Ervaringen met pessarium ter preventie van vroeggeboorte?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jomay, 27 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dani86

dani86 Fanatiek lid

28 nov 2006
    3.211
    0
    0
    student
    landgraaf
    Goedemorgen

@lynn heel veel sterkte ik weet precies hoe je je voelt!
    In welk zh lig je? Vraag eens of ze je ook een pessarium kunnen inbrengen ivm stevigheid en anders progesteron geven voor een versteviging van de bmm.
    Ik ga met je mee duimen dat je de 32 weken gaat redden dan kan het ook zelfstandig ademen! (wat ik heb begrepen)

Houd maar goed bedrust en tip: leg je benen hoger dan je kont dat is goed voor de bmm om weer wat te sluiten

dikke knuffel vanuit hier en houd ons aub op de hoogte!

2. dani86

dani86 Fanatiek lid

28 nov 2006
    3.211
    0
    0
    student
    landgraaf
    Hier net weer terug van het ziekenhuis voor de spuit.
    leek dit keer pijnlijker
    De vloeistof is dik en dit keer brandde het ook bah naja vrijdag weer ben benieuwd!

3. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    @lynn, jij zit dus ongeveer in het zelfde schuitje... al ben ik wel een beetje 'jaloers' dat je al op 28 weken zit! dat lijkt nu nog zo ver weg voor mij... al blijft het natuurlijk nog een heel spannende tijd voor jou... En jij hent ook vorig jaar een kindje verloren, wat naar ....
    Zijn ze er net pas achter gekomen dat je een korte baarmoederhals hebt, ben je net pas opgenomen, of was het al eerder aan het rommelen? Wat een stress he, zo'n zwangerschap. Hou je het een beetje vol in het ziekenhuis?

@dani, ja, die injecties kunnen vervelend zijn he, al vind ik de prik zelf vaak wel meevallen. maar ik ben nu twee keer niet goed geworden erna, zweten, duizelig, vlekken zien, heel vreemd... ook omdat ik dat de keren daarvoor helemaal niet had. weet niet of het spanning was of de prik zelf. de gyn zei wel dat ze daarom de prik in het zkh geven en niet thuis laten doen, omdat ze even in de gaten willen houden hoe je er op reageert.

Ik las trouwens even terug, dani, en zag dat ze bij jou het pessarium met 32 weken al eruit gaan halen. Waarom doen ze dat eigenlijk? Snap dat het grootste gevaar dan geweken is, maar is het niet beter als hij zo lang mogelijk blijft zitten? Bij mij hadden ze het over met 36 weken eruit halen.

Ik ga morgen weer naar amsterdam terug. Heb woensdag weer controle bij mijn ziekenhuis en ik merk dat ik langzamerhand weer ongeruster wordt of het nog wel goed zit daaronder allemaal. Heb ook nog steeds wat oud bloedverlies sinds de plaatsing van het pessarium donderdag. Wel bruin, oud, maar vraag me toch af of dat normaal is. Of het uberhaupt geen slecht teken is dat het ging bloeden. Al was de gynaecoloog wel flink aan het wroeten bij het plaatsen...
    Dus ben van de ene kant blij als het woensdag is (mijlpaal!) en ik weer controle krijg, andere kant bang dat ik slecht nieuws krijg of iets waar ik me weer zorgen over ga maken.

Nou dames, hou jullie haaks en we houden elkaar op de hoogte he!

4. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    ZO,
    vandaag een eerste mijlpaal, 24 weken. Als er nu iets gebeurt gaan ze in ieder geval actie ondernemen. Al hopen we natuurlijk dat dat nog lang niet nodig is.

@dani jij ook 'gefeliciteerd' met deze mijlpaal! Hoe gaat het met jou?

@lynn gefeli met de 28,5 week;)

Heb wel weer vrij stressvolle dagen achter de rug.
    Ik heb gister toch nog op de poli gynaecologie in het Atrium gezeten (nog bij mijn ouders dus), in paniek, omdat ik dacht dat het pessarium eruit kwam. Beetje lang verhaal maar blijkt dat ie soms meer naar voren zit dan anders,afhankelijk van of je zit, en lijkt of ik m toch af en toe voel. maar niks aan de hand zei de gyn, hij zat er nog goed om. Ben nu weer thuis.

Bij elk dingetje wat ik voel schiet ik in de stress en denk dat het dan elk moment mis kan gaan, en thuis is het ook vrij stressvol door de hele situatie, ook door wat andere problemen die al langer lopen.

Ook slecht geslapen dus ga vanavond maar eens vroeg naar bed.
    En ga bedenken hoe ik wat meer Zen kan worden de komende weken want dit is erg vermoeiend....

5. dani86

dani86 Fanatiek lid

28 nov 2006
    3.211
    0
    0
    student
    landgraaf
    #25 dani86, 4 okt 2012
    Laatst bewerkt: 4 okt 2012
    @jomay kijk even bij mijn profiel voor de overige berichten in de 16-31 januari mama's
    Hier gaat het niet goed lig sinds eergisteren nacht in het ziekenhuis (atrium) rest staat in ander onderwerp omschreven ivm online op gsm.

