Moeilijke beslissing happy. Wij kunnen je onze verhalen en ervaringen vertellen en dan moet je toch echt gewoon doen waar jij je het prettigst bij voelt. Is dat bij cytotec dan ga je daarvoor en anders curettage. Wij gaan gelijk weer door. Gyn heeft ook niets gezegd over wachten dus dat zie ik als groen licht Alleen nog even afwachten tot het vloeien gestopt is (stelt eigenlijk al niks meer voor).
je moet doen wat voor jouw goed voelt happy.. een curretage ben je er mss wel het snelst vanaf maar het is gewoon wel een medische ingreep. de misoprostol bootst eigenlijk een natuurlijke miskraam na. Ik ben mee hiervan. Ik weet niet hoever je was in je zw.schap, maar mijn idee s eigenlijk een beetje dat hoe kleiner de vrucht was hoe "makkelijker" het gaat met de tabletten. bij mij werkte het de 1e x niet en op eigen verzoek heb ik nog een 2e x gekregen. Dat deed wel zn werk. Het is niet leuk, maar voor mij heb ik het zo wel kunnen afsluiten. Vruchtzakje was helemaal intact en ik zag het kleine vruchtje erin. Heb dit begraven in de tuin. bij mij was ook restweefsel te zien, maar is er dezelfde dag als de controle echo nog vanzelf uitgekomen. ik denk dat het goed is als je het emotioneel trekt om je lijf zelf de kans te geven. (evt met pillen) Asherman komt best veel voor als ik dit soort verhalen na curretage lees. Liefs en sterkte!
Hoi blondie, ik zou 9 weken moeten zijn, maar t vruchtje leek op 6,5 week volgens echo.dus t is maar klein. Steeds meer neig ik naar die tabletten, lukt t niet dam kan curettage altijd nog denk ik. heb dinsdag en gesprek bij een ass.gyn. Dan kan ik t nog is over de opties hebben en risico's. Misschien stomme vraag, maar zijn er hormonen in die tabletten verwerkt of geen idee wat er in zit? Ik ben nl superbang voor een(extra) verstoorde hormoonhuishouding. Met oog op hoe t was met cyclus voor zwangerschap...die was er niet. Fijn weekend!
Hi, De tabletten zijn oorspronkelijk bedoeld voor een bepaalde maagaandoening, maar artsen kwamen erachter dat het de bijwerking had dat de baarmoeder gaat samentrekken en dus een miskraam kan opwekken. Ik heb in augustus ook een missed abortion gehad, we kwamen er met de eerste echo achter dat het vruchtje met zes weken was gestopt met groeien. Ik twijfelde in eerste instantie ook en was wat huiverig voor de pijn die samengaan met de tabletten. Uiteindelijk toch voor de tabletten gegaan omdat ik de risico's van een curettage, hoe klein ook, toch uit de weg wilde gaan. De tabletten deden in de eerste uren niets, na zes uur kwam er zelfs een tablet volledig uit! Maar een half uur daarna kreeg ik toch kramp. Twee uur later en pijn die ik overeen vind komen met lichte weeën, kwam het vruchtje er met een 'plop' uit, ik heb het goed bekeken en doorgespoeld. Daarna trok de pijn weg tot er een beetje zeurderige kramp overbleef en ben ik wel nog zo'n tien dagen ongesteld geweest. Achteraf vond ik de pijn heel erg meevallen en vond ik het ook fijn dat ik thuis was en de vrucht gezien heb. Ik herkende overigens niet echt een kindje of zo, meer weefsel en vruchtzak. Succes met je keuze en sterkte met de verwerking. En voor de goede moed: ik ben nu, drie maanden later, weer zwanger! Dat kan dus ook weer.
Happy er zitten geen hormonen in idd. In hoeverre je cyclus vertoord raakt is vooral afhankelijk van hoe jouw lichaam op de mk reageert.
