Advies: Nutrilon AR gaan gebruiken of niet?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door pooh82, 6 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pooh82

    pooh82 Fanatiek lid

    11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Hallo,

    Vanochtend bij het CB geweest en m'n kleine man doet het goed:)
    Alleen het spugen blijft wel aanhouden na z'n fles.
    Hij geeft mondjes terug, dus geen hele golven, maar dit blijft wel een tijdje aanhouden ( soms wel een uur na z'n fles)
    Hij heeft geen last van het spugen en z'n ontlasting is goed.

    Nu zei de kinderarts dat ik ook over kan stappen op Nutrilon AR om het spugen te minderen.

    Wat zouden jullie doen?
    Gewoon Nutrilon 1 standaard blijven geven of Nutrilon AR gaan gebruiken?
     
  2. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Over indikken zijn de meningen verdeelt.

    Indikken is medisch nooit bewezen, maar er zullen vast moeders reageren die aangeven dat het wel werkt. Wellicht is het kind verschillend?

    Ik, persoonlijk, ben geen voorstander van indikken. Indikken heeft als doel dat de voeding niet meer in de slokdarm komt, echter je kunt dit niet zien. Dus hoe weet je of je voldoende indikt? Dat een kindje niet meer spuugt wil niet zeggen dat de voeding niet meer in de slokdarm komt.
    Daarnaast doet dikke voeding veel meer pijn om te spugen of in de slokdarm dan dunne voeding.
    Zo sta ik er tegenover. Je kan je eens verder inlezen en kijken wat je wil doen?

    Ik weet niet of ik het in je andere topic had gevraagt, maar volg je de leefregels voor reflux op?
     
  3. pooh82

    pooh82 Fanatiek lid

    11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Bedankt voor je reactie.
    Ik weet een beetje wat ik moet doen om het spugen te verminderen, voorkomen kun je het toch niet.
    Ik hou hem een half uur overeind na z'n fles, probeer hem tussendoor te laten boeren, geef hem "zittend" de fles enz.

    Vind het lastig en stel mezelf ook de vraag voor wie ik het dan doe:
    Eigenlijk om het mezelf makkelijker te maken ( nu was ik me een ongeluk) want hij heeft er geen last van
     
  4. tompoes

    tompoes Bekend lid

    12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Hier werkte friso comfort dus wel heel erg maar ze had ook verborgen reflux. Binnen 24u had ik een ander kind! Je kan het proberen, het is niet zo dat je ineens koemelk vrij moet proberen ;)
    Let er op dat de voeding wat lichter verteerbaar is dan dr 'standaard'.
     
  5. pooh82

    pooh82 Fanatiek lid

    11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Tja, ik zit zo in dubio.
    Eigenlijk wil ik er helemaal niet aan beginnen, maar vanochtend was het echt wel weer raak.
    Z'n hele shirt nat, er lag zelf een plasje op de grond naast de wipstoel.
    Hij huilt niet en vertrekt z'n gezicht ook niet, hij doet z'n mondje open, er komt een golf en daarna gaat hij weer zitten lachen:)

    Maar t is wel vervelend, had hem daarna in bed gelegd, hop...daar ook weer een golfje uit.
    Ik ben ook zo bang dat als ik overstap hij misschien last gaat krijgen met zijn ontlasting, vaak hoor je dat ze diaree of opstopping krijgen?
    Echt lastig dit!
     
  6. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Pure jbpm zorgt minder vaak voor problemen als diarree of verstopping. In ar zit voorbewerkte jbpm, maar niet alle toevoegingen zoals nutriton.
    Nutriton bevat nl maar 30% jbpm. Het nadeel van ar is dat er een bepaalde hoeveelheid in zit en je dus niet zelf kunt bepalen hoeveel je geeft.
    Jbpm van tammi kan dit wel.

    Zolang een kindje het niet als vervelend ervaart is het alleen lastig voor de ouder(s).
    Een emmer met biotex en pas savonds alles uitspoelen/wassen zorgt voor wat minder werk.

    Elke wijziging in voeding zorgt ervoor dat darmen moeten wennen en dit kan tot wel 2 weken duren.
     
  7. pooh82

    pooh82 Fanatiek lid

    11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Bedankt voor je reactie,
    Daarom houdt het me ook tegen, omdat ik weet dat die darmpjes er weer aan moeten wennen. Misschien wel met krampjes tot gevolg en dat gaat nu juist zo goed de laatste 2 weken.

