Lastig met eten: hoe ga ik daar mee om?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Elin78, 14 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Mijn zoontje is enorm lastig tijdens het eten. Hij wil niet eten (hooguit een paar hapjes). Gevoerd worden wil hij al helemaal niet. Als we hem zelf laten eten, neemt hij nog wel een paar hapjes, maar niet veel. Nou prima, dan niet, ik ga hem niet dwingen te eten, maar hij is echt aan het vervelen, dus dreinen, gillen, etc. met zijn bordje slaan, eten fijnknijpen, etc.
    Ik word er een beetje chagerijnig van elke avond, moet ik hem nou juist nergeren of boos worden. Iemand tips?

2. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou het negeren.
    Hier gaat het ook al een tijdje zo.
    Ligt echt aan deze leeftijd!

Als Valerie gaat klooien met haar eten, dan haal ik het gewoon weg.
    Eventueel probeer ik het later weer.

3. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Niet moeilijk over doen idd,gaat vanzelf over!
    Ikzelf heb 2 bordjes staan,een waarvan ik voer,de ander mag ze zelf van eten..er ligt ook een lepel bij.
    wil ze niet,wil ze niet...krijgt vanzelf wel weer trek;)

4. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ze hebben ook niet zoveel nodig hoor, op die leeftijd. Ze krijgen nog brood, een koekje, fruit, dus een paar hapjes is ook prima.

Houd het (voor jezelf en voor je ventje) wel gezellig! Zo wordt het eten op zich uiteindelijk ook vanzelf weer aantrekkelijker!

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Niet dwingen... werkt hier ook voor geen meter en kweek je alleen maar weerzin tegen het eten.
    Je kunt wel kijken of het op een of andere manier leuk te maken is, (misschien werkt bij jullie de: hier komt een helicopter, hier komt opa in een vliegtuig, hier komt oma op de fiets, enz enz truc?).
    Bij Thirza werkt het iig om haar zelf wat te laten doen, ze roert dan ijverig rond op (liefst ons) bord. Wij prikken er dan af en toe gauw wat aan en dat gaat haar mondje in.
    Ik was eerst ook zo gebrand op dat ze genoeg at, maar de laatste tijd slaapt ze niet beter als ze goed gegeten heeft, (bij de gastouder, met alle andere etende kids in het oog, eet ze dus wel, en veeeeel!). Blijkbaar kan ze de honger 's nachts beter hebben inmiddels, en ze hebben na het jaar ook minder nodig he?

Als ie echt slecht gegeten heeft overdag, wil het misschien nog werken om een fles pap te geven voor het slapen gaan? Hij heeft dan niet door dat ie dat krijgt vanwege slecht eten, (want je geeft geen alternatief op het moment dat ie niet wil eten) en je komt misschien wel ietsje rustiger de nacht door?

6. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Thanks meiden.
    Rozemarijke: precies wat ik net heb gedaan, een lekker flesje pap. Ik hoop echt dat hij vannacht niet wakker wordt van de honger...

7. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Hier ook zo'n eigenwijs mannetje (wel wat ouder al) die ook lastig doet, alleen met warm eten gelukkig.
    Overdag krijgt hij 2x 1 boterham, daar zijn we tevreden over.
    Beide keren tussendoor een half stuks fruit, dus samen ééntje.
    Geen koekjes, snoepjes of wat dan ook, want dan eet hij helemáál niet 's avonds!
    Soms hebben we geluk, dan eet hij een paar hapjes. Soms ook niet, zoals vanavond. Baaaaaaalen kan ik daarvan.
    We hebben ook van alles al geprobeerd. Zelf eten/voeren, met vork of lepel of zelfs allebei, alles wel/niet door elkaar muizen, vlees apart/er doorheen, schaaltje, groot bord, klein bord, kinderbord. Komt een muisje/auto/vliegtuig/tractor aangelopen... Afleiden, negeren, pffff, het helpt allemaal niets. Als meneer geen zin heeft, eet hij geen hap! :( Meestal geef ik hem wel wat yoghurt daarna, maar soms ben ik zo gefrustreerd dat hij alleen wat thee krijgt voor hij naar bed gaat. Maar hij wordt ook nooit wakker van de honger, slaapt altijd wel tot half negen ongeveer. ;)
    Het duurt nu al ruim 3 maand, ik vind het vervelend dat hij zo weinig groenten binnenkrijgt, hoewel hij wel elke dag zijn fruit eet.

Dus ik doe steeds maar weer m'n best om het te negeren, maar brrr, dat valt me niet altijd mee.

8. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Negeren en niet dwingen. Probeer het wat leuk te maken. En vooral niks lekkers aanbieden dan lijkt het voor hem net alsof het niet eten resultaat heeft. En dan doel ik niet op het eventuele flesje voor het slapen gaan maar meer gelijk na het weigeren van zijn avondeten bv een lekker danoontje geven. Ik heb dat zo vaak in mijn omgeving gezien. De redenatie was "dan hebben ze tenminste iets gegeten". Eindresultaat is dat het eten alleen maar slechter wordt.

9. misa

misa Niet meer actief

Ja, erg frustrerend! Maar ik zou het ook negeren. En zorgen dat het eten geen negatieve klank krijgt!

Mijn nichtje heeft het drama met (avond)eten bijna 3 kwart jaar volgehouden. Was volgens het cb niet erg, zorg wel voor vitaminen in fuit, komkommer, tomaatjes e.d.

10. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Hier is het sinds een week ook een rommeltje met eten. Ze weigert het, speelt er wat mee, laat het uit haar mondje vallen, gaat achterstevoren in haar stoel hangen... Gillen en dreinen doet ze niet gelukkig maar omdat ze vrij licht is vind ik het belangrijk dat ze genoeg binnenkrijgt. Ik geef haar nu wat vaker wat ze lekker vindt en geef wat meer als toetje zodat ze toch genoeg zuivel eet. Zal wel weer een fase zijn denken we hier maar.

Deel Deze Pagina