Ervaringen met geven van alleen een nacht/ochtendvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ikkie97, 14 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.996
    113
    Hoi
    Mijn dochter is nu 2,5 maand en ik heb haar 2 maand lang volledig borstvoeding gegeven. Over 6 weekjes moet ik weer aan het werk dus was ik 2 weken geleden rustig begonnen met afbouwen. Maar dit ging sneller dan ik had verwacht, doordat ze zelf ook ineens van 8 voedingen terug ging naar 7 en nu soms 6.. Ik geef nu nog 3x per dag borstvoeding en 3 keer flesvoeding. Ik merk dat mijn voedingen overdag vaak niet meer 'genoeg' zijn. Ze wil dan een uur na zo'n voeding weer drinken en krijst de hele boel bij elkaar. De nacht/ochtendvoeding (meestal tussen 5 en 7) gaat wel heel goed, hierna valt ze meteen weer in slaap voor een uurtje of 3,4.
    Als ik aan het werk ga zou ik wel graag die ochtendvoeding in stand willen houden. Wie heeft hier ervaring mee? Blijft de productie voldoende op peil om die ene voeding per etmaal te blijven geven?
    Ik ben gewend 1 borst per voeding te geven, dit zou betekenen dat elke borst slechts 1x per 48 uur aan bod komt, kan ik misschien dan beter overgaan op 2 borsten? En kan dit zomaar?
    Wie heeft er verder tips om de ochtendvoeding zo lang mogelijk in stand te houden?

2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Als ze overdag niet genoeg heeft zou ik sowieso overgaan op 2 borsten per voeding.
    Ik heb wel een tijdje alleen ochtend/avond gevoed maar mijn zoontje was toen al zo'n 8 a 9 maanden, ik denk dat je productie erg gaat kelderen als je niet overdag zou gaan kolven.

3. Taliada

Taliada Actief lid

29 mei 2012
    366
    0
    0
    NULL
    NULL
    Pas rond 9 maanden is bij de meeste vrouwen stabiel genoeg om over te gaan op 2 voedingen per dag. Uit de reactie van je zoontje kun je merken dat hij niet langer tevreden is op jouw melk en dat betekend dat je dus aan her afbouwen bent.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.996
    113
    Overdag kolven is helaas geen optie, dan had ik ook wel volledig borstvoeding kunnen blijven geven. Uiteraard waar een wil is, is een weg, maar kolven onder werktijd gaat mij een heleboel extra werk en stress opleveren (ik sta voor de klas, dus 'even gaan kolven' is makkerlijker gezegd dan praktisch opgelost). Vandaar dat ik nu in de vakantie ben gaan afbouwen. Ruim op tijd, want je moest toch wel 1-2 weken per voeding rekenen is mij verteld. Nou ruim op tijd ben ik, want ik heb nog 6 weken vrij en zit dus nog op 3 voedingen. Daarbij heb ik het idee dat wanneer ik de middag en avondvoeding nu zou laten vallen, ik nog nergens last van zou krijgen. Heb de afgelopen weken ook maar 1x lekkage en 1x een beetje stuwing gehad op een nacht en na de voeding was dat meteen weer weg. Ben dus bang dat wanneer ik dat doe, het meteen helemaal afgelopen is en dat zou ik toch wel heel jammer vinden..

5. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Hoi ikkie97,

Lastige situatie, zoals al eerder genoemd is het heel lastig om 2 voedingen te blijven geven als je kindje nog zo jong is.
    Sowieso 2 borsten per keer aanbieden en proberen tijdens je pauze te kolven op werk?
    Mag ik vragen welk soort onderwijs je werkt? Ik werkte ook in het onderwijs en met wat passen en meten kon ik kolven, misschien zijn er bij jou ook nog wel ideetjes mogelijk?
    Hoe laat ben je klaar met werken?

Ik zou anders bijvoorbeeld:
    06.00 uur ochtendvoeding
    08.00 uur kolven voordat je op werk bent
    12.00 uur pauze op werk kolven
    16.00 uur kolven op werk als de school uit is
    Daarna thuis op verzoek verder blijven voeden. En dan elke 3 uur aanleggen.

