Hallo allemaal Ik weet sinds een week dat ik weer zwanger ben en ben ook gelijk gestopt met roken. Maar de laatste dagen heb ik het erg zwaar met het niet roken. Ik heb op 14 oktober een miskraam gehad, was toen ook gestopt met roken maar na die miskraam weer begonnen. Nu ben ik zo bang dat het weer mis gaat en ben daar erg gestrest door. Normaal ontstress ik door even te roken. Maar wat moet ik nu doen? Heeft iemand een goede tip? Heb al geprobeerd afleiding te zoeken met internetten, spelletjes, tv kijken, opruimen, enz. Maar helpt nu echt niet. Wie heeft er een goede tip, word gek van mezelf, en dat is ook niet goed voor de baby. Liefs Zoe Edit: Verplaatst naar Gezondheid Elvira
Tips heb ik niet echt want het is gewoon volhouden. Maar zoek eens afleiding wandelen, huishouden doen oh ja en veel water drinken. Super meid dat je gestopt bent en van harte gefeliciteerd ook.
Dank je Bibiche Ja volhouden wil ik zeker, maar ik zoek een vervanging voor het roken tegen die stress/onrust. Huis heeft er al nog nooit zo goed uitgezien, maar de stress blijft. Ik neem iig nog een glas water, proost.
misschien niet het soort tip waar je op zit te wachten maar het zal je zeker van weerhouden als je dit leest: - Als je rookt is het gemiddelde gewicht van je ongeboren baby op ieder moment van je zwangerschap lager dan wanneer je niet rookt - De foetus groeit trager wanneer je rookt. Daardoor zijn babys van moeders die roken bij de geboorte kleiner dan andere baby's en hebben ze een kleinere borst- en schouderomtrek - De kans dat je baby te vroeg wordt geboren, is aanmerkelijk groter dan normaal - Je baby wordt extra gevoelig voor aandoeningen aan de luchtwegen wanneer je rookt tijdens en na je zwangerschap. Deze kinderen hebben dan ook vaker en meer last van verkoudheid, middenoorontsteking, bronchitis en longontsteking - Roken verdubbelt het risico van een wiegendood. Dit geldt met name wanneer er na de geboorte nog gerookt wordt in de omgeving van de baby - De schadelijke stoffen uit een sigaret komen via het bloed van de moeder terecht in de borstvoeding. Hierdoor krijgt het kind, ook wanneer je na de geboorte gestopt bent met roken, tijdens het drinken deze stoffen binnen Edit: Foto verwijderd. Dit soort foto's horen hier niet thuis Elvira
He Zoe, Ik ben nu bijna 4 jaar geleden gestopt met roken. Ik heb toen het boekje van Alan Carr gelezen: stoppen met roken. Het is vooral een steuntje geweest. Er staat eigenlijk niets in dat je nog niet weet, maar het helpt wel om de knop om te zetten. Ik heb in ieder geval nog steeds geen behoeft om te roken. In ieder geval heel veel succes! En natuurlijk: geniet van je zwangerschap, stressen is ook niet goed voor de kleine! Groetjes, Angela
dat boek idd, super boek schijnt het... Mijn vader heeft in totaal ruim 30 jaar gerookt, was zo verslaafd als het maar zijn kon, als hij opstond, was hij al zijn 2e peukje aan het draaien op het moment dat de koffie klaar was... Hij heeft dat boek gelezen en na vele pogingen, ineens gelukt... intussen is hij al ruim 10 jaar gestopt! ook al ben je gestopt misschien toch een tip het nog te lezen
weet je wat het is, ik heb op zich nog niet eens de behoefte om nu te roken, maar ben alleen zo gestrest. Ik ga het zeker volhouden om niet te roken, maar ik wil graag iets anders om die stres en onrust uit mijn lijf te krijgen. Begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel? Liefs Zoe
misschien helpt het stoppen met roken als je weet hoe goor mensen die roken uit hun bek stinken? en dat mensen die roken al van 3 meter afstand te ruiken zijn? maar wat misschien nog meer helpt is dat ik je het verdriet zo graag wil besparen van het verlies van een kind. ik had er zelf geen enkele schuld aan, maar als je doorrookt en dus bewust de kans behoudt dat er iets mis gaat... dat wil je toch niet levenslang op je geweten hebben? geloof me: niets is zo erg als achterblijven met een lege wieg. Gooi je sigaretten vandaag nog weg en denk aan je kind en aan je toekomst!
