik vond het erg pittig. Mijn man werkte van dinsdag t/m zaterdag en was van smorgens ca. 11 tot savonds een uur of 10 weg en ik werkte 4 dagen (32 uur) door de week. Mijn man bracht onze oudste naar school en had op maandag oppasdag. Huishouden, boodschappen en andere afspraken zoals kapper, tandarts en huisarts etc kwamen allemaal op mijn "vrije" dag, zodat deze nog drukker was dan een normale werkdag voor mij. Nu hebben wij weinig familie en vrienden en zijn we meestal weekends thuis. Dus ook het weekend werd gebruikt voor huishouden en zondags probeerden we tijd te maken om leuke dingen te doen. Mijn oudste klaagde op gegeven moment wel vaak dat ik altijd maar aan het werk was en heeft ook een periode heel erg aan mij vast gehangen en vaak huilen smorgens als ik weg ging. Nu gaat dat beter, maar dat ligt ook aan het feit dat mijn man nu dus al 1,5 jaar thuiszit met zijn rug en weinig tot niets kan doen. Ik werk nu 5 dagen en ben 2 middagen in de week vrij. We hebben er nu een hulp bij voor 2,5 uurtjes per week, want anders hou ik gewoon geen tijd meer over om leuke dingen te doen met de kids. Maar wat mijn oudste zoon voornamelijk zag (in zijn beleving): dat ik alle dagen aan het werk was en in het weekend geen tijd had omdat ik dan ook nog van alles moest doen in huis (en soms in de tuin)
Vooruit plannen. In 't weekend bijvoorbeeld al koken voor maandag of voor de diepvries, zodat dingen een aantal keer per week snel kunnen gaan. Boodschappen 1 of 2 keer per week doen zodat je niet elke avond nog langs de supermarkt moet. Eventueel poetshulp inschakelen. Het grote voordeel is wel dat jullie overdag niet thuis zijn en dat er dus niets vuilgemaakt wordt tussen pakweg 8 en 5. Ook niet te extreem zijn qua poetsen. Je eet niet van de vloer, wel van een bord. Het hoeft dus niet allemaal continu "perfect" te zijn. Duidelijk afspreken wie dochterlief brengt en haalt bij de gastouder. Als jij bijvoorbeeld vroeg kan starten op je werk, brengt je man haar en kan jij misschien ook vroeg stoppen (en haar ophalen). Of omgekeerd. Man inschakelen om mee te helpen in 't huishouden! Jij werkt immers ook fulltime. Van in begin duidelijke afspraken hierover maken. 's Avonds kleding en spullen klaarleggen (zeker voor dochterlief) en bijvoorbeeld al de ontbijttafel dekken. Tijd voor jezelf echt inplannen. Bijvoorbeeld elk 1 avond inplannen dat je bijvoorbeeld met vriendinnen of vrienden afspreekt / gaat sporten / ... en ofwel blijft de andere partner dan thuis, ofwel huur je een babysit. Hoor ook es of iemand in de familie niet 1 keer om de zoveel tijd je dochter wil opvangen als je bijvoorbeeld samen een feestje hebt. Dat hoeft niet elke week natuurlijk, maar bijvoorbeeld 1 keer om de maand ofzo. En wie weet kan dochterlief soms wel mee als er vrienden met kinderen tussen zitten. Hier in Belgiƫ werken heel veel vrouwen met kinderen fulltime . Het puzzelen begint hier meestal pas als de kinderen naar school moeten en 14 weken vakantie per jaar hebben. Succes!
Wij werken ook beiden FT. Vriend brengt de kinderen, ik ga ze halen. Idealiter doe ik zoveel mogelijk de avond ervoor: rugzakjes klaarzetten, kleertjes klaarleggen etc, maar dit mislukt ook wel vaak... We proberen gewoon 's avonds het huis wat aan de kant te hebben, poetsen is voor tijdens het weekend. Ons (mijn) grote geluk is dat de kinderen warm eten op school, mijn vriend ook. Ik niet, maar ik hoef niet noodzakelijk warm te eten... Dus dit scheelt 's avonds ook al een pak, want dan is het gewoon nog een boterhammetje voor de kinderen. Boodschappen probeer ik te doen bv als de oudste gaat dansen. Dan gebruik ik de tijd tussen brengen & halen om boodschappen te doen. Ik doe meestal meteen grote aankopen, bv 24flessen melk, 5dozen cornflakes etc, zodat ik tijdens de week enkel even snel wat brood of beleg moet kopen. Ik moet wel toegeven dat wat "qualitatieve me-time" ontbreekt. maar dat ligt voor een deel aan mezelf omdat ik 's avonds liever dan in de zetel ga zitten, ipv nog op de hort te gaan...
