Dag dames, Ik heb weleens gelezen in geboorteplannen van anderen dat er mensen waren die kozen voor 'liever inscheuren dan een knip'. Nu is mijn vraag hoe ze tot die keuze kwamen. Heelt een scheur sneller? Doet inknippen zoveel pijn? Welke nadelen zitten er aan een knip die een scheur niet heeft? Of wat is anders de reden om voor inscheuring te 'kiezen'? Wanneer wordt gekozen voor een knip? Als de uitdrijving te lang duurt? Of als je al op het punt staat in te scheuren? Kan een knip een totaalruptuur voorkomen? Zit nogal met vragen en ben me een beetje aan het oriënteren. Als een scheur sneller heelt, zou ik daar ook voor kiezen. Maar kun je op het moment zelf wel 'beslissen', ik wil geen knip? Of moet je dat van tevoren aangeven of heb je simpelweg niets te kiezen?
Volgens mij wordt een knip enkel gedaan wanneer er haast is, of het persen duurt te lang, of er is bv een sterrekijkertje etc etc. Ze doen het in ieder geval niet ipv scheuren. Ben zelf bij beide gevallen uitgescheurd. Bij nr. 1 twee subrupturen en nog 1 in de vaginawand. (viel uiteindelijk wel mee in herstel, paar dagen heel gevoelig en daarna wordt t snel minder) Bij nr. 2 een perineum ruptuur (richting anus dus) en die is ook heel snel genezen. Volgens mij is dat ook de richting waarin ze ook een knip zetten... Zou zelf liever geen knip krijgen in elk geval! Ze geven je tijdens het persen goede instructies om niet (teveel) in te scheuren, en als het je lukt daarnaar te luisteren scheelt het vaak ook een hoop! Vast veel succes met de bevalling!
Ik vraag me bij het orienteren op mn bevallingsplan hetzelfde af, dus ik lees mee. Heb bij de eerste een knip gekregen trouwens, had geen keuze en heb er vooraf niet over nagedacht. Die knip is wel vrij snel gehecht en ik heb er bijna geen pijn aan gehad nadien.
Hier geknipt na bijna 1,5 persen en met een hoop duwwerk is ze eruit gekomen. Maar wil bij de 2e echt geen knip! Wat een ellende! Hechten deed enorm pijn, is ze meer dan een uur mee bezig geweest. Knip is gaan ontsteken, na een paar week weer en na 10 weken eindelijk genezen. Heel veel pijn aan gehad. Scheuren hersteld vaak makkelijker en sneller. Overigens heb je niks te kiezen en de vk heeft me ervan verzekerd dat er bij een 2e bijna nooit geknipt hoeft te worden. Beetje scheuren zie ik niet tegen op.
Ik geloof dat een scheur lekkerder aan elkaar groeit, om het maar zo te zeggen. Scheuren is volgens mij trouwens meestal iets dat 'gebeurt' (bij mij ging het op het laatst onverwacht snel, niet meer tegen te houden...), terwijl een knip bewust wordt gezet (bij spoed). De knip wordt trouwens volgens mij altijd schuin gezet, zodat je niet in het verlengde van de knip alsnog een totaalruptuur oid kunt krijgen.
Voordeel van een knip: dan gaat er toch vaak nog even een verdovingsspuitje in! Ik heb iig niets er van gevoeld.
ik heb nergens voor gekozen bij de eerste ben ik geknipt, heb ook wel 2u nodig gehad vd eerste pers tot de laatste dus had de gyne beslote een knip te geven, bij de 2e ging het snel vd eerste pers tot laatste 7 min en daar ben ik inwendig gescheurd.
Van het scheuren heb ik ook niks (bewust) gevoeld. Van het hechten daarentegen... Ik blijk niet zo lekker verdoofd te kunnen worden....
Je krijgt niet echt de keuze daarin lijkt mij. Maar ik kan het mis heben natuurlijk. Een scheur heelt netter zei onze cursusleidster van samen bevallen. Bij een knip meer kans op een bobbelig litteken. Het ene heelt niet sneller dan het andere en ook een scheur moet gehecht worden. Een knip wordt schuin gezet om eventueel het risico op doorscheuren te verminderen. Een scheur gebeurt en kan je niet leiden. Tip van onze cursusleidster: Vraag ALTIJD om verdoving tijdens het hechten!
Ik heb hier wel 6 spuiten verdoving gekregen geloof ik maar het hielp voor geen meter. Knippen heb ik iets gevoeld maar dat deed niet erg pijn door de verdoving. Maar t hechten was een ramp. Ik moest gewoon keihard puffen tegen de pijn. Mijn knip was ook helemaal naar binnen gescheurd en met name de huidlaag is slecht te verdoven. Brr... krijg nog de rillingen als ik er weer aan denk.
Nou inderdaad....dat hechten! Hels gewoon! Ik ben geknipt ivm vacuumextractie. Van de verdoving en de knip heb ik helemaal niets gevoeld, maar goed, alles deed op dat moment al pijn, dus het maakte me ook niet uit. Maar het hechten (3 lagen) was echt superpijnlijk. Ik was verdoofd maar het hielp niets. Ik heb alles gevoeld. Hoop dat het deze keer niet nodig is want dat was echt niet tof. En volgens mij kun je de keuze voor knippen of scheuren beter overlaten aan je vk of gyn, die ziet hoe het ervoor staat....Natuurlijk kun je wel aangeven wat je voorkeur heeft.
