Kind 4 buiten niet naar school ivm vakantie?

Discussie in 'De lounge' gestart door Minny, 3 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Onze oudste wordt volgend jaar 4 jaar. Ze is in juni jarig, dus zal nog heel even naar school kunnen voor de grote zomervakantie.

Ivm de hoge prijzen voor zomervakanties willen we eigenlijk zoals tot nu toe elk jaar in september nog even weg. Dit betekent wel dat zij na de zomervakantie nog een paar weken extra vrij heeft. We willen op die manier nog 1x profiteren van de lage kosten omdat ze nog geen 5 jaar is.

Is dit een goed idee of zou dit voor onze dochter toch niet goed zijn?

2. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Persoonlijk zou ik dat niet doen. Juist omdat ze nieuw is in de groep en zelf nog moet wennen denk ik zelf dat je dan beter wat ritme en regelmaat kunt houden naar school.

Ik zou er eerder voor kiezen dan om voor het hoogseizoen te gaan.. Als dat een optie kan zijn?

Groetjes joyce

3. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ja we willen ook in mei/juni onze grote zomervakantie houden. Maar het leek me zo lekker om in september nog even heel goedkoop weg te kunnen.

Zou zo'n kleintje er dan echt veel van merken?

4. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Ja ik denk het wel. Het is voor haar helemaal nieuw om naar de basisschool te gaan. Ik denk dat je je er een beetje in vergist hoeveel impact dit heeft.

Zo had de jongste van ons een humeur om op te schieten. Moest hij erg wennen aan de andere kindjes en hij was dood en doodmoe..

Maar ja goed als ik dat zo lees is een onderbreking misschien ook wel weer goed. haha nu ga ik zelf twijfelen.. :) Sorry aan mij heb je dus ook niks.. Ik heb mijn best gedaan om mee te denken. :)

5. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Waarschijnlijk gaat ze in juni nog niet naar school; meestal mogen de kinderen die in juni jarig zijn pas in sept starten.

6. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Wij gaan normaal altijd eind augustus/begin september op vakantie maar in juni is Louise 4 geworden en dus hebben we ervoor gekozen om net na haar verjaardag weg te gaan en niet in de periode dat ze net op school zit. Wij vonden het erg sneu als iedereen in de klas net een beetje gewend is aan elkaar, vriendjes heeft gemaakt om Louise dan daarvan weg te houden en pas later te laten beginnen.

7. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Is dat een landelijke regel dat kinderen dan pas na de zomervakantie mogen starten?

8. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Bij ons stromen ze binnen in groep 1 de dag nadat ze 4 zijn geworden. De psz hield op op de dag dat ze 4 werd.

In dat geval leert ze in juni al een deel van de groep kennen ( als het een mix groep 1-2 is dan zal na de vakantie eendeel verdwijnen naar groep 3.
    Ik zou dan ook nog lekker 1x goedkoop op vakantie gaan, kinderen op die leeftijd hebben nog niet echt vaste vriendjes op school en spelen nog met iedereen. Merkt ze niets van hoor, lekker gaan.

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    als je haar niet gelijk na de zomervakantie weer mee laat starten, dan zou ik haar denk ik helemaal ná jullie vakantie laten starten. Anders zit er zó ontzettend lang tussen...

Als onze dochter 4 is (in juli) - gaan we het jaar erop in mei/juni waarschijnlijk ook nog 1 x op vakantie, vlák voor haar 5e verjaardag. Maar dan is het denkik gewoon een vakantie.

Bij jullie zou ze 2x kort starten - dat lijkt me niet handig.

Wij kiezen er zelf ook voor om onze dochter niet te laten wennen vóór de vakantie. Na de vakantie maar in 1 x zien hoe het gaat...

10. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Het ligt er aan wanneer bij jullie de grote vakantie begint anders zou ik lekker op vakantie gaan voor de grote vakantie. Je kindje kun je ook gewoon na de grote vakantie laten starten. Hier begint de vakantie al begin juli dus dan is het de moeite niet om de kleine naar school te laten gaan. Ook mogen de kinderen die in juni 4 jaar worden pas na de grote vakantie naar school omdat anders de kleuterklassen te groot worden (alleen dit jaar). Ik zou het dus wel weten, ga lekker op vakantie inde goedkopere periode!

11. Senninha

Senninha VIP lid

13 aug 2007
    62.755
    0
    36
    Toen onze oudste 4 werd is hij 3 weken naar school geweest en toen zijn we 4 weken naar Amerika gegaan.
    Hij heeft er geen hinder van ondervonden.;)
    Die onderbreking was juist wel lekker omdat er de eerste paar weken zoveel op een 4 jarige afkomt.

