hallo , ik ben dus een meiske van 16 jaar en ik verlang nu al bijna 3 jaar naar een eigen . ik ben nog jong da weet ik ook wel ma toch mijn vriend en ik zijn ondertussen aan het proberen voor een ... hoop alleen da het snel zover is reacties? veel geluk voor de andere meisjes! bye
Lieve dori3n: Toen ik 16 was wist ik ook al zeker dat ik een beebje wou! Ik was er gewoon ziek van, zo graag als ik het wou! Kon geen beebje meer zien! Dan werd ik al misselijk omdat ik het zelf zo graag wou! Toch raad ik je aan nog even te wachten, hoe moeilijk dat ook is. Weet je wat het is? Een beebje is prachtig en heerlijk, maar op liefde alleen kan het ECHT niet leven! Je hebt er geld voor nodig, tijd en ruimte. Als je 16 bent, moet je nog (in elk geval deels) naar school gaan, zodat je je kind ook iets kunt leren als het groter wordt. En hoewel je vast al wel heel wat weet (wist ik ook toen ik 16 was), kan ik je verzekeren dat je nog niet alles weet om een kind op te voeden. Ik ben de PABO gaan doen om me voor te bereiden op het '' echte werk". Zo kon ik in elk geval in de buurt zijn van kinderen, ook al waren die dan niet van mij! Het heeft me een goede start gegeven om moeder te worden, maar ik leer nog elke dag bij! En ook praktisch gezien: op je 16de ben je nog financieel afhankelijk van je ouders. Moeten die dan de opvoeding van jouw kind gaan betalen? Dat wil je toch veel liever zelf doen! Hoe graag je het ook wil, je kunt ECHT beter wachten! Spijt me...maar wat "ze" zeggen is waar...16 is echt nog iets te jong, hoe veel levenservaring en liefde je ook al hebt... Maar goed. Dat is mijn mening... In elk geval veel succes met het maken van een beebje, nu of in de toekomst!
helemaal mee eens, ik wist ook al jong dat ik kinderen wilde, ben nu nog jong hoor maar ik wilde eerst alles op een rijtje hebben. nu ben ik getrouwd en hebben we een mooi huis gekocht en dan is een beebje meer dan welkom maar had er niet aan moeten denken om dat bij mijn moeder thuis te doen. geniet van je leeftijd en doe dingen die je hoort te doen. xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ik kan natuurlijk niet in jouw leven kijken, maar wat de anderen ook zeggen is wel zo: weet dan ook zeker dat je een kindje alles kunt bieden wat het nodig heeft. Dat is aardig wat! Een eigen woning, een salaris... zo'n kindje is niet goedkoop in onderhoud! Probeer te genieten van je tijd samen met je vriendje! Als je het zeker weet moet je het natuurlijk doen hoor, ik kan je niet tegenhouden, maar denk er alsjeblieft heel goed over na! Liefs Jelske
Ik was 16 toen mijn oudste geboren werd, was wel ongepland zwanger! Mijn ouders hebben 3 jaar voor mijn kind gezorgd, daarna ben ik op mezelf gaan wonen en het zelf gaan doen. Het is op 16 jarige leeftijd enorm zwaar, je bent financieel zooo afhankelijk van je ouders. Weet waar je aan begint op die leeftijd! Dit is mijn mening...als ik het over mocht doen, had ik het veel anders gedaan!
ik zal waarschijnlijk grof over komen maar je bent nog zelf een kind? wat moet je dan gaan doen met een kind?
Ik vind persoonlijk ook dat je zelf nog een kind bent..als je financieel alles op orde heb, een eigen woning heb dan zou ik er 100% voor gaan maar niet eerder! En zeker niet als ik nog bij mijn ouders zou wonen...Maar goed het is jou leven..