Hallo dames, Ik spring er ook zomaar eens in...Leuk om ook eens verhalen te lezen van (spijtige) lotgenoten, zo zie je maar dat je er niet alleen voorstaat en het wel degelijk vaak gebeurt, alhoewel het wel een beetje een taboe onderwerp lijkt... Bij mij hebben ze 8nov vastgesteld, normaal moest ik negen weken zijn, dat het hartje niet klopte en dat het vruchtje gestopt was met groeien op 6weken. Vrijdagochtend ben ik begonnen met misoprostol, twee tabletten vaginaal ingebracht, 's avonds weer twee, deze ochtend twee en daarnet de laatste twee...ik had echt gehoopt ondertussen al wat kwijt te zijn, maar behalve krampen en enkele wazige rozige druppeltjes gebeurt er niets...redelijk frustrerend allemaal, zeker aangezien ik had gehoopt maandag terug aan het werk te kunnen en er "vanaf" te zijn...ben vooral bang dat het plots allemaal zou loskomen tijdens klantenbezoek of een belangrijke meeting ofzo... Ik denk dat ik morgen maar eens bel naar de kliniek en vraag of ik eventueel nog een extra dosis meekrijg, als laatste hoop... Iemand enig idee hoe lang dit nog kan duren vooraleer er iets in gang komt? Alvast bedankt en veel moed, sterkte en succes aan iedereen hier!
Hoi Caroline, Hoe is het nu met je? Veel sterkte in ieder geval!! Ik heb vanochtend mijn controle-echo gehad en deze was helemaal goed!! Wat ben ik ontzettend blij zeg!! Mijn ervaring met Misoprostol, Cytotec is dus eigenlijk alleen maar positief. Ben zo blij dat ik de curettage heb afgezegd en voor de tabletten heb gekozen! Het is helemaal goed gegaan gelukkig. Blij met mijn keuze. Ik zou het niemand afraden.
@lappie, wat een goed nieuws zeg! Hoop dat ik dat ook over een week kan zeggen. Ik vandaag bij andere gyn geweest en mn gevoel en vragen besproken, uiteindelijk voor mij een verrassing, ze wilde een uitzondering maken voor de tabletten. Heel fijn, hopelijk werkt t voor 100% Ik heb een uur geleden 4 tabletten ingebracht, dus nu maar afwachten. Hoe snel werkt t meestal? Wisselt stel per persoon hè...maar lijkt wel of ik een uur of 4 wel als maatstaf kan houden hè?! Nou spannend, En jullie succes dames in de nieuwe ronde!
Ik heb een niet zo'n prettige ervaring met cytotec. Bij mij begon het vrij snel te rommelen en na 2 uur begonnen heftige weeen en na een uurtje of 6 is het kindje geboren.
Hoi, wat spannend! Lig je wel plat?? Anders kunnen de tabletten er weer uitkomen... (tip) Ik nam ze om 14.00u in en tussen 18.00u-19.00u begon ik pas iets te merken (lichtjes) en om 23.30u begon het voor 'het echie', 0.30u iets verloren en 5.00u iets verloren. Daarna was het zo goed als voorbij. Ben 1 keer even duizelig geworden, het werd zwart voor mijn ogen, snel op de wc gaan zitten zodat het weer weg kon trekken, ging verder goed. Heel veel succes!!!!!
@ lappie: nou helaas tot op heden niet het gewenste resultaat. Na 6 uur wel lichte krampjes, maar verlies eigenlijk niet echt bloed. balen! Heb ziekenhuis gebeld, want ik wil nog een setje proberen, maar mijn gyn staat te opereren, zul je net zien! en het moet via haar worden geregeld..gedoe allemaal. Maar..ik hou nog hoop...wie weet is t aangewakkerd..al zegt mn gevoel anders...
