Ervaringen met drie jaar leeftijdsverschil

Discussion in 'Mama en gezin' started by Jillzz, Aug 25, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Hallo allemaal,

mijn man en ik zaten een beetje te discussiëren over wanneer we een tweede kindje zouden willen (mocht dit ons gegund zijn uiteraard). Ik vond de begin periode met onze zoon best wel pittig dus we wilden zeker niet te snel beginnen. Nu dacht ik eraan om over een klein jaartje te beginnen, zodat onze zoon minimaal 3 jaar is als er nog een kleintje komt. Dan is hij net wat zelfstandiger, maar zit je nog niet vast aan schooltijden. Nu weet ik natuurlijk niet precies hoe alles gaat lopen en hoe we er volgend jaar over denken, maar ik was vast benieuwd naar jullie ervaringen;)

2. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Mijn zoons schelen ruim 3 jaar en dat gaat heel goed samen. Maar soms vind ik het heel lastig dat ze net niet in dezelfde fases zitten. Daardoor moet je ze soms opsplitsen en zijn de mogelijkheden wat beperkter. Veel musea kunnen nu bijvoorbeeld niet omdat de jonge dat niet kan, maar tegen de tijd dat de jongste dat wel kan, vindt de oudste het niet meer leuk. Hetzelfde voor uitstapjes.

Mijn zus en ik schelen trouwens ongeveer hetzelfde als mijn zoons en als kind vond ik dat niet ideaal. Zelf had ik ze graag wat dichter bij elkaar gehad. Maar sommige zaken zijn niet te plannen en ik ben vooral blij dat ze er alletwee zijn.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Hier schelen mijn meiden 3 jaar 9 maanden.
    Ik kreeg 2 x een miskraam, het was niet zo gepland.
    Tussen jongste dochter en zoon zit maar 16 maanden.
    Ik heb dus beide "kanten" meegemaakt.

De dames spelen heel leuk met elkaar. Zeker nu de jongste 5 is.
    Mijn oudste (9) is nog vrij speels. Dus dat gaat prima.
    Wel merk ik dat het goed is,dat de jongste lekker haar eigen ding doet
    op school, en met vriendinnetjes. Want ze kijkt wel erg op naar haar grote zus.
    Na 6 weken vakantie was het ik-doe-wat-jij-doet...

Kortom, hier nooit problemen gehad.
    Overigens ken ik inderdaad wel de praktische zaken die Femkes noemt :)
    Naar de Efteling is super, maar papa mag in de python met de oudste.
    Terwijl ik naar het Sprookjesbos ga met de "kleintjes".
    Dus dat is soms wel jammer.

4. Rombely

Rombely Niet meer actief

Hier 2 jaar en 9 mnd er tussen en planning was minder dan 2 jaar, maar ik ben heel blij met dit leeftijdverschil. Ze zijn nu nog wel klein hoor, 1 en bijna 4, maar ze kunnen goed samen en hebben toch ieder hun eigen ding. Kleintje slaapt nog 2 keer per dag dus dan lekker de tijd voor de oudste. En over paar maandjes gaat de oudste naar school dus dan krijgt de jongste lekker zijn aandacht want dat schiet er nu nog wel eens bij in vind ik, het echt samen zijn met hem komt er niet van. Als de oudste eens een dagje weg is en ik alleen de jongste heb is het nog vaak bij tanken voor mezelf dus kijk ernaar uit dat ik ook echt tijd voor hem heb (maak...). Ze kunnen goed samen, maar dat ligt denk ik niet aan het leeftijdsverschil maar aan de karakters van ze, totaal tegenovergesteld:)

5. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    Tussen de eerste twee heb ik 18 maanden, tussen de tweede en derde 3 jaar en 2 maanden. Het heeft beide wat, bij het 18 maanden verschil had ik er nog 2 die lekker naar bed gingen en ik ook of naar bed kon om bij te tanken of even rustig zitten of juist dingen gedaan krijgen in huis.

