Ik vond het een goed middel. Ik werd er niet suf van...eerder een soort van 'high'. Je bent natuurlijk sowieso een beetje van het padje af als je ligt te bevallen, maar ik had niet het idee dat dat erger werd door die pijnstilling. De pijn voel je nog wel, maar het neemt de scherpe kantjes weg. Ik kon me beter ontspannen tussen de weeën door, en viel ook telkens bijna in slaap tussendoor. Daardoor kon ik de volgende wee beter aan. Ook het feit dat je zelf invloed hebt op de pijn vond ik wel fijn... ik lag dan ook als een idioot op dat knopje te rammen Mijn zoontje had een score van 8-10-10 (die 8 was vanwege ademnood en een tangverlossing), dus het heeft geen invloed op hem gehad. Daar staat remifentanil ook om bekend trouwens.
Remifentanil is een middel wat snel werkt en ook weer snel uit je bloed (en dus uit je kindje) is verdwenen. Daardoor veroorzaakt het veel minder problemen met je baby als de oude pethadine prik (waar je ook veel langer suf van bleef) Al na 3-5 min na de laatste dosering ben je weer helemaal bij en is het uitgewerkt (en daarom moet je ook regelmatig op het pompje drukken) Het grootste voordeel is dat je zelf de pijnstilling in de hand heb. je beslist zelf wanneer je wat nodig heb. Door het pompje kan je nooit overdoseren, hij geeft niet altijd als je drukt om dat te voorkomen. Nadeel is dat je bloeddruk en zuurstofgehalte in het bloed continu in de gaten gehouden moet worden. Je kan er een bloeddrukdaling of ademdepressie van krijgen. Dit kan direkt verholpen worden met medicatie maar daardoor kan je kindje wel een slechtere conditie krijgen. In onze kliniek gebruiken we het nu ruim een jaar en maar 1 geval bekent van een patient die er te heftig op reageerde waardoor er gestopt moest worden met de remifentanil. Ook moet je continu aan het CTG en kan je over het algemeen niet meer uit bed.
Ja kan alleen in het ziekenhuis, wordt dmv een pompje gegeven. je kan het zelf doseren. Het is een soort morfine van wat ik ervan begreep. Het vlakt de weeen af en geeft je rust tussen de weeen door. Het is snel uit je systeem zodra ze stoppen. En inderdaad had ook gehoord dat je dan wel heel goed in de gaten gehouden wordt en je kindje ook dus dat je aan bed gekluisterd bent.
Ook ik heb remi gehad tijdens de weeën. Ik kreeg het bij 6 cm en moest daarbij idd aan het CTG blijven en op bed blijven liggen. Dat was op zich prima, want ik was een duf konijn toen het werkte. Heb wel veel nog meegekregen, maar met een roesje eromheen zeg maar. Ik heb manlief ook uitermate vriendelijk en overdreven bedankt als hij weer eens met een glas koud water aan kwam zetten en heb heerlijk liggen doezelen tussen de 6 en 9 cm ontsluiting. Het neemt de pijn niet weg (bij mij kwam de pijn er op het laatst echt duidelijk doorheen), maar wel worden de scherpe kantjes minder. Echt prima spul wat dat betreft hoor!!
ik ben dan 3x ingeleid en heb dus sowieso iedere bevalling 'vastgebonden' in bed gelegen (ctg via het hoofdje, drukkatheter, infuus). Vond het bij de laatste keer helemaal niet erg om vastgebonden te liggen met de Remifentanile. Kreeg alleen een extra kraantje op mijn infuus en een bloeddrukmeter. bij de ruggeprikken die niet werkte lig je ook nog eens met je rug aan een draad en apparaat en de bloeddrukmeter.....toen kon ik helemaal geen kant meer op, want het risico bestaat de je het slangetje er per ongeluk uittrekt en dat geeft weer kan op infectie bij je hersenvocht oid.... Durfde dus niet te bewegen omdat ik bang was dat dat ding eruit schoot.....