Hoi, Ik heb net twee weken lang geprobeerd met die tabletjes. Is dacht ik dat het werkte buikkrampen en wat stolsel...een week later voor een echo. Was helemaal niets veranderd! dus nog maar een keer proberen. Nou toen gebeurde er helemaal niets. bloedverlies stopte zelfs helemaal. Ik wou eigenlijk gelijk een curettage, maar er was pas 21 nov plek en sinds 7 nov weten we dat het een MA was. Aangezien ik toch twee weken moest wachten, toch de tabletjes geprobeerd. Nou mocht het ooit (hoop natuurlijk van niet) weer nodig zijn dan ga ik niet weer kloten met die tabletjes en er op zitten wachten. Curettaga is mij zo ontzettend meegevallen. Nauwelijks pijn en bloedverlies...
Hoi allemaal, mijn ervaring met cytotec is niet positief... maar ik zit me allereerst even te verbazen over het feit dat ik lees dat iedereen ze zelf inneemt of inbrengt.. wist niet eens dat die mogelijkheid er was! maandag 12 nov kregen we bij de echo te horen dat ons kindje niet meer leefde, hartje gestopt rond 7,5 week. eerst afgewacht of het vanzelf kwam. afgelopen zondagavond begon ik bruine afscheiding te verliezen. dinsdagochtend hadden we afspraak in ziekenhuis. gyn controleerde of de miskraam al in gang was gezet maar zag dat dat nog niet zo was. omdat ik het afwachten al heel emotioneel vond besloot ik niet langer te willen wachten. keus tussen cytotec en curretage vond ik heel moeilijk. maar de risico's van de curretage gaven voor mij de doorslag en ik besloot voor de pillen te gaan. er werden toen 4 tabletten door de gyn ingebracht, via een eendenbek, om mn baarmoeder heen. dit vond ik al een heel nare ingreep! dit was rond half 12. thuis rond half 2 kreeg ik hele erg krampen, aan een stuk door. rond half 7 verloor ik het vruchtzakje. dit was erg emotioneel. toen dacht ik dat het eindelijk achter de rug was. maar twee uur later verloor ik opeens een enorme bloedprop en begon ik dus flink te bloeden. ik schrok ervan, was hier niet op voorbereid. (sowieso vind ik dat we slecht zijn voorbereid) in bed kon ik niet slapen, en na een tijd voelde ik opeens van alles lopen. ik ontdekte dat het bed onder het bloed zat. ik moest weer naar de wc waar ik opnieuw een enorme bloedprop verloor. toen werd ik niet goed. ik kwam nog net op tijd bij het bed voor ik in elkaar zakte. ziekenhuis gebeld en er naartoe gegaan. daar ontdekte ze (weer via die verschrikkelijke eendenbek) dat de placenta nog in mijn baarmoedermond hing. die hebben ze toen verwijderd (pijn!!) en vervolgens kreeg ik een infuus met vocht en moest ik ter observatie blijven. als ik zoveel bloed zou blijven verliezen zou ik alsnog gecurreteerd moeten worden. gelukkig bleek de volgende ochtend dat het bloeden minder was geworden en mocht ik naar huis. die middag (afgelopen woensdag) kreeg ik weer enorme krampen. dit bleken naweeen te zijn.... tjonge jonge, achteraf gezien had ik nooit deze keus gemaakt als ik dit van te voren wist. de gyn die me snachts had geholpen had ook de indruk dat we niet goed voorbereid waren en noemde dit een 'minibevalling'. ja dat wisten we niet. wat heb ik een pijn gehad en ik ben nu dus nog flink aan het herstellen. ik zou het nooit weer doen, mocht ik ooit weer voor de keus staan. maar goed, dat is mijn ervaring. en ik ben ook verbaads over die controle echo.. ik krijg nu verder helemaal niks meer aan controle. ze hebben die nacht nadat ze die placenta hebben verwijderd wel nog een echo gemaakt en zagen dat er nog iets van 1 cm in zat. moet ik dan nu toch nog om een echo vragen?? sorry voor het lange verhaal... grtjs Eline
@salamander: wat een nare ervaring. Mijn verhaal is vergelijkbaar. Ik zou een curretage krijgen, maar omdat ons kindje pas na 12 weken was overleden moest ik eerst 2 pillen cytotec nemen om het vast los te weken. Ik heb hierop ook een bevalling van 7 uur gehad. Alleen het laatste stukje was uiteraard minder zwaar en 15 minuten nadat het kindje was geboren ben ik alsnog gecurreteerd voor de zekerheid. Ook ik hoef niet op nacontrole. Ik vind dat de gynacologen iets te makkelijk met deze pillen omgaan. Ik lees veel dat het bijna niets doet, MAAR als het wel werkt, is de reactie ook meteen megaheftig. Ik las in de bijsluiter (die er bij mij zat, want dit medicijn is officieel niet voor het opwekken van miskramen geregistreerd) dat het niet zonder medisch toezicht ingenomen/bracht mogen worden na keizersnee en toch moest ik ze gewoon thuis nemem.