Misschien kun je beter bij 'tienermoeders' kijken. Daar zijn meisjes van jou leeftijd die in hetzelfde schuitje zitten
Het spijt me verschrikkelijk maar ook in mijn ogen ben je zelf nog een kind.. ik wist al vanaf mn 10e ofzo dat ik heel graag moeder wilde worden.. een kindje is leuk maar daar ben je er niet alleen mee...hebben jullie een eigen huis? werk? kunnen jullie die verantwoording al op jullie nemen? meid ga toch eerst lekker genieten van t leven en van t jong zijn! ga lekker stappen! sorry als dit bot overkomt maar dit is mijn mening. liefs marieke
Hoi Dori3n, Meid ik moet eerlijk zeggen dat ik je ook wel wat te jong vind. Hoe lang ben je al samen met je vriend en hoe oud is hij? Heb je een eigen huisje? (lijkt me sterk maar je weet het nooit) Moet je niet naar school? Hoe wil je luiers,flesvoeding,kleertjes, kamertje en alles kopen als je geen werk hebt. Misschien allemaal praktische vragen, maar toch wel dingen waar je over na moet denken. Ik was ook 16 toen ik mijn (huidige) vriend leerde kennen. En ik heb altijd gezegd als ik 18 ben zou ik graag een baby willen. Nou toen ik 18 was dacht ik daar wel even anders over. Ja ik woonde al wel samen,had een vaste baan maar we wilden eerst lekker op vakantie, uitgaan, gewoon leuke dingen doen die er met een kleintje bij niet zo makkelijk gaan. We hebben er echt van genoten. Op mijn 21e ben zwanger geworden en bevallen toen ik 22 was. Ben blij dat we gewacht hebben we hebben onze zoon nu veel meer te bieden. En niet alleen materiele dingen maar ook een stabiele gezinssituatie enzo. Meid denk er echt heel goed over na, geniet van het leven, maak je school af,je bent nog zo jong en kijk over 2 jaar eens hoe je er dan over denkt. En ga alsjeblieft weer aan de pil! Liefs MissyN
Ik wil niet heel onaardig doen, maar wat heb jij een kind te bieden? Vast heel veel liefde, maar daar leeft een kind niet van. Wat kan jij je kind meegeven aan levenservaring, financiele zekerheid, stabiliteit etc. Sorry, maar als je op je 16e bewust aan een kind begint vind ik je erg egoïstisch. Je denkt dan namelijk niet aan de gevolgen voor je kind, maar alleen maar aan je eigen wil. Geloof me, ik spreek uit ervaring vanuit mijn (zeer naaste) omgeving.
Sorry, met mijn reactie zul je ook niet blij zijn.... Je bent nog zo jong en wat al eerder gezegd is: van alleen liefde wordt een kindje niet groot....Geloof mij, alleen (en met je vriend) gaan jullie het niet redden en wie zadel je er dan mee op.....jullie ouders. Jullie ouders zullen waarschijnlijk net zelf blij zijn dat jullie wat ouder zijn en meer tijd voor zichzelf hebben en dan krijgen ze weer een baby in hun armen waar ze voor kunnen zorgen. Geloof me, zo zal het gaan. Jullie gaan naar school, hebben nog geen financiele zekerheid, nog geen eigen woning en noem maar op! Geniet eerst van je eigen kinderjaren en als je echt helemaal alleen (samen met je vriend) voor een kindje kan zorgen, is de tijd er rijp voor....
hallo ik ben nu zelf vandaag 18 geworden maar was al mama op mijn 15de, heb nu een gezaonde zoon van bijna 3 en willen graag weer zwanger worden. het is zeker zwaar zon kleintje en erg wennen. wij willen nu graag een tweede ook al ben ik nog jong, maar heb alle ervaring al. toch zal ik jou zeggen nog te wachten. ik heb het eerste jaar erg in de knoop gezeten omdat je dan pas besef wat het is. dat is niet onder de zwangerschap al maar pas als de kleine er is. het is het mooiste wat mij overkomen is hoor, maar had ook liever nog gewacht. ik snap heel goed dat je echt verlangens heb naar zon kleintje, dat heb ik nu ook naar een tweede en zijn dus ook al een jaar bezig. maar voor ons is dit dan een tweede en weten wat het is, denk er echt goed over na.
