ervaringen met pethidine?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Burberry, 14 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sinada

sinada Niet meer actief

Ik heb hem ook gehad bij 2 cm. Dacht gaat toch nog wel even uren en en toch in het zh ( mhv) Dus ja kan nog 8 uur duren of langer en je kunt dan maar beter wat hebben dacht ik zo.
    Vond de bevalling prima gaan zo. Wel pijn gehad maar vond het goed te doen

2. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Hallo

Ik heb hem ook gehad nacht voor mn bevalling en ik vind het troep.
    Pethadine prik=morfine bij mij gegeven icm slaapmiddel. Ik had 3cm ontsluiting en na 5 min was ik heel misselijk en helemaal van de wereld. De volgende dag ben ik ook nog knetter geweest pas s avonds na die hele dag geslapen te hebben was ik weer een beetje bij. Tis erg heftig spul en ik zou het niet gehad willen hebben bij mn bevalling.
    Ik heb het uiteindelijk de dag erna nog zonder pijnstilling gedaan (terwijl ik het hardste gilde dat ik dat per sé wilde) en nog het gevoel gehad de helft gemist te hebben.
    Ik zou iig geen pethadineprik nemen.

3. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ohja als je niet tevreden bent met je vk, overstappen meid!! Ik heb het ook gedaan omdat ze mij niet serieus namen, ik ben 2,5 week voor mn bevalling overgestapt en totaal geen spijt gehad!!!
    Gewoon doen, want als ik lees dat ze affiches ophangen met bevallen MOET met pijn....
    die sporen niet

4. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Om te beginnen vind ik dat je verlos je niet goed heeft voorgelicht en dat is kwalijk. Maar zo zwart-wit als sommigen het stellen is het nou ook weer niet! Die verloskundige krijgt echt haar centjes wel hoor, ook als ze je moet overdragen aan een gynaecoloog. Het is wel helaas in dit soms best achterlijke land zo dat traditite heel sterk is en dat er veel weerstand is tegen pijnstilling bij bevallingen: lijden zal je, dat moet van Calvijn! :)

Ikzelf heb gezeg dat ik ab-so-luut geen pethidine wil. Omdat het via de placenta naar het kindje gaat, omdat je er suf (high) van wordt en omdat 50% van de vrouwen helemaal geen effect voelt behalve dat suf worden.
    Ik wil dus, als ik het niet meer trek, een ruggenprik. Protocol schrijft sinds begin dit jaar voor dat jij, als barende vrouw, RECHT hebt op een ruggenprik. Maarrrrr.... daar zijn dus wel wat voorwaarden aan verbonden. Zo mag je ontsluiting niet te ver zijn, ze geven een ruggenprik in veel ziekenhuizen maar tot 6 cm. ontsluiting. Want anders duurt het te lang voordat het goed en wel werkt en ben je inderdaad al in je persfase vaak, voordat je het weet en dan is het de bedoeling dat ze de prik uitzetten of iig de medicatie verminderen zodat jij voelt wat je doet.
    Bovendien willen ze eerst goed bekijken of jij en je kindje het wel goed genioeg doen en een ruggenprik aankunnen, hiervoor moet je aan een ctg, ik geloof zeker een half uur.
    Een andere voorwaarde is meer praktisch: is er een anesthesist in huis of moet die nog gebeld worden (dit is met name 's nachts)? Want dan gaat er vaak ook nog tijd overheen en de ervaring leert dat anesthesisten helemaal niet happig zijn om voor "maar" een bevalling uit hun bed gebeld te worden. Erg maar waar. Ondanks die afspraken die gelden vanaf begin dit jaar.

Al met al nog best ingewikkeld allemaal en eerlijk gezegd word ik er ook een beetje moe van hoe moeizaam het allemaal is en hoe slecht mensen worden voorgelicht. Bij mijn verlospraktijk was er ook eentje die maar het halve verhaal had verteld, die deed net of het echt allemaal maar heeeeeeel moeilijk was en je bijna nooit een ruggenprik kan krijgen omdat je pas met 5 cm ontsluiting naar het zh mag en ze na 6 cm stoppen met ruggenprik geven en ja, dan ben je nu eenmaal vaak te laat. Maar het blijkt dat als ik al eerder weet dat ik te veel pijn ga hebben en ik wil een prik, dat ik dan best eerder kan bellen naar de verlos en die regelt dan met het zh dat de ruggenprik beschikbaar is en deze verlos gaf ook aan welk zh hier in de buurt 24/7 een anesthesist in huis hebben en welke niet: ook handig om te weten!

Anyway, een lang verhaal en ik weet nog niet eens of ik wel pijnstilling nodig ga hebben of dat ik toch heel calvinistisch wel wil lijden :) maar het hapert volgens mij nogal in de voorlichting soms en je moet echt eisen je goed te laten voorlichten hoor, het is immers JOUW bevalling en niet die van je verloskundige!