Bij de eerste geknipt, 2e gescheurd. Bij de eerste had ik geen keus, hartslag daalde, kind moest er snel uit, dus knippen en pomp. Bij de tweede geen pomp nodig gehad, dus hebben ze het laten scheuren. Voordeel: heelde sneller, ik heb er een stuk minder last van gehad. Het scheuren zelf vond ik wel pijnlijker aangezien ze voor de knip een verdoving erin hebben gezet + ik was al een uur aan het persen, dan ben je niet zo helder meer. Beide keren gehecht, eerste keer zat de verdoving van de knip er nog in, tweede keer zonder verdoving, het waren er maar 3 ofzo. Was goed te doen.
Bij de 1e kreeg ik een knip. Daar voelde ik niks van. Het bleek een zware jongen te zijn en het persen duurde te lang, vandaar die knip. Het hechten vond ik verschrikkelijk, lag ik daar met trillende benen en kon maar gedeeltelijk verdoofd worden (in mijn schaamlip kon dat niet ofzo, die hechting deed dus wel erg veel pijn). Het genezen duurde vrij lang en het was echt een opluchting toen de hechtingen eruit waren, na een dag of 5 geloof ik. Kon iig moeilijk zitten. Plassen vond ik de eerste dagen eng en pijnlijk. Durfde dat alleen onder de douche. Bij de 2e gescheurd en gehecht met verdoving. Niks van gevoeld, van het hechten en verdoven niet. Ook de dagen erna nergens last van gehad.
Ik heb ook een knip gehad ivm vacuumextractie. Ik heb niks van de knip gevoeld. Toen er gehecht moest worden (4 hechtingen van de knip en nog 2 van een scheurtje en een stel inwendige-oplosbare) ben ik verdoofd, dus daar heb ik gelukkig ook niks van gevoeld. Na 5 dagen haalde de VK de hechtingen eruit en dat was heeeeel fijn. Snel genezen verder.
Het 'voordeel' van scheuren is dat het langs de natuurlijke plooien gaat en daardoor vaak vlotter en mooier geneest, terwijl een knip juist overal dwars op wordt gezet. En je kunt natuurlijk ook een klein scheurtje krijgen, terwijl aan een knip niks kleins is. 't Is trouwens zo dat een knip doorgaans niet wordt gezet om een scheur te voorkomen; uit onderzoek is gebleken dat een knip geen totaalruptuur voorkomt. Een knip wordt vaak gezet als er meer ruimte nodig is (bijvoorbeeld als de schouder blijft hangen, of bij een kunstverlossing), als de bekkenbodem te weinig meegeeft, als de moeder geen kracht meer heeft of als de geboorte van het kindje bespoedigd moet worden. En helaas soms ook als de gyn op tijd naar huis wil, of als de dokter erg onervaren en angstig is.
Ik ben geknipt aangezien ik dreigde uit (in) te scheuren. Ging bloeden van binnenuit dus heeft ze me ingeknipt. Je voelt echt niks van een knip. Je hoort alleen het ''krakende'' vlees. Hechten daar integen vondt ik een ramp en is de enige keer dat ik heb gevloekt.
Episiotomie - Wikipedia De knip of episiotomie | Mens en Gezondheid: Zwangerschap Knippen en scheuren tijdens een bevalling | Mens en Gezondheid: Zwangerschap Misschien hebben jullie er iets aan
Hier ook een knip gehad, waarschijnlijk omdat dochter een sterrenkijkertje was. Al duurde het persen maar 25 minuten, dus niet echt lang ofzo (gezien voor een eerste kind vaak toch wel een uur staat). Heb de eerste week/anderhalve week amper kunnen zitten en amper kunnen lopen door die knip. Had er namelijk een enorme bloeduitstorting aan overgehouden (wist ik dankzij m'n kraamhulp). Voor ik er tijdens de sex geen last meer van had, waren we zeker een maand of 4 verder. Heb van de knip niks gevoeld trouwens, want ze had het al verdoofd. En toen ze wilde gaan hechten prikte ze me, met de opmerking dat ik dat als het goed is niet voelde. Wel dus, dus werd er nog een verdoving bij gezet. Bij de volgende wil ik als 't ff te voorkomen is geen knip trouwens, vooral gezien een scheur doorgaans sneller geneest enzo. Hier was 't trouwens een mediolaterale episiotomie.
Goede tip, maar ook met verdoving is het super pijnlijk. Tenminste bij mij wel, ik voelde iedere steek en als ze aan het hechtdraadje trok dan ging ik zowat door de grond. Want het is daaronder beurs en super gevoelig na de bevalling... dus die verdoving helpt niet zoveel. Ik heb een hele zware bevalling gehad maar ik vond het hechten nog wel het vervelendst van allemaal. De knip zelf heb ik niet gevoeld, maar die zetten ze ook midden in een wee dus dan heb je het veel te druk met de pijn van die wee!
Mij is juist altijd verteld dat een knip netter heelt dan een scheur? Omdat een knip een gecontroleerde scheur is en dus recht word gezet. Een scheur komt vanzelf en is daardoor vaak niet recht maar zigzag achtig, wat dus minder mooi schijnt te helen.. Hier geen knip en ook geen scheur gehad . Een heel inie minie scheurtje maar die was niet de moeite waard. Ik heb trouwens geen bevallingsplan gehad, maar wel heel duidelijk aangegeven dat ik alleen geknipt wou worden als het echt nodig is. Dus als de baby anders in gevaar komt of om totaalreptuur te voorkomen maar anders dus niet. Verloskundige heeft daar wel goed gebruik van gemaakt want toen ik na 40 min persen geen zin meer had, vroeg ze me of ze me moest knippen om het sneller te laten verlopen met als gevolg dat dochter 5 min later geboren is .