Ervaringen met (geplande) keizersnede

Discussion in 'De bevalling' started by SuLa, Dec 26, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Hier een spoedkeizersnede vanwege ernstige HELLP.
    De ruggenprik viel mee, alhoewel ik wel flauwviel, maar dat kwam vanwege mijn hartslag die bijna wegviel in combinatie met medicijnen om de hartslag lager te krijgen vanwege een juist veel te hoge hartslag eerder..(volgens jullie het nog?:D)

Keizersnee zelf vond ik heel wazig, dat geduw en trek. Nikita kreeg ik maar een halve seconde te zien (een klein bloederig propje) en die moest direct met de kinderartsen mee. Dit vanwege haar leeftijd (31 weken) en gewicht (940 gram).

Toen kreeg ik iets in één van mijn infusen waar ik misselijk van werd. Kotsen op je rug is lastig...

Toen naar de uitslaapkamer. Daar heb ik denk ik 2 uur gelegen. Toen naar de NICU om even in de couveuse te kunnen kijken en mijn dochter (tussen alle snoertjs heen) voor het eerst echt zien. Toen op naar de High Care waar ik de volgende ochtend pas ben begonnen met kolven.
    Uiteindelijk 7 weken fulltime gekolfd, daarna nog maar 2/3 keer per dag.
    Herstel duurder erg lang. Ik was wel de volgende dag al uit bed en in een rolstoel geklommen, en de dag erna zelf onder de douche gegaan. Maar mijn lange herstel (zit ik nog steeds in) heeft meer te maken met de HELLP dan met de ks.

Let wel goed op jezelf, forceer niks en probeer echt die 6 weken in de gaten te houden!
    Succes!

2. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

Feb 15, 2009
    617
    0
    0
    Hoi Suzanne,

Ik heb vorige week een geplande keizersnede gehad in verband met de (volkomen) stuitligging van ons zoontje.

Hoewel ik in eerste instantie erg teleurgesteld was dat ik geen 'normale' bevalling zou meemaken, is het me tot op heden 100% meegevallen. Om 7 uur s ochtends waren we in het ziekenhuis, om kwart voor 9 is onze zoon geboren en om half 10 lagen we samen op de kamer. Op dag 4 mochten we naar huis.

Ik heb weinig last van de wond zelf. wel van een beurs gevoel in mn hele buik en de eerste nacht heb ik veel naweeen gehad (maar dat geldt voor een vaginale bevalling net zo natuurlijk). De borstvoeding is meteen goed op gang gekomen en ik word elke dag mobieler.

Het feit dat de datum gepland was, dat ik me goed heb kunnen voorbereiden en de mededeling van de gynaecoloog achteraf dat als ik een stuitbevalling had geprobeerd, dit zeker een spoedkeizersnee was geworden omdat de navelstreng om z'n nekje zat, heeft er in ieder geval toe geleid dat ik er een relatief goed gevoel aan over heb gehouden. Als je meer details wilt of vragen hebt, hoor ik t wel!

groet en succes

3. made

made Bekend lid

Jan 5, 2010
    735
    0
    0
    verkoopster in een lederwaren winkel
    ergens in noord holland
    Ikzelf heb 3 jaar geleden na een bevalling van ruim 48 uur ook een keizersnede gehad.
    Mij is de ks echt 100%meegevallen....ik mocht na 2 dagen gelukkig naar huis omdat ik goed herstelde en ik liep na 5 dagen alweer buiten met de kleine meid in de wagen.
    Van mijn litteken heb ik het 1e jaar wel wat last gehad,zeker met koud weer, maar dat was eigenlijk te verwaarlozen.
    Nu ben ik 5,5 week zwanger en als alles goed gaat, krijg ik deze keer ook weer een ks.
    Bij ging het helaas niet om borstvoeding te geven omdat ze niet goed de tijd namen om mijn dochtertje aan te leggen, maar dit is geheel afhankelijk van het ziekenhuis.
    ik wens je heel veel succes en ben benieuwd hoe je het zelf gaat ervaren de ks...iedereen ervaart het toch weer anders.

4. Koetje

Koetje Fanatiek lid

Jul 22, 2008
    1,237
    0
    36
    Ik ben vorig jaar bevallen d.m.v. een geplande keizersnee i.v.m. stuitligging. Het is mij heel goed bevallen :D. Ben heel goed voorgelicht en begeleid en kijk er met een goed gevoel op terug. Alleen de ruggenprik viel mij tegen, ze moesten 5 keer prikken en met een dikkere naald voor hij zat, maar als dat alles is! Ik heb weinig pijn gehad van de wond. Je krijgt een morfinepompje die je zelf (tot op zekere hoogt) kunt regelen, maar ik heb hem bijna niet gebruikt. De dag erna stond ik alweer naast mijn bed. Ik heb wel 6 dagen in het zkh gelegen omdat mijn bloeddruk te hoog was een mijn meisje teveel was afgevallen. De borstvoeding wilde niet op gang komen, ben uiteindelijk wel goed geholpen maar ik had wel veel last van de drukte op de afdeling. Ik heb gelukkig toch 4 maanden borstvoeding kunnen geven gecombineerd met de fles. Al met al vond ik het een hele fijne ervaring.
    Succes met de bevalling en veel plezier staks met je kindje!

