ik heb inmiddels mijn hysteroscopie gehad.... hels! Maar dat is mijn ervaring dan natuurlijk. Ik zal daar nu eenmaal erg gevoelig zijn ben ik bang een andere verklaring heb ik niet. Alleen vind ik het onbegrijpelijk dat ze me enkel 1 naproxen hebben gegeven die ik een uur voor de ingreep moest innemen terwijl ik zoveel ervaringen lees van anderen die plaatselijk verdoofd zijn. Deze vorm van pijnstilling heeft totaal niet geholpen bij mij. Ik dacht echt dat alle ingrepen na mijn punctie mee zouden vallen (30 follikels en hyperstimulatie) maar jankend werd ik naar buiten gerold op een ziekenhuisbed en ben in staat nu de hele behandeling op te geven, zo beurs voel ik me nog. Onbegrijpelijk dat ze hier niet naar gekeken hebben voordat ze deze ingreep bij me hebben gedaan. Nogmaals ik wil niemand bang maken, maar dit is mijn ervaring en ik ben er echt nog steeds ondersteboven van (week erna). Ik heb dan ook nog een afspraak staan met de IVF assistente hierover, want ik hoef voorlopig geen polonaise meer aan mn lijf
Je kan een scopie toch ook onder (gedeeltelijke) verdoving laten doen? In het Erasmus MC volgens mij wel iig. Als ik dat nog een keer moet ondergaan, doe ik dat zeker. Ik vond het erg naar, ging hyperventileren en kreeg allemaal spastische trekjes in mijn armen door de hyperventilatie. Toen de gyn bezig was en mij zag, gaf ze me de optie te stoppen en een afspraak te maken voor een scopie onder narcose. Maar toen lag ik daar al een tijdje en wilde ik ook dat ze het afmaakte.
Hoi meiden! Mij staat ook een hysteroscopie te wachten, dus ik lees even mee! Succes allemaal! Liefs, Djuuzie
Hadden ze me het maar aangeboden...niets van dat alles. Voor mij nooit meer zo, dat weet ik wel. Ook ik begon te hyperventileren hoor. Ben voorlopig echt even helemaal klaar met alles en dat vind ik heel erg...
Ik heb 2x een hysteroscopie laten doen. De 1e keer deed het zo zeer en kreeg ik verdoving, de 2e keer zonder verdoving en dat was ook geen pretje.... In vergelijking met HSG vond ik HSG veel minder pijn doen. Het is gewoon per persoon verschillend.
Ik heb alle 2 de onderzoeken gehad; en ik vond het echt een eitje. Alle 2 de onderzoeken. Ik heb natuurlijk, bij alle twee de behandelingen, wel heel even 1 of 2 keer au gezegd, maar dat was het. Het was echt heel, heel goed te doen. Maar wat al eerder geschreven is; het verschilt per persoon.
Ik vergeet nog te vertellen; zonder narcose of iets dergelijks heb ik de behandelingen gehad. Ik geloof alleen een paracetamolletje oid.
Mij wilde ze een recept sturen om voor de tijd pijnstilling in te nemen. Diclofenac, maar daar raak ik van aan de diaree dus is niet echt handig Nu moet ik de dag voor de Hysteroscopie beginnen met paracetamol 500 mg (5x pd 1 en voor de nacht 2) om zo een spiegel op te bouwen. Misschien een tip voor de meiden die het nog te wachten staat.
