hallo dames, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen... ik ben vorig jaar januari bevallen van mijn zoontje. en in februari heb ik mijn inkomstenbelasting door mijn boekhouder laten doen... hij vroeg mij hoeveel uur ik nog per week zou gaan werken.. ik heb toen gezegt 12u p.w. maar door omstandigheden met mijn oppas etc kreeg ik een andere baan en werk ik maar tussen de 5 en 8 u per week. en omdat mijn boekhouder bij de balasting 12u p.w heeft doorgegeven heb ik dan kans dat ik volgend jaar veel terug moet betalen? heeft iemand enig idee..? bedankt alvast
Wat moet terugbetalen? De kinderopvangtoeslag of je loonbelasting? Waar gaat je vraag over? Het is altijd zo als je te veel hebt ontvangen je dit terug moet betalen. Zou wat zijn als dat niet zo was. Niet slim trouwens dat je wijzigingen niet doorgeeft. Ook al heb je een boekhouder, altijd zelf allert zijn is geen overbodige luxe!
oh sorry ik bedoel de loonbelasting, en daarbij heb ik er nooit bij stil gestaan. gewoon echt vergeten is ook niet slim dat snap ik uiteraard zelf ook!!
Als je boekhouder over 2012 aangifte doet dan zal dit berekend worden en zal je moeten betalen als je te veel hebt gekregen. Ik ben ook geen belastingdienstexpert, dus wat ik niet snap is waarom jij je werkuren moest doorgeven. De belasting gaat toch automatisch van je loon af voordat je het uitbetaald krijgt?
nou, als je minder werkt, moet je toch ook minder betalen of snap ik weer eens wat niet Ik persoonlijk zou dus, voor nu, zeggen dat je niet meer hoeft terug te betalen maar hooguit nog wat terug krijgt
ja ik moest doorgeven hoeveel uur p.w ik nog ging werken en daarvanuit deed die de inkomstenbelasting ofzo?! nu snap ik er ook niks meer van haha.. ik ga zo maar eens mij boekhouder bellen..
Heb je een partner die werkt? En krijg je nu maandelijks een bedrag terug? Dan zal t waarschijnlijk de inkomensafhankelijke combinatiekorting zijn die je teveel krijgt. En als je nu niets maandelijks ontvangt dan zou ik je geen zorgen maken. Uiteindelijk moet je toch nog de ib aangifte doen.
Daar dacht ik in eerste instantie ook aan, maar daarvoor hoef je niet het aantal uren door te geven, maar gewoon het te verwachten inkomen... Of de boekhouder moet dat verwachte inkomen zelf hebben berekend nav het aantal uren, maar dat is niet logisch... Verder heeft het aantal uren wel direct betrekking op eventuele ouderschapsverlofkorting of KOT, maar ik begrijp van TS dat het daar niet om gaat..?? Zou zeker even de boekhouder bellen, want als je nu maandeliks terugkrijgt zou het inderdaad kunnen dat je straks met de definitieve aanslag moet terugbetalen..
Daar zat ik ook aan te denken maar als ze maandelijks een voorschot krijgt dan zou ze voor 2012 toch meer moeten krijgen omdat ze minder werkt en dus minder inkomsten heeft. Tenzij er wat bij haar man verandert dan zouden ze eventueel te veel inkomsten weer hebben. Ben benieuwt wat je boekhouder te vertellen heeft Bambi
ik krijg alleen maandelijks terug van mijn zorgtoeslag en kind gebonden budget, en verder krijg ik niks van de belasting terug...en ja mijn man werkt ook. ik heb mijn boekhouder nog niet gesproken want ik krijg hem niet te pakken. ik snap er niet zoveel van... het enige dat hij toen vroeg was, hoeveel uur ik nog per week zou gaan werken...
