'eisen' van de VK om je niet te lang te laten doorlopen?!

Discussie in 'De bevalling' gestart door 11oktober, 8 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 11oktober

    11oktober Actief lid

    28 jul 2011
    266
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is nog niet zover voor mij, maar ik wil jullie toch deze vraag eens voorleggen. Ik ben momenteel 39+4 zwanger. Er wordt al sinds 20 weken gezegd dat we een groot kindje verwachten (rond de 8 pond).
    Nu zei iemand me vandaag: 'Houd wel voet bij stuk zodat ze je niet 10 dagen overtijd laten lopen! Zeker met een groot kindje op komst.'

    ik vroeg me af: Kun je daadwerkelijk 'eisen' dat de VK je bijvoorbeeld maximaal 5 dagen overtijd laat lopen voordat er ingegrepen wordt? Ook als er medisch gezien verder niets aan de hand is?
    Ik lees bijvoorbeeld wel dat als je overtijd loopt, dat de kans groter is dat het kindje in het vruchtwater poept. Ook lees je veel dat een kindje uit begint te drogen als je met 42w pas bevalt...

    Nu heb ik maandag weer een afspraak bij de VK met 39+6 en nu wil ik dit toch eens ter sprake brengen.

    Wie heeft hier ervaring mee en heeft jullie 'eis' ook daadwerkelijk nut gehad??
     
  2. janneke000

    janneke000 Fanatiek lid

    29 dec 2010
    1.049
    2
    36
    Ik heb nog niets ge-eist, maar ze hebben me al wel goed duidelijk gemaakt dat zolang er medisch geen reden voor is ze helemaal niets doen... Zelfs voor strippen hebben ze hier het strikte protocol dat het pas gebeurd met 41 weken... Ik weet dus niet wat je er aan zou kunnen doen eigenlijk :S
    Liefs,
     
  3. Lemi

    Lemi VIP lid

    5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Denk niet dat je t daarom kan eisen.. Heb namelijk al zooooo vaak gehoord dat bleek dat t kindje uiteindelijk helemaal niet zo groot was;). Het blijft een schatting.
    Onze zou smaandags 7 pond zijn en is vrijdags geboren met 9 pond;). En er is niks mis met m hoor;) En ik heb geen hechtingen of scheurtjes opgelopen.
     
  4. wendy2010

    wendy2010 Fanatiek lid

    25 jan 2010
    4.155
    0
    0
    fulltime mama
    Goes (ZE)
    ik denk dat dat ook per VK heel veel verschil zal maken.
    de ene zal je misschien wel op weg willen helpen bij 40+ en de andere weer niet.
    maar als je dan kijkt dat ze bij mij een geplande ks hebben gedaan bij 38.6 vanwege een groot kindje + onvolkomen stuit... maar nou geloof ik dat ks meestal iets eerder gepland worden vanwege de opening en het erdoor kunnen?

    je kunt het voorzichtig vragen en kijken hoe ze er op reageerd en aan de hand daarvan doorvragen?

    het gaat natuurlijk vooral om de gezondheid van je kindjes maar kan me ook wel voorstellen dat je het een beetje 'eng' vind als je hoort dat het een groot kindje is.

    mijn gyn is trouwens bij ruim 41 weken normaal bevallen van een kindje van ruim 9 pond en dat is allemaal goed gegaan...
    en dat is zelf een gyn en heeft het gewoon afgewacht en dat wil denk ik ook wel wat zeggen...

    anyway: SUCCES!!!!
     
  5. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.595
    113
    Ik geef je niet zo heel veel kans, zoals hierboven al gezegd blijft het gewicht altijd een schatting, en kun je ook prima bevallen van een 8 ponder. Mijn nicht bv is 2x bevallen van een 10 ponder via de natuurlijke weg zonder grote problemen. Er moet echt wel wat meer aan de hand zijn voordat ze je niet zo lang door laten lopen. Ik sta onder controle op een hoog risico poli van 5 gyns vanwege HELLP syndroom, en dat komt nu waarschijnlijk weer terug want het komt in mijn familie voor, en hier willen ze zelfs het kindje niet eerder halen als ik met bv 38 wk nog niet ziek ben!

    Maar je kunt het altijd vragen natuurlijk. Echter, je VK gaat hier niet over, als er ingeleid moet worden gebeurt dat in het ziekenhuis en gyns volgen keihard de richtlijnen van de NVOG.
     
