Ervaringen met groot (laat geboren) kindje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Druif, 18 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif

    Druif Bekend lid

    8 jul 2006
    730
    0
    0
    Hallo dames,

    mijn uk is met 42 weken geboren en mede daardoor lang en zwaar. Nu heb ik begrepen dat late kindjes voor zijn in hun ontwikkeling. Eerder, communiceren, lachen, sterker zijn etc. Net zoals vroeg geboren kindjes vaak wat langzamer zijn.

    Wat is jullie ervaring met een groot, laat geboren kind? In hoeverre heb je daar ook rekening mee moeten houden? Nadelen, voordelen, ervaringen?

    Voorbeeld van mezelf: uk is nu 2,5 week oud en ik voed standaard 10 keer per dag. Zo flinkerd heeft gewoon meer nodig, is me ook verteld.
     
  2. Caruli

    Caruli VIP lid

    15 nov 2007
    31.699
    91
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Casey is geboren met 42.1wk ze was vond ik niet zo erg groot en zwaar
    maar wel snel kwa ontwikkeling
    net wat jij zegt, ze hebben wat langer mogen zitten
    als ik nu kijk naar Mitchell die was vroeger geboren die doet nog echt niet de dingen die Casey deed met deze leeftijd ;)
     
  3. Bri

    Bri Niet meer actief

    Ik kan het me wel voorstellen, dat een kindje dat bij 42 weken geboren wordt, zich ontwikkeld als een kindje van 2 weken oud dat bij 40 weken geboren is (snap je wat ik bedoel?)

    Maarre... 10 x op een dag voeden is vrij normaal voor een kindje van 2,5 weken. Hoe oud of groot ze ook waren. Wel zal een groter kindje meer (moeten) drinken, om zo'n groot lijfje van brandstof te voorzien.
     
  4. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    hier met 41 weken maar niet groot ofzo (3390 en 51 cm)
    maar wel voor in de ontwikkeling. zo kroop hij met 6 maanden en liep hij zijn eerst stapjes los met 9 maanden
     
  5. Ikke20

    Ikke20 Actief lid

    13 okt 2008
    379
    1
    0
    Hoi!

    Mijn zoontje is met precies 42 weken geboren. En hij was ruim 8 pond (4120g). In het begin had ik wel het idee dat hij wat sneller dan zijn neefje was. Anderhalve week ouder, geboren met 37 weken (weet niet hoe zwaar). Maar uiteindelijke is dat wel weer rechtgetrokken. Ik weet dat ik in het begin behoorlijk vaak moest voeden (ik geef bv, weet niet hoe het is met fv). Zeker wel zo'n 12 keer per dag. Ons neefje was wel eerder geboren, maar was ook een kindje met veel trek. Dus ik denk niet dat het daarmee te maken heeft.
    Groetjes Mariska
     
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Oh ja, hier eentje die 10 dagen na de uitgerekende datum kwam van 9,5 pond! Hij heet Luc, maar we hebben hem al snel de bijnaam Lurk gegeven, want hij dronk veel. Ik gaf bv, dus ik weet niet precies wat hij binnen kreeg, maar hij wou wel aardig vaak drinken. Dat is later gewoon steeds minder geworden en uiteindelijk is het helemaal geen grote eter en zit hij nu gewoon net iets boven het gemiddelde met zijn gewicht.
    Qua ontwikkeling is het echt een snelle jelle, maar ik denk niet dat die 10 dagen verschil daar veel mee te maken hebben, misschien de eerste weken of maanden, maar daarna niet meer.
     
  7. 1ekindje

    1ekindje Bekend lid

    4 jun 2006
    506
    0
    0
    mijn dochter is dan niet te laat geboren maar 1,5 week te vroeg. maar ze was wel groot 55 cm en 9 pond. volgens mij slapen grote kindjes ook sneller door. ik vind er eigenlijk geen nadelen aan zitten dat een kindje iets groter is dan gemiddeld.
     
