Ervaringen met Menopur

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by botervliegje, Sep 22, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. botervliegje

botervliegje Fanatiek lid

Dec 30, 2007
    1,732
    72
    48
    Lieve forummers,

Binnenkort begin ik met IUI numero 7.
    IUI ivm vijandig slijm en verminderd aantal zaadcellen/afwijkende vorm.
    Mijn arts wil me nu aan de Menopur hebben.
    Bij Gonal f rijpt bij 75 E (uiteindelijk) 1 eitje, bij 112,5 een elftal of meer (na de overstimulatie heeft het nog 's 3 maanden geduurd voordat alles weer ok was, provera hielp niet goed, mijn 'eigen biologische programma' wat betreft follikelgroei ging vrolijk door, of ik ongesteld was of niet ).
    Bovendien bereid ik al mijn ovulatie voor als het eitje 18 mm is, dus Pregnyl kan steeds niet op tijd.
    Ik heb al gezien dat Menopur wat lastiger is met spuiten en zo.
    Is het ook pijnlijk(er)? Zijn jullie te spreken over Menopur? Krijg je meer of minder eitjes dan met een ander hormoon?
    Vind het toch wel spannend om weer aan iets nieuws te beginnen.
    Ik hoop jullie ervaringen te horen. Heb het idee dat niet veel forummers aan de Menopur zitten.

Liefs,

B.

2. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Ik heb Menopur gespoten tijdens de IUI-behandelingen. Ik ben resistent geworden voor Clomid, vandaar dat we overgestapt zijn op injecties.

Menopur moet je zelf mengen, dus dat vergt wat meer tijd en precisie. Maar dat heb je zo onder de knie. Dat gaat precies hetzelfde als Pregnyl met een poeder en vloeistof. Ik reageerde er goed op en ik had veel minder last van bijwerkingen. Gonal-f heb ik nooit gehad, dus daar kan ik het niet mee vergelijken. Tijdens de ICSI-behandelingen spuit ik Puregon, dat gaat met een prikpen. Op Puregon reageer ik beter dan Menopur, ik kan met een veel lagere dosis toe.

Heel veel succes!

3. botervliegje

Dec 30, 2007
    1,732
    72
    48
    Bedankt voor het delen van jouw ervaring, Jippie!
    Gelukkig valt het dus mee, dat mengen.
    Ik ben ook wel benieuwd hoe ik ga reageren op de Menopur. Met Gonal f (wat volgens mij vergelijkbaar is met Puregon) heb ik met 75 EH nu 1 eitje, verwacht dus eigenlijk ook niet dat dat met Menopur 75 EH meer zal zijn :(

Wat fijn dat ICSI voor je heeft gewerkt!
    Ik word af en toe wel erg moe van de mmm, zoveel toestanden met hormonen afstellen, tot 9 IUI's en daarna IVF...
    Heb veel respect voor meiden die het volhouden. Gelukkig maar dat zoveel meiden uiteindelijk ook een mooi 'resultaat' hebben, al geldt dat helaas niet voor iedereen.
    Heb nu de neiging om mijn hoop nu te richten op die Menopur na 6 IUI's (hoewel NOD pas volgende week, dus wie weet...) als laatste 'redmiddel' voor IVF... Maar ja, 't zal niet voor iedereen een wondermiddel zijn :(

Hoop toch ook nog op positieve reacties met Menopur (en nagatieve voor mijn relativeringsvermogen ;) )

4. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

Feb 10, 2007
    10,549
    0
    0
    zandvoort
    Hoi, Ik heb ook menopur gespoten voor de laatste 3keer IUI.
    Hoewel het mengen een beetje lastig is en je echt de tijd er voor moet nemen voor je injecties vond ik het wel heel fijn hoor.
    Ik had minder bijwerkingen en het prikken doe niet meer pijn.

De laatste IUI heb ik meer gespoten en toen groeide er twee eitjes, dus heel mooi voor IUI. Helaas voor ons was er toch echt IVF nodig...........maar dat lag niet aan de IUI maar aan de innesteling.

Ik hoop ook voor je dat de resultaten beter zijn met de menopur.

5. Kiet

Kiet Bekend lid

Feb 26, 2009
    557
    0
    0
    Hoi Botervliegje..

ik heb ook het idee dat er maar weining meiden aan de menopur zitten en ik ben echt opzoek naar een kletsclubje!
    ik ben nu bezig aan ronde 3 met menopur hiervoor 2 rondes clomid gebruikt maar dat sloeg niet aan..
    menopur werkt goed het voordeel is dat je door kan blijven spuiten als je eitjes nog niet groot genoeg zijn dus je hebt bijna altijd een ei. het nadeel is dat je best vaak terug moet naar het ziekenhuis ik moet om de 2 dagen ongeveer.
    hoelang zijn jullie al bezig?

