ervaringen met het overslaan van groep op school

Discussie in 'De lounge' gestart door meintje, 5 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

jup ik kwam met 16 jaar op het HBO terecht...lag ook wel enigzins aan de soort opleiding, maar ik was er veel te jong voor. Klasgenoten waren allemaal dik in de 20...gezin aan het plannen enz en ik mocht pas net naar de kroeg:D

2. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Oke, bedankt alvast. Fijn om verschillende kanten belicht te hebben.
    Ondertussen ben ik wel erg benieuwd naar wat er dinsdag uit gaat komen en wat er besproken gaat worden.

Als conclusie kan ik nu dus trekken dat mijn dochter op een andere school waarschijnlijk toch al in groep 3 gestart zou zijn na anderhalf jaar kleuteren. Nu laten ze/we haar dus eigenlijk doorkleuteren (groep 2 doen) terwijl ze een ontwikkelingsvoorsprong heeft en dat is niet logisch. Of ze moet dus in groep 2 blijven en extra aanbod en uitdaging krijgen of ze moet mee gaan draaien in groep 3.

Het lijkt mij dan het beste als ze haar een korte periode de lesstof (deels) van groep 3 aanbieden en haar extra doortesten om te zien hoe ze er op andere vlakken voorstaat en dat we dan over een bepaalde periode besluiten of ze in 2 blijft of toch verdergaat in 3. Voordeel is dat ze nu in een combinatie van groep 2 en 3 zit, ze heeft ook in beide groepen vriendjes en vriendinnetjes en is een sociaal kind. Dus ik denk dat ze met alle kinderen haar weg wel zal vinden, waar ze uiteindelijk ook bij zal horen.

Ik vind het heel fijn dat ik dankzij jullie dinsdag wat beter voorbereid het gesprek in kan gaan. Uiteindelijk wil ik het beste voor mijn meisje en dat ze een fijne en goede schooltijd heeft. Ze zal als ze alles vlot doorloopt toch pas met ruim 11 jaar en 7/8 maanden de middelbare school binnen komen, dus het gat is dan niet zo groot en er zullen er meer zijn van om en nabij die leeftijd ivm aansluiting. Maar voordat we iets beslissen wil ik eerst meer inzicht en meer weten over waar ze nu staat en wat ze aankan.

3. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou haar zelf gewoon laten meedoen met groep 3.
    Het is duidelijk dat ze er zeker leergewijs wel klaar voor is.

En dan kijken aan 't eind van 't jaar hoe het sociaal-emotioneel is.
    Lukt dat, dan zou ik haar gewoon mee naar groep 4 laten gaan.

Uiteindelijk is door de dubbele klas de stap ook niet erg groot voor haar.

Mijn zusje - van begin februari en met een serieuze voorsprong - hebben ze gelaten waar ze was.
    Ze heeft zich tot het middelbaar echt totaal doodverveeld.
    Het enige wat ze leuk vond aan de lagere school waren haar vriendinnen.

Eens daar kwam ze eindelijk terecht in iets wat ze nog niet kende en waar ze een uitdaging aan had (ze is afgestudeerd in Latijn-Griekse - gymnasium bij jullie?).

4. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Hier groep 3 overgeslagen, ging prima vond het alleen zelf in het begin niet leuk dat ik bij allemaal andere kindjes in de klas zat terwijl al mijn vriendinnetjes bij elkaar zaten in groep 3. Heb het trouwens op de middelbare school weer gecompenseerd door te blijven zitten op het vwo (alles was interessant behalve school toen ik 15 was!) en toen de havo gedaan.

5. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Op een ander school, was je dochter na een half jaar doorgestroomd naar groep 2 en dan dus nu naar groep 3. Persoonlijk zou ik haar, mits ze er echt aan toe is, mee laten draaien met groep 3. Groep 3 is een heel belangrijke groep die ik niet snel zou overslaan of slechts een gedeelte van zou laten doen. Je leert daar toch echt een basis die belangrijk is voor de verdere schoolloopbaan. Uiteraard lesstof, maar ook de werkhouding...

6. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Mijn zoon is van februari 2009, hij zou dus na de zomervakantie nog een jaar groep 1 gaan doen, zijn buurmeisje is van eind januari 2009
    En zou eigenlijk ook groep 1 nog een keer doen,

De ouders van het meisje gaven aan op school dat hun vonden dat hun dochter meer uitdaging nodig had dus dat ze graag zagen dat ze naar groep 2 ging,

De juf kwam hierop bij ons dat onze zoon dan de enige was die niet over zou gaan ( andere kindjes waren van
    Mei dus die zouden sowieso groep 1 nogmaals doen )
    En dat hij het prima zou doen in groep 2, we mochten hem
    Dus mee laten gaan met de rest naar groep 2

Wij kozen ervoor dit niet te doen en hem in groep 1 te laten

Groep 2 ging het meisje redelijk makkelijk af, maar halverwege groep 3 zei de juf van die groep dat de kans groot was dat ze groep 3 over zou moeten doen, de ouders waren ontzettend boos op het
    Meisje dat ze haar best niet deed en dat ze zoveel wou spelen,
    Als ons zoontje aan de deur stond of ze buiten mocht spelen zeiden de buren dat ze elke dag na schooltijd 2 uur bij les had zodat ze niet zou blijven zitten en gewoon naar groep 4 zou kunnen....

Wij Kregen bij het ouder gesprek te horen dat onze zoon " het beste" was van zijn klas, hij liep erg voor qua dingen doen en kunnen en had makkelijk door kunnen stromen als wij daar toen der tijd voor gekozen zouden hebben, maar de juf van groep 2 zag ook aan hem dat hij buiten enorm slim en pienter om ook nog erg speels was, hij had het liever makkelijk zodat hij kon spelen en dat het voor hem om die reden wel goed was om groep 1 nogmaals gedaan te hebben.

Onze zoon zit nu in groep 3 en het buurmeisje is toch naar groep 4 gegaan, maar soms kwam ze huilend op school dat ze zo graag eens wou spelen maar dat ze moest leren
    Hun zoon is ook van eind januari en is nu ook mee gegaan naar groep 2 want hij is hoog gevoelig en als hij niet mee zou gaan naar groep 2 zoals zijn zus toen deed dan word hij er verdrietig van en trekt hij zich enorm aan ( zeggen zijn ouders hoe hoog gevoeligheid werkt weet ik niet dus ik ga er maar vanuit dat ze gelijk hebben )

Directe ervaring met overslaan heb ik dus niet maar ik denk echt dat je heel goed naar je kind moet kijken, en als je de keuze
    Gemaakt hebt de klas over te laten slaan en het kind blijkt het toch niet te trekken dat je de schuld dan niet bij het kind ligt,

En als het kind daarmee laat zien dat het meer " kindertijd " nodig heeft ben ik van mening dat je dit je kind ook moet geven, niet dwingen tot meer als het hier niet toe in staat is...

Als je kind alles helemaal zelf doet en zelf wil en echt meer uitdaging nodig heeft is het natuurlijk anders

7. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.287
    11.896
    113
    Bij ons op school hebben ze een verlengen/verkorten-formulier wat ze altijd invullen bij twijfel. Dan kijken ze op alle gebieden wat pleit voor doorstromen en wat pleit voor het zo houden of juist verlengen (jaar extra doen). Het formulier helpt om "overal" aan te denken en redelijk objectief te kijken naar wat goed is voor het kind om te doen. Wellicht heeft jullie school ook zoiets.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.858
    19.250
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Eerder we gezegd 'laat ene kind lekker kind zijn en kleuteren'. Voor veel kinderen geldt dat je ze daar een groot plezier mee doet. Maar er zijn ook kinderen voor wie een kleuterklas verschrikkelijk is. Kijk dus altijd naar je eigen kind, in plaats van te luisteren naar dit soort uitspraken. Dat de meeste kinderen gebaat zijn bij 2 jaar kleuteren, betekent niet dat jouw kind het dan ook maar 'leuk' moet vinden, laat staan dat het per se voor ALLE kinderen goed moet zijn, omdat het voor de MEESTE kinderen goed is. Het is geen democratie ofzo, je moet dit echt van kind tot kind bekijken.

