Hi allemaal, Ik ben benieuwd naar ervaringen met laat bevallen. Ik ben nu over den 40 weken en fysiek redelijk gesloopt, maar medisch gezien in tip top conditie. Ik heb al sinds week 32 regelmatige harde buiken en sinds week 34 voorween. Het baby is ook al lang ingedaald en in week 38 was de baarmoedermond al korter etc en sinds week 39 kan ik amper lopen omdat mijn bekken heel los/pijnlijk zijn. Toch, met 40+ weken is er nog geen baby, en ook geen teken dat het binnenkort gaat beginnen. De verloskundige heeft aangegeven dat ze vanaf 41 weken de boel meer in de gaten gingen houden (ctg, echo), maar dat ze zowiezo voor die tijd, en misschien tot 42 weken niets zullen doen... Hoe is het bij jullie gegaan? Wat controleren ze na 41 weken en wanneer beslissen om in te leiden?
bij ons maken ze met 42 weken pas een hartfilmpje van de baby en kijken ze naar het vruchtwater enzo. Ik werd met 42+1 ingeleid. Hartfilmpje en vruchtwater check is standaard bij dreigende serotiniteit (42 weken is officieel nog niet overtijd ook al denken veel mensen dat wel) maar zolang de conditie van de baby goed is doen ze hier voor de 42 weken niet zoveel.
hier doen ze liever ook niet inleiden. inleiden geeft vaak iets meer complicaties als het afwachten dat het gewoon komt. ook kan inleiden erg lang duren als de boel er nog niet klaar voor is. evenals met strippen kan het 2 kanten opgaan. het kan niks doen. het kan een onrustige buik geven en niet doorzetten. of je hebt geluk enhet is het laatste zetje. begrijpelijk dat je er doorheen zit. ik denk dat vele dat kunnen beamen. natuurlijk kun je wel aangeven bij je vk of ze toch wil overleggen met de gyn voor eventuele inleiding. mijn vk deed wel strippen vanaf 39 weken. dus dat kun je ook nog vragen eventueel.
Hier heeft mijn eigen oordeel ook meegewogen. Ik was het echt zat na 38 weken, zat vol met vocht en kon bijna niks meer. Daarbij verwachtte ik een groot kind (bijna 9 pond). Ze hebben me vanaf week 39 3× gestript, dat hielp niets, en ze wilden daarom met 41 weken gaan inleiden. Gelukkig is mijn bevalling vlak daarvoor alsnog uit zichzelf begonnen, dus was inleiden niet nodig. Maar hier werd dus ook geluisterd naar hoe het met mij ging.
Ik mag vanaf 41 wkn kiezen om ingeleid te worden, of doorlopen tot 42. Weet nog niet goed wat ik moet doen, zit er ook goed doorheen, veel last van bekken ook. Zou graag thuis bevallen, maar vind het best eng heel lang door te lopen, het wordt op een gegeven moment meer risico voor je kindje, maar wanneer...? Willen ze eens kijken om te strippen bij je? Bij mijn praktijk doen ze eigenlijk vanaf 40+5, omdat ik veel last heb van bekken heeft ze met 40 gekeken. Heb al wel 1 cm, maar was te weinig om goed te kunnen strippen. Wil nog wel graag dat ze eerst nog goed proberen te strippen voor ik doorgestuurd zou worden, wie weet is het net extra zetje dat inleiding niet nodig is. Hoop nog steeds heel erg hard dat hij van t weekend besluit spontaan te komen
Hier een exact gelijk verhaal. Ze hebben mij met 37 weken gestript omdat ik wat ontsluiting had en behoorlijke (voor) weeën. Deze begonnen ook met 34 weken. Helaas zette het niet door. Ik ben inmiddels 2 x met vals alarm in het ziekenhuis geweest en heb er een nacht kunnen slapen op een pretadineprik. De (voor) weeën worden steeds heftiger, verlies slijmprop etc. Maar weer zet het niet door. Ze hebben me gisterenmorgen nog 1 x gestript na en nacht van weeën en bloedverlies maar geen verdere ontsluiting. Ook hebben ze direct een inleiding voor aankomende dinsdag ingepland. Ik mag nog een week langer doorlopen maar dit vinden ze geestelijk en fysiek (vermoeid, al zou ik het op karakter nog wel even kunnen) niet slim. Ik loop overigens wel in het ziekenhuis omdat ik medisch ben vanwege een eerdere keizersnede en fluxus. Ik zou dus je verloskundige gaan bellen en uitleggen hoe je je voelt. Misschien is er een mogelijkheid tot strippen?
Hier mag je ook pas na 41 weken beslissen of je wilt doorlopen of dat ze je gaan inleiden. Ikheb toen ook gekozen voor inleiden omdat ik het zat was. Uiteindelijk is hij naar 2 dagen inleiden waar niks gebeurde alsnog met spoed gehaald omdat hij het zo zwaar had. Dus ben uiteindelijk bevallen met 41+3
Hier is t beleid om echt niet meer te wachten tot 41/42 weken ivm aangezien de placenta er niet beter op wordt. Hier werd er dus met 40 weken een afspraak ingepland voor een inleiding bij 40+6. Waarschijnlijk deze zwangerschap iets eerder. Ik loop in het azm bij de gyn.
Bij mijn dochter ingeleid met 41+3, volgende dag bevallen met een spoedkeizersnede. Ging niet goed met de kleine, had ook in vruchtwater gepoept en mijn ontsluiting vorderde niet doordat ze niet goed lag. Ik heb aangegeven dat ik wil dat ze het deze keer beter in de gaten houden, dus al vaker aan ctg e.d.en indien nodig eerder inleiden. Ik ben benieuwd! Beide keren liep ik in het zkh overigens. Succes Ik hoop dat de bevalling zich snel aandient! Spontaan lijkt me toch fijner dan inleiden.
