Hi! DL en ik zijn een aantal weken geleden begonnen met Rapleyen. Het gaat super goed, ik merk dat ze het erg leuk vindt om samen met papa en mama te eten. Maar er is iets wat ik erg onduidelijk vind. En dat is wat ze nou wél en níet mag hebben. Het boek van Gill Rapley zegt dat ze alles mag hebben, alleen wel zoutloos, suikervrij, geen honing, geen pinda's. Duidelijk. Maar wat me in verwarring brengt zijn die sites. Sommige sites zeggen om ivm allegieen te wachten met bijv. brood, eieren, aardbeien. En elke site zegt weer wat anders. Verwarring! Hoe hebben jullie als ervaren Rapleyers het gedaan? Voor de duidelijkheid, er is geen voedselallergie in haar familie.
Ik heb ze altijd ''alles'' gegeven, behalve aardbei en kiwi, dat is allergie gevoelig en mag pas na een jaar.. Wij eten zelf eigenlijk altijd hollandse pot, dan kunnen ze eigenlijk meteen mee eten..
Ik was wel wat voorzichtiger, maar er spelen ook allergien in de familie. Wat ik zelf wel prettig vond was het introductie schema van borstvoeding.com Sommige dingen kan je beter net wat langer mee wachten.
Ik vind het schema van S. Kleintjes van borstvoeding.com heel erg voorzichtig. Prima als je een kindje hebt met een verhoogde allergie-kans, maar voor een kindje zonder allergieën in de familie is volgens mij je gezond verstand genoeg.
Hier ook volgens de kleintjes methode oftwel borstvoeding.com Maarunu met 10 maand eet hij eigenlijk gewoon alles al mee en volg ik mn gevoel
Hier gewoon altijd alles gegeven hoor, zelfs met allergie in de familie gelukkig altijd gewoon goed gegaan (ja ook aardbei, brood, kiwi). Ik geloof dat je tegenwoordig ook TE voorzichtig kunt zijn ... maar net waar je je goed bij voelt!
Ik heb het op gevoel gedaan, mijn kinderen kregen alles behalve noten en honing (geen allergieen in de familie).
Hier kregen ze vrijwel alles wat wij ook kregen. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten (nootjes, rauw vlees etc), maar verder alles wat de andere kids ook kregen.
Ik heb tot na een jaar gewacht met aardbei, bessen, frambozen (en dergelijke), kiwi, sinaasappel/mandarijn, meloen, uit, zout en toegevoegde suikers. Brood geloof ik tot 8 maanden oid. Met nitraatrijke groenten (als spinazie, sla ed) heb ik ook wat langer gewacht en daarna met mate gegeven (maar ik geloof dat dat inmiddels achterhaald is). Tot een jaar hebben ze vrijwel vegetarisch gegeten. Noten, pinda's en honing krijgt de jongste nog steeds niet, maar dat is in het geval van honing meer toeval dan zo gepland. Bij ons zitten allergieën aan beide kanten in de familie. De oudste reageerde alleen op citrusvruchten als ze er meer dan één stuk van at/dronk en zij at potjes, wat de keuze wat beperkter maakt (ik wilde Rapley, maar dat werkte bij haar niet). Bij de jongste wel Rapley, zij reageerde/reageert sterker op dingen, dus daar ben ik met de introductie van dingen voorzichtiger geweest.
Volgens mij is het schema van kleintjes waarin staat wat ze wanneer mogen te vinden op borstvoeding.com
Oké, wisselde manieren dus. Ik ga maar gewoon kijken wat goed voelt, met het schema als leidraad. DL krijgt nu voornamelijk veel fruit en groente en ook brood met mate (dat vindt ze zo lekker!). We zijn net begonnen, het meeste spuugt ze toch weer uit.