Tips sollicitatiegesprek ouderenzorg

Discussion in 'De lounge' started by dorisn, Sep 11, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    Woensdag heb ik een sollicitatiegesprek bij een Zorg instelling voor ouderen met dementie. Ik vind het super spannend en wil natuurlijk de baan heel graag. (Ideaal qua uren en een leuke uitdaging).
    Wat kan ik verwachten en wat kan ik zelf doen om er een goed gesprek van te maken.
    Ik heb geen ervaring in de oudere zorg, dus ik ben al zo blij dat ik uitgenodigd ben voor een gesprek.

2. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Kan je niet helpen met de vraag, maar wil je veel succes wensen!

3. Meisje93

Meisje93 VIP lid

Mar 21, 2015
    32,071
    14,402
    113
    je motivatie. waarom je in de zorg wilt werken.
    ws. vragen ze naar je eigenschappen.
    op welke functie heb je gesolliciteerd?

4. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

Mar 14, 2015
    3,030
    2,030
    113
    Ze willen met jou graag kennismaken dus je motivatie, waarom jij, waarom deze instelling, waarom niet waarvoor je geleerd hebt enz.

Zorg dat jij ook je vragen paraat hebt :) uit de tekst van de vacature staan vast wel dingen waar je over door kunt vragen

5. 1BB

1BB Bekend lid

Oct 3, 2016
    573
    67
    28
    Female
    ♡
    -waarom wil je juist DIE baan bij DIE instelling (kleinschalig, professioneel, goede sfeer.. ik noem maar wat,doe je huiswerk) en je zegt leuke uitdaging maar waarom is het een leuke uitdaging
    -relevante evaring (je kent iemand met dementie)
    -wat zijn je sterkste punten.. zorgzaam, in team verband werken, geduldig
    -waarom je hebt gekozen om in die branche te werken, hoe was je vorige werkervaring gerelateerd (noem voorbeelden)

Zo maar even uit de losse pols genomen, stel zelf ook vragen

-wat kan ik verwachten van de baan?
    -krijg je ook nog cursussen?
    Etc etc

LolaBloem likes this.
  6. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,245
    11,826
    113
    Lees hun website goed door. Waar staan zij voor als organisatie. Wat zijn belangrijke waarden en welke visie hebben ze. Daar aanknopingspunten die bij jezelf passen uit halen.

7. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Leuk! Veel succes!
    Veel goede dingen zijn al genoemd. Als toevoeging zou ik nog willen zeggen; bereid je tot in de puntjes voor (op internet vind je echt veel sites die je daar tips bij geven zoals 'veel gestelde vragen tijdens soll gesprekken' 'do's en don'ts' etc) en zorg dat je er representatief uitziet.
    Bedenk ook dat ze in de (ouderen) zorg zitten te springen om mensen, dus waarschijnlijk willen ze je graag hebben:) dat geeft misschien wat extra moed!

8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,087
    12,044
    113
    Je krijgt vast vragen over hoe je om gaat met mensen die dementie hebben en alles wat daarbij hoort, daar zou ik mij alvast in verdiepen. Agressieve mensen, verdrietige mensen etc.

9. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

Jan 13, 2014
    3,648
    305
    83
    Ik werk ook met ouderen.

Ik denk dat ze vooral gaan vragen of je zal kunnen omgaan met personen met dementie/agressie/wegloopgedrag etc...

Succes!!

10. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    Het is een niveau 1 functie, verzorgingsassistente. Dus veel zal ondersteunend zijn en in de avonduren. (Wat voor mij juist ideaal is)
    Veel tips waar ik wat mee kan.
    Ik heb wel een opleiding gedaan I de zorg maar ben de kinderopvang in gegaan dus vandaar geen (werk)ervaring met ouderen.
    Wel naaste familie gehad met dementie en ernstige ziekte waarbij ik nauw betrokken ben geweest. Ook heb ik de theorie in mn opleiding gehad en dat ben ik nu ook weer aan het opfrissen.
    De uitdaging zit hem voor mij in het zorgen dat de mensen zich fijn en gelukkig voelen ondanks dat ze niet meer in hun oude vertrouwde huis wonen.

