Ervaringen met een Peugeot 307 SW

Discussie in 'De lounge' gestart door evenstar, 1 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Wij hebben ons oog laten vallen op een tweedehands Peugeot 307 SW (bouwjaar 2003). Wie heeft ervaring met deze auto? We zijn vooral geinteresseerd in hoe de auto is qua kosten in onderhoud, wat zwaktes zijn, waar we op moeten letten bij de aanschaf.

We hebben al een proefrit gemaakt en vonden hem op zich meteen prettig. Maar goed, alles is geweldig als je gewend bent je op te vouwen in een Corsa :D

Hij moet ongeveer 2-3 jaar mee (we hopen op 3 kindjes en dat gaat niet in die auto, maar om nu al met een zware MPV te rijden als het niet nodig is...). Vandaar dat we een wat oudere kopen en er niet teveel aan uit willen geven. ;)

2. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Hallo,

Wij hebben een 307sw uit 2004. Ik vind het een heerlijke auto! Wij hebben hem nu 3 jaar en hebben nu pas voor het eerst wat slijtage meegemaakt. Verder alleen de normale dingen die gerepareerd moeten worden.

Wat betreft de kosten vind ik het wel mee vallen. Wij hebben trouwens een diesel. Die rijdt ongeveer 1 op 16 op lange afstanden.

Waarom zouden er geen drie kinderen in kunnen trouwens? Bij ons is de achterbank geen bank maar losse stoelen en achterin in de klep zeg maar kan je ook nog twee stoelen plaatsten. Dus eigenlijk kan je met 7 mensen in die auto.

Af en toe hebben we trouwens wel een ABS storing maar nu hebben we de sensor laten vervangen. Dus dat zal ook opgelost moeten zijn nu.

Succes met je zoektocht!
    Groetjes Mowtom

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ehm, hier gaat ie straks 4 kids vervoeren (stiefdochter is 11,5 stiefzoon 9,5 en dochter 3,5 nu en we hebben 'm inmiddels al 3 jaar) en een 5e zou ook nog kunnen.... Er kunnen namelijk in de kofferbak 2 extra stoelen geplaatst worden :)
    Pas met 4 grotere kids moet je echt aan de MPV hoor, wij gaan hier de eerste anderhalf jaar nog prima toe kunnen met deze :) Zijn al wel wat aan het rondkijken, maar da's meer om -als we een mooi geprijsde MPV tegenkomen, daar mooi van te profiteren :)

Wij hebben er goede ervaringen mee, weinig onderhoudskosten, (alleen bij APK en grote beurt eigenlijk kosten, en dat zijn de afgelopen jaren steeds van die dingen geweest waarvan je weet dat ze een keer aan vervanging toe zijn. Wij hebben net alles zo'n beetje wel gehad en de laatste 2 keren waren de kosten voor APK en grote beurt dus echt laag :)).
    Ik vind 'm erg prettig rijden, veel laadruimte, maar toch een compacte auto.

4. tulip

tulip Niet meer actief

wij hebben er ook een aantal jaar met plezier ingereden, geen gekke gebreken eigenlijk. Lekker ruime koffer (wij zijn kampeerders) prima auto eigenlijk. We hadden wel een diesel overigens.

5. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Schoonzusje heeft er eentje en zij wil m graag kwijt. Veel storingen in de elektronica.
    Verder voor een diesel zuipt hij behoorlijk 1 op 14.

6. singa

singa Niet meer actief

Wij hebben er ook 1. Wij hebben een benzine motor. Ik vind het een geweldige auto maar hij is absoluut niet zuinig. Onze auto is van 2005 en heeft een panoramadak. Ik weet niet of dat standaard het geval is maar ik vind dat echt een pluspunt.
    Onze gaat er nu alleen uit omdat we een lease auto zijn gaan rijden.

7. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Ik had een Peugeot 306 SW. 307 zal wat ruimer zijn, denk ik? Dus met 3 kinderen IDEAAL! Ik had de auto vanwege de grote kofferbakruimte; We hebben een grote hond die ook wel eens mee wilt;) Die hond had zeeen van ruimte! Daarbij kon ook nog eens een volwaardige Mutsy Transporter mee in de kofferruimte en had hond alsnog voldoende ruimte (mutsy wielen wel om ruimte te besparen eraf gehaald)

Voordeel is dat de Peugeot dakrails heeft, met vakantie dwarsbalken erop en je kan er een dakkoffer op kwijt (hebben wij nooit gedaan trouwens).

