ervaringen met ritalin

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by evelien69, Dec 31, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    ook vandaag gaat het goed merk niet veel verschil, ik heb een vermoeden dat de dosis wel aangepast gaat worden ze zit nu op 2 x 5 mg methylfenidaad

2. Elea

Elea Fanatiek lid

May 17, 2009
    2,237
    0
    0
    Buitenland
    Hoi Evelien,

Fijn dat ze in ieder geval niet al te veel last heeft van bijwerkingen.

Mijn oudste dochter (over 2 weken 9) is een paar maanden geleden begonnen met concerta. We hebben het heel lang proberen af te houden, maar konden er nu niet meer omheen zeg maar. We stonden er behoorlijk sceptisch tegenover, je wilt gewoon ook liever je kind niet blootstellen aan toch wel heel heftige medicijnen. Maar moet toegeven dat het wel verbetering heeft opgeleverd. Ze focust beter, luistert beter en zelfs haar handschrift is verbeterd. Ze kan ook makkelijker meekomen op school, al heeft ze ook hulp op school, dus dat is ook van invloed op haar functioneren natuurlijk.
    Ze heeft wel last van bijwerkingen, zoals niet kunnen inslapen en weinig tot geen eetlust (en ze was al dun). 's Avonds de rebound is ook niet altijd een pretje... We zijn nog zoekende naar de juiste dosering, ze zit nu op 36 mg.

Mijn middelste dochter is sinds twee weken ook begonnen en bij haar was het op het begin echt vreselijk met de bijwerkingen. Ze praatte echt non-stop en was vreselijk emotioneel. Nu is het beter, al zien we nog niet voldoende positieve verbeteringen om echt overtuigd te zijn van het nut. Maar we gaan nog even door, het is nog te kort dag om er definitief over te beslissen.

Het is trouwens natuurlijk niet zo dat, omdat de medicijnen niet werken, de diagnose niet klopt (iets wat ik hier ook weer las). De werking van een medicijn is natuurlijk nooit een garantie. Dat geldt voor alle medicijnen en therapieen, soms moet je gewoon doorzoeken naar iets wat wel helpt.

Hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal.
    groetjes Elea

3. pipa1982

pipa1982 Actief lid

Oct 20, 2014
    183
    0
    0
    Mijn oudste gebruikt nu sinds 3 jaar methylfenidaat. 3 pillen per dag.
    Hij is er stapsgewijs echt op vooruit gegaan, eerst was het net een zombie en heb me dan ook erg schuldig gevoeld door de pillen toch te geven.

Inmiddels hebben we de juiste dosering gevonden en slikt hij inmiddels ook medicijnen vanwege PDD-NOS en die combinatie werkt perfect.
    Het vloeken is gestopt, hij komt perfect mee op school en is daarin ook verbeterd.
    Concentreren gaat beter waardoor hij alles ook makkelijk op pakt.
    Ook thuis is hij beter te handelen. Geen continue strijd en ruzie en boze buien meer.

Tuurlijk komt dit laatste echt nog wel eens voor af en toe maar het is ook nog een kind en boos mogen we allemaal wel eens zijn.
    Hoe verdrietig ik het in het begin ook allemaal vond, voor hem zijn de medicijnen de beste keuze geweest.

Echte bijwerkingen heeft hij gelukkig nooit gehad, wel moet hij 's morgens voordat hij zijn pillen neemt eerst eten anders eet hij gerust de hele ochtend niks omdat zijn eetlust er 's morgens van weg gaat.
    Maar 's avonds heeft hij altijd goed gegeten.

4. megacarls

megacarls Niet meer actief

Mijn neefje gebruikt het. Bij hem merk je veel verschil. Hij heeft echt ADHD. Het zwakt het drukke echt af.
    Het enige is dat hij er geen eetlust meer van heeft en hij dus ondergewicht heeft. Hij was altijd al fijntjes maar nu is het echt té mager. Het punt is dat hij alles waar meer in zit hij niet lekker vind of misselijk van wordt dus hij drinkt het liefste water bijvoorbeeld. Snoepen doet hij ook zelden dus dat is nog wel een lastige bijwerking.

5. Laika

Laika Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    2,334
    3
    38
    Wat goed dat ze er weinig van merkt. Ik wacht het gesprek van volgende week af en dan gaan we horen of medicatie noodzakelijk is. ;)

Maar ik las hierboven dat zelfs de handschrift beter ging....... Nou dan is het de moeite wel waard om te proberen. Mijn mannetje schrijft zo beroerd dat het haast onleesbaar is.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ritalin is GEEN middel voor autisme, dus die arts heeft iets heel raars gedaan, of er was bij dat jongetje gewoon onduidelijkheid over de diagnose.

Als het effect van de medicatie wordt, is de dosering te laag en moet die omhoog.

7. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    dank jullie wel voor al jullie berichten...