Hé Tat! Pfff, dat klinkt wel heftig zeg... Waar heb je de hysto gehad? Ik heb 'm vrijdag... In Gouda. Moet 's avonds een inwendig pilletje erin stoppen om de boel 'week' te maken en 's avonds een naproxen nemen en 's ochtends nog een naproxen... That's it... Bij mij was de HSG ook geen pretje, ging bijna helemaal onderuit, werd echt lijkbleek en helemaal dizzy, had een hartstikke lage bloeddruk. Ben dus erg benieuwd hoe de HSG gaat zijn. Maar hebben ze bij jou ook al iets geconstateerd? Hoe verklaren ze de pijn? Was je baarmoeder gevoelig voor de vloeistof of zat-ie een beetje 'vastgeplakt'? Want die pijn moet dan toch ergens vandaan komen... zou je denken... En hoe voel je je nu? Ieoor, hoop dat ik net als jij geen last ga hebben... Ga mijn ervaring vrijdag met jullie delen, moet om 11u45, dus laat in de avond wel even wat van me horen... En Djuuzie, ga jouw tip mbt de paracetamol gewoon opvolgen... baadt het niet, schaadt het niet... xxx
Juulzon: In het HAGA in Den Haag. Dat klinkt al als een stuk meer verdoving dan bij mij, dus dat zal vast een stuk beter gaan bij jou! Toen ik belde voor tekst en uitleg gaven ze inderdaad wel aan dat ze dit soort verhalen vaker horen bij een HSG dan bij een hysteroscopie. Ik kreeg eigenlijk direct pijn toen ze mn BM in gingen en pijn is niet meer weggegaan. Ik heb geprobeerd mee te kijken om rustiger te worden, maar ook dat hielp niet. Het bleek uiteindelijk gelukkig allemaal in orde te zijn, maar dat drong gek genoeg op dat moment niet helemaal door. Ben er uiteraard erg blij om dat het okay was, op een miniem poliepje na, wat verder geen invloed op innesteling heeft of kwaadaardig zou zijn. Ik duim voor je dat het heel erg mee zal vallen voor je Juulzon! Ik zie in je handtekening dat jij het ook al aardig voor je kiezen hebt gehad
Hoi dames, ik heb vanochtend een hystheroscopie gehad i.v.m. de verdenking op Asherman (wat het gelukkig niet is ) en ik vond echt heel goed te doen. Ik heb geen verdoving of narcose gehad, heb alleen een aleve feminax genomen voor de ingreep. Veel meer als een beetje menstruatiekramp heb ik er niet van gevoeld! Nu nog wat buikkramp en een beetje bloedverlies maar dat is te verwaarlozen. Blijkbaar geageerd iedereen toch heel verschillend op de ingreep.
Dag lieve meiden! De hysteroscopie zit er weer op. Inmiddels is het zeurende gevoel weer uit mijn buik verdwenen en ga ik zo met een diepe zucht maar eens Huis Houden. Heb er de afgelopen weken een beetje een zooi van gemaakt en doordat ik druk en weg was voor mijn werk, is het er niet van gekomen... Maar eerst even vertellen hoe de hysteroscopie ging. Vriendlief en ik moesten er om 11u30 zijn en om 11u45 stond de afspraak. Was nog nooit op de poliklinische ok in Gouda geweest, maar het was makkelijk te vinden. We waren de enige in de wachtkamer... Totdat er een mevrouw kwam zitten die nogal hard aan het bellen was en we konden het hele gesprek over haar zoeken naar een andere baan en de zeurende collega's en weet ik veel wat volgen. We vonden het nogal hilarisch, want zij zeurde naar ons idee zelf de hele tijd aan de telefoon en dan ging zij het hebben over hoe irritant zeuren wel niet is. We zaten een beetje gniffelend te geinen in de wachtkamer, wat wel een goede afleiding was, want ik keek toch een beetje op tegen de behandeling. Om 12u mochten we naar binnen. Vriendelijke gyn en nog vriendelijkere assistente. Ik mocht gaan zitten en ze vertelde kort wat de bedoeling was (had ik al gelezen in de folders) en ze vroeg ik nog vragen had. Nee. Had ik niet. Zei dat ik meer over me heen zou laten komen. Wat anders kan ik doen? Naar de wc waar ik mijn onderkleding uit mocht doen. En nog even plassen, just in case... Naar de stoel, met