Sterkte en fijn dat het toch allemaal mee voel. Welke dokter heb je gehad?

6. Tamireya

Tamireya Actief lid

25 mei 2012
    492
    0
    0
    Wat ben ik jaloers op jullie dat jullie een pessarium hebben gekregen.

Ik heb hem in 2006 gekregen toen ik met onze tweede zoon in verwachting was (tijdens mijn eerste zwangerschap een zwakke bmm en heel spontaan bevallen bij 36.2 waarbij de kleine een achterstand van 10 dagen had, toen weer) en wat heeft dit ding me toen een rust gegeven.
    Ik kon en mocht er alles mee doen. Wel in rustigere maten maar ik kon wat doen.
    De pessarium is met 36.0 eruit gehaald worden en ben ik 2 dagen later van een gezonde jongen bevallen die de dag erna gelijk mee naar huis mocht.

Nu ben ik zwanger van onze derde kindje en wilde ik graag preventief wat tegen mijn zwakke bmm laten doen (spreek/lees ik wilde een pessarium) zodat ik niet met schrik opeens in een gevarenzone kom maar de artsen vonden het niet nodig ook al had ik het al twee keer meegemaakt !

Ik heb nu 3 metingen gekregen.
    De eerste bij 19.5 weken, daar was de bmm 3.9cm.
    De tweede bij 22.5 weken, daar was de bmm 3.5cm.
    De laatste was bij 25.5 weken en toen was ik bij 3.0cm.

Daarna geen metingen meer gehad omdat de gyn vond dat v.a 26 weken de kans dat er wat misgaat heel klein is (tijdens mijn tweede zwangerschap was ik pas in week 27 bij 2 cm en kreeg toen het pessarium!) en er sowieso geen cerclage meer gedaan wordt.

Heb heel vaak aangegeven dat ik geen cerclage wil maar een pessarium omdat ik dit veel prettiger vind als de gevolgen die kunnen ontstaan door een cerclage maar heb hier geen gehoor voor gekregen.

Nu ben ik gelukkig al een stukje verder in mijn zwangerschap als jullie maar toch voel ik me nog steeds zo machteloos en hulploos.
    Ipv dat ik kan genieten van mijn allerlaatste zwangerschap ben ik gewoon heel erg bang dat ik straks door het eigenwijze gedrag van de gyn in het ziekenhuis opgenomen moet worden en de kleine te vroeg geboren wordt.
    Als het je eerste kindje is dan is dat allemaal wel nog te regelen. Dan kan je gewoon voor je kindje in het ziekenhuis blijven maar ik heb ook nog twee "grote" jongens die hun mama nodig hebben ... als het ergste zou gebeuren (toi, toi, toi dat het gewoon zo blijft gaan zoals nu) dan moet ik gaan kiezen tussen mijn eigen kinderen en de keuze zal dan naar de grote gaan omdat deze niet anders opgevangen kunnen worden tijdelijk.
    Dan heb ik dus mijn laatste kindje geboren en achter gelaten in het ziekenhuis omdat die stomme gyn niet wilde luisteren.

Deze gedachte in mijn achterhoofd maakt me zo verdrietig en woedend en dat alles omdat de gyn alleen maar aan zijn statistiek denkt en niet aan de persoonlijke ervaringen van de patiënt.

Ik heb me zelf veel rust verschreven (van begin af aan omdat er niks preventiefs gedaan werd) in de hoop dat ik het dan tot 37 weken ga trekken (dit is mijn persoonlijk doel zodat ik de laatste bevalling thuis mag beleven). 30.5 .... nog iets meer als 6 weken dus te gaan, dat moet te doen zijn hoop ik :D

oohhh pffff wat een lang verhaal :):):)
    Heeft wel even opgelucht zeg :)

Wat ik eigenlijk wilde zeggen is:

Meiden met pessarium: Ik hoop dat jullie kurk (zo heb ik hem altijd genoemd :D) het net zo goed zal doen als bij mij.
    Ik heb er geen enkele minuut spijt van gehad en het heeft mij heel veel rust gegeven toen.

@dani: sterkte, hoop dat de baby nog een hele tijd lekker in je buik blijft.

7. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    @dani,
    Ojee, gaat het niet goed? Schrik er een beetje van! Ik heb op je profiel gekeken, maar zie geen berichten, en ik weet ook niet waar ik de 16-31 januari mama's moet vinden. Misschien kan ik niet alles zien?

Misschien als je gelegenheid hebt kan je nog even laten weten waar ik dat andere topic kan vinden, dan kan ik lezen wat er precies met je aan de hand is. Maar je hebt misschien wel wat anders aan je hoofd:(...
    Heel veel sterkte meis, hopelijk houden ze je goed in de gaten in het Atrium, hou je haaks en ik duim voor je!
    ps. arts die ik had was dr Langenberg of Langeveld. Hele rustige,jonge vrouw. (itt ik op dat moment).