    Wat je zegt, het is meer voor de ouders vervelend, was me een ongeluk;)
    En vraag me ook wel af of hij genoeg binnenkrijgt met dat vele spugen?
     
  8. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Voor het "krijgt hij genoeg binnen";
    - is hij vrolijk?
    - is hij allert?
    - heeft hij voldoende plasluiers op een dag?
    - is hij actief?
    - volgt hij in de groeicurve zijn eigen lijntje?

    Als alles ja is dan krijgt hij genoeg binnen.
    Ik weet niet hoe groot zijn flessen zijn en of het mogelijk is deze te verkleinen en vaker een aan te bieden? Een babymaag is maar heel klein, misschien is de fles inhoud wel te groot.

    En pak eens 30cc water en gooi dat over de grond oid, soms lijkt het meer dan dat het daadwerkelijk is ;)


    In je eerste post zeg je trouwens dat hij het goed doet. Ik denk dat daar het antwoord al ligt ;)
    Heb vertrouwen in je zoontje en in jezelf.
     
  9. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Als ik de voeding van mijn zoon en nu mijn dochtertje niet indik dan is het echt heeeeeeeeeeeeeeel hard huilen.
    Daaraan merk ik dus of het dik genoeg is ja of nee.
    Als ze weer huilt wil zeggen van niet dan heh;)
     
  10. MamR

    MamR Actief lid

    10 sep 2014
    207
    0
    16
    Adm. Medewerker Mondriaan
    Naaldwijk
    Bij AR kreeg mijn zoontje erge verstoppingen met zelfs bloed bij zijn ontlasting. Ik ben hier direct mee gestopt en Standaard 1 met Nutriton gaan gebruiken. Dit gaat super! je kan zelf doseren en het spugen van mijn zoon is ook zo goed al weg. Hij heeft in het begin en af en toe nog wel eens dunne poep. Zo 1 keer per dag een luier. Dat heb ik liever dan die vervelende verstoppingen. Nu doet het persen geen pijn meer en heb ik een vrolijk kind! Echt een wereld van verschil. Mijn zoon is nu 4 maanden en krijgt 180+6 flesvoeding. Hierin doe ik 2,5 nutriton en dit is voor hem de juiste hoeveelheid.
     
  11. pooh82

    pooh82 Fanatiek lid

    11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Hij is alert, heeft goede plasluiers enz, groeit goed dus denk wel dat hij voldoende binnenkrijgt.

    Misschien inderdaad gewoon losse Nutriton door z'n fles doen, ik denk als hij er misschien 1 schepje doorheen krijgt dat het voor hem al voldoende is?!
    Hij huilt helemaal niet na z'n fles, had gisteren alleen wel het idee dat hij er even last van had, toen was hij 2 uur na z'n fles alles aan het opboeren en kwam er af en toe hele zure melk omhoog.

    Vanochtend ook, hij had vannacht om 3:00 z'n fles gekregen. Toen werd hij om 7:00 wakker en als ik hem dan uit bed haal dan merk ik dat hij toch nog aan het "wegslikken" is.
    Hij boert ook nog eens erg slecht dus dat bevordert het ook niet allemaal denk ik.

    Ik weet ook niet wat "normaal" spugen is.
    Vanochtend na z'n fles kwam er tijdens het boeren een aardig golfje eruit.
    Toen in z'n wipstoel zag ik ook een paar straaltjes melk langs z'n mond lopen, uiteindelijk een aardig natte vlek in z'n slab.
    Is dit veel? Of normaal?
     
  12. pooh82

    pooh82 Fanatiek lid

    11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Oja, hij krijgt volgens mij niet echt overdreven grote flessen.
    Hij krijgt 6 flessen van 120cc ( niet afgegoten dus wordt dan 135cc)
     
  13. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Als je iets toevoegd, geef dan tammi. Nutriton bevat maar 30% jbpm, de rest zijn toevoegingen. Die toevoegingen zorgen vaak voor krampen, diarree of verstopping ;)
    Proberen kan altijd.

    Klinkt mij als niet heel veel. Maar dat is misschien lastig te beoordelen via een scherm.
     