Hier geen goede ervaring met de remifentanil! Maar dus wel met een ruggenprik.. 2 bevallingen: beide ingeleid ivm pre-eclampsie. 1ste met pethadine: allergische reactie, dus nooit meer. Later met 4 cm de pomp/remifentanil gekregen.. Voor t beste 'resultaat', zo'n 20 sec voor de wee geven.. Ik voelde mijn weeen niet opkomen, die waren er gewoon ineens, zonder regelmaat. Daarnaast voelde ik niks van de pijnstilling, tenminste niet tijdens de weeen. Tussendoor zakte ik zover weg, dat ik delen kwijt ben van de bevalling. (waardoor ik dus een heel ander, niet kloppend beeld had van wat mijn man deed tijdens de bevalling). Kleine is geboren met knip,vacuum (3e keer gelukt) en duwen op mijn buik: zijn hartslag was te stabiel/vlak tijdens de bevalling (dus niet zoals ze t graag zien) en tijdens de persweeen zakte de hartslag. 2e bevalling: ruggenprik.. Voelde niks meer, en was gewoon helder! Kleine is geboren na 12 min persen, zonder medisch ingrijpen. Bij zowel de remifentanil als ruggenprik kan t voorkomen dat je bloeddruk zakt, dat is iets waar je kindje last van heeft. Voor de rest weet ik iig van de epidurale ruggenprik, dat het pijnstillend middel niet bij je kindje terecht komt. De remifentanil komt tijdens de bevalling wel bij je kindje terecht, maar is na de geboorte niet meer onder invloed, omdat t middel snel weer afgebroken wordt.
Jeetje dat ze het slangetje niet even hebben vastgeplakt voor je! Dat hebben ze bij mij dus wel gedaan en heb dan ook gewoon kunnen bewegen in bed, zonder de angst dat de ruggenprik zou verschuiven etc.
jij bent waarschijnlijk delen van je bevalling kwijt door de pethedine, dit werkt heftiger (qua bewustzijnsverlies dan) en blijft namelijk lang in je lichaam aanwezig en is ook heftiger in het algemeen dan remifentanile. Wat je ook veel ziet door pethedine is dat de kleine er last van krijgt, het is een morfine die direct bij je baby terecht komt. Mijn eerste is hierdoor 4 dagen versuft geweest en had ook dalende harttonen tijdens de persweeën. Ze hadden jouw dat pompje niet meer moeten geven nadat je pethedine hebt gehad. Beiden medicijnen vallen onder dezelfde categorie en heb jij dus duppelop gekregen.
zat wel vastgeplakt alleen...... pff hoe moet ik dat uitleggen. slangetje in mijn rug zat met een heeeeeeeeeeeeele grote sticker vastgeplakt. Alleen rond mijn schouder zat een soort koppeling, als die koppeling los zou schieten (het draadje daaruit zou schieten) was er kans op infectie. Hoop dat je het begijpt
Ohh ja ik snap je , die koppeling had ik ook. Ik kreeg daar ook het eerste 'shot' door, zodat ik snel van die helse pijn af zou zijn. Maar over de remifentanil/pethedine: Ik denk niet dat ik wegzakte door die pethedine, ik kreeg dat zo'n 7 uur voordat ik die pomp kreeg. Ik heb tussendoor gewoon weeen gehad (helaas, haha) waarbij ik niet wegraakte tussendoor. Pas toen die pomp aangesloten was raakte ik de weg kwijt, hihi.. Dat t zo lang in t systeem van je kindje blijft.. Dat vind ik echt erg! Zeker als ze daarvoor (bij mijn zoontje) al konden zien dat zijn harttonen te vlak waren.. Dan ga je toch niet meer de pomp (met een zelfde soort pijnstiller) aanbevelen, als dat duppelop is voor t kind??
Dat is met zo'n PCA pomp toch? Klinkt goed! Ik kan erook gebruik van maken, gaat het echt niet dan kan ik een ruggenprik krijgen. Waar ik trouwens hele goede ervaring mee heb. Alleen 1 been was een beetje 'dood' Die moest mijn man elke keer vastpakken tijdens het persen.
Ze plakken alles zo goed af dat je toch gewoon alle kanten op kunt schuiven met een ruggeprik? Trouwens, superinteressant topic, zeg. Ik kende dit niet. Ga het ook niet hoeven gebruiken, krijg een ks. Na de ks wel twee dagen ook een pompje, maar dat is volgens mij morfine ofzo.