een zacht kussen. De beeldschermen stonden al zodanig dat ik goed kon meekijken. Vriendlief ook, als altijd aan mijn zijde. Er hoefde geen eendenbek in. De gyn vindt dat het voor de patient (moi in dit geval) prettiger is als deze er niet in hoeft. Vervolgens gingen ze beginnen. Een dun, stevig flexibel doch niet te flexibel slangetje met een lampje en camera, waaruit ook nog eens lauwwarm water komt werd langzaam naar binnengebracht. En vanaf dat moment zie je jezelf van binnen. Heel apart. Via de schede naar de baarmoederhals. Je zag zelfs het flubbertje wat over was van de pil die de avond ervoor vaginaal binnengebracht moest worden. De gyn deed het heel langzaam, zodat er niets geforceerd werd. De vloeistof voel je ook langs je billen gaan als je ligt, dus het lijkt net of je plast ofzo. Maar later voel je dat niet meer. En het voelt ook als meer vloeistof dan het is, want het is maar een smal slangetje natuurlijk. Ik voelde wel een druk in mijn buik en het gevoel dat je wat buikkrampen hebt, maar: het was te doen. Na een minuut of 5 arriveerde de hysteroscoop bij de baarmoedermond. heel grappig, want je ziet hem open staan, maar sluit direct als het slangetje naar binnen wil. Schijnt een natuurlijke reactie te zijn. De waterdruk werd wat opgehoogd, want het slangetje wilde niet naar binnen. Inmiddels was er trouwens ook een beetje bloed gekomen, wat al het weefstel is hartstikke teer daarbinnen. Het duurde wel even voor ze de baarmoeder in kon, want er bleek nog een stukje weefstel (geen idee wat, een flubberig wit iets) in de weg te zitten. Dat moest met een tangetje weggehaald worden. Wederom een klein zetje tegen de baarmoedermond en floep... daar ging de kijkbuis naar binnen. Nu ik dit zo schrijf, klinkt het alsof het heel makkelijk ging, maar nee! Niet waar! Het krampte inmiddels behoorlijk en ik kreeg het hartstikke warm. Moest echt op mijn ademhaling letten, want de buikkramp deed behoorlijke pijn. Niet fijn.... Deed me denken aan de pijn van de BBZ, straalde ook uit naar de benen. En het voelt alsof je naar de wc moet voor de grote boodschap. Inmiddels keek ik naar opzij en niet meer naar het beeldscherm, want het deed best zeer. De gyn legde uit dat er een opgebouwde slijmlaag te zien was, wat paste bij mijn cyclusdag (dag 15). Ik kreunde zachtjes 'oh ja', want merkte dat de pijn en de krampen me toch wel wat inspanning kostten. De aardige verpleegkundige vroeg regelmatig of het nog ging, want ik werd wel steeds stiller. Zo op het eerste gezicht vond de gyn dat alles er normaal uit zag. Geen rare dingen. Wel moest ze nog even wat weefsel wegnemen. Prima, dacht ik, als het maar snel gebeurd. Want inmiddels had ik het wel gehad met die kijkbuis in mijn baarmoeder. Voor mijn gevoel duurde het nog wel lang, voor ze haar ding had om weefsel mee te verkrijgen en ik was een beetje licht in mijn hoofd. Gelukkig was daar het verlossende woord: "ik ga nu de hysteroscoop weer terug halen". Prima, goed idee! Voelde echt dat ik niet gelijk moest opstaan, want dat zou geeeeen succes zijn!!! Kon gelukkig nog even blijven liggen terwijl de gyn de boel in de computer ging zetten en de verpleegkundige ging opruimen. Voelde me ook best wat zwakjes. Na een minuutje of 5 weer overeind en het lichte gevoel in mijn hoofd was weg. Wel krampte het nog van binnen. Kreeg een handdoekje omdat ik voor het moment even incontinent was . Lees: de vloeistof uit mijn schede moest er weer uitlopen. Daarna naar het toilet en me weer aangekleed. De dames netjes een hand gegeven en ze bedankt voor de lieve zorg. De gyn zei dat er niets afwijkends te zien was en dat ik over 2 weken telefonisch uitslag zou krijgen. Is dan 5 augustus. Verwacht over 2 weken weer ongesteld