Hier nooit ingeleid. Wel vanaf 37 weken gestript tot 3x. Laatste keer met 39 weken en dat heeft geholpen Een super snelLe thuisbevalling gehad van 4 uurtje en 1 perswee. Kindje was letterlijk vliegend geboren.
Afgelopen woensdag heb ik afgesproken met de gyn in het AMC dat ik tot 41 weken maximaal doorloop. Als ik dan dus niet spontaan ben bevallen gaan we ook niet inleiden (ivm voorgeschiedenis geen goede optie voor mij) maar plannen we een KS voor vlak na de 41 weken. Ik mag wel gestript worden vanaf 40 weken om hopelijk de kansen wat te vergroten De 42 weken halen is hier dus niet aan de orde.
Ik kon het lichamelijk niet goed meer aan, en maakte me ook druk over of baby het wel leuk zou vinden om ruim 40 weken te blijven zitten. Ik mocht me precies 40 weken bellen voor de inleiding, maar ik beviel op 39+5. Liefs,
Hier rond 41 en een halve week een controle in het ziekenhuis met CTG en vruchtwatercheck etc. Voor die tijd niets. Zelf 2x net voor die afspraken bevallen haha. Inleiden had voor mijzelf niet aan de orde geweest trouwens, dus ik vond het wel prima. Had pas na 42 weken of echt met een duidelijke 'de baby gaat het nu minder doen' dat willen laten doen.
Hier strippen ze in beginsel vanaf 41 wkn (eerder kan als je het graag wilt) en inleiden tegen de 42 weken . Verschilt per persoon: hoe voel je je , hoe is je bloeddruk , je vruchtwater etc. Ik vind het prima om tot 41 wkn af te wachten (veruit de meeste vrouwen bevallen nog voor die datum zei m'n vk) maar wil evt daarna wel graag afspraken / onderzoeken ivm conditie baby / placenta. Succes, ik voel met je mee! Lang duurt het hè!!
Het valt me op dat er toch wat verschil tussen ziekenhuizen. Ik was gisteren in tranen en mijn bloedruk was wat verhoogd (ik had 80/140 terwijl ik altijd rond de 60/110 heb) maar in de woorden van de verloskundige viel er tot 41 weken niet te onderhandelen. Ze heeft wel extra controles aangeboden. Dat is enigszins gerustgestellend (ik maak me overdreven veel zorgen over de baby) maar ik mag mooi nog minimaal een week op de bank liggen piekeren.. Normaal, als ik ergens mee zit ga ik een lange wandeling maken, maar miin heupen doen absurd veel pijn, en als ik me eroverheen zet, door het raar lopen krijg ik enorme rugkrampen... Ik denk echt niet dat onze meisje vanzelf komt.
Herken dat gevoel echt enorm! Had het bij de 1e echt heel erg. Zag al tegen de bevalling op en wilde niet in het ziekenhuis bevallen. Toen ik 41 weken was had ik het zo gehad 'die baby komt toch nooit uit zichzelf meer', heb een hele dag liggen mokken in bed en mezelf enorm gefrustreerd. Maar ze kwam dus toch gewoon uit zichzelf. Houd hoop, probeer positief te blijven en zoek afleiding.. Makkelijk gezegd dat weet ik, maar het is zo zonde van de spaarzame energie om die vooral in frustratie te stoppen. Succes!
Door meerdere redenen heb ik gevraagd om ingeleid te worden met 39 weken, dit was geen probleem maar ik heb wel echt veel medische problemen en beval ook onder begeleiding van de gyn etc. Controles om en om bij gyn en vk... Maar ook in mijn oude ziekenhuis (we zijn verhuisd) en bij de vorige 2 was inleiden vanaf 40 weken echt wel bespreekbaar...
Ook hier valt niet te onderhandelen of er iets gedaan word voor de 41 weken. As dinsdag ben ik 41 weken en zal de verloskundige kijken of ik gestript kan worden. Ik heb zelf helemaal nog niet het gevoel of idee dat de kleine zich snel zal laten zien en ik ben toch wel bang om door te moeten lopen tot 42 weken. Ik herken je gevoel dus wel. Ik probeer nu ondanks de pijn in mijn bekken maar wat afleiding te zoeken en zover als mogelijk bezig te blijven, dan lijken de dagen korter te duren..
Begrijp niet dat er verloskundigen zijn die zoveel risico's nemen. Hier mag je vanaf 41 weken inleiden op eigen verzoek. En vanaf 39 of 40 weken strippen en extra controles. Na 41 weken om de paar dagen naar het ziekenhuis voor echo en ctg. Bij 42 weken moet je inleiden. Er is dan teveel risico voor het kindje. Begrijp niet dat mensen zonder extra controles eindeloos gaan zitten afwachten. .. je hoort helaas te vaak dat het op het einde nog mis gaat. Juist in die laatste dagen zit het gevaar van problemen met de placenta of te weinig vruchtwater. En wat te denken van een te groot kind.. Hoe weet je dat zonder controle. Zou als zwangere toch wel meer eisen hoor.
Overigens heeft een verloskundige niets te zeggen over een inleiding. Dat gaat via de gynaecoloog. Misschien verstandig daar eens te informeren aangezien het beleid bijna in heel Nederland is dat je met 41 weken mag inleiden! Gynaecologen hebben landelijke richtlijnen.. Alleen de verloskundige loopt haar vergoeding mis als jij overstapt en wil je vaak daarom laten zitten.