6. lidi

lidi Lid

Dec 10, 2007
    82
    0
    0
    sociaal pedagogisch hulpverleenster
    hey,

ik ben nu met 4e ronde Menopur bezig (na 2 rondes Clomid).
    Ik heb geen last van de Menopur; het spuiten gaat me steeds gemakkelijker af. Ik moet vanaf dag 9 ook om de dag voor FM. De ene keer is er op dag 9 al vanalles te zien en mag ik Pregnyl zetten om de eisprong te boosten; de andere keer moet ik nog een paar dagen Menopur spuiten voor dat dat mag.
    Ik spuit dan daarna, op dag 3-6-9 nog een keer Pregnyl om de luteale fase te ondersteunen.
    Afgelopen maandag een HSG gehad en alles zag er zo op het eerste gezicht goed uit. Ik zal daar morgen wel meer over horen, morgen moet ik nl weer naar FA voor de eerste FM deze cylus.

Grtz Lidi

7. Kiet

Kiet Bekend lid

Feb 26, 2009
    557
    0
    0
    Hoi Lidi,

ik had de eerste keer op dag 16 de eisprong en de 2e keer hebben we heb helaas afmoeten breken mijn cyclus werd zo lang wat opzich niet uitmaakt mij ik ging trouwen en op huwelijksreis dus dat is helaas ook niets geworden.. nu zit ik in de 2e ronde ben begonnen met 75 maar ik moet ophogen naar 112,5 ik heb ook heel veel kleine eitjes zitten heb jij dat ook?

8. botervliegje

Dec 30, 2007
    1,732
    72
    48
    Ja, leuk om hier ervaringen uit te wisselen! Ben blij dat ik niet de enige ben. Maar ik loop een beetje hard van stapel, hoor. Eerst nog een kijkoperatie in oktober (brrr!!) en dan pas Menopur.

Kiet en Lidi, weet je ook waarom je Menopur voorgeschreven krijgt ipv Gonal f of Puregon?

Wij zijn bezig sinds maart 2007... IUI's sinds december 2008. En jullie?

@ sloppyslayer: Wat fijn voor je dat het uiteindelijk (!!) toch gelukt is. Geeft de mens moed :)

9. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

Feb 10, 2007
    10,549
    0
    0
    zandvoort
    Ik ben een echt succes verhaal hoor!

En die kijk operatie heb ik 3keer gehad en het valt echt reuze mee hoor!

Bij onze eerste 4keer IUI hebben we Gonal F gehad en dit vond ik echt niet fijn! Ik kreeg heel erg last van mn hormonen en stemmingswisselingen.

10. Emmy X

Emmy X Bekend lid

Nov 18, 2008
    895
    0
    0
    Hai botervliegje.

Ik ben nu bezig aan de 3e IUI met Menopur, het enige andere wat ik ooit heb gehad was Clomid, maar daar had ik wat overstimulatie van.
    Ik heb dus geen ervaring met Gonal-f of Puregon, maar ik vind de Menopur goed te doen.
    Het is inderdaad mengen, één op één dus geen gehannes met afmeten.
    Bijwerkingen heb ik niet echt ervaren, misschien wat sneller moe maar dat kan ook de spanning van het wachten zijn natuurlijk.

Ik vond hier een topic over de verschillen, misschien heb je er wat aan.
    Verschil Puregon/GonalF en Menopur - Het IVF-Moeders Forum

11. Kiet

Kiet Bekend lid

Feb 26, 2009
    557
    0
    0
    Hee Botervliegje,

waarom moet je een kijkoperatie?
    nee ik weet niet waarom ik menopur heb gekregen ipv gonal of puregon misschien is dat per ziekenhuis verschillend?
    wij zijn sinds januari 09 bezig met iui

12. botervliegje

Dec 30, 2007
    1,732
    72
    48
    @ Kiet Na 6x IUI is het bij ons ziekenhuis standaard.
    Zie ook http://www.zwangerschapspagina.nl/vruchtbaarheidsbehandelingen/159238-kijkoperatie-nodig.html

@ Emmy X: Bedankt voor de info! Ik ga op basis hiervan wel vragen aan mijn arts of ik een iets hogere dosis dan 75 EH mag hebben. Heb namelijk een prima eisprong van mezelf, en spuiten voor één eitje vind ik wel zonde. Maar ja, een elftal zoals ik ook 's heb gehad is natuurlijk ook niet goed!
    @ Kiet: Bij Menopur kun je dus tussentijds ophogen? Bij de Gonal f was daar geen sprake van, al werd duidelijk dat kleine eitjes achter bleven met groeien. Of zie je bij jou nog helemaal geen eitjes?

@sloppyslayer: Gelukkig dat de kijkoperaties bij jou meevielen! Ik vind het toch wel een beetje spannend... Nu maar hopen dat alles goed is!Moet volgende week naar de anesthesist.