Ik ben heel erg benieuwd hoe het vandaag gaat op school.... pipa uit jou verhaal begrijp ik dat het even duurt voordat het volledig werkt... dit stond ook in de bijsluiter van de apotheek dat je pas na een maand kunt zeggen hoe goed het werkt, maar ik vond dat een beetje raar omdat de arts ook vertelde dat je geen spiegel opbouwt in je bloed, en dat als je geen pil geeft het gewoon uitgewerkt raakt....daardoor had ik een beetje het idee dat je het effect gewoon direct merkt.....

even op school gevraagd over het geven van medicatie, moet daarvoor een formulier invullen en dan is het geen probleem, zij herinneren tessa dan aan de tijd en tessa neemt ze zelf in als ze een keer overblijft of zo.

Tessa is nu toch wel 2 nachten om 2 uur wakker geworden, dus ze slaapt eerst wel goed in maar wordt dan om 2 uur wakker, nu moet ik zeggen dat ze ook verkouden is, eetlust nog steeds geen probleem, hoewel zij best wat kan missen qua gewicht, maar daar altijd last van hebben lijkt me ook geen pretje.

Ze lijkt af en toe wel wat heftiger te reageren als ze boos is, n ze huilt wat sneller lijkt het.

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Klopt dat ritalin geen spiegel opbouwt in het bloed, maar het lijf moet er wel even aan wennen. Dat zie je ook aan bijwerkingen die bij eerste gebruik soms wel optreden en daarna afvlakken. Juist om dat laatste is het dus handig iets langer door te gebruiken, voor je besluit of het wel of niet echt werkt/handig is voor je.
    Maar in principe merk je meestal dus wel direct effect. Niet altijd, maar meestal wel.

Dat emotionele had mijn man ook op ritalin. Hij werd er ook heel misselijk van en is om die reden gestopt, omdat dat bij hem niet minder werd.

9. Elea

Elea Fanatiek lid

May 17, 2009
    2,237
    0
    0
    Buitenland

Wat voor medicijnen gebruikt je zoontje nog meer (behalve methylfenidaat) als ik vragen mag?

Eetlust is hier helaas ook echt een issue ja. Mijn meiden zijn echt heel dun... :(

10. Elea

Elea Fanatiek lid

May 17, 2009
    2,237
    0
    0
    Buitenland
    Dat hadden wij ook nooit verwacht, was echt een positieve verrassende bijwerking. Geloofde eerst niet eens dat zij het geschreven had :) Kun je nagaan wat voor een invloed die onrust heeft op het gehele functioneren van je kind, het gaat zo veel verder dan druk gedrag of je lastig kunnen concentreren. Erg eigenlijk hè...

11. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    we zien nog steeds niet veel verschil, we mogen ophogen naar 10mg ipv 5 mg.

eergister naar het taalambulatorium geweest, daar hadden ze ln het behandelteam tessa besproken en ze gaan de behandeling veranderen. ze deden nu 2 uur logo ( ivm taalstoornis) en 1 x bij de neuropsycholoog, en dat gaan ze nu andersom doen dus 2x nuro en 1 x logo omdat ze merken at het bij die informatieverwerking zo verkeert loopt dat ze er nu zelfs aan twijffelen of ze wel TOS heeft of dat haar taal zo slecht opgang komt door de problemen met de informatieverwerking....

in ieder geval denken ze dat logo beter werkt als die andere dingen wat verbeteren, ze zijn nu met haar aan het kijken naar het concentreren, wat ze kan doen om zich beter te concentreren, en hoe ze dingen beter kan onthouden en dergelijke.
    Voor mij bevestigd dat wel de noodzaak van de medicijnen voor tessa, want die gaan haar hopelijk daar ook bij helpen.

12. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Mijn zoon heeft ADHD (en waarschijnlijk ook ODD) en gebruikt nu sinds een paar maanden Medikinet (hetzelfde bestanddeel maar dan in vertraagde afgifte). Toen we eenmaal op de juiste dosering zaten had hij de eerste maand last van bijwerkingen; de eerste 2 uur heel duf en afgevlakt, weinig trek, tics. Nu niet meer. Slapen deed hij al slecht door de drukte in zijn hoofd en door de medicatie nog slechter dus hij krijgt bij ons melatonine voor het slapen en daarmee slaapt hij vrij snel in.

13. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    hier geen bijwerkingen nog, merk ook niks van een rebound als de medicatie uitgeraakt, maar zie ook geen verbetring, dus denk dat het echt nog te weinig is...

duurde het lang voor jullie op de juiste dosering zaten?

