Hallo allemaal, Begin deze maand was ik ook op zoek naar deze informatie. Ik wil hier dan ook mijn ervaring delen voor de mensen die voor dezelfde keuze staan. Bedankt in ieder geval voor jullie verhalen, ik heb er best wat aan gehad. 5 November kreeg ik een echo met 7+3. Helaas was daarop een bijna leeg vruchtzakje te zien, terwijl er geen enkele twijfel was over de zwangerschapsduur. Gek genoeg had ik vanaf het begin af aan een heel sterk gevoel dat het niet goed zat, en ik was ook niet echt blij dat ik zwanger was (het was gewenst, "gepland", en we hebben al een kindje waar we helemaal gek op zijn, dus dit was een hele rare ervaring). Gelukkig kon ik 8 november al terecht bij de gyn. Daar bleek met een echo dat er inderdaad een mooi vruchtzakje zat, maar het hoopje cellen was al niet meer te zien. Omdat ik liever mijn lijf zelf de kans wilde geven het vruchtzakje weg te werken, en ik bang was voor schade door currettage (en algehele narcose is ook niet mijn ding) heb ik aangegeven graag de pillen cytotec te willen proberen. Twee dosis meegekregen, 2 voor die dag, 2 voor de dag erna. De eerste set gaf wat milde (menstruatieachtige) krampen, en een klein beetje bloedverlies. De tweede set, op vrijdag, deed helemaal niks meer. De gyn gebeld voor advies, en een herhaalrecept gekregen voor het weekeinde met een hogere dosis (2x 2 tabletjes inbrengen). Maandags de 12e terug voor controle, en het vruchtzakje was niet meer mooi, maar in stukjes te zien. Dus nog meer pillen, en donderdags terugkomen. De pillen gaven heel weinig krampjes, en licht bruin verlies. Die donderdag de 15e november was er geen vruchtzakje meer te zien, dus ik mocht het nog een week proberen, omdat er toch wel iets gaande was. Nog steeds pillen inbrengen. Afgelopen donderdag terug voor controle, en op de echo was wel te zien dat er wat weefsel was afgestoten, maar mijn eileiders waren nog heel mooi rustig, maar absoluut geen tekenen van een ei in ontwikkeling. Dus werd ik gelijk doorgestuurd om bloed af te laten nemen. Als het lang zou duren dan zou het betekenen dat mijn HcG nog heel hoog was. Helaas moest ik erg lang op de uitslag wachten. Afgelopen vrijdag de 23ste moest ik me dan toch melden voor de currettage. De gyn had me uitgelegd dat het een zeer korte ingreep zou zijn, met zeer weinig risico omdat mijn baarmoeder door al die pillen al volop open zou staan en het alleen zou gaan om wat weefsel. Ze zou ook een zo kort mogelijke narcose regelen. In het ziekenhuis waren ze allemaal heel lief voor me, en het wachten voor de operatie duurde nog het langst. Maar ik was er door de gyn tussendoor geschoven, en ik werd keurig op tijd geholpen. Na 15 minuutjes was ik ook weer wakker, en na een paar uurtjes mocht ik weer naar huis. De gyn vertelde dat ze maar 3 minuutjes was bezig geweest, en dat ze inderdaad een hoop oud zwangerschapsweefsel had weggehaald, dus dat het maar goed was dat het nu weg was. Restjes zouden gewoon bij de volgende menstruatie mee naar buiten moeten komen, dat is geen probleem. Vrijdag nog wel bloedverlies gehad, zoals bij een heftige menstruatie met bijbehorende menstruatiepijn. Een paar paracetamol waren voldoende. Gisteren nog wat bruin/rood bloedverlies, en wat milde krampjes. Ik merk wel dat ik een beetje rustig aan moet doen. Vandaag eigenlijk nog heel weinig bloedverlies. Al met al is me de currettage heel erg meegevallen. Ik zou de volgende keer (al hoop ik niet dat die er komt) kiezen voor een paar dagen de pillen, maar als die niet voldoende zouden werken, dan gelijk een currettage. Al met al ben ik nu bijna 3 weken bezig geweest, twee weken met pillen (wel eigen keuze) terwijl ik eerder geholpen had kunnen worden. Ik denk dat het aan je lijf ligt of je wel of niet goed reageert op de cytotec, en helaas deed het bij mij te weinig. Nu mag ik eventueel gelijk weer doorgaan, maar zelf vind ik het wel prettig te kijken of mijn cyclus weer normaal op gang komt. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de hormonen uit mijn bloed zijn verdwenen. Het vloeien kan 1-2 weken duren, en ik begrijp dat dit ook geldt voor de hormonen. Het is een beetje een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat ik hiermee iemand kan helpen die voor dezelfde keuze staat. Ik kan me voorstellen dat het veel heftiger is als je verder in je zwangerschap bent, en eventueel al een hartje hebt gezien/gehoord. Dit was bij mij niet zo, en ik ben emotioneel dan ook niet zo erg uit het veld geslagen. Met name alsnog die currettage na al dat gedoe vond ik erg belastend. Iedereen in ieder geval heel veel sterkte toegewenst.
Spannende en onzekere tijden allemaal. Ik heb nu 2x4 tabletten cytotec gebruikt, wel met 3 dagen ertussen, maar bij mij heeft t geen effect, alleen af en toe beetje bruinig. Donderdag moet ik voor de curettage, vind t doodeng, waarschijnlijk omdat ik t zo.n gek iets vind om voor behandeld te worden. Wel super fijn dat het hoofdstuk daarna eindelijk afgerond is...hoop ik dan maar! Wat ik me nu weer afvraag is hoe het met die baarmoeder zit.vaak is die al open door de pillen, maar die werken bij mij dus niet, dus hoe lastig/schadelijk is dat dan voor mn baarmoeder en alles waar ze bij moeten? Weten jullie dat? Morgen moet ik weer voor een echo en woe voor de narcose langs, merk dat ik nu wel weg onrustig word...poeh, vind t allemaal zo n rare situatie waar ik, en jullie natuurlijk ook, in beland ben/zijn. Moet zeggen dat het wel prettig is om jullie ervaringen ook te lezen.
Als je al wat verliest dan staat je bmm al iets open. Heb zelf 2 wk terug een curettage gehad en het is mij ontzettend mee gevallen. Voelde me de dag erna weer helemaal prima.1 dag thuis geweest en de vrijdag weer aan't werk (dat is natuurlijk per persoon verschillend). Kan me wel voorstellen dat je het spannend vindt. Succes en sterkte do.
@momOf2; lief dat je daarnaar vraagt! Alles is gelukkig goed gegaan en zonder complicaties verlopen.was gisteravond weer lekker thuis! Bijna kan ik dit hoofdstuk afsluiten. Heb wel amper bloedverlies.jij? Vraag me af of dat wel goed is? Al lijkt het natuurlijk prettig. Fijn dat jij ook weer gauw met je leventje verder kon! Op een positief vervolg voor ons!
Had hier maar 2 dagen licht verlies. Toen 2 a 3 dagen niks en toen wel weer, heeft toen ongeveer een week geduurd. Nu gelukkig helemaal klaar Fijn dat het goed gegaan is
mom of 2...mijn miskraam was tussen 10-21 november zo ongeveer reken ik maar dat alles eruit kwam...heb ergens zo rond 10 december mijn ei gehad... weet niet wanneer ik dan als eerste dag moet rekenen...volgens mij is er niet echt een eerste dag makkelijk te bepalen volgens mij na een miskraam.. Succes met afwachten! Hopenlijk zijn we snel weer zwanger!