Het onderhoud voor een Peugeot valt mee. Wij hebben hem niet laten dealer onderhouden. Waar je op moet letten is of de koppakking niet lek is! Dat had mijn Peugeot wel dus (achteraf gezien, hij verbruikte heel veel motorolie). Herken je als je de motor stationair laat draaien een paar minuten. Daarna druk je flink gaspedaal in. Als je veel witte rook uit je uitlaat ziet komen, is er vaak een lek in de koppakking. Bij het vullen van motorolie zag ik ook allemaal aanslag op de dop, volgens de garage kan dat ook een teken zijn van een lekke koppakking volgens de garage.

Verder het standaard onderhoud. Hadden een benzine, 1.4 uit '98.

8. SuusW

SuusW Actief lid

5 mei 2010
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben ook een Peugeot 307 SW. Ook al 2x een ABS storing gehad. Verder zijn regelmatig de lampen kapot. Schijnt een bekend probleem te zijn bij de Peugeot. We hebben een automaat, rijdt prettig maar niet zuinig. De auto is uit 2003. Verder is het met kids ideaal. Tijdens de vakantie halen we er een stoel uit zodat we meer opbergruimte hebben. We hebben een bagagenet aangeschaft zodat we de kofferbak tot bovenaan kunnen gebruiken. Bagage/ tassen kunnen dan bij het remmen niet op de achterbank terecht komen. Ik ben zelf wel benieuwd wat je nu betaald voor een peuegot uit 2003! Wij willen 'm binnen 1 a 2 jaar gaan inruilen

9. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Wij hebben 1 uit 2006.
    Erg fijne auto, ook handig dat de stoelen er los uit kunnen en dat je stoelen in de kofferbak kunt plaatsen.
    Wij hebben nog geen problemen gehad, alleen gaan de lampen idd snel stuk.

10. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Wij hebben een break, dat is de uitgeklede versie van de sw. Niet gezien bij het kopen :p.
    Inderdaad vaak de lampen kapot en ik vind de auto een gammele indruk maken. Hij rammelt nogal snel omdat het plaatwerk niet al te degelijk is (je kunt het zo induwen). Ook geeft hij niet goed aan wanneer de tank leeg is dus tank ik maar gewoon iedere maand ;).

Verder is het een fijne auto waar veel in past en het zicht vanaf de bestuurdersplek is echt supergoed. We hebben ook nog een andere auto en daarbij merk ik echt dat ik minder zie door de positie van het dak en die stukken plaatwerk aan de zijkanten van de voorruit (is dat de cstijl?).

11. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    4950,-, maar de inruilwaarde hangt af van waar je 'm voor ruilt, hoe duurder/nieuwer, hoe meer je krijgt. Wij ruilen met een Corsa uit ongeveer hetzelfde jaar die ons ongeveer hetzelfde gekost heeft (Opels zijn waardevaster), en moeten dan 3450,- betalen als we akkoord zouden gaan met hun aanbod.

Ik vind dit allemaal positief klinken! Wel jammer dat de verkoper (een Hondadealer) ons niet kon vertellen over de mogelijkheid om in de koffer nog stoelen te laten plaatsen, dat verandert de zaak toch wel wat! Ik vind het best een uitgave voor een auto die we over 2 of 3 jaar weer zouden inruilen, als hij een jaartje of 5 nog mee zou kunnen is dat toch weer anders. Maar goed, die dealer is een Honda-dealer, die een paar andere merken heeft staan, hij wist het ws. gewoon niet.

12. Akoya

Akoya Fanatiek lid

30 nov 2011
    2.744
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had een Peugeot 307 SW, diesel, uit 2006.
    Veel electronica-storingen en hij reed echt niet zuinig, ook waren mijn lampen vaak kapot.
    Verder gewoon onderhoud laten doen bij eigen monteur (niet via dealer) en de onderhoudskosten en kosten voor apk waren altijd 'normaal'.
    Panorama dak was wel echt geweldig en hij reed superfijn!