Tessa heeft ook zonder ritalin al en tijdje melatonine gehad, ze was in de zomervakantie helemaal van de leg qua slapen. het hielp bij haar goed

14. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    We begonnen met 10 mg (2 wkn), toen 20mg (3wkn) en daarna 25 mg. Na een tijd merkte we dat het rond 1 uur toch al wat minder ging werken (ondanks gereguleerde afgifte maar volgen KA kan de metabolisme snel zijn) en nu sinds 2 maanden 10mg erbij (rond 13:00 dus) wat eigenlijk niet helemaal top werkt maar we gaan nu eerst strijden voor ander onderwijs (hij vliegt de pan uit op school) voordat we weer verder gaan sleutelen aan de medicatie.

Rebound alleen in het begin toen hij echt even moest wennen. Nu heeft hij er minder last van/

15. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Mocht je PB prettiger vinden is dat ook oké trouwens ;)

16. Elea

Elea Fanatiek lid

May 17, 2009
    2,237
    0
    0
    Buitenland
    Hoop dat het met de hogere dosis beter gaat met Tessa. Wat doemn ze bij de neuropsych dan, ben ik benieuwd naar. Twee keer per week lijkt me best veel nl!? Nou moet ik zeggen dat ik niet in NL woon, dus dat de hulpverlening hier heel anders verloopt, aangezien veel hulp hier heel beperkt aanwezig is.

De arts van mijn oudste dochter heeft het met ons over het overstappen naar Strattera gehad. Iemand van jullie daar ervaring mee? ,

17. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    Tessa volgt via kentalis het taalambulatorium, dat is speciaal voor kinderen met een taal spraakstoornis, je hebt dan 9 ochtenden van 9 tot 12.30 en dan hebben ze dus 3 sessies, het was 2 van de logopedie... in de eerste sesie bereiden ze dan een activiteit voor, bijv tessa had het met school bij natuurkunde/biologie over verdampen, kookpunt, condensatie stollen etc. du in de eerste sessie hebben ze uit leg gegeven over die woorden en in de 2e sessie maken ze het dan zichtbaar door een activiteit, ze heeft toen een eiersalade gemaakt, eieren koken... daar kom je al die begrippen weer in tegen....ook leren ze haar strategieen aan wat te don als ze net op een woord komt ( ze heeft veel last van woordvindings problemen) bij de neuropsychologie doen ze aan voorlichting over de aandoening en hulp bieden bij de acceptatie ervan, maar ook is er veel aandacht voor verbeteren en strategieen om de concentratie te verbeteren, je geheugen beter te gebruiken, ordenen en plannen.....het richt zich voor al op de informatieverwerking, daar lijken toch Tessa's grootste problemen uit voort te komen. EEn van de logopedisten dacht zelfs dat tessa's taalstoornis daar ook uit voortkomt, want als je tessa maar de tijd geeft ( de informatie verwerking gaat traag) dan kan ze hele mooie zinnen produceren.
    1 uur richten ze zich nu vooral op concentratie en voorlichting en 1 uur op de andere dingen, m.n gebruik van geheugen. Mijn man en ik zijn ook bij die ochtenden aanwezig en worden ook geadviseerd en getraind om tessa zo te kunnen benaderen, we kijken via een webcam mee, ook moeten we de activiteit een stukje met Tessa doen worden we gefilmd en kijken ze naar wat je goed doet en waar je nog verbetering in aan kunt brengen. Heel leerzaam. Komende dinsdag gaan de leerkrachten ook mee...zodat zij ook kunnen zien hoe zij Tessa beter kunnen begeleiden.

Tessa oogt nu wel wat rustiger. maar merk wel dat ze behoorlijk druk wordt als de medicijnen uitgewerkt raken... nog afwachten hoe het op school gaat, qua concentratie en dergelijke. Merk dat ze rustiger is, maar nog niet dat ze makkelijker denkt en doet...

18. Elea

Elea Fanatiek lid

May 17, 2009
    2,237
    0
    0
    Buitenland

Wauw, dat klinkt inderdaad leerzaam zeg.Wat fijn dat dat er allemaal voor jullie is! mijn dochter heeft ook informatie-/prikkelverwerkingsproblemen en inderdaad dat werkt ook op heel veel gebieden door, We weten nog niet eens precies wat nou waar door veroorzaakt wordt, omdat het dus inderdaad net alsbij Tessa best kan zijn dat 'andere 'stoornissen' voorkomen uit die problemen met de in mijn dochters geval prikkelverwerkingsproblemen. Of juist andersom, dat haar impulsiviteit juist zorgt voor de problemen in de prikkelverwerking... ;)

Houden ze op school een logbook bij van haar gedrag, misschien helpt dat om beter in te kunnen schatten of de medicatie verandering op school te weeg brengt?

19. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    ja ze hebben inderdaad een observatielijst

20. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Had je mijn reactie nog gelezen trouwens? Niet dat het erg is dat je er niets over zegt hoor ;) maar dan weet ik iig dat je het niet over het hoofd gezien hebt

Share This Page