@ lidi: Hoe ging de fm? IUI al in zicht?

13. lidi

lidi Lid

Dec 10, 2007
    82
    0
    0
    hallo dames,

Ik heb Menopur gekregen vanwege betere succes-ervaring daarmee door FA en omdat de FA daarmee voor mij minder last van bijwerkingen verwachtte (had bij Clomid ENORM last van bijwerkingen). Deze ronde heb ik wel wat last van misselijkheid bij vlagen en hoofdpijn. Misschien ben ik wel een wat gevoelig tiepje;). Nou ja, ik heb wel wat over voor een mooi wondertje.....

En nee, ik heb niet veel 'last' van meerdere kleinere follikels. Bij mij rijpen er meestal gewoon een paar, waarvan er 1 of 2 mee gaan doen in de eisprong.

Ik ben trouwens (nog) niet bezig met IUI; wij mogen het nog zelf doen;), bij mij zit het 'probleem'in de tweede helft van de cyclus; ik heb een te korte luteale fase, door inelkaar duikelen van Progesteronwaarden na de eisprong. Daarom wordt mijn eisprong met menopur wat 'geboost' om zo een krachtiger eisprong te krijgen en meer vrijkomen van Progesteron. daarnaast spuit ik zoals gezegd Pregnyl om de tweede helft van de cyclus te ondersteunen.
    Zij jullie wel al met IUI bezig?

Bij FM was er al wat aan het groeien, BM slijmvlies zag er keurig uit; zaterdag terug voor FM; deze cyclus dus wat later met de eisprong.

Succes en tot weeres-es

grtz Lidi

14. Kiet

Kiet Bekend lid

Feb 26, 2009
    557
    0
    0
    Hallo allemaal,

wij gaan deze ronde waarschijnlijk ivf doen ik heb meerdere eitjes die gegroeid zijn dus ben benieuwd!

15. botervliegje

Dec 30, 2007
    1,732
    72
    48
    @ lidi: Wel fijn om voorlopig nog 'huiswerk' mee te krijgen :) Leuk is anders natuurlijk, maar als het met de hormonen zou werken... ;) Weet je al of de lutaele fase inderdaad langer wordt?

@kiet: Oei spannend! Je allereerste IVF?

16. lidi

lidi Lid

Dec 10, 2007
    82
    0
    0
    Hallo,

effe update: vandaag FM gehad, mag morgen de Pregnyl zetten en dan aan het werk;)
    En ja, sinds ik Pregnyl gebruik is de luteale fase langer, keurig 14 dagen. Maar goed, eigenlijk wil ik helemaal niet weten hoe lang die is maar dat íe'gewoon blijft 'duren' en dat ik zwanger ben.......
    Pregnyl ondersteunt de boel dus wel degelijk zoals gewenst, dat is positief.

Jullie allemaal succes; ook succes met de IVF (heb je eerst IUI's gehad?)

grtz Lidi

17. Kiet

Kiet Bekend lid

Feb 26, 2009
    557
    0
    0
    ja allereerste.. vind het heel spannend moet donderdag voor de punctie.

18. botervliegje

Dec 30, 2007
    1,732
    72
    48
    Succes morgen!
    Laat je weten hoe het is gegaan?

Liefs, B.

19. Kiet

Kiet Bekend lid

Feb 26, 2009
    557
    0
    0
    Hee Meiden!

de punctie is achter de rug gelukkig! ik vond het best pijn doen en ben nu helemaal beurs.... maar het is voor een goed doel:D ze hebben 8 goede eitjes gevonden en het zaad van mijn man is ook goede kwaliteit dus nu hopen op goede bevruchting! en dan zondag de terug plaatsing spannend....

20. Sikki

Sikki VIP lid

Oct 20, 2008
    5,050
    15
    38
    Female
    in het ooooooosten
    Hey meiden,

Ik heb bij mijn laatste ICSI poging ook gebruik gemaakt van Menopur. En ik wilde even zeggen dat ik er heel tevreden over was.
    Menopur kan in sommige gevallen zorgen voor een betere kwaliteit eicellen en bij vrouwen die slecht te stimuleren zijn voor een betere opbrengst. In mijn geval 2x waar.
    Ik had bij 225 EH 4 eitjes waarvan er 3 bevrucht zijn, terwijl ik bij 450 EH Puregon maar 1 eicel had!
    Alle keren waren onze embryootjes toppers, maar helaas geen innesteling. Er zit er gelukkig nog 1 in de vriezer, maar mocht het nodig zijn dat ga ik voor de volgende stimulatie absoluut weer voor Menopur!

Kiet, spannend ineens naar IVF. Maar wat een goede opbrengst!
    Ik hoop op mooie bevruchtingen voor je.

Groeten Sikki

Share This Page