  6. ratatosk

    ratatosk VIP lid

    16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik vind ook niet dat je moet gaan eisen. Probeer met je vk te overleggen en samen de beste oplossing te vinden.
     
  7. Annedore

    Annedore VIP lid

    17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Sjah...je kunt het altijd vragen...

    Mijn gyn wil me vanaf 39 weken inleiden (op zijn eigen initiatief!), omdat ons jochie met 37 weken op 8 pond werd geschat...
    Zo zie je maar, overal zijn er andere meningen, ervaringen en richtlijnen...
     
  8. beertje1234

    beertje1234 Actief lid

    4 apr 2011
    109
    0
    0
    Hier doen ze ook niet moeilijk. Maar ik geloof ook dat het verschil maakt of het een 1e of 2e, 3e etc. kindje is. Bij een eerste doen ze vaak moeilijker. Bij mij hebben ze de vorige zwangerschap gestript bij 37,6 weken. En behalve veel harde buiken had ik verder nergens echt last van. Dus....ik zou gewoon vragen wat er mogelijk is.
     
  9. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    vanaf 41 moeten ze je inleiden als je erom vraagt.
    zelf ben ik niet ingeleid (al mocht dat met 38 weken al) maar met bijna 42 weken spontaan bevallen. de rede bij de eerste ben ik wel ingeleid en dat is hell geweest omdat het zo geforseerd was dat het echt1 lange wee was van begin tot eind
     
  10. Daro

    Daro Fanatiek lid

    1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Je kunt het bespreken, maar niets eisen. Ik vind een schatting van 8 pond ook niet echt een reden om je sneller in te leiden, hier doen ze dat alleen als er echt risico's zijn voor moeder of kind. Bijvoorbeeld verminderd vruchtwater e.d. Ik ben bevallen met 40w5d en zou met 41 weken pas voor het eerst gestript worden. Inleiden doen ze hier pas als je echt tegen de 42 weken loopt.

    Maar ik begrijp je wel hoor! Je loopt op het einde en je wilt gewoon zo snel mogelijk bevallen! Maar inleiden is ook geen pretje, dus als ik jou was zou ik rustig afwachten tot je kindje klaar is om geboren te worden.
     
  11. zustertje

    zustertje Niet meer actief

    Ik denk niet dat je dat kan eisen (Ik hoop het niet nog eens mee te maken) Ons kindje heeft altijd voorgelopen op groei met 36 weken zat het buikje al op 40weken daarna nog een aantal keren een groei echo gehad.
    Met 38 weken in het ziekenhuis een groei echo bij de gyn gehad en die zei je komt morgen terug en je wordt ingeleid buikje was niet meer te meten en ons kindje bewoog beduidend minder (vond de gyn een gevaarlijke combinatie)
    Echt 1 geluk dat ik niks gevraagd heb aan de gyn hoe dat in zijn werk ging en wat ik kon verwachten want het is echt een hel geweest (en dat had ik al 2 cm ontsluiting)
    EN wat woog ons meisje 3826 (ik had een klein dik propje verwacht maar ze was 54 cm lang!!) Het was dus een mager lang meisje ;)
     
  12. 11oktober

    11oktober Actief lid

    28 jul 2011
    266
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties! Zo te horen is het inderdaad maar net 'hoe de wind waait'... Ik ben namelijk met 38, 38,5 en 39 weken al gestript (maar alles zat nog helemaal dicht)... Het verschilt dus echt per VK. Ik zal maandag gewoon eens gaan overleggen dan!
     
  13. Mon

    Mon Fanatiek lid

    6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het hangt denk ik helemaal af van de vk of gyn die je treft.
    Ik moest ivm iets te hoge bloeddruk ineens door naar het ziekenhuis. Daar bleek alles goed, maar de vk daar vond toch dat het kindje flink aan de maat was en volgroeid was (je zag op de echo de vlokjes door het vruchtwater drijven). Na overleg met de gyn is toen besloten om me na het weekend in te leiden om te voorkomen dat het alsnog te zwaar voor me zou worden (dat was bij 39 weken). Denk dat ik dus een voorzichtige gyn heb getroffen, want je leest ook verhalen van meiden die in dezelfde situatie gewoon weer naar huis worden gestuurd.

    Vraag dus gewoon open hoe je vk er in staat. Ik kan me overigens wel voorstellen dat ze niet zomaar in gaat leiden. En ik zou er ook niet al te hard om vragen. Zo'n lol is het vaak ook weer niet (hier ook een weeënstorm, dochter is in 3,5 uur tijd geboren) en het blijft een medische ingreep.