Misschien dat je productie dan op peil blijft. Anders ben ik bang dat het toch snel voorbij is.:(

Groetjes!

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.996
    113
    Ik vrees ook dat het uiteindelijk niet haalbaar is, maar probeer het zo lang mogelijk vol te houden.
    Ik werk in het basisonderwijs en zoals ik al zei, waar een wil is is een weg. Maar onder schooltijd is het gewoon niet praktisch (wie neemt mijn klas?) en om elke pauze een half uur te gaan zitten kolven terwijl er bergen werk wachten... ik weet niet of ik daar blij van wordt..
    Ik ga 's morgens half 8 de deur uit, dus om 8 uur kolven gaat al niet lukken, dan begint mijn werkdag.
    Half 4 zijn de kinderen weg, maar wil niet zeggen dat mijn werkdag er dan ook op zit... vaak genoeg zijn we tot 5 uur of half 6 op school, vooral als er vergadering is.
    Maar ik had voor mezelf al besloten dat ik niet wilde kolven op het werk, maar dat wel wilde proberen in ieder geval de ochtendvoeding zo lang mogelijk vol te houden. Ik kom er nu alleen achter dat dat misschien wel niet haalbaar is, vandaar dit topic. Misschien hebben mensen tips waardoor ik de productie in de vreoge ochtend wel op gang kan houden en mensen die hier goede ervaring mee hebben.
    Als het allemaal niet lukt is het jammer... maar ik wil het wel proberen..

7. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    #7 chocotof, 15 aug 2012
    Laatst bewerkt: 15 aug 2012
    Als je nog maar kort borstvoed dan is je productie gewoonweg niet stabiel genoeg om alleen in de ochtend en avond te blijven voeden.
    Je kunt ook een kolfbustier kopen waarbij je handen vrij zijn en je tussendoor kan blijven werken.

Ik zie eerlijk gezegd geen andere oplossing om je productie op gang te houden omdat je basis nog maar zo kort is. (dan toch echt blijven kolven)
    Anders ben ik bang dat je je er toch bij neer moet leggen dat het vrij snel afgelopen kan zijn.

Daarnaast heb je ook recht op kolftijd dus eigenlijk is het niet jouw pakkie aan wie jouw klas neemt op je kolf momenten. Maar goed ik snap dat het geen wenselijke manier is om de situatie te benaderen.

Dus:
    Als je een kolfbustier koopt waarbij je handen vrij zijn dan zou je dus voordat je klas begint kunnen kolven, tussen de middag en nadat de klas uit is.
    Dan is het een win-win situatie. Je hebt je handen vrij, kan dus werk doen. Je productie blijft op peil, en niemand hoeft je klas over te nemen.

8. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Een vriendin van mij heeft het toch wel een aantal maanden volgehouden om alleen de avond en ochtendvoeding te geven en mijn schoonzus gaat dat nu ook proberen. Beiden staan ook voor de klas op de basisschool. Ik weet natuurlijk niet hoe zij het gedaan hebben, maar het kan dus wel! Ze gaven/geven volgens mij de vroege ochtendvoeding en de vroege en late avondvoeding zelf. En dan overdag 2 flesvoedingen. Succes, en ik hoop voor jullie dat het toch nog een tijdje mag duren!

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.996
    113
    Bedankt voor je reactie en het aandragen van oplossingen. In de praktijk is het echter wel wat lastiger te realiseren. Mijn klas 'begint' dan misschien om half 9, voor die tijd kan ik niet even ergens gaan zitten waarbij alleen mijn handen vrij zijn. Ouders en kinderen die binnen komen, de telefoon die gaat, lessen voorbereiden, materiaal klaarleggen...
    Je hebt gelijk dat ik recht heb op kolftijd en dat er dan gewoon een vervanger geregeld moet worden, dat klopt. Alleen heb ik daar later weer extra werk van, overleg/overdracht maar ook zal ik mij later weer op de hoogte moeten stellen van wat er gebeurd is in de tijd dat ik niet voor de klas stond. Het is allemaal mogelijk, maar ik zie het gewoon niet zitten.
    Door de reacties die tot nu toe gegeven zijn begrijp ik dat het lastig wordt aangezien ik nog maar relatief kort borstvoeding geef. Dit wist ik eerder niet, heb zelfs een borstvoedingscursus gevolgd maar waarschijnlijk gaan ze er daar vanuit dat je het minstens een half jaar gaat doen. Is waarschijnlijk normaliter ook het uitgangspunt. Ik had wel gehoord dat er mensen zijn die dit op deze manier doen en ook wel dat het bij sommige niet lukt. Ik heb er altijd zo tegenaan gekeken: ik zie wel of het lukt en anders is het gewoon jammer. Zo kijk er nog tegenaan, maar wil er toch wel informatie inwinnen om wellicht toch een kansje te hebben dat het wel (een tijdje) lukt.