Dank jullie wel. Ik ga me weer verder voorbereiden.

11. Anan

Anan Fanatiek lid

May 10, 2013
    3,016
    2,377
    113
    Spannend, succes alvast!

Naast alle bovengenoemde tips:
    Wees jezelf, wat je ziet is wat je krijgt. Het bevalt ze óf niet en beiden is ok (je wilt immers geen plek waar je continu op je tenen moet lopen).
    Bedenk dat ze niet alleen gaan kijken of jij geschikt en passend bent, maar dat het ook een uitgelezen kans is voor jou om te kijken of het een organisatie is waar jij je thuis zou voelen, het werkt 2 kanten op.

12. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,087
    12,044
    113
    Dat laatste vind ik ook een goede aanvulling en met je motivatie zou ik je meteen aannemen, wat leg je dat mooi uit!

13. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

Dec 28, 2014
    22,511
    13,799
    113
    Female
    Noord- Holland
    Veel is al genoemd.

Wat ze in dit soort functies bijna zeker weten ook gaan voorleggen is een casus.
    Bijvoorbeeld: mw. X. komt je vragen of je haar een kop soep wilt brengen. Jij hebt gezegd dat je dit direct zal doen. Je loopt naar de keuken waar je de soep vandaan haalt. Op de terugweg zie je dat bewoner S. is gevallen. Ondertussen sta jij met de hete kop soep in je handen, en komt mw. X. ook nog eens vragen waar haar kop soep blijft. Wat doe jij?

Dit is zoals gezegd een voorbeeld. Het nadeel met casussen is dat je nooit van tevoren kunt weten wat ze je precies gaan vragen, maar bereid je mentaal al wel vast voor dat je niet alle vragen al van tevoren in kunt schatten.

Werken in de zorg betekent ook flexibel denken en flexibel handelen.

14. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Die onderste zin is denk ik al genoeg motivatie. Succes!

dorisn likes this.
  15. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    Dat laatste komt voornamelijk doordat ik ook heb gezien hoe het anders is.
    Mijn opa heeft de laatste 2mnd in een verzorgingshuis gelegen en lag daar echt weg te kwijnen omdat er te weinig aandacht voor de mensen was. Daarvoor en doordat de opa van mn man in een huis woonde waar wel de aandacht was voor de mensen ben ik gaan nadenken over de oudere zorg. De opa van mijn man heeft in een huis gewoond van dezelfde organisatie dus ik weet dat ze dit ook echt waar willen maken en niet alleen "leuk staat" op de website.

Dubbelgeluk likes this.
  16. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    Ik heb inmiddels mn gesprek gehad en mocht een avond meedraaien. Afgelopen vrijdag heb ik nog een gesprek gehad en ik ben aangenomen!!!
    Nu moet ik nog gaan puzzelen Hoe ik het met mn werk als gastouder ga doen omdat ik 1 oktober al ga starten en ik een maand opzegtermijn heb.
    Voor nu besloten dat ik mn maand proeftijd gewoon alles laat zoals het is en dan kijk wanneer en hoe ik mn uren als gastouder ga minderen.

17. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,769
    2,185
    113
    Ik werk ook in de ouderenzorg met mensen met dementie. Ze gaan inderdaad een casus voorleggen. Lees je verder goed in over de visie van de instelling zodat je goed kunt uitleggen waarom je specifiek bij deze instelling wilt werken. Het is ook altijd goed om te zeggen dat je autonomie en eigen regie van de bewoners erg belangrijk vindt. Daarnaast is het ook slim je een beetje in te lezen in de verschillende vormen van dementie en het ziekte proces. Succes! Gaat vast helemaal goed komen!

18. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,769
    2,185
    113
    Oh mijn tips komen beetje laat zien ik! :roflmao:
    Gefeliciteerd!

19. Meisje93

Meisje93 VIP lid

Mar 21, 2015
    32,071