Je hebt het ook wel nodig, maar met eiwit alleen kom je er niet. Je zult het ijzer zelf ook aan moeten vullen. Anders kun je eiwit eten tot je scheel ziet maar blijft je HB laag.
Een te laag hemoblobinegehalte (hb) veroorzaakt bloedarmoede. Hemoglobine is een ijzerhoudend eiwit, maar de enkelvoudige eiwitten oftewel proteinen in een product als Protifar zorgen er niet voor dat je lichaam meer ijzer aanmaakt. Je kan je ijzergehalte verhogen door de juiste voedingsmiddelen te nemen en door vitamine C te nemen dat de opname van ijzer in het bloed bevordert.
Hangt ervan af of je thuis of in het ziekenhuis wilt bevallen of ze je hb nogmaals checken. Ik heb altijd al een laag hb (lager als normaal is) en ik moest minimaal hb 6.0 hebben om thuis te bevallen. Bij de eerste ben ik thuisbevallen met hb van 6 en dat ging prima, de 2e moest ik naar het ziekenhuis omdat ons ukkie net voor me bevalling zich had losgemaakt uit me bekken en dus niet meer ingedaalt lag... Toen hadden ze me wel nog in het ziekenhuis geprikt om te checken of ze bloed klaar moesten leggen