  8. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Thirza is met 42 weken geboren en was 4330 gram en 53 cm. Groot dus. Had wat dat betreft liever gehad dat ze wat eerder (en kleiner) geboren was ;)

    Thirza is ook altijd snel geweest in d'r ontwikkeling, maar of dat met die twee weekjes extra in de buik te maken heeft???
    Ze zat met 6,5 maand, en binnen anderhave maand kroop ze ook, trok ze zich op en ging ze langs de tafel en de bank lopen.
    Met praten was ze ook mooi op tijd.

    Ondertussen merk ik echter niets meer van die voorsprong, ze blijft wel sneller dan gemiddeld hoor, maar wij hebben beiden een bovengemiddeld IQ en ik zou haar snelheid dus eerder daaraan koppelen, (we merken aan alle kanten ook dat Thirza wel een slimmerd is, die erg leergierig is).
     
  9. MamavanJurre

    MamavanJurre Actief lid

    3 nov 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Hier dus alles precies tegenovergesteld. Mijn zoontje is geboren met 41+2 weken en woog maar 3015 gram en was 50 cm. Het was echt een ukkie en hij was heel erg dun (inmiddels heeft hij de schade wel behoorlijk ingehaald moet ik zeggen :D).

    Qua ontwikkeling loopt hij nou ook niet bepaald voor, hij kon met 6 maanden pas rollen (wel gelijk goed en over allebei de kanten), kan nu echt pas goed zitten als je hem neerzet (zelf zitten doet hij nog niet), kon tijgeren toen hij 9 maanden was en begint nu een klein beetje met kruipen. Optrekken tot staan doet hij alleen op schoot, verder niet. En hij is nog super wankel op zijn beentjes dus lopen zal er voorlopig echt nog niet inzitten.

    Ondanks dat hij dus later is geboren loopt hij bepaald niet voor met zijn ontwikkeling. Ach, alles op zijn tijd ;)
     
  10. Mijkeltje

    Mijkeltje Fanatiek lid

    7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Noah is geboren met exact twee weken, was acht pond en 52,5 cm lang. Maar om nou te zeggen 'goh, was was die snel met d'r ontwikkeling'.. Nope..
     
  11. Caruli

    Caruli VIP lid

    15 nov 2007
    31.699
    91
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Casey woog 3490gr en 52cm, ze had wel voeding voor hongerige baby's nodig.
    Het zou kunnen dat het met elkaar te maken heeft.
    Maar ach de een heeft wat meer honger dan de ander ;)
     
  12. Mijkeltje

    Mijkeltje Fanatiek lid

    7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Ik bedoel natuurlijk 42 weken...;)
     
  13. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Lijkt me alleen uitmaken voor de ontwikkeling in de eerste paar weken? Dat verschil ga je echt niet in de praktijk merken als kinderen gaan kruipen, staan, lopen, etc.
     
  14. dropfruit

    dropfruit Bekend lid

    4 mrt 2009
    591
    0
    0
    Student
    in een huis
    Hier juist een kleintje, geboren met 38 wkn, 2550 Gr. En 46 cm maar ze is heel snel in haar ontwikkeling, kroop met 6 maand en doet nu haar eerste losse stappen.
    Tegen mij zeggen ze juist dat dat komt omdat ze zo licht is en dus minder gewicht mee hoeft te slepen..
     
  15. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Precies. Daarbij komt nog eens dat de 'uitgerekende' datum niet bepaald een exacte wetenschap is. Een zwangerschap duurt gemiddeld 40 weken en dus alles wat tussen de 37 en 42 weken wordt geboren is normaal. Prematuur is heel wat anders, hierbij heeft het kind niet de gelegenheid gehad om optimaal te ontwikkelen. Bij een (iets) langere dracht is alleen meer spek gekweekt.