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Mijn ouders hebben er een uit 03. Kunnen idd stoelen bij, zitten ook gordels extra

14. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Ookmmet alleen de drie stoelen op. Achterbank passen een maxi cosi een groep een en een groep twee stoel naast elkaar! Zeker weten want is gedaan hier. Onze 307 was een prima auto, maar is nu ingeruild voor de 308 sw. Dit na een kapot dubbeldraaiend vliegwiel van een diesel, wat echt meer dan duizend euro zou kosten ter reparatie bij een auto die wij al wilden gaan veangen voor een nieuwere, dus dat toen maar meteen gedaan...

15. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Wat zijn jullie allemaal negatief over deze auto! Mijn schatje verbruikt 4.8l/100km. en heeft zelden iets stuk, 1 keer iets dat hij gebroken heeft bij het vastzetten van iets, de airco is 1 keer bijgevuld, hij heeft het hitteschild vastgezet, de banden zijn vervangen op 65000 km. en er is olie op ververst en dat is het zowat denk ik. Schatje gebruikt 'm wel in de lichte vracht versie, dus de achterzetels zijn eruit hier.

16. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Dan heb jij de reacties niet goed gelezen dat jij vindt dat wij ALLEMAAL negatief zijn over de peugeot...

Dan mag je mij uitleggen hoe je dat doet 1 op ruim 20 rijden. Reed je alleen snelweg? Mijne reed combi snelweg-stadsverkeer, benzine en als ik geluk had 1 op 14!!!

17. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ehh heel eerlijk zelfs ik wist dit zonder dat ik die auto heb, met mijn beetje auto verstand, zou eerder denken dat hij het niet aangegeven heeft omdat er misschien een bevestigingsprobleem is voor die stoelen, zou dat even goed na kijken of omdat hij denkt dat hij dan stoelen bij moet leveren.

verder is het wel een redelijke auto over het algemeen.

18. raspberry

Die stoelen kunnen los van elkaar door de hele auto heen hoor :)
    Mijn broer heeft deze auto ook gekocht, toen ie zag hoe handig het voor ons was.
    Zij hebben 3 kids en hebben 1 stoel gewoon standaard in de kofferbak staan, zodat de kids niet lekker ruzie kunnen krijgen door geklier op lange ritten... (kids zijn nu 6, 3,5 en 2).
    Zij hebben dus alleen de 3 stoelen die normaal op de achterbank zitten, niet de 2 extra stoelen. De middelste stoel staat bij hun dus in de kofferbak, waar dus gewoon weer een autostoeltje groep 1 of 2 op kan :)

Wel even een tip: nieuw zijn de stoelen best duur, en ze zijn via marktplaats wel te krijgen, maar dan zou ik direct al beginnen met rondkijken als je die erbij wilt kopen, zodat je ze een keer kunt scoren voor een leuk prijsje. Als je daarmee pas begint als je ze nodig hebt en steeds achter het net vist omdat je overboden wordt, is dat net even jammer van het geld :(

19. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ja dat weet ik en dat is met meerdere kinder autostoelen denk ik ook erg handig .. Hoef je niet je hand ertussen te wringen haha..
    maar het is inderdaad dan wel praktisch om 1 a 2 stoelen mee te nemen in de berekening, kijken wat het kost als je de stoel(en) van mp af haalt.

maar kan wel zijn dat hij denkt dat de consument dan 5 losse stoelen bijgeleverd vraagt i.p.v. standaard 3 en dat hij dat wil voorkomen maar goed ik kan niet in zijn hoofd kijken (gelukkig maar hihi). zou in ieder geval even goed achterin kijken ts.

20. raspberry

Bij een tweedehands auto die je bij een niet-peugeotdealer koopt, lijkt het mij dat je uberhaupt niet kunt verwachten dat die dealer de stoelen dan wel bijlevert... :) Leuk als ze er toevallig bij zitten, maar ik heb nog geen enkele tweedehands-versie van de 307SW gezien waar ze bij zaten. Denk dat de meeste mensen die die auto wegdoen en de extra stoelen hebben, die zelf via MP verpatsen... :D
    Gaan wij iig wel doen als de auto weg gaat, dan wil mijn broer ze graag overnemen :)

Deel Deze Pagina