  14. pooh82

    pooh82 Fanatiek lid

    11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Tja lastig inschatten is dat inderdaad.
    Aangezien mijn dochtertje ook een spuger was vind ik het moeilijk in te schatten wat "normaal" spugen is.
    Kan ik dat Tammi bij een reformwinkel halen?
    En wordt de voeding daar ook dikker van in de fles?
    Dus eigenlijk zorgen de toevoegingen in Nutriton voor de ontlastingsproblemen en zou ik daar met Tammi geen last van hebben?
     
  15. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Kwa spugen, wat normaal is. Tja dat is ook hoe de persoon er zelf tegenover staat. Wat voor mij gewoon is, kan voor een ander veel of weinig zijn. Uiteindelijk gaat het erom hoe het kindje het ervaart.

    Elke wijziging kan (tijdelijk) wat problemen geven. De kans is bij tammi kleiner dan bij nutriton. De kans bestaat dat je kindje er niet tegen kan. Bij ons zoontje zorgde het voor projectiel spugen, hij kon niet tegen jbpm.

    Tammi kan je idd bij reform winkel kopen of via internet.
    Zowel tammi als nutriton zorgt ervoor dat de voeding in de fles indikt. Je moet dan dus kijken hoe goed het gaat met de huidige speen, lukt dat niet dan moet je naar een speen met groter gaatje.
     
  16. pooh82

    pooh82 Fanatiek lid

    11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Bedankt voor je info.
    Ik moet woensdag naar de kinderarts ( voor een hartruisje), ik ga wel advies vragen aan hem wat verstandig is.
    Aangezien z'n ontlasting nu goed is wil ik dat ook niet door de war schoppen.
    Dan spuugt ie straks misschien minder, maar dan heb ik dalijk een mannetje wat last van z'n darmpjes heeft.

    Wel heeft hij sinds vanochtend dat hij gaat huilen als z'n fles op is?
    Zal dat gewoon een teken zijn dat hij nog honger heeft?
    Of zal dit toch met het teruggeven te maken hebben?
    Het is echt een beetje mopperig huiltje en houdt een paar minuutjes aan, daarna is dat over en zit hij weer rond te kijken
     
  17. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Het huilen direct na de fles kan ook door zuigbehoefte komen. Zeker omdat je zegt dat hij verder wel tevreden is.
    Heb je al een speentje geprobeerd?
     
  18. pooh82

    pooh82 Fanatiek lid

    11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Ja hij neemt z'n speentje soms.
    Uiteindelijk had hij vanmiddag een aardige poepbroek, dus misschien heeft dat ook niet helemaal lekker gezeten.

    Het stomme is dat me opvalt voordat hij ontlasting krijgt, het spugen ook veel erger is:(
    Nu was het vanaf gisterenmiddag echt weer raak met spugen, tot vanmiddag. Toen zat hij na z'n fles best relaxed in z'n wipstoel, dus toen ik hem wilde pakken was z'n slab tot mijn verbazing best droog. Toen had hij dus gepoept. En dit heb ik al eens eerder gehad, dat hij niet gespuugd had, maar toen ook gepoept bleek te hebben.
    Lijkt wel of er een verband is met spugen:(
     
  19. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    In een klein babylijfje is er niet veel ruimte.

    Als een baby gaat persen moeten ze vaak ook wat spugen. Het maagklepje sluit nog niet goed af en door de druk van het persen komt er ook druk op het maagje. Daardoor spugen ze vaak wat.

    Kindjes die verstopt zitten spugen ook vaker.
     
  20. pooh82

    pooh82 Fanatiek lid

    11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Even een update:

    We moesten vandaag naar de kinderarts voor controle en ik heb hem om advies gevraagd.
    Hij krijgt nu 6 flessen van 135cc die hij altijd opdrinkt.
    Van de kinderarts moet ik proberen naar de 5 flessen van 150cc te gaan.
    Toen ik zei dat ik bang was dat hij daardoor wel weer meer zal gaan spugen, zei hij dat je dat toch niet kunt voorkomen.
    Nutrilon AR vond hij een optie, hij vertelde dat de ontlasting vaak wat dunner wordt bij gebruik.
    Hij opperde om het dan gemengd te geven, dus 3 scheppen Nutrilon 1 en 2 scheppen Nutrilon AR.
    En dan niet na een week weer switchen naar iets anders, maar voorlopig dit blijven geven, dan krijgen de darmen weer rust.

    We gaan dit dus proberen! Heeft iemand hier ervaring met het geven van gemengde voeding?
     

Deel Deze Pagina