Onze jongste wordt eind juni 4 en gaat pas na de grote vakantie starten. Anders zou hij 1 week voor de vakantie begint moeten instromen in een klas waar de kinderen elkaar al allemaal kennen en doorstromen naar de volgende klas waar hij niet in komt en er festiviteiten op school plaatsvinden vanwege de afsluiting van het schooljaar. Niet leuk om op die manier te beginnen.
    Dus gewoon na de grote vakantie in een kleine klas met allemaal kinderen die ook dan met school beginnen.

En volgens mij is dat geen landelijke regel maar beleid wat per school kan verschillen.

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier beginnen kinderen die 4 weken voor de vakantie jarig zijn pas na de vakantie. Wel krijgen die kinderen, en de zomervakantiejarigen een wendag eind mei/begin juni. Dat is dan een woensdagochtend in de nieuwe samenstelling (doet de hele school mee).

Mijn jochie is direct na de vakantie begonnen. En dan kon hij nog even lekker omrommelen de eerste week/weken, omdat juf nog niet zo streng was. Na een paar weken, en helemaal na de herfst wordt de juf steeds iets strenger met dingen. Nieuwe kindjes die er nu bijkomen krijgen iets minder de ruimte om langer door te rommelen. Die moeten toch sneller mee met de rest..
    (streng alsin de regeltjes consequenter doorvoeren, maar ook ouders niet meer na 8.20 de klas in, verder wel relaxed hoor)

Dus ik zou liever kiezen voor mei-juni vakantie. En dan evt de herfstvakantie nog een keer.

13. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ze wordt 6 juni 4 jaar en de zomervakantie begint eind juli. Het zal dus om 7 weken gaan! Ik heb de school al een mailtje gestuurd wanneer ze dan moet beginnen, voor of na de zomervakantie.

En de vraag is dan alleen nog of we in september nog goedkoop gaan. We zijn eigenlijk van plan om in mei/juni onze grootste vakantie te doen en dan in eventueel in september nog even heel goedkoop op een camping in Frankrijk ofzo...

14. Troelala21

Troelala21 Niet meer actief

Hier mocht het wel maar wel met toestemming. Tot 5 jaar zijn de kinderen namelijk niet leerplichtig en mogen ze je eigenlijk niet weigeren. Wij hebben met een brief en uitleg "toestemming" gevraagd hij was toen nog geen vijf onze oudste. Wij gingen altijd in september op vakantie omdat dat goedkoper was voor ons. Maar nu kan het niet meer omdat de oudste alweer 7 word. De middelste van bijna 5 kunnen we nog wel mee hebben tot zijn 5e verjaardag maar ja we gaan of met zijn allen of helemaal niet. Dus wij gaan nu in de bouwvak en ja dat is duur!

15. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Het is ook nog de vraag of de school het goed vindt.
    Nog geen vijf en dus nog niet leerplichtig, betekent niet dat je onder schooltijd zo maar op vakantie mag. Zodra je een kind naar school stuurt, dus vanaf vier jarige leeftijd, ben je verplicht om je aan de schoolvakanties te houden. Anders krijg je de situatie dat alle ouders met vier jarige kinderen te pas en te on pas op vakantie gaan. Scholen maken vaak alleen een uitzondering voor mensen met een bepaald beroep.....
    Maar misschien is de school die jullie op het oog hebben wel schappelijk.....het kan echter zijn dat ze het weigeren....

16. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    dit klopt niet hoor.

Ministerie geeft dit aan:

Leerlingen van 4 jaar niet leerplichtig

De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn. Leerlingen van 4 jaar vallen niet onder de leerplicht, ook niet wanneer ze zijn ingeschreven op een basisschool. U bent niet strafbaar als u uw 4-jarige kind thuis houdt. De leerplichtambtenaar kan hier niet tegen optreden. Het is wel verstandig contact op te nemen met de school als u uw kind een dag thuis wilt houden

17. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    ik zou dat wel doen, je kan dan nog even lekker weg zonder je te binden aan schoolvakanties, heb ik met de oudste ook gedaan hij zat toen net anderhalve maand op school. Maakt helemaal niks uit hoor die kleintjes vinden dat prima

18. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    waarom ga je niet in juni... is ook goedkoop, qua natuur erg mooi en je dochter kan na de vakantie gewoon met school beginnen?

19. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Maar er zijn wel degelijk scholen die hier moeilijk over doen hoor, onze schoo; niet, maar de school hiernaast doet erg moeilijk....

20. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    De school mag dit niet weigeren omdat er geen leerplicht is.

Deel Deze Pagina