5. Kimama

Kimama Actief lid

7 jun 2009
    107
    0
    0
    Bij de eerste ben ik ingeleid na 3 dagen gebroken vliezen zonder een enkele wee.
    Na 8 uur trok ik het echt niet meer, had een uur een storm gehad zonder pauze tussen de weeen en nog maar 3 of 4 cm.
    En toen kwam die verlossende spuit!!! Ze prikten in mn been en een paar tellen later werd ik knetterstoned.
    Door die spuit kon ik ontspannen en loslaten, en bood mijn lijf geen verzet meer tegen de medicatie die de weeen opwekte.
    Geloof niet dat ik geslapen heb, en was al wat van de wereld voor die spuit kwam door de heftigheid maar vond het echt heel erg fijn.
    Misschien ook wel omdat ik met 45 minuten 10 cm had en nog een kwartier later de kleine op mijn buik.
    Misschien als het minder snel gaat dat het wat vervelend kan zijn, maar ik geef me graag over aan zo'n roes, vond het heel erg fijn!
    Kleurtjes en 2 tellen later ben je bevallen.
    Was daarna ook niet heel erg suf hoor, en de kleine ook niet. Ze zetten de spuit niet meer als je meer dan zoveel (geloof 6?) cm ontsluiting hebt omdat t dan wel bij de kleine kan komen of te laat of wat ook.
    Ieder zn ding, maar ik zou m deze keer, als ik de kleine in stuit moet doen ofzo, wel weer vragen.

6. Burberry

Burberry Actief lid

21 dec 2007
    417
    0
    0
    ik lees toch dat de meesten de pethidine prik afraden.
    Ik heb met me man dan ook afgesproken dat ik in GEEN geval die pethidine prik wil.als ik a.s woensdag naar de VK ga zal ik dit ook wel ff luid en duidelijk doorgeven! dan maar meteen de ruggeprik!en me man zei al: laat ze maar in het ziekenhuis beslissen of het als migraine patient verstandig is om zo een prik te nemen,dat hoeft die VK niet voor je beslissen!

en zoals iemand hier zei:een knie operatie doe je toch ook niet zonder verdoving...en zo zijn er wel meer dingen.waarom nog steeds dat ouderwetse dat je bevallen zonder verdoving moet doen???
    ik ga ff kijken of er andere VK praktijken zijn in mijn stadje(vast wel).moet wel snel zijn wat voor je het weet begint de bevalling...

7. Burberry

Burberry Actief lid

21 dec 2007
    417
    0
    0
    nogmaals ben jullie reacties erggg dankbaar!

Miepie74:ik zie dat jij ook bijna aan de beurt ben?maar beebje wil er nog niet uit zo te zien;)

8. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Je kan sowieso zelf het zh bellen en vragen hoe dat zit met je migraine en pijnstilling!!
    Suc6 met het zoeken naar een andere vk en met je bevalling natuurlijk!!
    En jij ook Miepie74!

9. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Hier ook geen pethidine prik meer.
    Ik kreeg m bij de eerste, ingeleidde bevalling ivm pijn en geen ontsluiting zodat ik nog ff kon gaan slapen..
    Nog geen 5 min daarna reageert mijn been (waarin de prik gezet is) door erg rood te worden en te gaan jeuken. Roep de VK erbij.. Allergische reactie, die gelukkig zelf weer verdwijnt. Anders had ik alsnog een prik moeten krijgen om de pethidine te doen stoppen.
    3 kwartier later breken mijn vliezen en met dat vertrekt sowieso (bij mij) de pijnstling van de prik..

Dus ik mag m waarschijnlijk niet meer, maar ik wil m daarnaast ook niet meer.

10. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    Ik heb met de laatste bevalling er 1 gehad. NOOIT WEER!!!

Ik was ziek zwak misselijk, overgeven, heb geslapen, alleen de persweeën beetje gevoeld.

Ik heb echt te weinig van de laatste bevalling mee gemaakt en dat vond/vind ik echt verschrikkelijk!

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bij mijn bevalling hebben ze het ook afgeraden een prik te nemen! Toen ik dacht dat ik het ECHT niet meer trok toen bleek ik al op 7 cm ontsluiting te zitten en dat was in 4 uur tijd bereikt. Ze dachten dat het weleens snel kon gaan en raadde het af omdat ik anders met de geboorte helemaal van de wereld zou zijn + beebje ook. En ze bleken geklijk te hebben: 1 uur later mocht ik al persen en ik vind het achteraf zo ontzettend kicken dat ik het helemaal zonder pijnstilling heb gedaan! ben ze dankbaar dat ze het uit mn hoofd hebben gepraat!
    Trouwens: nu had ik tijdens de bevalling ook geen echt besef van tijd of ruimte hoor, wrs tgv je eigen natuurlijke pijnstillers die je lichaam aanmaakt door de pijn. Dat "van de wereld zijn" hoeft dus niet alleen door de pethidine te komen.
    Heb trouwens wel ervaring met pethidine van horen zeggen:
    Een kennisje van mij die wel een prik heeft gehad had de ervaring dat ze ook wartaal uitkraamde en heeft dit ook heel vervelend gevonden.

12. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Nope, ik heb een eigenwijsje gemaakt: ze is al een week te laat vandaag!