te zijn, dus in augustus gaan we echt niet meer voor een vervolgbehandeling. Afhankelijk van onze bevindingen en gesprekken gaan we kijken waar we de 5e poging gaan doen...Nog een keer MCK of Gent. En zullen we horen of het IVF of ICSI gaat worden. Dus augustus en september nog een rustmaand. En oktober misschien ook, dat hangt van mijn cyclus af en daarbij moet ik zelf eind sept nog een weekje weg van mijn werk. Dus we zien het wel. Dat ervaar ik nu dus wel, voorheen vond ik het zo moeilijk te accepteren dat we niet direct verder konden. Nu weet ik, ik hebt toch maar twee pogingen te gaan, dus ach... wanneer... Tja.... Geen onverschilligheid, maar wel een soort van berusting. Vriendlief zegt dan - terugdenkend aan wat dr C zei, maar miscchien worden we de komende periode wel spontaan zwanger... moeten we gewoon heeel veel vrijen . Dan zeg ik: "Ja, je weet maar nooit"... Maar ondertussen denk ik: "de kansen zijn zo klein.. Het is nog nooit spontaan gelukt, waarom nu wel ineens?". Eerlijk gezegd durf ik dara niet meer in te geloven. maar goed... Nou lieve meiden: ga nu even opruimen, moet nog enorm veel doen!!! Dikke kus voor jullie! En meiden die nog een hysteroscopie moeten: succes! xxx
Meiden die al een hysteroscopie hebben gehad, een vraagje: Hadden jullie bloedverlies na de hysteroscopie? En zo ja, hoe lang? Ik heb vrijdag de hysteroscopie gehad en had vandaag weer een behoorlijke veeg rood... De afgelopen dag ook af en toe een veegje, maar nu meer. Niet de hele dag door, maar wel zo nu en dan.. Vroeg me af of dit normaal is en zo ja, hoe lang het nog blijft duren. Mij eisprong is nog niet geweest, heeft dit bloedverlies nu invloed op de eisprong? En breekt het bmslijm nu dan alweer af? Heb dit niet eerder gehad... Wie het weet, mag het zeggen... xxx
Hoi juulzon, ik heb bijna een week lichte bloeding/bloedverlies gehad. Schijnt logisch te zijn, maar zo logisch dat ze de moeite bij mij niet hadden genomen om het erbij te vertellen ze hebben me het nadien telefonisch gemeld. Bij mijn blijkt helaas dat ze de ingreep ná m'n eisprong hebben gedaan...hoort ook niet naar wat ik begrijp.
Nou nou en we zijn weer thuis hoor.... fff wat is dat een klote en pijnlijk onderzoek zeg... Normaal gesproken zijn ze zon 30 minuten bezig... hoe mensen dat vol houden.... ik heb geen enkel idee!!! Bij mij duurde het in totaal maar 4 minuten. Wel super interessant om op beeld zo je baarmoedermond en baarmoeder te zien, het was ook wel het beetje afleiding wat je nodig hebt hoor! Gaat die scope er in, word er een water kraantje open gezet... alles word nat en je voelt het water gewoon tussen je billen door weg lopen... brrr koud.... En dan komen ze met de scope bij je baarmoedermond, dan begint de pijn... Een indringende pijn die aan heeft blijven houden tot de scope er weer helemaal uit is. Het beeld wat te zien was was dat ik heel duidelijk vanaf de baarmoedermond een splitsing heb van mijn baarmoeder door een groot tussenschot. Het is een dik tussenschot wat er voor zorgt dat de 2 helften van mijn baarmoeder zo klein zijn dat ze er niet eens in kon met de scope. Na de scopie gaf mijn ivf-arts aan het geheel met dr. Zonneveld te gaan bespreken en vandaag of morgen krijg ik te horen hoe nu verder. wat in ieder geval duidelijk is dat ik zoiezo geen 2-ling mag krijgen ivm dat dit niet gezond voor mij is en daarnaast dat de kindjes het niet kunnen overleven of veels te vroeg geboren gaan worden. Waarschijnlijk krijg ik komende maandag nog een HSG en moet later het tussenschot operatief verwijderd gaan worden. Ook ons behandelplan gaat waarschijnlijk aangepast worden omdat met IUI de kans op een meerling tot meer aanwezig is. Update dus weer wanneer ik meer weet....