Tussen de meiden met 3 jaar verschil heeft het in het begin niet zo geboterd, onze dochter had het er erg moeilijk mee dat ze een zusje had die alle aandacht kreeg en daarna aan haar speelgoed ging zitten en ze trok tot een half jaar geleden met alle liefde de haren uit het hoofd van haar grote zus, en van de bank af duwen
    met zichzelf had ze ook moeite want ze was wel stapelgek op haar kleine zusje maar die deed niet anders dan klieren dus waarom was ze zo gek met haar zusje ? En waarom kon grote broer juist zo goed met hun kleine zusje,

Nu gaat het juist super tussen die twee, kleine zus begint tegen grote zus op te kijken, mag haar graag na doen met dansen en vind het leuk als grote zus haar aandacht geeft en kliert een stuk minder, onze oudste dochter vind het nu helemaal geweldig een zusje te hebben

Echter ligt dit meer aan het karakter van de dames aan de voordelen van 3 jaar ertussen ;) want inderdaad je hebt door de slaapjes van de baby nog alle tijd voor je andere kind(eren) je kind van drie is al wat zelfstandiger en kan zelf eten of zelf aankleden en schoenen aan doen en zal waarschijnlijk overdag al zindelijk zijn of ermee bezig om het te worden.

Straks heb ik tussen drie en vier net wel net geen twee jaar, en ik kijk er wel weer erg naar uit om toch zo weinig verschil erin te hebben

6. Frisbie

Frisbie Bekend lid

Apr 3, 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Alle verschillen in leeftijd hebben voor en nadelen. Gewoon je gevoel volgen. Hier op 3 weken na 2 jaar tussen beide kids. Over 3 maanden dus 2 en 4 jaar.

Sinds de jongste 8 maanden is, slapen ze iedere middag 2 uur tegelijk. Wat een zaligheid haha. En ja mn jongste slaapt idd nog lekker iedere middag :)
    Ze spelen inmiddels heel veel met elkaar, zitten in dezelfde belevingswereld.

7. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Leuk om te lezen, toch wel heel verschillend dus. Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel graag een tweede kindje wil, het kindje opzich is heel erg welkom, maar dat ik wel op zie tegen zwangerschap en het eerste jaar. Dat speelt ook wel mee met de keus om nog te willen wachten. Zoon is nu 1,5 en ik kreeg pas na zn verjaardag het idee dat ik weer een beetje mezelf was. Daardoor ziet mijn man het ook nog even niet zitten ;)
    Ik hoor graag nog meer ervaringen..

8. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Tja wat is het ideale leeftijdsverschil? Dat voelt iedereen anders. Onze oudste 2 kinderen schelen 15 maanden. Nummer 3 kwam 19 maanden daarna. Ik had er drie in de luiers. Best veel te verzorgen nog dus. Als ze iets meer schelen dan is de oudste al iets zelfstandiger. Bij de andere kinderen was er iets meer leeftijdsverschil: 2 of 3 jaar.
    De kinderen dicht op elkaar hebben kan best pittig zijn, maar geen een kind is hetzelfde. Het kan makkelijk dat het eerste jaar bij nummer 2 jou veel makkelijker valt als bij de eerste.
    En tja, met een groter leeftijdsverschil hebben ze verschillende interesses....Ja dat klopt, maar ik vind 3 jaar geen mega groot verschil hoor.
    En als je een groter gezin hebt dan heb je dat 'probleem' nog veel meer. Wij hebben nu 6 kinderen en nummer 7 is op komst. Tussen de oudste en de jongste zit 15 jaar. Dan is het ook heel moeilijk om een uitje te verzinnen wat het hele gezin echt leuk vind.

En bedenk wel dat jij wat in gedachten hebt: 3 jaar verschil lijkt mij fijn. Maar dat hoeft niet zo te gebeuren. Wie weet laat een volgende zwangerschap iets langer op zich wachten en is je oudste (bijna) 4 voor er een broertje of zusje komt.
    Dan is het voor je oudste wel een flinke verandering: èn voor het eerst naar school èn een baby erbij.

Succes met het nemen van een beslissing die bij jullie past!

9. Bilou

Bilou Bekend lid

Oct 29, 2011
    879
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier precies 3 jaar en 2 weken verschil. De kleine is nu 3 weken oud en tot nu toe gaat het nog goed.

De oudste is zelfstandig, dus dat scheelt veel. Vind ik zelf.

10. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hier tussen de oudste en middelste 3,5 jaar verschil: vind het wel redelijk ideaal haha. Oudste was al behoorlijk zelfstandig en zindelijk, sliep goed door, begreep de dingen ook gewoon echt goed als ik bijv. borstvoeding gaf en even niet kon helpen dan was dat ok etc.
    Tussen de middelste en jongste zit geen 2 jaar verschil (22 maanden): vond dat best pittig op de slaapjes na, want die kon ik wel meepakken (oudste op school en even mijn ogen dicht als de andere twee ook sliepen). Maar met het zindelijk worden, terwijl ik een kleine baby aan de borst had, de peuter driftbuien, gebroken nachten door nachtangsten en de baby.. Pff. Best heftig. Helemaal met het temperament van die beide dametjes. Merk nu wel dat de jongste heel veel oppikt van de middelste, die doet echt vrij veel na en mee wat betreft letters, knutselen, puzzelen etc. Dit was op die leeftijd van de middelste toch ietsje anders richting de oudste, omdat het teveel scheelde.

Wat betreft omgang met elkaar weet je het natuurlijk nooit zeker. Hier kunnen ze alledrie heel goed met elkaar spelen, maar ook de oudste met de jongste, de oudste met de middelste en de middelste met de jongste. Ken gezinnen waarin het niet echt werkte met zo'n leeftijdsverschil, maar ook waarin een klein verschil juist niet lekker was, omdat ze dan redelijk in dezelfde fases zaten. Daar valt niet zo heel veel over te zeggen dus.

Zelf ervaar ik niet zo'n probleem met uitstapjes. Tot nu toe vinden ze alledrie de dingen geweldig leuk die wij doen. Af en toe gaat de oudste eens alleen mee ergens heen met opa, oma, tantes/ooms (Nemo, museum, groter pretpark), maar uitstapjes als gezin zijn altijd erg leuk geweest tot nu toe. Nu is de oudste altijd dolenthousiast dus misschien ligt dat daar wel aan ;)

11. LiLaa

LiLaa VIP lid

Feb 9, 2011
    6,120
    0
    36
    Genieten van mijn mooie gezinnetje
    Op de roze wolk :-)
    Tussen Kaan en Atilla is er net geen 3 jaar leeftijdsverschil.
    Atilla is in Juni geboren, en Kaan werd toen in Aug 3 jaar.
    Ik zeg alleen dit; 3 jaar is perfecte leeftijdsverschil, mooier en beter kan niet! Ze zijn nu inmiddels 1 jaar en 4 jaar geworden, wat kunnen ze leuk samen spelen, en Kaan is een geweldige broer. Kortom nooit problemen gehad, het is alleen maar beter en makkelijk zo 😊.

Succes met jullie beslissing.

12. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Hier 3 jaar en 8 maanden en ik vind het wel fijn.
    Was eerst niet zoveel tijd bedoelt maar ja door omstandigheden.
    Nu vind ik het wel fijn want mijn zoon is alweer wat zelfstandiger:)

13. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Ook een hoop positieve ervaringen dus, fijn om te horen. We hebben nu besloten om het een half jaartje te laten rusten, daarna nog eens rustig bespreken hoe we er dan in staan en dan zien we wel hoe het loopt.
    Ik ben overigens dol op achtbanen en mijn man maak je blijer met het sprookjesbos dus die uitstapjes komen ook wel goed:D

14. San1984

San1984 Fanatiek lid

Apr 26, 2012
    1,066
    0
    0
    Als het goed zit er straks 3 jaar en bijna 4 maanden tussen dochter en haar broertje/zusje.

Ben benieuwd hoe dat gaat zijn.

15. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze meiden schelen 3 jaar en 4 maanden. In mijn omgeving heb ik gezien dat een klein leeftijdsverschil niks voor mij zou zijn. Daarnaast heb ik bij de oudste een zware zwangerschap en bevalling gehad, met een bijbehorend lang herstel. Wij hebben een aantal jaren gedacht dat het bij een kind zou blijven.
    Maar voor mij is dit leeftijdsverschil perfect. Onze oudste was al behoorlijk zelfstandig toen de jongste geboren werd. Ze konden al snel met elkaar 'spelen', en zijn nog steeds dol op elkaar.
    Wat de efteling betreft..;).. Ik zie onze oudste de komende tien jaar nog niet in achtbanen gaan. Terwijl het voor de jongste niet snel genoeg kan gaan. Dus het heeft natuurlijk ook met karakter te maken en niet alleen met het leeftijdsverschil.

Share This Page