5. s1980

s1980 Fanatiek lid

Aug 24, 2006
    1,213
    0
    0
    meiden bedankt voor jullie verhalen! zoals het er nu uitziet wordt de kleine as woensdag gehaald ivm stuitligging zie er een beetje tegenop vooral omdat ik me kleine meid van 2,5 moet missen maar zoals ik lees ben je toch snel wel weer thuis........

6. Koetje

Koetje Fanatiek lid

Jul 22, 2008
    1,237
    0
    36

7. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    4,080
    65
    48
    Zoetermeer
    Ben dus op 6 januari bevallen van onze dochter via een geplande keizersnee. Zij was (weer, net zoals onze oudste dochter) te groot voor mijn bekken.
    Moesten ons om 10 uur melden in eht ZH, ks stond gepland om 13 uur. Eerst aan de CTG en toen kwamen ze al met infuus en katheter? Bleek dat de operatie vervroegd was naar 11 uur/half 12! Toch nog een verrassing op zo;n geplande dag! Katheter inbrengen was ongemakkelijk, maar niet echt pijnlijk.
    Lag om 11.15 uur op de OK, ruggeprik zetten kostte even tijd, omdat ze de juiste wervel niet konden vinden en daarna duurde het even voor in het gevoel in mijn onderlijf volledig verloren was. Om 11.37 uur is onze dochter geboren en zij ging meteen mee naar de afdeling voor controles (met mijn man) en werd ik gehecht. Heb nog zo'n 20-30 minuten op de evrkoeverkamer gelegen en toen terug naar de afdeling. Was om 12.30 uur terug en had de kleine bij me liggen!
    Al met al nu nog beter hertstel dan de 1e keer.....
    We mochten op zaterdag naar huis, omdat mijn dochtertje iets teveel was afgevallen en geel zag.

8. mariska72

mariska72 Fanatiek lid

Apr 25, 2006
    2,179
    0
    0
    Ergens in t noorden
    Ik heb ook een geplande ks gehad ook door een stuitligging.
    Ik vond het tegen vallen....maandagmorgen om 6.45 melden. Om 8uur stond de ks gepland. Eerst nog een echo gehad om te kijken of de kleine niet was gedraaid. Daarna o.k.kleertjes aan en naar de o.k. Daar ruggeprik..ging in 1x goed. Daarna katheter in (wel lekker want ik was natuurlijk al verdoofd). Om 8.28 is Evan geboren. Hij heeft eerst nog bij me gelegen en is daarna weggegaan. Op de uitslaapkamer is hij en mijn man weer bij me gekomen. Hij is direct aangelegd...na een uurtje naar de kamer. Daar bleek mijn baarmoeder niet samen te trekken omdat ik geen wee had gehad. Heb daar extra medicatie voor moeten hebben en er werd regelmatig op mijn baarmoeder gedrukt..niet echt fijn. Op woensdag pas ben ik voor het eerst uit bed gekomen...vrijdag mochten we naar huis. Ik denk dat ik wel 8 weken bezig ben geweest met herstellen...ik had erg veel bloed verloren en mijn hb was laag maar dan net niet laag genoeg voor extra bloed..

Succes woensdag!!

9. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    2,208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    #29 Lovelylonnes, Jan 18, 2010
    Last edited: Jan 18, 2010
    Ik heb met de eerste een spoedkeizersnee gehad.
    Justin lag met zn oor voor de uitgang voelde ze bij 9cm ontsluiting...
    Echter had hij een apgarscore van 9-10-10, dus hij deed het echt meteen perfect!

Wat wel jammer is, is dat je je kindje in de OK een paar seconde kunt zien en dat hij daarna weg gaat omdat het daar te koud is. Daar gaat je kleine warme roze kindje, met je man! Dan lig je daar alleen, word je dichtgemaakt (duurde ruim 3 kwartier, was ook nog van alles gescheurd in mn buik) en daarna nog naar de "uitslaapkamer" daar liggen allemaal net geopereerde, vaak echt zieke mensen en daar llig jij dan 3 kwartier tussen. te stuiteren omdat je zoveel adrenaline hebt van de bevalling en je naar je kindje wil!

De ruggeprik hebben ze bij mij 24 uur laten zitten dus ik heb verder geen naweeen ofzo gehad. Dat was wel prettig!