10. vgg

vgg Bekend lid

8 okt 2010
    522
    21
    18
    NULL
    NULL
    Toch even een reactie over het afbouwen:
    Waarom heb je de voedingen die vervielen (dus waar je kindje niet meer om vroeg) een borstvoeding laten vervallen? Je kan het misschien nog wel wat langer volhouden door van 7 x bv naar 6x bv te gaan en als je kindje dan nog een keer komt daar dan een kv geven. Nu heb je meteen afgebouwd naar 3 x bv per dag, omdat je de vervallen voedingen niet een kv hebt laten vervallen, maar een bv.
    Niet aanvallend bedoelt, maar gewoon iets wat ik me afvraag.
    Ik hoop dat je het nog even volhoudt, zodat jullie er nog een tijdje samen van kunnen genieten!

11. Zwabbertje

Zwabbertje Bekend lid

12 mei 2011
    643
    0
    0
    secreteresse
    Ikkie ik heb even met je topic meegelezen. Ons meisje is namelijk even oud en ik wil hetzelfde als jouw. Een vriendin van ons doet dit ( De voeding van 19-23-7 zelf geven) ook en gaat bij haar goed (ook met 2,5 maand afgebouwd). Ik denk dus dat het gewoon afwachten wordt hoe je meisje reageert en of ze voldoende heeft.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik stond ook voor de klas toen mijn jongste borst kreeg.
    Mijn advies: stel je niet te loyaal op t.o.v. je werkgever, dat werkt alleen maar tegen je.
    Iedere moeder heeft voedrecht, ongeacht wat voor werk ze doet en het is aan de werkgever, niet aan de moeder om dat te faciliteren. Als moeder kun je natuurlijk wel meedenken over oplossingen.

Maar mij, en veel andere moeders in het onderwijs lukt het wel om gewoon van het voedrecht gebruik te maken, dus waarom zou het jou niet lukken?

Je mag 25% van je werkdag besteden aan voeden of kolven. Als de school geen directeur, adjunct of assistent heeft die een kwartiertje je klas kan waarnemen, dan moeten je niet losgebonden taken gewoon verminderd worden. Dus geen vergaderingen of lunch-bijeenkomsten. Correctiewerk zoveel mogelijk uitbesteden (kun je vanaf groep 4 door je leerlingen laten doen).
    Wat later op school, eerder naar huis.
    Dat is gewoon haalbaar hoor, laat je niet aanpraten dat dt niet kan.

Twee maanden is gewoon te jong om omlaag te gaan met je voedingen, dan is het gewoon bij de meeste vrouwen exit bv. Ik persoonlijk wilde dat niet. Ik ben ek op mijn leerlingen, maar het belang van mijn eigen kinD gaat altijd boven het belang van een ander.

Ik weet niet hoeveel dagen je werkt, ik werkte 4,5 dag, en het was goed te doen.

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.996
    113
    De eerste voeding die verviel was één van de (vele) avondvoedingen. ze is wat minder gaan clusteren namelijk. Ik ben begonnen met de vroege avond voeding te vervangen door kunstvoeding en hierdoor vervielen er soms ineens 2 borstvoedingen omdat ze dan pas laat op de avond weer kwam. Dan had ik die weer terug moeten draaien naar borstvoeding en een andere voeding dan moeten vervangne voor kunstvoeding. Had gekund misschien, heb er toen niet aan gedacht..