Hij heeft dat waarschijnlijk gevraagd voor een schatting.. Ik moest dt nl ook invullen beginndit jaar toen ik huurtoeslag aanvroeg... En ik heb ook minder gewerkt dit jaar dan de planning was.. Ik krijg dus aan t einde van mijn toeslagjaar(februari) geld terug omdat ik te weinig gekregen heb omdat ik dus minder eb gewerkt Lijkt me niet in jou geval met zorgtoeslag en kgb dat je moet betalen hoor als je minder heb gewerkt dan krijg je juist meer
oke maar hoe jij dat zegt een 'schatting' gemaakt te hebben, en volgens mij zag ik op papieren staan een schatting van 7,000 met 12u per week? het is een heel gevogel maar ik hoop dat ik zo snel mogelijk duidelijkheid krijg van mijn boekhouder want ik heb geen zin om terug te betalen
Ik ga even een aantal aannames doen om het beter te begrijpen en jouw een goede uitleg te geven. aanname 1: Je hebt een koopwoning en ontvangt maandelijks een teruggave ivm rente aftrek. Heb je een huurwoning OF ontvang je de rente alleen jaarlijks is er nu nog niets aan de hand. aanname 2: Jij werkte voor je bevalling fulltime, en bent minder gaan werken??? Ik ga er even vanuit van wel zo niet; weet ik niet waarom hij de uren nodig had, dit was dan voor je opvangtoeslag (aanname). Indien hij bij de aangifte 2011 een wijziging 2012 heeft gedaan omdat je minder uren bent gaan werken kan dit gevolgen hebben als je een maandelijkse teruggave krijgt. (ik zou navragen/nakijken of je voorlopige teruggaaf op de inkomsten belasting 2011 en 2012 verschillen van elkaar, zoja dan heeft er een wijziging plaatsgevonden) Per maand wordt er loonbelasing ingehouden. De ingehouden loonbelasting wordt verrekent met je inkomstenbelasting. Je te betalen inkomsten belasting hangt weer af van je inkomen, samen met al je aftrekposten of bijtellingen. (aanname) Hij heeft er goed aangedaan jouw aftrek naar beneden bij te stellen als je van 40uur naar 12 uur bent gegaan. Nu kan het zo zijn dat er dus een corretie nog plaats vind, afhankelijk van je (jaar)inkomsten. Ben jij van 12 naar 8 uur gegaan, maar uurloon technisch meer gaan verdienen, hoeft het geen verschil te maken. Heb jij je zwangerschaps verlof uitbetaald gekregen op je oude uren contract (40uur) en ben je daarna pas minder gaan werken, dan heb je zelfs kans dat je misschien wat meer terug krijgt. Om je daar echt goede antwoorden en berekeningen van te geven, heb ik je gegevens nodig. Voorbeelden gebruiken weet ik uitervaring raken mensen in de war. voor meer vragen kanje me ook een pb zenden
ik zie nu dit berichtje Als hij met een schatting van 7.000 per jaar heeft gebruikt kan je uitrekenen of je teveel/ teweinig van het een of ander heb ontvangen. Je heb als hetgoed is je salarisstroken, van oude en nieuwe werkgever. Neem je laatste strook oude werkgever & laatste strook nieuwe werkgever. Zoek op beiden naar cumulatie FISCAAL loon of FISCAAL jaarloon (niet bruto loon), tel deze 2 bij elkaar op en je weet of je richting die 7000 gaat. Als je op je strook van oktober kijkt bij je maand fiscaalloon, weetje ook (dit bedrag x2 + beiden cumulatieve jaarlonen) hoeveel je voor een heel jaar zit. Het kan dus nu 2 kanten op gaan in 2 situaties: 1. voor de inkomsten belasting verrekening van hypotheekrente; Hoe hoger je fiscaal loon hoe meer je terug krijgt, dus komt de boven staande berekening rond of boven de 7000 uit geen zorgen, is het aanzienlijk lager, ACTIE: zet je laatste 2 termijnen stil, dit kan, dan krijg je deze maand en volgende maan niets terug, en hoef je (hopelijk niet bij te betalen) 2. gaat het niet over inkomsten(loon) belasting (IB/LB), maar over je zorgtoeslag of andere toeslagen kan het anders zijn. Met de toeslagen is het dus zo geregeld dat hoe meer jij verdient hoe minder toeslag jij krijgt. Dus wanneer jouw inkomen onder die 7000 blijft geen zorgen, je krijgt dan miss zelfs nog meer terug. Wanneer jouw werkelijk inkomsten boven die 7000 uitkomt, ACTIE: ook hiervoor kan je de laatste termijnen stop zetten. Je ziet dat beiden een andere uitwerking hebben op je situatie, daarom is het handig te weten waar het over gaat TOESLAG of IB/LB? Toeslagen zijn er om mensen met lagere inkomsten te helpen, de hypotheekrente (en andere inkomsten belasting gerelateerde aftrekken) zijn weer het gunstigste bij de hogere inkomsten. suc6