Ik heb trouwens afgeproken met mijn man dat ik in principe geen pethidine wil, maar ik kan me wel voorstellen dat alle nadelen je niks meer kunnen schelen als je denkt dat je doodgaat van de pijn :D. Dus mocht ik er dan wel om roepen/schelden/eisen/enz, dan hebben we afgesproken dat hij nog twee keer vraagt of ik het zeker weet.

Hee, jij heel veel succes met je keuze en je bevalling alvast. Misschien een ideetje om bij een andere verlos of het zh eerst informatie in te winnen zodat je steviger in je schoenen staat bij je eigen verlos? Dan hoef je ook niet op het laatste moment een andere te zoeken... En nogmaals: zij zijn er voor jou he?!

13. Tink

Tink Niet meer actief

Ik heb bij 2 bevallingen pethidine gehad en vond het erg naar. Je raakt er inderdaad min of meer van van de wereld, ik heb delen niet bewust meegemaakt.

Ook krijgt de baby er wat van mee, als ik dat had geweten had ik het helemaal niet gewild. Helaas wist ik dat bij de eerste bevalling nog niet en bij de 2e was ik al zo ver weg dat ik er niet meer naar heb kunnen vragen wat ze me gaven. Mijn man had geen idee anders had hij geprotesteerd.

Kortom ik zou het niet doen. Maar lees je inderdaad goed in zoals Huismus zegt en maak op basis daarvan je beslissing.

14. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Hier in mijn stadje maak je een afspraak met een gyn voor een consult om een plan op te stellen voor de bevalling, daar zij de bevalling met een ruggenprik begeleiden. Als het goed is zal je (nieuwe) VK je doorsturen voor een consult. Misschien is het verstandig hier vast over na te denken, omdat je niet veel tijd meer hebt. ;)

Succes meid! Liefs Huismus

15. Burberry

Burberry Actief lid

21 dec 2007
    417
    0
    0
    die van ons is denk ook een eigenwijsje,ik moet nog 4 dagen tot de datum,niet dat ik verwacht dat beebje exact op de datum komt natuurlijk(gebeurt haast nooit dus focus me er ook totaal niet op)

ach we genieten dan nog maar ff van de rust en het met ze 2tjes zijn,bekijken van de positieve kant hihi!

ja me man zei ook van,tis beter dat we ff info inwinnen ipv dat we van VK veranderen,gezien het eigenlijk elk moment al kan gebeuren.dus ben weer van gedachten veranderd dat ik maar bij deze VK blijf en gewoon me man ook goed op ze strepen gaat staan als ik de ruggeprik perse wil.bovendien mogen ze zelfs niet weigeren en in ons zieknhuis is 24 uur een ansetheist aanwezig.

16. Burberry

Burberry Actief lid

21 dec 2007
    417
    0
    0
    bedankt voor de tip;)

17. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Mijn zusje is bevallen mbv een pethedinespuit en heeft het echt verschrikkelijk gevonden. De pijn werd niet verholpen, maar het aller ergste: de baby is kort na de bevalling even gestopt met ademen en moest aan de beademing. Volgens de arts geen 100% kans dat het aan de pethedine lag, maar het kon wel... :$

Niet doen dus!!

18. Shel

Shel Actief lid

27 okt 2008
    136
    0
    0
    Regio Utrecht
    Ik ben 2 weken geleden bevallen, omdat ik een aantal uur op de 6cm bleef hangen heeft de arts besloten om mij wel een prik te geven ipv ruggeprik. De pijn werd er niet minder om, dus geen scherpe kantjes eraf, maar tussen de weeen door kreeg mijn lijf wel even wat rust, soms zelfs even wat slaap voor 2 min. De persweeen bewust meegemaakt, ik ben toen niet meer suf geweest en ook daarna niet. Geen bijwerkingen gehad en kleine heeft er ook geen last van gehad. Deed het meteen perfect, ook binnen half uur na geboorte aan de borst. Vooraf wilde ik ook echt geen pijnstilling, maar met alleen maar rugweeen voor een uur of 16 maakte het me echt niet meer uit...

19. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    nou zover ik weet spuiten ze het hier dus standaard in hoor was nog niet uit de kleren of had al een spuitte pakken tegne de pijn zeiden ze dan. of zou dit toch iets anders zijn geweest want heb het niet als slecht ervaren hoor. ons meisje moest wel meteen weg na de geboorte maar dit kwam door de navelstreng o mdr nek en omdat ze heel lang scheef had gelegen en ik dus moeite had haar eruit te krijgen.

20. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

de pethidine is mij juist erg goed bevallen! ik krege het omdat ik bijna 2 dagen niet geslapen had van de pijn enik huilend en aan de tel hing met de v.kundige. ik was uitgeput!!!! die pethidine was heeeerlijk!!! heb 5 uurtjes geslapen geen wee gevoeld toen ik wakker werd had ik plots 6 cm ontsluiting ( ok toen voelde ik de pijn weer)

enige nadeel is dat ik me delen van mn bevalling niet meer kan herinneren helaas.

Deel Deze Pagina