Ervaringen met lactose intolerantie bij peuter?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door jerami, 17 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb het vermoeden dat mijn zoontje (2½)een lactose intolerantie heeft ontwikkeld in de afgelopen maanden.

In het begin dacht ik hier helemaal niet aan, maar het cb kwam met de opmerking. Hij heeft namelijk al maanden dat hij af en aan hele dunne ontlasting heeft zonder dat hij 'ziek' is. Ook had hij steeds vaker last van buikkrampen en extreem veel scheten laten tijdens die buikkrampen. Hij gilt het dan ook echt uit. Ze zei dat de dunne ontlasting kon komen doordat zijn darmen de lactose niet goed opnam.

Ik ben dus goed gaan opletten naar wat hij at en hoe zijn ontlasting daarna was. Hij kreeg elke ochtend een bak yoghurt met fruit of iets anders. Hier zijn we mee gestopt en ook de klachten stopte gelijk. Gisteren heeft hij bij toeval weer een bakje yoghurt op bij oma en 's avond heeft hij het weer uitgegild van de buikpijn en krampen en was enorm veel lucht aan het produceren. Ook had hij vanochtend weer een hele dunne ontlasting.

Nu gaan we deze week een dagboek bijhouden met wat hij allemaal eet en drinkt. Dit willen we dan aan de huisarts laten zien om te kijken of zij er mee verder kunnen. Het liefst ga ik er mee naar zijn eigen kinderarts, maar die afspraak is pas over 4½ week en wil liever niet zolang wachten tot er naar gekeken wordt.

Ik weet ook niet wat er dan gedaan wordt, hebben zij een aparte test hiervoor of wordt er puur gekeken naar zijn eetpatroon en klachten daarbij?

2. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Er is een test voor, namelijk lactose drinken en dan ergens in blazen of het bloed wordt erna onderzocht.
    Diagnose Lactose-intolerantie - Maag Lever Darm Stichting

Maar als je merkt dat hij zo duidelijk op lactose/melk reageert, kun je dat toch gewoon vermijden? Je kunt zelf kijken of hij ook reageert op lactosevrije melk of dat het om melk(eiwitten) op zich gaat. In yoghurt (en kaas) zit over t algemeen veel minder lactose dan in gewone melk. En lactose/melkbestanddelen zitten helaas in heel veel kant en klaar producten.
    Bij lactose-intolerantie is er vaak een bepaalde grens van de hoeveelheid lactose die iemand kan verdragen. Je zult dit toch zelf (of als dat niet lukt onder begeleiding van een dietist) moeten uitvinden.

Ik heb geen ervaring met een kind met intoleranties, maar ik heb zelf wel heel veel voedselintoleranties. Helaas niet alleen melk.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Eens met arivenol.. Het is niet alsof de huisarts het kan oplossen voor je..
    Ik zou het voorlopig vermijden en evt aankaarten bij de kinderarts.
    (Geen idee waarom je daar komt.. Dus wellicht is het WEL belangrijk.. Maar dat hoor je dan wel)

4. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Zulke jonge kinderen testen ze nog niet middels de ademtest.
    Mijn zoon heeft hem gedaan toen hij 5 was en dat was al op het randje.
    Ze kunnen wel bloedprikken op bijv koemelk maar daar krijg je nog niet vaak een goed beeld van onder de 4 jaar.
    Je kan ook je kinderarts bellen en via een telefonisch consult om advies vragen.

succes!

5. sannie30

sannie30 Fanatiek lid

24 jan 2011
    1.050
    9
    38
    Jawel hoor, mijn jongens zijn 3 en hebben begin mei allebei de blaastest moeten doen. Ze blazen dan niet rechtstreeks in het apparaat, maar in een kapje (net zo'n kapje als bij narcose).

Mijn jongens zijn allebei lactose-intolerant. Die hadden ook altijd diarree, maar het werd afgedaan als peuterdiarree. Ik heb erop gestaan dat er verder werd gezocht. De kinderarts begon met onderzoek naar de ontlasting. Toen daar niks uitkwam is men verder gaan kijken en hebben we de ademtest mogen doen. Al meteen na het blazen zijn we gestopt met het geven van gewone melk en hebben we dat vervangen door lactose-vrije melk. Wat een verschil al!! We hebben tegenwoordig keutels, nog nooit gehad :D zoals iemand hierboven al zei, zit lactose echter in veel meer produkten. Ga voor de gein in de winkel maar 's op ieder pakje koekjes na of er lactose in zit :( soms zij het maar sporen, maar of je kindje daar last van heeft ligt aan de mate van de intolerantie. Onze dietiste gaf advies om eerst volledig lactose vrij te geven en daarna langzaam aan produkten met sporen van lactose te gaan geven. Je merkt dan precies waar je kindje wel of niet tegen aan.

6. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Staat er op de verpakking van het product ook duidelijk dat er lactose in zit? Want ik dacht dat het ook in smeerkaas zat, maar op de verpakking staat niks over lactose. Of staat het onder een andere benaming?

7. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    lactose staat meestal bij de allergenen aangegeven op een verpakking.
    Mijn zoon kan zulke kleine hoeveelheden wel redelijk verdragen. En tegenwoordig kan hij ook een aantal keer per week een schaaltje gewone yoghurt eten.
    Moet er wel bij zeggen dat mijn zoon ook glutenvrij moet eten en dat er dan al vaak geen lactose in zit.

8. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Als ik verschillende verpakkingen lees van bijv. smeerkaas, vruchten yoghurt en boter staat bij geen van deze producten letterlijk dat er lactose in zit... Terwijl dit voor zo ver ik weet wel het geval is.

Wel staat er bijv. op dat er melk, melkpoeder, weipoeder in zit. Als deze benamingen op een verpakking staan kan ik er toch ook vanuit gaan dat er lactose in zit?

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #9 Arevinol, 17 jun 2013
    Laatst bewerkt: 17 jun 2013
    Melk(bestanddelen) bevatten over t algemeen lactose, tenzij het erbij staat.
    Smeerkaas is denk ik ook niet te vergelijken met gewone kaas (?)

Maar als hij echt lactose intolerantie heeft (of melkallergie oid), zou ik in eerste instantie zeker beginnen met het vermijden van alle melkproducten, dus ook kaas. En dan na een tijdje voorzichtig een beetje kaas of yoghurt proberen.
    Roomboter bevat natuurlijk ook veel melk, maar andere bak en smeerboters zijn er wel zonder melk(bestanddelen). Ga evt eens kijken bij een biologische winkel.

Maar dat zijn eigenlijk de simpele/logische dingen. Het probleem zit m meestal in de toevoegingen in 'alledaagse' producten, waar je het misschien niet zo zeer in verwacht.. Maar misschien dat jouw zoontje daar wel gewoon tegen kan, hoop t voor je!

10. sannie30

sannie30 Fanatiek lid

24 jan 2011
    1.050
    9
    38
    Gewone hollandse kaas mag. De lactose word tijdens het produktie-proces afgebroken.

Deel Deze Pagina