Geen ervaring mee, maar ik zou denk ik een schoonmaakster inhuren. En boodschappen eventueel laten bezorgen. Lukt dit niet dan zou ik op bijvoorbeeld zaterdagochtend de taken zo verdelen dat de een boodschappen doet en de ander een rondje door het huis maakt.
Vorig jaar werkte ik 32 uur en ml 50-60 uur per week. Hij bracht dl naar de opvang en ik haalde haar op. Op mijn vrije doordeweekse dag deed ik boodschappen, kookte voor 3 dagen vooruit en deed het huishouden in hoeverre ik daar nog puf voor had. Aangezien ik het eerste thuis was verzorgde ik dl en zorgde dat het eten op tafel stond. ML ruimde af na het eten en deed de vaatwasser en dieren savonds verzorgen. Samen deden we de verzorging van dl en brachten haar samen of om en om naar bed. 1 avond in de week plande ik voor mezelf of voor vriendinnen, dan deed ml alles alleen savonds. 2x per week was ml savonds laat thuis en deed ik bovenstaande taken alleen. In het weekend was het tijd voor het gezin en familiebezoekjes. Eens in de zoveel tijd savonds iets leuk plannen met ml en dan paste schoonzus op. (dan sliep dl toch en "misten" wij geen quality time met dochter aangezien ze die al zo weinig had) Kleren wassen/opvouwen doen wij wanneer dat nodig is, dus geen vaste dag. Op zaterdagochtend tijdens het slaapje van dochter doen we samen grote huishoudelijke dingen zoals poetsen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit zeer vermoeiend vond maar het was zeker haalbaar. In tijden dat ik echt weinig puf/tijd had op mijn vrije dag dan deden we de boodschappen in het weekend samen of liet ik ze bezorgen (kost wel extra) Ook bestelden we vaker eten savonds ipv koken. (niet altijd even gezond en duur) Nu werk ik 3 dagen waarvan ze 1 dag naar oma gaat en daar eten we ook savonds, dat scheelt! 1 vrije dag is nu echt voor dl en 1 vrije dag waarin ik boodschappen doe, vooruit kook, opruim en poets en overige dingen als administratie regel.
Hier nooit anders geweten dan allebei fulltime werken met een kind. Wij hebben wel een huishoudhulp, gelukkig. Dat betekent dat ik niet hoef te poetsen of strijken, enkel opruimen. Geweldig! Verder: boodschappen online doen en gewoon oppikken in de winkel. Niet stressen over onbenulligheden als rommel. Prioriteiten altijd bij je gezin leggen in het weekend. Je kinderen gewoon meenemen naar sociale activiteiten. Op tijd gaan slapen. Afwisselen met je partner om thuis te blijven voor de kinderen, en dan zelf iets leuks gaan doen met vriendinnen. Eenvoudig koken: een croque of een tas soep is óók een maaltijd. Of kook extra puree voor twee dagen. Vries spaghettisaus in. Maak het jezelf makkelijk
Wij werken beide 32 uur, maar de meiden gaan maar 2 dagen naar de opvang. Door veel afwisselend en avonden/ weekenden te werken kunnen we het op die manier combineren. Maar dit betekend ook veel alleen zijn met de meiden. Huishouding etc. Doen we tussendoor als meiden wakker zijn en s avonds. Me-time is met de kinderen, maar dat vind ik niet erg. Wel 1 avond in de week sporten (zonder kinderen) Als ik thuis ben, dan kook ik standaard voor 2 dagen met alle verse groenten etc. 1 dag in de week boodschappen doen en alleen voor verse groenten etc. Nog extra naar de groenteboer/ bakker. En niet onbelangrijk; iedere zondag houden we vrij voor ons samen (met z'n allen)
Ik werk elke dag 1 uurtje en zaterdags 6 a 7 uurtjes. En ik ga elke dag naar school. Huishouden is hier : elke dag afstoffen, stofzuigen (2x pd), dweilen, toilet elke dag, badkamer 1x pw, wassen om de dag, 6x pw koken 1x pw doet schoonmoeder het 💕. Boodschappen doe ik zaterdag en zondag gezellig samen met dochterlief Sociale doe ik in het weekend, op school en werk haal ik al veel voldoening aan het gezellige kletsen. Hier wel veel meer tijd dan jij maar toch ook redelijk druk.
Wij werken beide 36 uur en zijn1 dag in de week thuis. Man werkt 4x9 en ik 4x8 plus 's avonds en ben op mijn thuisdag bereikbaar. En af en toe werk ik een extra dag. Halen en brengen bij het kdv hebben we verdeeld, en vaak zorgen we dat het eten al voorbereid is de dag ervoor. We hebben een hulp die schoonmaakt, verder stofzuigen we nog een keer in het weekend en soms doe ik wat extra's. Wassen doe ik 's avonds of in het weekend. Is prima vol te houden en na het eten 's avonds spelen we nog even met de kinderen. Werk en klusjes in huis doen we zoveel mogelijk als ze op bed liggen. Boodschappen ook 's avonds of snel in het weekend. Belangrijk is wel om tijd voor jezelf en je partner te hebben.
