Ervaringen met hematoom?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Rosa91, Mar 16, 2025.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rosa91

Rosa91 Lid

Dec 29, 2022
    40
    42
    18
    Ik zit nog in het eerste trimester van mijn zwangerschap en verlies sinds ik iets meer dan 7 weken zwanger ben veel bloed (en stolsels). Het embryo lijkt er tot nu toe niet onder te lijden, maar eng is het natuurlijk wel....

Wie heeft ervaring met een hematoom in de baarmoeder? Had je veel bloedverlies en is het goed afgelopen? Heb je rust gehouden?

2. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,045
    2,181
    113
    Brabant
    Ja ikke!
    Met 9 weken dacht ik begonnen.
    Met 16 weken gestopt

Heb al die tijd rustig aan gedaan, had ook met 9 weken al harde buiken en bloedverlies werd meer met beweging/inspanning.

Af en toe gunste het eruit.
    1x echt alsof je de stop uit t bad trok, vreselijk.

Hematoom werd steeds kleiner en uiteindelijk verdwenen.

Ik dacht dat hij kngunstig lag, het was groter dan de vruchtzak en lag achter de vruchtzak.
    Dus als de hematoom in 1x zou komen,zou het de vruchtzak meetrekken.
    Later veranderde dat.
    Maar ik heb doodsangsten uitgestaan

Het kwam goed en tis een kei leuke pre-puber van 11.

Sterkt en luister echt naar je eigen gevoel!!!!

Rosa91 likes this.
  3. Yaisa

Yaisa Fanatiek lid

Jul 31, 2013
    1,225
    1,262
    113
    Ik heb ook ervaring met een hematoom. Ik was pril zwanger en verloor opeens een hoop bloed. In verband met een eerdere miskraam mocht ik bij de verloskundige voor een echo komen en daar zagen ze de hematoom zitten, ook groter dan het vruchtzakje.
    Volgens de verloskundige was de kans 50-50 dat het goed zou aflopen en volgens haar kon ik daar verder weinig aan doen. Ik heb toen toch heel veel rust genomen en niet meer gaan tillen enzo. Bij de volgende echo was de hematoom al afgenomen en volgens mij bij een echo met 15 weken was er niets meer te zien. Het bloedverlies is bij mij trouwens bij die ene dag gebleven.

Rosa91 likes this.
  4. Jutta

Jutta Lid

Sep 4, 2016
    23
    12
    3
    NULL
    NULL
    Ik heb ook een hematoom gehad bij 5 weken zwangerschap. Het hematoom was 4 cm en dus veel groter dan het vruchtje. Ze zeiden dat er een grote kans was dat het fout ging lopen, maar het is gelukkig goed gekomen. Ik moest ook rusten en heb progesteron voorgeschreven gekregen om de baarmoeder stil te houden, dat heeft voor mij goed geholpen want sindsdien geen bloedingen meer gehad. Het hematoom is uiteindelijk rond 12 weken volledig opgelost.

Rosa91 likes this.
  5. Rosa91

Rosa91 Lid

Dec 29, 2022
    40
    42
    18
    Dank voor jullie ervaringen! Fijn dat het bij jullie allemaal goed is afgelopen. Ik vind het lastig te geloven dat het met zoveel bloedverlies goed kan gaan...

6. Demino

Demino Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    2,778
    287
    83
    Hier ook ervaring!

In mijn vorige zwangerschap verloor ik ineens heel veel bloed met 5 weken (lees: liep echt hard langs mijn benen omlaag). Ook ervaring met een miskraam, dus zag het somber in..

Maar op de echo was een hematoom te zien en een mooie prille zwangerschap. Verloskundige durfde er verder ook niet teveel over te zeggen, wel vond ze het gunstig dat de bloeding onder het kindje zat ipv andersom (zoals hierboven ook al gezegd is).
    Hoefde geen voorzorgsmaatregelen te nemen, maar heb zelf natuurlijk zitten Googelen en zag dat gynaecologen in België vaak (bed)rust aanbevelen.
    Bedrust heb ik niet gedaan, maar wel heeeel voorzichtig geweest met tillen en stofzuigen etc.
    Bloeding stopte hier al snel en is eigenlijk door mijn lichaam opgelost. Heb rond 16 weken toen wel nog een keer wat bloed verloren, nadat ik iets te zwaar geduwd had. Maar daar is het bij gebleven.

Ik snap je onzekerheid zeker wel hoor, ik vond het ook doodeng! Maar kan dus zeker ook goed aflopen; inmiddels een gezond mannetje van overmorgen 2 jaar oud :)

Rosa91 likes this.

Share This Page