@tamireya: jij hebt er dus ook een gehad. ik begrijp alleen niet helemaal wat je schrijft: je bent bij je eerste met 36.2 weken bevallen en toen zeiden ze dat dat was door een zwakke baarmoedermond? Ik dacht dat als je doorloopt tot 36 weken, het wel meevalt qua zwakte van de bmm, meestal bevallen mensen met zwakke bmm rond de 20 weken dacht ik, in ieder geval niet pas op het eind van de zwangerschap. Maar ik zie dat je bij de tweede met 27 weken een bmm van 2.0 had, dan kan ik me wel voorstellen dat je een pessarium kreeg. En balen dat je er nu geen krijgt! Ik vind jouw bmm lengtes er nu mooi uit zien voor de termijn, maar kan me voorstellen dat je toch liever het zekere voor het onzekere neemt. Als het jou nou zoveel rust geeft en het heeft toch geen risico, waarom doen ze het dan niet zou je denken. Kan je niet een 2nd opinion in een ander ziekenhuis vragen?
    En jij mocht dus alles doen met dat pessarium. Ik niet, de ene arts zegt zvm plat liggen, andere zegt je mag best wat dingetjes doen, maar ik durf dat nauwelijks, niet nu al in ieder geval, misschien als ik, fingers crossed, de 30 weken haal, ik wat meer risico durf te nemen.
    Bleef bij jou de baarmoederlengte stabiel na het plaatsen van het pessarium?
    En het is een rot gevoel, dat je moet kiezen tussen je kinderen inderdaad! ik heb dat nu ook al op een iets andere manier. Ik kan me nu nauwelijks met mijn zoontje bezig houden, hem niet verschonen, niet met hem spelen, niet uit bed halen en erin leggen (doe ik soms toch). en voel me daar schuldig over, maar als ik dat wel allemaal ga doen loop ik het risico dat deze baby veel te vroeg komt met alle gevolgen van dien. Of ik in het ziekenhuis moet blijven en al helemaal niet bij hem kan zijn.

succes dames, dat de beebs maar zo lang mogelijk binnen mogen blijven!

8. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Ik ben zo vrij om hier even op te reageren. Het topic wat Dani bedoeld is: http://www.zwangerschapspagina.nl/bevallingslijst-forum/357174-16-31-januari-2013-mamas-441.html

Bij Dani hebben ze gisteren toch een cerclage geplaatst omdat het pessarium niet goed meer zat maar vanochtend zijn de vliezen gebroken en ze kunnen niets voor haar doen omdat het ziekenhuis een andere telling hanteert dan de vk en ze dus volgens het ziekenhuis iets meer dan 23 weken zwanger is. :( Het is nu afwachten!
    Ontzettend verdrietig en moeilijk en vreselijk oneerlijk! :(

9. BAS1759

BAS1759 Fanatiek lid

23 jul 2009
    2.629
    0
    0
    GTB
    Limburg
    Ik had jullie topic gevolgd en wil dani en man heel veel sterkte wensen met hun grote verlies en hoop dat jullie overige meiden het wa beter gaat en dat de kleintjes nog even lijven zitten.

Heel veel sterkte en succes.

Xxx joyce

10. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Ja, het is heel naar, ben er ook een beetje van slag van. Dani, heel veel sterkte, heb je ook een privébericht gestuurd.

11. dani86

dani86 Fanatiek lid

28 nov 2006
    3.211
    0
    0
    student
    landgraaf
    @jomay hoe gaat het nu met je??

12. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Hallo Dani,
    Wat lief dat je daar naar vraagt, goed om van jou te horen!

Hier is de situatie op dit moment nog ongeveer hetzelfde, dus dat is relatief fijn. Vind t wel nog eng, 't kan voor mijn gevoel zomaar omslaan, maarja... ik kan toch niks meer doen dan zo rustig mogelijk blijven.

Ben wel geschrokken van jouw verhaal, heb het toen gevolgd op het andere forum... meis, ik vind het zo naar voor je...
    En de schrik zat er stiekem bij mij ook in: zo'n pessarium kan dus ook niet altijd voorkomen dat t mis gaat...

Hoe gaat het nu met jou, wil ik vragen, maarja, dat zal misschien ook lastig te beantwoorden zijn? Het is me nogal wat waar je/jullie doorheen gaan... hoop maar dat jullie steun aan elkaar hebben!

Hou je taai en heel veel sterkte nog de komende tijd!
    Liefs Jomay

13. dani86

dani86 Fanatiek lid

28 nov 2006
    3.211
    0
    0
    student
    landgraaf
    @jomay hoe gaat het nu met je???

XXX

14. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Hallo dani!

Hier is de situatie nog stabiel. Eigenlijk hetzelfde als 5 weken geleden. Ik word gelukkig nog goed in de gaten gehouden. Ben nog steeds de weken aan t vooruit kijken uiteraard, maar ben gelukkig al weer een aantal weken verder.

Maar hoe gaat het met jou? Gaat t een beetje? Ik weet dat ik 't vorig jaar na de vroeggeboorte en afscheid van ons kindje best een hele tijd moeilijk heb gehad, dus kan me voorstellen dat t niet meevalt voor je... hopelijk heb je genoeg steun in je omgeving, en aan je vriend.

Goed om even van jou te horen!

Liefs jomay

Deel Deze Pagina