Veilig slapen met ernstige reflux

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door MamavanLoker, 13 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Afgelopen week heeft mijn dochtertje van bijna 10 maanden (ik noem haar hier Loker) in het ziekenhuis gelegen omdat ik blauw in bedje aantrof :'(
    Ze is nu ingesteld op nieuwe medicatie (Nexium met 's avonds de hoogst mogelijke dosering voor haar gewicht) en het gaat een stuk beter met haar reflux (blijkt uit de saturatie en hartslagmeter in het ziekenhuis) maar mijn angst blijft...
    Na overleg met de kinderarts hebben wij nu het bedje heel schuin staan (hoek van 25-30 graden ongeveer), de babyfoon op één meter afstand van haar geplaatst zodat we haar altijd horen ademen, een Nanny care matje onder haar matras (ik weet dat ze valse alarmen kunnen geven maar nog niet gehad, liever 10x voor niets dan weer een keer bijna te laat) en leggen we haar op haar zij met het hoofd een beetje naar achteren. Maar ze draait natuurlijk vaak zelf om, al is dit vanuit haarzelf gelukkig een voorkeurshouding.
    We hebben haar nu terug op haar eigen kamertje gelegd, eerst sliep ze bij ons maar dan slaap ik echt nauwelijks...
    Hebben jullie nog tips/aanvullingen?

2. LadyZorra

LadyZorra VIP lid

6 mrt 2007
    10.048
    5
    38
    Je hebt speciale reflux matrassen, dit is de meest "heftige". Google maar eens. Sterkte verder, lijkt me doodeng!

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      19,5 KB
      Weergaven:
      31
  3. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dank je wel!
    Deze was ik nog niet tegen gekomen maar wel driehoeken voor onder of op het matras maar dat lijkt me weer niet goed voor het ruggetje?
    Kinderarts raadde boeken onder de poten aan zodat het matras recht blijft en een rolletje onder haar kont.
    Tot nu toe gaat het goed maar als ik haar weer klachten zie vertonen ga ik toch maar eens naar dat refluxbed kijken.

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ophogen, buikslapen en bij jou op je kamer lijkt me in eerste instantie het veiligste. Buikslapen geeft namelijk een andere houding aan de maag waardoor ze minder last van reflux hebben. Ik zou het zelf niet adviseren kindje op eigen kamer te leggen, dat je geen oog dicht doet zou gewoon moeten wennen, dat is tenslotte aangeboren beschermingsgevoel. Dat onderdrukken is niet heel handig denk ik.

5. Cheryl86

Cheryl86 Actief lid

21 feb 2014
    314
    0
    0
    Ik heb es gehoord dat je het naar beneden schuiven van de baby kan voorkomen door een hydrofielluier dwars te binden aan de spijltjes en dan tussen de beentjes door, dus ene boven en ene beneden. Maar dat heb ik van iemand gehoord en weet dus niet zeker of het kwaad kan voor de gewrichten bijvoorbeeld.

Sterkte!

6. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Het lijkt niet alleen om reflux te gaan. Ze wordt nog steeds blauw af en toe maar ook zonder slikken/spugen etc. Terwijl ze bv rechtop in de kinderstoel zit. We houden haar bedje zo maar wachten de afspraak in het Sophia af volgende week. Spannend :( ben er wel zenuwachtig voor.

7. Cheryl86

Cheryl86 Actief lid

21 feb 2014
    314
    0
    0
    Dan duurt een week oneindig lang he? :( Hopelijk is het niks ernstigs.

8. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mbt buikliggen, dat doet ze tegenwoordig zelf. Op haar zij of buik. Alsof ze snapt dat dat haar helpt :)!
    Op de kamer doen we niet, overdag en s avonds ligt ze ook zonder ons en het risico in de nacht lijkt niet groter. Het is vaker overdag en wakker voorgekomen. Daarbij zou ze wel eens last kunnen hebben van haar luidruchtig slapende en slaapwandelende vader ;)

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Buikslapen zou ik van mijn kant ook niet aanraden als ik lees dat het ook gewoon zomaar overdag voorkomt. Dan duurt een week wel lang, kan je niet bellen naar sophia?

10. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ze hebben ons er al tussen geplaatst :) wachttijd was eigenlijk 4 weken.

