Ik mag als leerkracht geen medicijnen aan kinderen geven, nog niet eens paracetamol. Is bij ons een strenge regel... Ik heb al ontzettend veel kinderen in de klas gehad die ritalin of iets in die richting slikken. Werkt bij de meesten heel goed. Het verschilt per merk, dus ik zou ook niet opgeven als 1 merk niet zo lekker werkt. Ik heb n leerling die van concerta ongelukkig en verdrietig en gefrustreerd werd, maar met ritalin het heel goed foet. Hij is blijer, kan relativeren, betere concentratie, minder agressief, vrolijk. Heel ander kind. Mijn vriend slikt ritalin, al n jaar of 6, en dat doet m goed. Hij heeft n tweede HBO-opleiding afgerond en heeft n betere baan. Wel verschilde het per "merk" ritalin. Hij heeft nu t echte merk, maar t huismerk van de apotheek werkte heel anders voor hem. Het is dus uitproberen. Hopelijk ontdek je wat voor haar werkt.
Een oud client van mij had zware ADHD. Eerst een tijdje op ritalin maar ze gaf zelf aan zich er niet goed er door te voelen. Te afwezig, echt het zombi effect. Later is ze toen overgegaan op concerta. Dat werkte voor haar beter. Het is zoeken wat past. Ik geloof dat je best snel merkt wat de werking er van is. Maar het is fijn dat jullie zulk goed contact hebben met de kinderarts die er zelf ook heel eerlijk over is uit persoonlijke ervaringen, of dat lijkt mij erg prettig
Onze oudste zoon krijgt medikinet, 's morgens langwerkend en rond 16.00 uur nog een kortwerkende tablet medikinet. Je mag me wel een pb sturen voor meer info, maar wij en vooral hij natuurlijk zijn heel positief
Nou ik denk dat alles wel gezegd is.. Ik heb vanuit mijn werk positieve maar ook negatieve ervaringen met ritalin.. Aantal zijn overgestapt op concerta en dat werkt voor hun beter en een aantal hebben nog steeds ritalin, want dat werkt voor hun het beste.. Dat blijft toch afwachten! Hopelijk helpt het voor je dochter..
Nee. Bij ons geldt de regel dat wij geen medisch opgeleid personeel zijn en dus niks mogen toedienen. Op die manier kunnen we ook niet aangesproken worden als er iets mis gaat. Is wel heftig, want we mogen n kind met suikerziekte bijv ook niks geven. Tenzij t om leven en dood gaat, maar dat is iedereen in Nederland verplicht.
Ik gebruikte tot wij bezig gingen met de iui ritalin. Dit pas op latere leeftijd (25) maar voor mij was dit echt fantastisch Ik kan heel goed merken dat mijn hoofd rustiger werd. Nu ik ben gestopt kan ik merken dat mijn giga drukke hoofd weer terug is maar als ik ben bevallen ga ik zeker weer starten. Ik denk dat het per persoon verschillend is en dat jullie middelste er echt wel baat bij kan hebben. Succes!
Hier werd voor mijn zoon ook Ritalin aangeraden, maar dat houden we zo lang mogelijk af. Hij krijgt nu LTO3 om zich beter te kunnen concentreren, maar hij heeft het wel zwaar op school. Maar Ritalin vond ik meteen zo heftig op zijn leeftijd. In januari weer een gesprek en als LTO3 niet voldoende werking vertoont, gaan we over op Equasym.
Mijn broertje heeft het zijn hele lagere en secundaire schooljaren geslikt. Hij kreeg het advies om buitengewoon onderwijs te volgen in de kleuterklas. Eerste leerjaar gestart met ritalin en hij studeert nu aan de universiteit. Hij was altijd heel opgejaagd, nerveus, snel afgeleid etc. Met ritalin was dat veel beperkter. Hij nam smorgens een hele en rond 13u nog eens een halve. Hij heeft dit afgebouwd naar 2x een halve in de eerste 5 jaren secundair en de 2 jaren erna nog een halve. Nu doet hij het zonder.
Mijn oudste zoontje is in september begonnen met het slikken van Ritalin opbouwend naar 15mg per dag maar omdat hij zombie-gedrag ging vertonen heeft hij een paar weken Medikinet geslikt maar helaas werd hij daar weer erg boos en gefrustreerd van. Nu slikt hij toch weer Ritalin om te kijken of het op langer termijn toch niet beter gaat, het zombie-gedrag is wel weg maar door de heftige rebounds en we het idee hebben dat er nog niet echt een verandering zit in zijn concentratie gaan we toch bespreken met het GGZ of we niet iets anders moeten gaan proberen. Ja het is lastig en echt zoeken, iedereen reageert er weer anders op. Succes in ieder geval.