Ik denk alleen dat veel nare eigenschappen onterecht aan de pillen wordt toegeschreven terwijl er ook veel meiden zijn die een hele heftige natuurlijke miskraam hebben. Zelf heb ik 2 vriendinnen die bijna leeggebloed zijn bij een natuurlijke miskraam. Hier juist weer positief gereageert op de pillen. Het is idd een mini bevalling, je hebt weeen totdat het vruchtje wordt uitgedreven en ik had daarna idd ook naweeen. Alles behalve prettig natuurlijk,maar wel te doen en ik vond het fijn dat mijn lijf het helemaal zelf deed na de pillen. Overigens kreeg ik van de apotheek wel nog een aparte bijsluiter over het gebruik bij het opwekken van een mk. Vond de voorbereiding van de gyn ook echt marginaal. Daar mogen ze best wat meer aandacht aan besteden.
Mijn vk had ook gezegd dat het door die tabletten niet heftiger is dan een spontane miskraam. Het wekt het alleen maar op. Maar wel heel vervelende verhalen hierboven. Mijn ervaring is in ieder geval 'positief'.
Wat een uiteenlopende ervaringen zeg! Zo heftig en gevaarlijk die pillen of helemaal niets, zoals bij mij. Ik donderdag curettage, vond en vind het eigenlijk nog steeds niet een heel prettig vooruitzicht omdat ik over de risico's hoorde, maar steeds vaker word ik gerustgesteld..nu vertrouw ik er maar op en zal ik heel blij zijn als dit tot hoofdstuk eindelijk afgesloten kan worden. Sterkte dames! Na regen komt zonneschijn toch...zit er bijna aan te komen dan..
Happy, ik vind het vreemd dat ze je er zo lang mee laten lopen! Ikzelf heb te ook meegemaakt. Ik wilde eig meteen een curettage, helaas deden ze dat iet meteen, ik kon een afspr maken. Aangezien deze afspraak pas na een week kon, eerder hadden ze geen plek, heb ik ervoor gekozen om die pillen in te brengen. Nou ik heb na de eerste set pillen een volledige bevalling mee gemaakt! Ongeveer vergelijkbaar met dat van salamander. Ik zou dan ook als ik jou was erop staan om geholpen te worden! Jij moet het ook gaan verwerken en je wil verder. Zo kan dat natuurlijk niet. Succes meid!
Mijn 1e keer met cytotec was erg goed bevallen, na 4 uur kwam er helder bloed en een stolsel uit een paar dagen later het vruchtje. Wat krampen gehad maar niet ernstig. Heb afgelopen maandag weer een mk moeten opwekken met cytotec maar naa 24 uur nog niets gebeurd. Nieuwe pillen erin en ook niets. Zelfs de pillen eruit gehaald ( ja sorry hele smerige info) Maar nu toch beetje bloed... Al zou ik niet weten of dat nog de pillen zijn of puur natuur gezien ik de eerste 4 eruit heb gehaald en bij de tweede 4 de volgende dag er weer 2 uit kon vissen omdat ze naar beneden gleden (???)