    Overigens: ook hier een misschatting. In het ziekenhuis dachten ze dat dochterlief fors aan de maat was. Eindresultaat: 48 centimeter en 6,5 pond...
     
  14. Mamanama

    Mamanama Fanatiek lid

    10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Hier werd met de oudste ook een flinke baby verwacht, maar er werd niks gedaan........letterlijk zei de vk toen: we weten toch niet wat jij kan baren?!
    Sommige vrouwen hebben moeite met kinderen van net 3 kilo en anderen 'poepen' een 10-ponder er zonder enig scheurtje uit...
    Kleine bleef zitten tot 40+3 en bleek toen bij de persfase niet te passen. Het draaide uit op een spoedks. Onze oudste dochter bleek 4685 gram en 56 cm!
    Bij de jongste zijn er toen extra groeiecho;s gemaakt en toen ook deze dame 4 weken voor bleek te lopen op de groei, is er bij 38 weken een geplande keizersnee gedaan. Zij was toen 3910 gram en 52 cm.
    Bij een 2e (of volgende) heb je dus meer referentiekader en kan je meer 'eisen'.
    Succes!
     
  15. Gelukkig11

    Gelukkig11 Niet meer actief

    Ik weet niet of je in Rotterdam woont, maar daar loopt een proef, geloof ik; vrouwen worden met 41 weken sowieso ingeleid. Ze willen daarmee bekijken of ze babysterfte naar beneden kunnen brengen.

    Voor de rest eens met de rest, maak het bespreekbaar met de verloskundige. Veel kan als je er maar over praat.
     
  16. Napoleon

    Napoleon VIP lid

    19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Je kan altijd vragen wat ze voor je kunnen betekenen. Maar 8 pond is prima toch? Het is niet licht maar ook niet superzwaar.
    Ik zou zeggen, bespreek je angst voor een groot kindje met je verloskundige. Waarom zie je er tegenop om van een groot kindje te bevallen? enz enz.
     
  17. Delilah

    Delilah Niet meer actief

    Ik denk idd dat het heel erg afhangt van welke vk je treft maar als je nog niet te strippen bent heeft het ook totaal geen zin?! Het kan net het laatste zetje geven maar dan moet het alsnog wel de tijd ervoor zijn. Ik heb me pas bij 41 wk. laten strippen omdat er anders een inleiding aan zat te komen wat ik ook niet wilde. Maar sowieso zou ik me niet te druk maken om al die schattingen van de grootte van het kindje, ze vergissen zich zoooo vaak en al is je kindje groter, wil nog niets zeggen?!

    Bij mijn eerste hebben ze mij behoorlijk bang gemaakt door steeds te zeggen dat het wel een stevig kindje was, werd tegen de 8.5 / 9 pond geschat. Maar ik probeerde het steeds weer naast me neer te leggen. Mijn zoon is uiteindelijk geboren met 39+6 en woog 3560 gr. en was 52 cm.

    Bij mijn 2e zwangerschap begonnen ze ook alweer vroeg met "het is wel een flinke" maar ik heb dat meteen van tafel geveegd eigenlijk. Wilde er niks van horen aangezien het bij de eerste ook meeviel. Mijn dochter is toen geboren met 41+1 na een geslaagde 1e strippoging en was 3960 gr. en 54 cm wat dus ook weer meeviel eigenlijk.
     
  18. Pandora

    Pandora VIP lid

    18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    #18 Pandora, 10 okt 2011
    Laatst bewerkt: 10 okt 2011
    Ik zelf was de laatste weken meer dood dan levend...en de baby werd ook op 9 pond geschat..vonden ze geen reden om in te leiden...ben met 41.1 bevallen...de kleine woog overigens geen 9 maar 7,5 pond
     
  19. Chicken1975

    Chicken1975 VIP lid

    26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Denk ook niet dat je iets te eisen hebt. En net wat iedereen al zegt, 8 pond is toch prima? Milan was 8.5 pond bij de geboorte, ging gewoon goed. Inleiden is ook niet alles.
     
  20. mroos

    mroos Niet meer actief

    Ik wil met max. 41 weken ingeleid worden. Dit omdat NL zowat het enige land is waar je zo lang door mag lopen en in NL de babysterfte ook een stuk hoger ligt. Vanaf 41 weken nemen de risico's gewoon toe.
    Dit kan ik 'eisen' van mijn vk, ja:).
     

Deel Deze Pagina