11. Annetanne

Annetanne Lid

18 aug 2014
    37
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even een aanvulling... wij hebben dat anti-reflux bedje gebruikt bij ons middelste zoontje. Was een verademing, maar als jouw dochtertje al tien maanden is, dan past ze er denk ik niet meer in... Het bedje gaat t/m 9 kilo. Bij tien maanden zijn de meeste kindjes ook al te bewegelijk...
    Die kussens zijn inderdaad slecht voor het ruggetje, dan zit er een knik bij de beentjes zeg maar.
    Als je dochtertje zelf op haar buik gaat liggen, dan zou ik haar laten liggen hoor. Maar ik lees dat ze dit nog niet doet? Als je bang bent voor wiegendood; samen slapen verkleint dit risico echt aanzienlijk. Maar ik lees dat je niet zo goed samen kunt slapen, lastig he.
    Heel veel sterkte, je hebt een zwaar eerste jaar... Hopelijk geniet je nog wel!

12. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Zeker geniet ik!
    Nu ze Nexium krijgt scheelt dat zoveel gespuug en pijn bij haar. Al was ze de hele tijd een dappere, ik heb geen uren hoeven lopen met haar, ik droeg haar overdag en dan was ze lief en rustig.
    Bedje kan idd niet, ze is al 10,5 kg en veel te bewegelijk. Behalve als ze slaapt, dan zoekt ze een houding en daar ligt ze dan bijna heel de nacht in. Nu voorkeur voor haar zij en buik. Ze doet het idd zelf.
    Met alarmmatje voelt t iets beter nu. We hebben de eerste 3 maanden wel samen geslapen, wiegje op dezelfde hoogte tegen mijn bed aan :) nu wordt ze zo snel wakker (als wij draaien/hoesten/snurken oid) dat samen slapen niet meer zo'n goed idee is. Vind ik wel jammer :)
    We tellen de dagen af naar volgende week donderdag, hopelijk meer duidelijkheid. En als het dus wel reflux blijkt dan wil ik een ander beleid. Ik vind het niet normaal dat m'n kind blauw wordt ook al zal ze het volgens de kinderarts uiteindelijk wel doorslikken. Dat risico wil ik niet nemen!

13. Belle1984

Belle1984 Actief lid

14 jan 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ons meisje heeft verborgen reflux en de laatste dagen slaapt ze lekker op haar linkerzij (zo kan het maagzuur maar moeilijk omhoog uit de maag de slokdarm in). Ze slaapt ingebakerd op haar zij in een zijligkussen. Dan kan ze niet door rollen naar haar buik. Misschien is dat een oplossing, waar je meer gerust mee kan worden?

14. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Beste MamavanLoker,

Wat fijn dat de medicatie aanslaat! Hopelijk brengt het onderzoek in het ziekenhuis meer helderheid of het nu reflux betreft of niet.

Wat betreft het zijliggingskussen (ook wel bekend als stabilisatierol): het gebruik daarvan raden we af. Alle soorten 'kussens in bed' kunnen tot problemen leiden als een baby daar met het gezicht tegenaan komt te liggen. En een stabilisatierol kan vergeleken worden met een kussen.Dit advies geldt voor kinderen tot de leeftijd van 2 jaar.

Vaak weet de kinder- en/of cb-arts het beste advies te geven, omdat zij degenen zijn die jouw kindje hebben gezien. Veel succes!!

Groet, Angela
    VeiligheidNL

15. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is daar ook iets te groot en beweeglijk voor. Het slapen gaat goed met zo'n hoog bed en Nexium. We gebruiken nog wel steeds het alarmmatje. Morgen naar t Sophia. Ben benieuwd want er zijn nog meer dingen bijgekomen naast blauwe tongen, astma (reageert gelukkig goed op de puffers) en regelmatig scheeftrekken met haar hoofd zonder dat ze koorts/oorontsteking heeft. Ze is een grote puzzel aan het worden! Ik hoop dat het allemaal (blauwe tong, grauw zien) door de astma komt, daar valt goed mee te leven en groeit ze vast nog wel deels overheen.
    Hopelijk weten ze in t Sophia de stukjes aan elkaar te lijmen. De huisarts is een grote steun gelukkig, vrijdag, vandaag en over 2 weken weer. Ze monitoort Loker goed.

Deel Deze Pagina