Borstvoeding kwam bij mij niet op gang, maar moet zeggen dat ik er zelf van te voren ook al sceptisch tegenover stond wat de boel ook wel een beetje op kan houden.
    Heb het een aantal dagen geprobeerd maar het was mij niet nog meer ellende waard dus ben overgestapt op de fles.

10. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

Feb 26, 2009
    3,314
    1
    0
    Amsterdam
    Meiden, bedankt voor al jullie verhalen!

Ik krijg morgen mijn ks door de dubbele stuitligging, vind het wel eng, maar ook positief spannend natuurlijk.

Groetjes!

11. smile17

smile17 Niet meer actief

Succes he Luca zal aan je denken!!

12. Troetelbeertjes

Feb 26, 2009
    3,314
    1
    0
    Amsterdam
    Dank je :)

13. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

Apr 10, 2007
    1,778
    1
    0
    Veel succes Luca! Inderdaad heel spannend om te weten dat je morgen je kleintjes in je armen mag houden! Hoop dat de ks meevalt.

14. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Ik vond de keizersnede heel erg meevallen. Het was geen geplande, maar spoed. Ondanks de haast vond ik het helemaal niet eng eigenlijk, ik was alleen maar bezorgd dat de baby het zou halen.
    De ruggenprik moest drie keer over, maar dat vond ik niet pijnlijk, en ondanks het wel spannend was, vond ik het echt heel mooi. Het snijden voel je niet, alleen voelde ik daarna een soort gerommel in m'n buik, alsof ze daarbinnen met meloenen aan het roeren waren, hahaha.
    En toen het eerste kreetje en meteen daarna lieten ze onze zoon over het laken heen zien! Geweldig!
    Ook het herstel erna viel me zo mee! Ik had verhalen gehoord dat je daarna zes weken niets zou kunnen, dat viel echt reuze mee zeg! Eigenlijk heb ik qua herstel geen verschil gevoeld met m'n twee vorige (normale) bevallingen.
    Dus zet 'm op!

Groetjes, Janet

15. Troetelbeertjes

Feb 26, 2009
    3,314
    1
    0
    Amsterdam
    Hey meiden!

Nog bedankt voor jullie bemoedigende woorden!

Enkele uren voor de geplande ks-dag brak mijn vruchtwater alsnog en kreeg ik ook direct weeën. Omdat de anesthesist vast zat in een andere operatie met complicaties heb ik nog zo'n 3 uur een weeën storm meegemaakt met veel ontsluiting.

De ruggeprik en de ks kwamen bij mij dus als een verlossing tegen die tijd ;)
    En het klopt dat ik toen vooral bezig was met het welzijn van de kindjes. Wel blijft het een 'zeer' puntje dat je ze heel even ziet en dan zo lang moet wachten voordat je zelf gehecht bent en de kindjes in de uitslaapkamer naar je toe komen met je man. Niet zozeer op dat moment, maar vooral als ik terugdenk aan die eerste momenten. (Maar ik heb 2 gezonde kindjes, ik mag niet klagen ;) )

Het herstel gaat bij mij voorspoedig. De eerste dag na de morfine deed wel wat pijn, maar iedere dag merk je dat het alweer zoveel beter gaat! Ik til beide kindjes alweer dagen beide op zonder problemen.

Hoe lang ging jullie bloedverlies door? Ben benieuwd of ik op 2 weken mag rekenen of de volle zes ;)

16. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Dat is inderdaad heel vervelend dat dat hechten etc zo lang duurt en dat je je kindje(s) niet bij je mag houden. Ik ben blij dat het je meegevallen is en dat je kindjes het zo goed doen.

Over het vloeien kan ik niets zinnigs zeggen omdat het bij de ene zo over is en bij de ander niet. Volgens mij (weet het niet precies meer) heb ik een week of 4 gevloeid, maar ik hoefde die gigapampers niet de hele tijd te dragen maar ben na een week of twee overgegaan op normaal verband.

17. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    4,080
    65
    48
    Zoetermeer
    Gefeliciteerd met je zoontjes, Luca! Fijn dat alles goed is gegaan, wel balen dat de bevalling zich eerder aankondigde.
    Fijn ook dat je herstel zo goed gaat.
    Wat vloeien betreft: ik heb 2x een keizersnee gehad. Bij de 1e was het een spoedkeizersnee en ik had 1,5 l. bloed verloren en het vloeien duurde zo'n 2 weken echt goed en toen nog maar een beetje.
    Dit keer een geplande keizersnee met maar 400 ml. bloedverlies en vloeien heeft 3,5 week geduurd. Nu af en toe nog wat bruinige afscheiding.
    Weet niet of het wat met elkaar te maken heeft (bloedverlies t.o.v. vloeien?)

Share This Page