ervaringen met het overslaan van groep op school

Discussie in 'De lounge' gestart door meintje, 5 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

dat klopt ook niet helemaal, want voor kinderen van 1-10 tot 31-12 geldt niet het officiele blijven zitten...zij Mogen als het nodig is in de verdere klassen nog eens blijven zitten als dat nodig is.

2. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Wat vreemd....mij was het echt niet bekend dat het om een landelijke of wettelijke grens gaat qua leeftijd. De kindjes die nu in groep 2 zitten op de school van mijn dochter zijn geboren in of na oktober 2010.
    Als ik jullie nu goed begrijp zouden de kindjes die in de maanden oktober t/m december geboren zijn eigenlijk dus in groep 3 moeten zitten ipv groep 2?
    Op een andere school zou ze dan waarschijnlijk automatisch al in 3 terecht zijn gekomen? (ze is van 5 januari, een grens moeten ze ergens trekken maar bij ontwikkelingsvoorsprong zou dat dus waarschijnlijk de realiteit zijn geweest).
    Zou ik dit in het gesprek aan moeten halen of is het niet relevant verder?

Interessant dit, en verwarrend. Het zou haar de jongste maken in groep 3 en dat vind ik ergens beangstigend. We willen het goed doen voor haar maar heb het gevoel dat wat we ook maar kiezen we toch pas aan het eind van de rit kunnen zeggen of het de juiste weg is geweest of niet.

3. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    #43 Lentekriebels, 5 sep 2015
    Laatst bewerkt: 5 sep 2015
    Ik heb zelf een klas overgeslagen, groep 4. Dat heeft nog zo'n 10 jaar z'n uitwerking gehad denk ik. Aan de ene kant was het een goede keus, ik verveelde me kapot op school en had ook na het overslaan vaak nog extra werk en andere opdrachten, omdat ik er anders niets aan vond. Maar ik kwam in een klas terecht waar ik me echt 'kleiner' voelde. Ik was aan de ene kant het slimme meisje, maar aan de andere kant sociaal gezien echt nog iets jonger. Ik viel dus van twee kanten uit de toon en dat hielp me niet met me op mijn plaats te voelen in de klas. Het is niet zo dat ik werd gepest, ik werd gewoon vreemd gevonden en meestal genegeerd. Hierdoor werd ik erg onzeker, had weinig vriendinnen in de klas (er waren sowieso erg weinig andere meisjes, 6 maar). Toen we eenmaal naar de middelbare gingen, kwamen de meeste kinderen daar terecht in een groepje van andere kinderen van hun oude school. Omdat ik niet zo'n vriendengroepje had, eindigde ik ook hier weer alleen. Ik heb altijd wel losse vrienden gehad, een goede vriendinnen die ik al ken van voordat ik een klas had overgeslagen, maar binnen de klas ben ik altijd een vreemde eend gebleven. Dat hield pas op toen ik wat minder onzeker werd, in mijn eentje ging reizen en bleek dat ik best vrienden kon maken. Mijn schooltijd en dan met name de middelbare, zijn echt af en toe hel geweest. Voor mijn moeder was het ook een lastige keuze om me door te laten gaan in dezelfde groep of naar een hogere groep over te laten gaan, maar altijd apart in een ander hoekje ander werk doen is voor een kind ook niet leuk.

4. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Ja, het is wat kort door de bocht, had het al aangepast, maar het is normaler om door te stromen. Een inspectie zal hier zeker naar vragen....

5. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Dat is bijzonder. Het lijkt erop dat de school zich vasthoudt aan de 1 oktober grens die, uit mn hoofd, in 1986 al is afgeschaft.
    Een leerling die van december/januari is wordt vaak wel wat uitgebreider besproken. Ze moeten het wel aankunnen. Maar het is gek dat op jullie school de doorstroom na 1 oktober lijkt te stoppen. En idd, je kunt pas achteraf zeggen of het een goede keus is geweest, wat je ook kiest. Aan de andere kant...een kind geeft zelf vaak wel signalen.

6. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Onze knul is van maart en heeft ook paar maanden langer gekleuterd, juf wilde hem niet een groep hoger doen ondanks dat hij zich zelf heeft leren lezen in groep 2. We hebben daardoor veel problemen gehad in groep 3 vorig jaar. Hij is nu net begonnen in groep 4 (hij is 7) en heeft nog steeds een enorm voorsprong met taal en lezen. Hij raakt hierdoor heel erg gefrustreerd ondanks zn extra uitdagende werkjes.

7. tuc

tuc Niet meer actief

O zie het nu ja. Maar idd voor de kleuterverlenging van mijn dochter was voor de inspectie wel een heel papierwerk nodig idd.

8. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar dan zit ze waarschijnlijk op verkeerde school Wat doorstroom betreft.

Hier gaan de kinderen van januari die het überhaupt een beetje aankunnen over na 1,5 jaar kleuteren, kinderen tm december gaan standaard over tenzij er echt redenen voor zijn.
    Die zitten allemaal in groep 3, het gaat prima, en niemand praat over groepen overslaan of misschien niet aankunnen. Het is gewoon de norm. Maar hier komen ook de meeste kinderen lezend in groep 3.

Bij je dochter zou ik dan zelf denken aan overslaan richting groep 4 als je dochter zo voorloopt en zoveel getoetst wordt.

9. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ja, op de meeste scholen zouden die kinderen incl je dochter inderdaad 'gewoon' in groep 3 zitten, door middel van gewone doorstroom.

10. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ze willen mijn dochter ook in een versneld traject duwen.. ze heeft dadelijk 1.5 jaar gekleuterd en is 5 als ze naar groep 3 zou moeten..

ik wil het niet.. ze is nl retejong dan als ze naar brugklas gaat... en dus ook erg jong is.. als ze weer moet kiezen voor welke richting ze gaat...

voor mij hoeft dat gejaag echt niet.. ze zijn maar zo kort zo klein.

11. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.752
    646
    113
    Gelderland
    Maar kinderen van oktober 2010 horen nu toch in groep 2, niet in groep 3. Oktober 2010, die kinderen moeten nog 5 worden...

12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het gaat om kinderen van oktober, november, december 2009 of januari 2010.

13. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Inderdaad!

Maar begrijp ik nou dat ze in een combiklas 2-3 zit? Dat vind ik heel erg apart, want dat is o zo anders! Hoe kan je nou leren lezen en schrijven met ronddolende en kletsende kleuters om je heen?

14. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Mijns inziens is de periode waarin kinderen het best en het snelst leren, wanneer ze zo jong mogelijk zijn.

Dus: heeft je kind interesse in lezen en schrijven en rekenen: naar groep 3 ermee, gebruik maken van wat ze kunnen en willen leren, daar heeft een kind alleen maar profijt van. Zeker als het maar om 1 maand 'te jong' zijn voor groep 3.

15. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.245
    2.363
    113
    Vrouw
    Ik ben ook de oudste thuis, in december geboren en heb 1.5 jaar in de kleuterklas gezeten en daarna naar groep 3 omdat ik al kon lezen. Ik was de kleinste, jongste maar ook de slimste van de klas. Ik ging naar het vwo toen ik 11 was en heb op mijn 23e mijn artsendiploma gehaald. Pas toen ik ging werken kreeg ik er 'last' van omdat mensen me als arts niet serieus namen vanwege mijn leeftijd (ik zie er ook nog eens jonger uit dan ik ben). Als kind dus nooit echt problemen gehad.

16. Liesjeexx

Liesjeexx Actief lid

18 mei 2013
    168
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier ook een jaar korter "gekleuterd". Ook op m'n 11e naar de middelbare school, VWO gedaan en daarna een HBO. Als ze het intellectueel gezien aankan, zou ik het zeker proberen. Vervelen in de klas is ook echt niet leuk. Ik zou wel wat extra aandacht besteden aan het sociaal/emotionele aspect, omdat je toch altijd de jongste bent in de klas en daar best wel eens tegenaan kan lopen.

17. Ismi2006

Ismi2006 Bekend lid

1 mrt 2015
    803
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij hebben het met onze dochter geprobeerd.nze is ook van januari 2010 en heeft maar een half jaar in groep 2 gezeten, daarna de doorstroom naar groep 3. In het begin van groep 3 ging het echt prima. Ze zat op haar plek, kwam goed mee en voelde zich goed. Op de helft van het schooljaar ging het al wat minder en kwam ze niet zo goed meer mee. Nu konden wij niet perse zien of het ging om echt niet meekomen of dat mevrouw er geen zin in had, want wat ze op school moest laten zien en niet deed, deed ze dus thuis wel. Toch de keuze gemaakt om groep 3 over te laten doen dit jaar en nu bloeit ze op. Beide keuzes zijn goed geweest want ze had vorig jaar de extra uitdaging nodig. Ook nu krijgt ze extra uitdaging want haar werkjes zijn aangepast en moeilijker. Het is en blijft een hele lastige beslissing want je weet vooraf gewoon nooit hoe het zal lopen. Als ik dit eerder wist, had ik haar nog over laten gaan naar groep 3 want anders had ze zich stierlijk verveeld in groep 2. Nu is ze vaak de 'klassenassistent' en dit geeft haar heel veel zelfvertrouwen. We kunnen zien dat ze nu meer op haar plek zit.

Succes met je keuze!

18. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Hier ook. Ik heb dan wel 2 jaar gekleuterd vanwege m'n geboortemaand, anders had ik echt maar 1 jaar gekleuterd, maar toen ik vlak voor m'n 22e m'n HBO haalde en de arbeidsmarkt op ging, toen werd het vlot zijn pas een probleem. Werd gewoon bij sollicitaties direct van de stapel gegooid omdat ik op mijn leeftijd echt nog niet geschikt kon zijn.
    Dat heb ik gelukkig wel anders bewezen, maar ergens binnenkomen was nogal een uitdaging.
    Hier dus ook niet huiverig geweest om onze derde maar anderhalf jaar te laten kleuteren. Ze las ineens uit zichzelf, want "ik weet de letters toch, dan weet ik toch ook wat voor woord er staat?" Dus hup, lekker naar groep 3. Was ook advies van school, sociaal-emotioneel gaat ze goed met de groep mee en zit ze dus feitelijk ietsje boven haar leeftijd dan.

19. Khlo

Khlo Fanatiek lid

16 jan 2015
    1.022
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb maar een half jaar in groep 1 gezeten en vervolgens groep overgeslagen. Ik was net 11 toen ik op de middelbare school zat, ik vond het vreselijk. Ik zou mijn kinderen dus nooit groepen laten overslaan. Uiteindelijk heb ik alsnog de universiteit gedaan maar doordat ik zo vroeg op de middelbare zat heb ik daar mavo gedaan.... Terwijl ik dus prima vwo aankon maar daar absoluut niet klaar voor was. Dus nee, ik zou het niet doen :)

20. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Ik zou ze gewoon naar groep 3 laten gaan als ze er aan toe is.
    Er zijn wel meer kinderen die 1.5 jaar kleuteren, net als de herfstkinderen die eerder werden genoemd.

Ik deel ook de mening dat hoe jonger kinderen zijn, hoe meer ze leren. Volgens wetenschappelijke onderzoeken is het ook zinloos om kinderen langer te laten kleuteren, zij zouden uiteindelijk minder goed uit de verf komen dan kinderen die altijd gelijk zijn doorgestroomd.

Deel Deze Pagina