    Het is dus een fabeltje dat 'late' kindjes sneller zijn in ontwikkeling. Op één uitzondering LACHEN. Lachen doen kindjes die later geboren zijn wel 'eerder'... dit heeft met de neurologische ontwikkeling te maken.
     
  16. tulip

    tulip Niet meer actief

    ha, dat verklaart. Dat wist ik dus niet. Maar verder lijkt mij dat ook niet uitmaken idd. Mijn dochter is met 38 weken geboren, maar eigenlijk is dat gewoon normaal, net als een kindje wat met 42 weken wordt geboren, ook al zit daar 4 weken tussen.
     
  17. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.499
    3.163
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    onze dochter is met 41+3 geboren , 3870 gram en 52 cm

    Was vrij laat in haar (grove) motorische ontwikkeling en ook met praten had ze weinig haast. Haar fijne motoriek ging wel wat sneller.

    Qua eten: Ze leek juist al genoeg te hebben aan hetgeen ze in m'n buik opgebouwd had. Ze zat al (op eigen verzoek) met 8 weken op 4 x 200cc flesjes en heeft (een uitzondering daargelaten) zelden meer gevraagd.

    Door flink ziek-zijn met 6 maanden, lag ze op een gegeven moment qua gewicht zelfs op -1 en qua lengte op +1 ...
    Met 16 maanden (geloof ik) woog ze eindelijk 10 kilo... gezien haar geboortegewicht vrij laat vind ik zelf.

    Inmiddels zit ze vrij gemiddeld. Maar hier gaat het dus allemaal niet echt op... ;)
     
  18. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Ja, dat deed Thirza idd ook vroeg :)
    Maar wat je zegt: de uitgerekende datum is nou niet bepaald exacte wetenschap, (zo kwam onze datum de hele zwangerschap door ook op de volgende data uit: 17 nov, 10 nov, 31 okt, 8 nov. Thirza is uiteindelijk, (wel duidelijk te laat, idd ook met een hoop reserve-spek :() op 23 nov geboren...)
     
  19. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.177
    113
    Tja, mijn eerste werd twee weken te vroeg, de jongste werd 1,5 week te laat geboren. In totaal zat daar dus 3,5 week 'geboorteverschil' tussen.
    De jongste was idd wat groter (ongeveer 1 pond zwaarder en 3 cm langer). Ook lachte hij eerder, nl. met 3,5 week al en de oudste pas met 8 weken. Verder ontwikkelt hij zich ook veel sneller dan de oudste. Hij zat los met 6 maanden, de oudste pas met 8.Hij kroop met 7 maanden, de oudste pas met 10. Hij liep al met 1 jaar, de oudste pas met 1,5. Hij kan nu al op de loopauto, waar de oudste pas met 2 jaar een beetje behoorlijk op uit de voeten kon. Hij is ook nog steeds een stuk groter en zwaarder dan de oudste op die leeftijd.

    Maar de oudste was weer veel sneller met praten. De jongste is nu bijna 1,5 en we hebben gisteren geteld, hij kent ongeveer 15 woordjes, waarvan het grootste deel nog zelfbedacht ook. Hij begrijpt overigens wel heel veel. Maar de oudste kon op deze leeftijd al kleine en goed verstaanbare zinnetjes maken.

    Ik denk dus dat het in het begin misschien wel iets uit maakt, maar op een gegeven moment gaan ze gewoon hun eigen ontwikkeling volgen en dat is toch bij elk kind anders.
     
  20. berna1981

    berna1981 VIP lid

    10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    hongerig: ja eerste met 41.6 geboren tweede met 42 weken allebei hongerig maar de jongste helemaal die zat al vrij snel aan 5x200 ml nutrilon forte

    ontwikkeling: oudste was vrij vlot met alles ja jongste tot nu toe ook. Lachte met 3 weken al volgde meteen alles al met zijn ogen.

    ik denk dat het inderdaad van toepassing is dat ze sneller zijn de eerste weken maar het daarna wel rechttrekt
     

Deel Deze Pagina