Ervaringen met groeiachterstand?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Marieketjes, 9 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieketjes

Marieketjes Actief lid

11 dec 2007
    128
    1
    0
    Dag allemaal,

Ik ben afgelopen donderdag een nacht opgenomen geweest in het ziekenhuis i.v.m hoge bloedruk (160/106). In mijn urine was wel wat eiwit te zien, maar niet heel veel, het bloedbeeld en de ctg waren goed. Ik heb een echo gehad waarop te zien was dat het kindje een groeiachterstand had van zo'n anderhalve week. De volgende ochtend was mijn bloeddruk gezakt naar 130/90 en mocht ik naar huis. Ik moet maandag terugkomen voor controle. Ik maak me nu toch best zorgen en dan vooral over die groeiachterstand.. Graag zou ik wat ervaringen horen van vrouwen die dit ook hebben gehad. Hoe is de rest van de zwangerschap verlopen? Is de groei bijgetrokken, heb je het kindje voldragen en hoe was de bevalling?

Alvast bedankt voor jullie reacties

2. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    ik heb het zelf niet meegemaakt omdat ik al bevallen ben met 30 weken, mijn dochtertje had wel al een kleine groeiachterstand.

Maar familie van me die hebben het meegemaakt alleen wisten ze het niet. Kindje is voldragen maar heeft wel tijdje in ziekenhuis moeten blijven om te groeien. Volgens mij is het beleid zo lang als het gaat (met mama en met kind) niet laten komen en zolang mogelijk rekken.
    Denk dat je nu wel onder controle van ziekenhuis blijft of niet?

3. Marieketjes

Marieketjes Actief lid

11 dec 2007
    128
    1
    0
    Ja, waarschijnlijk wel. Tenzij de bloeddruk helemaal terugzakt naar normaal, maar dat is niet erg waarschijnlijk. Ik hoop in ieder geval dat ik niet opnieuw opgenomen hoef te worden.

4. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.278
    2.978
    113
    Onze dochter had een groeiachterstand van 5 weken. Bij toeval zijn we er achtergekomen. Vanaf dat moment hebben ze het goed in de gaten gehouden, maar er kon niet heel veel meer aan gedaan worden dan rustig aan doen.
    Uiteindelijk is ze met een lengte van 44 cm. en een gewicht van 2300 gr. geboren.
    Nu is het een grote meid van ruim 2 jaar. Van de groeiachterstand is bijna niks meer over. Het is alleen geen dikkertje.

Oja, bij mij was er ongeveer rond de 27 weken al een 1,5 week achterstand.

5. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Wij liggen zo'n 2 weken achter. Verder lijkt het kindje gezond, geen problemen tijdens de zwangerschap behalve nu een vreselijke buigriep waardoor ook ik wat eiwitten in mijn urine had.
    Als de orgaantjes verder in orde zijn (dat hebben ze bij die van ons allemaal opgemeten) moet je je er niet te druk over maken hebben ze mij verteld. Sommige beebjes zijn gewoon wat kleiner!

6. Marieketjes

Marieketjes Actief lid

11 dec 2007
    128
    1
    0
    Bedankt voor jullie reacties, stelt me toch wel enigzins gerust. Mijn baby was nu op een gewicht van 1580 gram bij bijna 33 weken. het zou nu ongeveer rond de 1800-2000 moeten zijn. Misschien dus toch wel gewoon een klein kindje!

7. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Onze baby was met 29 weken goed op schema (slechts 1 dag achter)
    en met 35 weken liep het opeens tweeënhalve week achter! Dus flink geschrokken.
    Dit is inmiddels ruim 2 weken geleden. Vrijdag zijn we weer voor een echo geweest, en het is wel gegroeid, maar de achterstand is nog ongeveer hetzelfde, dus niet erger geworden. Ik doe het nu wel heel rustig aan.
    De groeiachterstand kan in ons geval komen door 1. mijn aanleg voor hoge bloeddruk (hoewel die nu in de zwangerschap wel mooi laag is) en 2. door m'n diabetes (hoewel ik type II heb, dus niet de ernstige vorm).

Gisteren was het gelukkig al bijna vijf pond, dus niet zorgelijk meer, mocht het nu geboren worden.

8. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.278
    2.978
    113

Een half uur voor haar geboorte werd haar gewicht tussen de 1800-1900 gram geschat. Ze was dus 'heel' wat zwaarder. Dus probeer je niet al te druk te maken. Ook kleintjes worden groot!

9. Marieketjes

Marieketjes Actief lid

11 dec 2007
    128
    1
    0
    Weet iemand ook vanaf welk gewicht het kindje in principe zonder problemen geboren kan worden en wanneer het nog wel in de couveuse zal moeten?

10. Dombo

Dombo VIP lid

12 feb 2007
    8.219
    0
    0
    Veluwe
    Ik denk dat de grootte van je kindje niet alles zegt over al dan niet in de couveuse moeten. Onze dochter was bij geboorte 46,5 cm en 2600 gram. Ze had alleen wat problemen met ademhalen, daarom moest ze alsnog de couveuse in. Had ze deze problemen niet gehad, had ik haar gewoon mee kunnen nemen naar de afdeling.

Inmiddels is ze een gezonde meid van bijna 2 jaar. Ze zit welliswaar nog steeds onderin de groeicurve, maar ik ben zelf met m'n 1.61 m ook niet lang.

11. sweetdushi

sweetdushi Bekend lid

24 jun 2007
    685
    0
    0
    Ons kindje is ook klein. En loopt ongeveer 2 weken en wat dagen achter. Maar volgens de gyn kan het geen kwaad.