Een wat objectiever hulpmiddel dat jullie hierbij kan helpen, is de versnellingswenselijkheidslijst.
    Waar ik vooral naar zou kijken is of je kind in ieder geval op 1 domein (liefst meer) op haar plek is. Dus op cognitief, sociaal en/of emotioneel gebied aansluiting vindt.
    Hierboven beschreef iemand dat al: altijd de jongste en altijd de slimste. Dan heb je dus nergens echt aansluiting met je klasgenoten. Dan had je misschien beter op de reguliere manier je schooltijd kunnen doorlopen (aansluiting op emotioneel gebied) maar met extra uitdagend werk. Of als dat niet mogelijk is, nog verder doorstromen (2e of 3e keer versnellen) zodat het cognitief weer 'klopt'.
    Dat zou ik als ouder trouwens vreselijk 'eng' vinden! Ook niet iets wat ik andere ouders snel aan zal raden. Maar ik bedoel er mee aan te geven dat je moet voorkomen dat je kind straks op alle terreinen tussen wal en schip valt.
    Zelf zou ik denk ik het liefst altijd kiezen voor de groep waar je kind sociaal en emotioneel zo veel mogelijk aansluiting heeft. Dat hoeven niet per se leeftijdsgenootjes te zijn! Goed kijken dus waar je kind vrienden of vriendinnen heeft. Het is dan aan de school om te proberen het programma zo aan te passen dat het ook cognitief weer klopt.
    Soms is het verschil cognitief zo groot, dat het niet meer gaat. Maar ga dan niet ergens tussenin zitten, want krijg je zo'n "vlees noch vis' situatie waar niemand blij van wordt.

9. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik ben kleuterfjuf. Wij hanteren wel de grens december/januari, maar we kijken heel erg naar het kind. Afgelopen jaar zijn er kinderen van november bij mij in groep 1 gebleven, maar er is ook een kindje van maart (dus net op school) naar groep 2 gegaan. Dat is natuurlijk anders dan naar groep 3. Maar dat meisje kleutert misschien ook wel veel korter dan 'gemiddeld'.

Ik vind het heel belangrijk om naar het kind te kijken. Qua prestaties maar ook qua sociaal emotioneel. Momenteel volg ik een cursus slimme kleuters uitdagen. Daarin worden heel veel kenmerken genoemd van slimme kleuters, maar ook hoe ermee om te gaan. En het belangrijkste waar wij over leren is het sociaal emotionele aspect van kinderen die eventueel doorstromen.

Sommige kinderen zijn cognitief sterk en wordt er over nagedacht om door te laten stromen, terwijl er soms twijfels zijn over de sociaal emotionele kant, terwijl het vaak ook het geval is dat kinderen dan juist beter aansluiting vinden bij kinderen die iets ouder zijn.

Wanneer je er meer over wilt weten mag je ook een pbtje sturen.

10. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ja, dat hebben wij ook, maar dan blijft vaak nog het sociaal emotionele vlak het moeilijkst...

11. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik heb slechte ervaringen met een groep overslaan, vooral dat je te jong keuzes voor vakken enzo moet maken en niet serieus wordt genomen. Daarom hebben we nu een basisschool gekozen waar ze leerlingen die voorlopen goed kunnen begeleiden, ze kunnen in groep 7/8 zelfs vakken als wiskunde geven. Mijn oudste is erg intelligent maar blijft zitten waar hij zit, met extra vakken erbij.

12. tuc

tuc Niet meer actief

of juist het makkelijkst/duidelijkst;)
    Mijn dochter van oktober 2008 voldeed vorig jaar aan alle cognitieve eisen voor groep 3. Toch was er bij haar meester (en bij ons) geen haar op het hoofd om haar door te laten gaan...juist door het sociaal emotionele gebied.
    Aan het einde van afgelopen schooljaar was duidelijk dat ze wel toe was aan groep 3...gelukkig maar want na 3 jaar kleuteren moet je echt verder:D

13. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Tuc: ja dat bedoel ik ook. Ik bedoel meer dat het emotionele vlak vaak hetgeen is waar men het meest over nadenkt en praat. Cognitief is het vaak zo snel duidelijk. Emotioneel blijft een moeilijk vlak.

14. tuc

tuc Niet meer actief

o haha begreep je verkeerd...ja klopt..het is ook iets dat niet af te toetsen is.

15. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Mijn zoontjes zitten op een internationale school maar hier mogen echt teen klassen worden overgeslagen. Mijn middelste zoon is van december 2010 en heeft de stempel meerbegaafdheid gekregen maar hij wordt bezig gehouden met extra werk. Schaken, extra verdieping van het Engels, sommen maken met getallen van 1 tot 50 etc. Ik denk dat dat voor hem beter is. Want tegelijkertijd is hij ook nog best kinds. Hij is trouwens niet erg geinteresseerd in lezen. Het is bij hem voornamelijk op rekengebied. Maakt met gemak sommen uit groep 3 maar heeft geen zin om een b van een d te onderscheiden.

Deel Deze Pagina