als je 16 ben heb je een kind ook genoeg te bieden hoor, dit vind ik beetje lullig wat je zeg. sorry hoor. ik was 15 en nee liefde alleen is niet genoeg. mijn kindje is nu gelukkig en komt echt niks tekort. ik heb nog geneen tienermoeder gezien die slecht voor haar kindje zorgt, en natuurlijk is het zwaar. datis 1 ding wat zeker is. en ik zou ook niet bewust hebben gekozen om al jong een zoon te krijgen, maar hij is het mooiste wat mij overkomen is, en door hem ben ik nu volwassen geworden en sterker. hoeveel oudere mensen met kinderen kunnen niet voor hun kinderen zorgen? denk dat dat er meer zijn dan van de tienermoeders.
Hoi hoi, thja ik ga me mening niet verder zeggen want alle reactie zeggen genoeg toch? Je ben zelf nog een kind, hoe wil je dat allemala gaan doen. Mijn ex-schoonzusje is op haar 15de zwanger geworden en 16de beavllen. En waar is zei , ja zei zit op school is te druk met alles. En nu moet haar ouders voor het kind zorgen. Is dat een leuke situatie nee lijkt mij niet? En we willen allemaal niet lullig doen, maar kom op geniet lekker van het leven nu het nog kan. Strax zit je gebonden aan een kindje. Zorg eerst dat je lekker van school af ben, een stabile relatie heb, een leuke woning met genoeg slaapkamers. En niet onbelangrijk werk en geld. Want idd op alleen liefde kan je kindje niet op leven. En ik snap Lievemama ook wel haar mening, maar oudere mensen hebben het denk ik wel iets beter inelkaar dan de wat jongere meiden. En ik wil dol graag geloven dat je kindje veel geluk heeft om jou als ma te hebben. Maar mijn mening is gewoon wacht nog ff lekker 2 of 3 jaartjes. Ik heb ook altijd op me 14de gezegt ik wil 2 kindjes. Maar ben er bewust nog niet aan begonnen, ik ben wel eerst ff bvan me jeugd gaan genieten. En 20 is nog jong ik weet het, maar ik heb alles al op een rij. Bijna een nieuw huis, goed betaalde baan en een stabie relatie en woon niet meer thuis. Denk er nog goed over na zal ik zeggen, en mischien is het beter om eerst nog ff aan de pil te gaan. En met je omgeving te praten. Ik denk niet dat je moeder er al op zit te wachten toch? xxx
jij ben 20 dan val je ook nog onder het begrip tienermoeders. jij ben ook jong en heb ook nog niet veel levenservaring. heb jij een huisje een goeie baa waarvan je cker weet dat je daar blijf werken? heb jij een goed diploma, heb jij genoeg geld om voor je kindje te kunnen zorgen? 20 is ook jong ghoor
ja idd 20 is jong, maar heb aardig veel levens evaring, ben salonmanger in een kapsalon (per 1 nov) heb er diploma's voor. en is voor vast. Dus ja ik zit goed gebakken. Huisje is helemaal tip top, maar willen gewoon groter gaan wonen (we hebebn nu wel 2 slaapkamers en ruime woning). Vriend werkt fulltime bij een goed bedrijf. Dus ja wij gaan het zeker weten redden. Wij hebben eigenlijk beetje alles wat een kindje nodig heb. Anders was ik er ook niet aan begonnen. Maar 16 of 20 is wel aardig verschil toch? xxx
Ik vind je ook nog te jong. Heb je een vaste relatie goede baan en eigen huisje? Dat heb je minimaal toch wel nodig voor je aan je kinderwens toegeeft denk ik...