12. Setteke

Setteke Niet meer actief

Mijn zoon is geboren met een groeiachterstand van 5 weken bij een zwangerschapsduur van 36 weken (spoedkeizersnee door zwangerschapsvergiftiging). Hij was 2380 gram bij 46 cm. Hij heeft even een paar dagen opstartproblemen gehad met zijn suikerspiegel en voeding, maar het is helemaal goedgekomen. Het is nu een gezonde knul van bijna 16 maanden en je merkt niks meer van die groeiachterstand. Oké, hij is niet dik, maar gewoon mooi slank.

Ik zou me niet teveel zorgen maken, ook kindjes met een groeiachterstand worden groot. Bovendien is zorgen maken ook niet goed voor je kindje. Komt wel goed meid!

13. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    hoi hoi

bij destiney zeiden ze ook dat ze niet meer groeide volgens de echo's bleef ze haken op nog geen 1800 gram dat hebben ze 2 weken in de gaten gehouden en volgens hun bleef dat dus onder de 1800 gram diezelfde dag hebben ze me gestript, de volgende dag ben ik bevallen en woog destiney 2270 gram bleken ze er dus bijna een kilo naast te zitten.

ik zou me er niet al te veel zorgen om maken

groetjes nathalie ;)

14. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Wow een kilo naast , das nogal wat zeg.
    Afgelopen donderdag was ik ook wat geschrokken omdat ons kindje rond de 2101 zou zitten.
    Maar heb inmiddels gelezen dat het geen kwaad kan dus ben gerust gesteld :)

15. Marieketjes

Marieketjes Actief lid

11 dec 2007
    128
    1
    0
    Ben net weer in het ziekenhuis geweest. De ctg en het urineonderzoek waren goed, maar bloeddruk was nog steeds te hoog (160 / 100). Ik heb nu medicijnen gekregen en moet morgen weer terugkomen voor een ctg, groeiecho en consult met gynocoloog. Is dus even afwachten hoe het nu verder gaat. Ben in ieder geval blij dat ik naar huis mocht, want ik vind het echt vreselijk in het ziekenhuis.

16. Niet meer actief

bij de 20 wkn echov an me dochter werd al achterstand van 1,5 week gemerkt... Maar volgens vk had madam eigenwijze groei. 3 wkn niks en dan alles in 1 week..
    Bij 25 wkn pretecho 2,5 week achterstand,
    extra consult bij de gyn met 30 wkn, achterstand iets meer als drie weken..
    met 36 wkn achterstand van 4 wkn.
    uiteindelijk bevallen met 39 wkn en 4 dagen met een groeiachterstand van goed 6 weken. (45 cm, 2630 gram}
    Inmiddels is ze een lekkere meid van 1 mnd oud, ontwikkeld zich heeel snel {loopt er mee voor.} ... Het is alleen niet een grote.. Het is een blijft een kleintje..... ze weegt nu 8,5 kilo en is 71 cm lang.

17. Dombo

Dombo VIP lid

12 feb 2007
    8.219
    0
    0
    Veluwe
    Bij ons was deze achterstand niet opgemerkt. Deze keer word ik wat dat betreft wel extra in de gaten gehouden, maar voor mij zegt het niks. De ene keer wordt een kindje te klein ingeschat, de andere keer te groot.
    Alleen wanneer een kindje te klein wordt ingeschat zijn ze liever wat voorzichtiger. Bij de dochter van een oud-collega hebben ze een spoedkeizersnee gedaan omdat ze ook daar dachten dat het kindje te klein zou zijn. Er bleek niks aan de hand.

En soms blijven kindjes even een tijdje achter in de groei om daarna een groeispurt te maken. Probeer je niet al te veel zorgen te maken meid.

18. Niet meer actief

euhhh 13 mnd oud ipv 1 mnd oud

19. Pip

Pip Actief lid

15 jun 2006
    141
    0
    0
    Ik werd rond week 35 doorgestuurd naar de gynaecoloog voor een extra echo omdat de verloskundige twijfels had over de groei van ons kindje. Lichte paniek sloeg hier toe....Er is een echo gemaakt en daaruit bleek dat met name de buikomvang van het kindje aan de kleine kant was (achterstand van ruim 4 weken). Om te kijken hoe het kindje zich ontwikkelt heb ik afgelopen woensdag nog een echo gehad. Niks meer aan de hand! Het hoofdje was al te ver ingedaald om te kunnen meten, maar het buikje zat qua omvang weer helemaal op schema. Kennelijk heeft het kindje even een groeispurt gemaakt. Een achterstand kan dus ook al tijdens de zwangerschap worden ingehaald! Ik heb in de tussen gelegen weken overigens wel iets meer mijn gemak gehouden, misschien heeft dat er ook aan bijgedragen.

20. fioon

fioon Fanatiek lid

9 dec 2006
    1.361
    1
    0
    Flevoland
    Niet te druk maken hoor meiden, die echo apparaten zijn ook niet altijd helemaal 100% goed!

Bij ons hetzelfde. Ik was 36 weken zwanger en ons zoontje zou een hoofdomtrek hebben van een kindje van 29 weken (!) Wij helemaal in de stress! Ik wist echt niet meer wat ik moest doen, 29 weken, dat liep dus ineens 7 weken achter! Ook zou hij bij de geboorte 2100 gram zijn.

Hij werd 4 dagen later geboren, hoofdje was de perfecte maat en hij was 2865 gram. (nou in 4 dagen is hij niet 800 gram gegroeid hoor!)

Achteraf was de stress dus niet nodig, want er was niets aan de hand.

Dit wil ik jullie even meegeven, de metingen kloppen gewoon niet altijd. Geniet lekker van het hummeltje in jullie buik, voor je het weet ligt het wondertje ineens 'op' je buik! :D

Deel Deze Pagina