Ik wil even zeggen: Super goed en super knap van je! Tja, wat zou je kunnen doen? Moeilijk is dat. Het nadeel van roken is dat je het doet op momenten dat je even "niets" doet en dat zijn dus ook gelijk de onrust momentjes. Wat ben ik gaan doen Ik weet het niet eens meer. Kauwgom kauwen ofzo? In ieder geval heel veel succes! Je kindje zal je dankbaar zijn
Die stress die je voelt zit puur tussen je oren meid. Je zal je er echt zelf overheen moeten zetten. Ik ben zelf ook gestopt met roken toen ik gestopt ben met de pil en ik herken je gestresste gevoel dan ook goed. Als je afleiding zoekt ligt het er een beetje aan wat voor type je bent. 1. Ga lekker wandelen buiten (met hond als je die hebt).. Ik kan dan altijd lekker alles van me af gooien en aan niks denken. 2. Ga lekker shoppen. 3. Verwen jezelf met een gezichtsmasker en ga met een ontspannen muziekje een kwartiertje rustig op de bank liggen. 4. Zoek een hobby waar je je in kan uitleven (borduren, haken, schilderen, hardlopen, fitness, bloemschikken, bakken, muziek (maken), grote puzzels leggen etc) Probeer elke keer als je je gestresst voelt of aan sigaretten denkt gewoon iets te gaan doen wat je leuk vind. Voor de rest is het gewoon volhouden.. Dat stress-gevoel is de reden dat de meesten weer beginnen met roken.. Denk aan je kindje, dat moet je er al erg doorheen slepen.
Ik herken het, been there done that 8 maanden geleden, dus ik weet waar je doorheen gaat. Als je iets nodig hebt voor de geestelijke verslaving kan ik je het boek Rookvrij van Kristina Ivings erg aanraden. Naar mijn mening beter dan het boek van Carr, of anders gezegd : Ivings gaat verder waar Carr ophoudt. Naast afleiding kan ik je verder ontspanningsoefeningen aanraden. Een simpele is bewust ademhalen : adem heel diep in en laat hierbij je buik omhoog komen, zover je kunt zonder echt te forceren, hou het heel even vast, adem rustig en goed uit en laat de adem tussen je lippen ontsnappen. Herhaal dit een aantal keren achter elkaar. Heel veel succes, echt goed dat je dit doet!
ben ook gestopt meid samen met mijn mannetje en het gaat goed ik mis het zo nu en dan maar dan denk ik aan het kindje en dan wil ik niet eens meer een peuk! houd vol en je kan het maar je moet er wel 100% achter staan en tenslotte je doet het voor jezelf en voor je kindje!suc6
Hi Zoe Ik ben ook gestopt met roken zodra ik wist dat ik zwanger was. Ook ik heb van die moeilijke momenten. Niet dat ik zin in een sigaret heb, maar heb wel een onrustig gevoel. Ik neem dan gewoon een lolly en ga een spelletje spelen op de computer. Zo lukt het mij een beetje om met dat onrustige gevoel om te gaan (lukt ook niet altijd)
Hallo Zoe, Ik ben ook meteen gestopt met roken toen ik er achter kwam dat ik zwanger was. Ook ik had in het begin van die stressige momenten en was soms heel bang dat het mis zou gang. Ik voelde mijn hart dan echt in mijn keel kloppen. De tip die ik je kan geven is denk aan je baby die in je buik groeit. Hoe groot is hij nu, wat voor kleur ogen krijgt hij, op wie zal hij lijken. hoe wil ik de babykamer inrichten etc. Op die manier leidt je je eigen gedachten af en zul je kalmer worden. Dit heeft mij in ieder geval heel erg geholpen. POSITIEF blijven denken! Komt vast allemaal goed! Veel succes!
vind het heel knap dat j direct gestopt bent met roken maar ik moet eerlijk zeggen heb twee miskramen gehad twee keer gesopt met roken en nu met de derde zwangerschap heb ik enorm geminderd maar ben niet volledig gestopt nu nog niet en dat bevalt me goed kindje lag goed op groei schema is gister nog gezegd dus het ding dat je altijd moet stoppen daar ben ik het niet mee eens het is natuurlijk altijd beter dat weet ik ook maar je moet doen waar je je zelf het best bij voelt. miriam
volgens mij zocht ze toch tips tegen de stress!? Dat jij zelf door rookt is jouw keuze,maar zij kiest er bewust voor om te stoppen,en dan heeft ze niks aan jouw verhaal dat je geminderd bent in plaats van gestopt! Meis,allereerst super dat je gestopt bent!Ik weet hoe het is om die stress te hebben.Ik nam als het echt ff moeilijk werd een kauwgum,of een dropje!Het blijft moeilijk,maar dat is alleen de eerste weken!Zodra je een goeie echo hebt gehad,en je hebt je kindje zien springen en doen,dan is het met twee vingers in de neus te doen!Dus eigenlijk zal het dus nog 6 weekjes moeilijk zijn,en ik weet zeker dat je dat gaat redden!meis,toppie en ga zo door! liefs
Allemaal bedankt voor jullie antwoord. Hier even een update. Het gaat erg goed met het niet roken. Kan er zelfs al tegen dat er mensen om me heen roken zonder die sigaret te willen afpakken. Ik ben op de ergste momenten maar op rietjes gaat kauwen en dat heeft ook wel geholpen. Ik heb het gevoel dat ik nu wel van de echte "verslaving" af ben en dat het nu een zaak is van nooit meer beginnen. Want eens een roker altijd een roker en 1 sigaret en ik vrees dat ik er weer helemaal aan zit. Maar het gaat me lukken en met de zwangerschap gaat het ook goed. Nogmaals dank jullie wel voor jullie reacties. Liefs Zoe
Ben ik helemaal met je eens Zoe, eens een roker kun je een ex-roker worden maar nooit een niet-roker. Inderdaad nooit die ene....... dan blijven wij voor altijd ex-rokers!