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.996
    113
    Ik doe het zeker niet uit loyaliteit naar mijn werkgever. Ik zal even een beetje uitleggen hoe mijn werk eruit ziet;
    Ik werk op een hele kleine school, ik sta voor een combinatiegroep 1 t/m 4, je begrijpt dat is best hectisch en met weinig 'loze' momenten waarop een ander zoals een onderwijsassistent even de groep zou kunnen nemen (wat officieel niet eens mag!). Een directeur is bij ons slechts 2 ochtenden aanwezig (meerschools directeur) en een adjunct oid heb je niet op een school met 30 leerlingen..
    Correctiewerk is het belangrijkste niet, het gaat tenslotte niet om de streepjes en de krulletjes die je erbij zet, het is een stukje evaluatie van je onderwijs. Kun je leuk uitbesteden, je zult het later toch 'in moeten halen'.
    Nogmaals, ik weet van mijn rechten en ik weet ook heus dat het mogelijk is, maar ik zie het persoonlijk gewoon niet zitten. Wij zijn op school niet alleen leerkracht, maar ook concierge, administratief medewerkers, telefoonopnemers, etc etc. Regelmatig ouders die 's morgens even de klas inlopen om wat te vragen, iets te overleggen etc. Dan zie ik het niet zitten om antwoord te geven terwijl ik aan een melkapparaat gekoppeld zit... hoewel de meeste ouders hier bij ons op school alle begrip voor zouden hebben gehad en zelfs als deze juf tijdelijk alleen op bepaalde momenten aanspreekbaar zou zijn, maar toch... ik werk dan niet prettig.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.837
    19.174
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je kunt proberen met deze termijn alleen een ochtend- (en eventueel avond-)voeding te geven. Iedere vrouw is anders, maar in de meeste gevallen zal de voeding snel teruglopen. Als je het geen ramp vindt als dat gebeurt en de borstvoeding dus mogelijk over een paar weken 'klaar' is, dan kun je ervoor kiezen om het gewoon te proberen en te kijken waar het schip strand.

Ik werk zelf in het basisonderwijs en heb vijf maanden, drie dagen per week gekolft. Ik snap precies alle haken, ogen en bezwaren. Toch is het mij -op onze school- wel gelukt. Mocht je er toch meer over willen weten hoe we bepaalde praktische problemen hebben opgelost, stuur me dan evenmeen pb. Ik wil je namelijk niet overhalen om iets te doen wat je niet wilt. Maar als je het wel wilt, maar denkt dat het niet kan, is het een ander verhaal. Dan kan mijn ervaring je misschien wel helpen.

Succes met een keuze maken!

16. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Als jij niet wilt kolven is dat jouw keuze, die kan alleen jij maken!

Je hebt nog 6 weken, ik zou die 6 weken benutten om je voeding zo goed moeglijk op peil te houden. kennelijk kun je snel afbouwen, dus hoef je daar niet te vroeg mee te beginnen. Ik zou weer terug gaan naar 4x per dag 2 borsten aanbieden aan je kindje, bij wakker worden en 's avonds, en twee keer overdag (en 's nachts daarnaast als da nodig is).
    Als hij niet tevreden is kun je daarna nog een flesje geven. Een week voordat je gaat werken ga je naar één dagvoeding, je eerste werkdag naar de ochtend en avondvoeding (en eventueel nacht).

Dan heb je de meeste kans denk ik!

17. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Persoonlijk werk in in het volwassenenonderwijs. Ik wilde persé niet kolven, zag het echt niet zitten, maar wilde óók niet afbouwen, en uiteindelijk op het laatst besloten er voor te gaan.