Mijn zoon heeft een jaar Ritalin gebruikt en is daarna over gegaan op concerta. Het heeft op hem enorm goede invloed, hij is enorm gefocust met zowel concerta als ritalin. Mijn zoon is over gegaan op concerta omdat hij naar de middelbare school ging en hij dan niet een vast moment zou hebben dat een leraar hem aan de medicijnen zou herinneren.
ik ga morgen starten heb steeds gedachten van vandaag voor het laatst mijn zonnige onbezorgde meisje, vanaf morgen is ze heel anders.....tessa is gewoon een heerlijk kind.... hoop dat ze niet al te veel veranderd....
Mijn broer heeft dit in zijn tienerjaren geslikt. Hij vond het zelf geen goed medicijn. Hij werd er zo moe en lusteloos van. Had nergens zin in. Uiteindelijk was hij beter af zonder dit medicijn. Maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat dit bij iedereen zo is!!
Ik heb een meisje in de klas met suikerziekte. Aan het begin van het schooljaar kregen voorgaande klassen een uitgebreide cursus van de huisarts. Nu zit ze bij mij in groep 7 en kan ze alles zelf. Wij mogen ook verder geen medicijnen geven. Wel mag je kinderen aan herinneren dat het tijd is en dan moeten ze het zelf pakken en innemen.
Onze dochter had een anti deprassiva en ze was pas 4.. maar ja je wilt iets doen want die buien van haar waren niet normaal.. Totdat ik Bach bloesem druppels tegen kwam! Homeopatisch en ik dacht ik stop met die andere druppels van de psych en ik probeer die bach bloesem.. Nou ik kan je vertellen: een heeeellll ander kind! Ze kan weer liefde geven, is minder druk en is gewoon ons meisje gebleven maar dan veel rustiger en liever... Ze heeft die druppels van de psych niet meer en gebruikt nu alleen homeopatische bach bloesem druppels. Ik zou als ik jou was kijken of dat misschien ook voor jullie kindje werkt? Altijd beter dan die andere medicaties enz. (ik heb het bij balans voor kinderen pb maar als je een site wilt, en nee ik heb geen aandelen maar ik ben gewoon zo blij dat onze dochter niet meer aan rommel medicatie hoeft maar gewoon iets homeopatisch kan krijgen waar ik trouwens ook niet in geloofde maar ja baat het niet schaad het niet dacht ik en het werkt echt)
Dat is per school nogal verschillend. Bij onze oudste zat in de kleuterklas een knulletje met diabetes en de twee leerkrachten hebben leren prikken zodat zij hem bij konden spuiten indien nodig. Bij ons wordt medicatie dus gewoon door de leerkracht gegeven. Hoef je echt niet medisch voor opgeleid te zijn: medicatie wordt door ouders meegegeven, dus je kunt gewoon geven wat zij meegeven. Dat jouw werkgever het desondanks niet doet, is nogal een hele starre opvatting van zaken en je kunt aansprakelijkheid gewoon 'omzeilen' door medicatieverklaringen in te vullen: ouders geven dan toestemming en dan ben jij niet meer aansprakelijk. Binnen de kinderopvang is dat zo geregeld en dat kan op scholen ook gewoon.
Ontopic: een jongetje bij mijn dochter in de klas gebruikt nu ritalin en doet het daar erg goed op. Zij hebben 4 weken blind getest met ritalin, concerta, een merkloze variant en een nepperd en bij hen was heel duidelijk dat hij baat had bij medicatie en met name bij ritalin. Mijn man heeft verschillende varianten geprobeerd voor zijn ADHD en hij had overal bijwerkingen van. Enkel van concerta niet, maar dat werkte minder dan de ritalin en de amfetamine, en omdat we dat zelf moesten betalen, leverde dat te weinig op voor wat het ons kostte. Hij doet het nu zonder, maar dat is bij tijden voor mij behoorlijk heftig, omdat ik veel moet opvangen.
Dat je aansprakelijkheid kan omzeilen door medicatieverklaringen is niet waar. Als je bijvoorbeeld een epi pen moet zetten mag dat ondanks de verklaring echt niet. Je moet dan 112 bellen zeggen wat er aan de hand is en vragen of je mag prikken. Dan omzeil je de verantwoordelijkheid.
Ken twee kinderen in mijn omgeving die ritalin gebruiken. Ze worden er allebei mager van. Het medicijn schijnt het hongergevoel te onderdrukken.
tessa heeft haar eerste dag erop zitten en het is goed gegaan, ik merker nog niet heel veel van, ze praat wat langzamer, is wat rustiger, maakt een ontspannen indruk.... heft opeens wat een droge humor.....eetlust was gewoon normaal, is ook zonder melatonine gaan slapen....het is haar zelf ook meegevallen. heeft alleen 1x aangegeven nergens zin in te hebben ( om iets te doen) maar dat laat ze weer niet zien, want heeft de hele dag zich goed vermaakt... alleen deed ze heel veel rollenspelletjes met jongste dochter en dat heeft ze de hele dag niet gedaan tot ongenoegen van mijn jongste dochter.