Bedankt voor de tips dames. De huishoudelijke hulp zit er helaas niet in. Mijn poetsnormen liggen al niet heel hoog. Meer tips blijven natuurlijk welkom.
Als we beide fulltime zouden werken zou ik alle vrije tijd willen hebben voor het gezin en voor zeker 4 uur in de week iemand inhuren voor het poetsen en eventueel strijk/was.
Ik werk 40 uur + per week, en mijn vriend ook, hij heeft ook nog reistijd, ik heb flex uren en geen reistijd. Alsnog is het een hell of a job om alles bij te houden. Wij hebben op dit moment iemand 1 keer per week voor de grote huishoudelijke taken. Ze komt op vrijdag en zo gaan we in ieder geval van top tot teen fris het weekend in. Door de weeks is het echt schipperen, van "gooi jij er even een wasje in" tot "waar is mijn dweil gebleven" Sociaal moeten we echt omheen plannen, en dit lukt wel, je moet gewoon de momenten pakken die je hebt, en daarmee doen wat je wilt doen (je werkt er immers hard genoeg voor) De ene keer staan we dus spontaan ergens op visite (na een belletje hoor haha) en het andere moment zitten we met zijn drietjes lekker voor de buis. Het is best wel wat plannen en redelijk wat drukte, maar niet ondoenbaar.
Toen ik een andere baan nam, 32 uur met veel reistijd, werd de huishoudelijke hulp een van onze beste beslissingen. Ik weet niet wat je precies bedoelt met 'mijn poetsnormen liggen al niet heel hoog', maar hey is voor mij meer dan een blinkende badkamervloer... Ze ruimt bijvoorbeeld het speelgoed op voordat ze gaat zuigen, en vouwt bv ook de was op. Bij mij is het ook: een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd (= rust). Verder is de vriezer onze grote vriend. Kook je pastasaus, soep, stoofvlees, curry oid dan meteen twee of drie keer zo veel en dan hup de vriezer in voor drukkere momenten. Verder hebben we de laatste tijd weleens gebruik gemaakt Appie, de boodschappenbezorgservice van de AH. Het delen van onze digitale agenda's, met kleuren voor wie wat doet, helpt bij het plannen en uitvoeren van afspraken. Tijd voor jezelf moet je echt inplannen, en je dan er ook aan houden Succes!
Wij hebben mijn ouders in de buurt dat scheelt veel. Zij brengen de kids s ochtends meestal weg waardoor wij op tijd weg kunnen en waardoor ik redelijk op tijd thuis ben. Ben ik eens echt vroeg, dan ga ik soms eerst naar huis om een kwartier eten voor te bereiden of te poetsen en dan haal ik ze op. Je zou voor gezonde maaltijden ook gebruik kunnen maken van apps waarbij je bij iemand in de buurt en maaltijd kan ophalen (er is een bekende, misschien weet iemand de naam): gezond eten zonder moeite en voor weinig geld. Misschien kan jij of je partner ook geregeld thuiswerken? In plaats van het praatje bij de koffieautomaat hang je dan even de was op tussendoor.
Wat zijn de werkdagen en uren van jullie beiden? En kun je daar in schuiven of flexibel mee omgaan? En is er een mogelijkheid tot thuis werken?
Ik weet mijn precieze werktijden nog niet. Man vertrek om 6.30 en is ergens tussen 16.30 en 18.30 thuis over het algemeen. Ik werkte 32 uur, had in totaal 12 uur reistijd per dag. Straks 40 uur werken en ongeveer 1,5 uur reistijd per week. Per saldo dus weinig verschil. Maar omdat ik straks 5 dagen werk is het vooral voor mijn gevoel meer. We kunnen trouwens beide niet thuiswerken. Denk ik, man zeker niet en ik heb het eigenlijk niet besproken. Mijn werktijden zullen ergens tussen 7.30 en 17.30 liggen. Geen idee hoe flexibel ze zijn.
Zo te lezen, geeft deze baan je toch meer rust. 12 uur reizen kost echt veel energie. Ik zou zeker onderzoeken of je thuis zou kunnen werken. Al is het maar dat je bijv. om 15 uur richting huis gaat om daar nog een paar uurtjes te werken. Je kunt dan thuis toch even de was aanzetten, de vaatwasser aanzetten etc. En het voelt ook toch net wat anders.