Ik kolfde voor mijn werk helemaal leeg, en ging dus 'leeg' en een bh vol kompressen naar werk ;) In de lunchpauze ging ik kolven, ik kon dat handsfree en tussendoor mijn middagwerk voorbereiden. Vaak was dat hectisch eten maar verder geen probleem. Voordat ik naar huis ging nog een keer leegkolven of, als ik wist dan mijn zoontje thuis was, deze aanlegen (maar dat was me een sloot melk dan haha, arm kind). Kolven duurde bij mij 15 tot 20 minuten, dubbelzijdig)
    Ideaal zeker niet, maar als ik eerlijk ben vielen de beren ook wel mee. Nogmaals, het is jouw keuze en als je het niet ziet zitten dan moet je het ook niet doen, alleen het lijkt me zo verdrietig als je voedingen stoppen als je dat nog niet wilt :) (bedoel het dus niet dwingend)

18. Bri

Bri Niet meer actief

Ik kwam met een maand of 10 terecht op een avond en ochtend voeding. Dat ging een maandje goed, toen werd het echt te weinig voor de avond. Daarna nog een maand alleen ochtendvoeding gegeven, en toen was het op.
    Mijn lijf trok het dus niet, om voldoende voeding te blijven maken voor maar 2 voedingen per etmaal. Maar gelukkig is iedere vrouw anders, en misschien lukt het bij jou wel. Mijn kinderen aten en dronken natuurlijk ook al allerlei andere dingen op die leeftijd, dus toen er minder melk kwam hielden ze het vrij gauw voor gezien met bij mij drinken.

Ik weet dat mijn nichtje, die ook in het basisonderwijs werkt, ook uitsluitend avond/nacht/ochtend voedingen gaf, en dit wel lang volhield. Maar vraag niet hoe.... haar zoontje weigerde om overdag uit een flesje te drinken, en was aan het eind van haar werkdag goed hongerig. Die dronk 's avonds dus flink, en 's nachts ook nog wel een keer of drie, vier. En dat maaaaaandenlang. Daar hoef je niet zo heel bang voor te zijn, aangezien jouw dochter ook al wel uit flesjes drinkt (al kunnen ze dat ook zomaar van de ene dag op de andere gaan weigeren - maar laten we daar niet van uit gaan).

Wat ik maar wil zeggen: probeer of het gaat, maar sta er niet gek van te kijken als het niet zo loopt als je graag zou willen. Je kunt sowieso blijven aanleggen op de momenten dat het jou past, en kijken of zij blij is met een beetje melk bij jou. Dan hou je in elk geval die voedingsmomenten nog, hoe weinig voeding ze ook mogen geven.
    En in het weekend kun je natuurlijk vaker aanleggen (hopen dat je dan niet doordeweeks overdag gaat lekken).

19. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    #19 Eevie, 16 aug 2012
    Laatst bewerkt: 16 aug 2012
    Ik lees ook even mee want ik zit in precies dezelfde situatie. Ik sta ook voor de klas, ga over 7 weken weer werken en wilde dan eigenlijk alleen de avond, nacht en ochtendvoeding nog houden. Arts bij het CB zei dat dat mogelijk is. Maar als ik dit zo lees.... Dan is dat misschien niet eens mogelijk?! Nou heb ik een haat-liefde verhouding met de bv maar diep in m'n hart wil ik niet dat het over 2 maanden al voorbij is.
    J heeft zelf in de afgelopen 3 weken zelf 1 voeding laten vallen, waardoor we er nu nog 7 hebben en ik geef nu 2 flessen; voeding 3 en 5. Nu weet ik niet goed hoe ik het nu wil gaan doen. Misschien dan toch maar op school kolven? En dan zit ik echt nog met het hoe wat waar...
    Hebben jullie tips??

20. vgg

vgg Bekend lid

8 okt 2010
    522
    21
    18
    NULL
    NULL
    Sowieso niet tre snel gaan afbouwen. Je zit nu nog op 5 x bv op een dag, begrijp ik? En daar wil je er dan nog 3 van afbouwen? Dan 2 weken voor het werken 1 afbouwen en in de laatste week de 2e. Kolf voor de zekerheid wel meenemen, want in je eerste werkweek zit je dan voor het eerst met nog een voeding minder. Hoe langer je het vol houdt met veel voedingen, hoe meer kans van slagen. Maar dan nog heb je echt kans dat het niet lukt hoor... succes!

Ik heb trouwens op een werkdag altijd maar 2 x gekolfd. Gevoed voor het weggaan thuis (8.00 uur) en bij het thuis komen (17.30 uur) en daar tussenin 2 x kolven. Heeft voor mij goed gewerkt en als je makkelijk kolft, kost dat dus helemaal niet veel tijd.

Deel Deze Pagina