Wie heeft er ervaring met Squla? Is het de moeite waard? Is het ook leuk voor vlotte kinderen? Hij vindt veilig leren lezen en de rekenverhalen erg leuk maar heeft best behoefte aan meer.
Kun je geen abonnement via school regelen? Hier hebben ze in de lockdownweken van afgelopen jaar allemaal een abonnement gekregen dat geldig is tijdens de schooltijden. Mijn zoon doet er niks mee, maar ik ken ook kinderen die het leuk vinden.
Het is best leuk. Bij een eigen abo kun je zelf de groep in stellen, dus die kun je hoger zetten (nadeel is wel dat ze dan nog verder voor gaan lopen, dus ben ik zelf niet zo’n voorstander van), via een school abo kan dat geloof ik niet (leerkracht vast wel, maar als ouder dus niet). Hier vonden ze het wel leuk. Een week ongeveer. Daarna was het nieuwtje er af en deden ze er niets meer mee. We hadden een maand proef via zo’n kaartspel, daarna niet meer afgesloten natuurlijk. (Wij zoeken de uitdaging in andere dingen: boeken, tijdschriften, spelletjes, activiteiten (nu door Corona wat lastiger helaas), enz. Ook beter dan (nog) langer op een schermpje wat mij betreft. )
We doen verder ook een hoop uitdagends inderdaad, maar zijn brein heeft heeeeel veel input nodig op ern dag. Wij kunnen zelf niet zo veel actiefs met hem doen door allerlei oorzaken en wij vinden schermtijd niet zo erg, hij is heel erg op zichzelf, kan ook niet alleen buiten spelen en houdt ook helemaal niet van uitstapjes maken etc. Hij is nu op minecraft gefixeerd en keek te veel filmpjes die wij niet geschikt vonden. Hij is ook erg gefixeerd op schoolwerk (vond gynzy vorig jaar tijdens de lockdown ook erg leuk) dus vroeg ik me af of we zijn fixatie wat kunnen verleggen
Vindt hij geen enkel uitstapje leuk? (Alleen buiten spelen doen ze hier ook niet trouwens, denk dat maar weinig kinderen dat doen eigenlijk.)
Hier vindt zoon het met periodes leuk. Wij hebben als afspraak dat als hij Minecraft wil spelen, hij ook af en toe een half uurtje op Squla iets moet spelen waar hij van leert. Vaak speelt hij dan uiteindelijk veel langer. Ze kunnen zelf kiezen in welk thema ze aan de gang gaan, waardoor ze naar behoefte kunnen spelen (bijv. rekenen, taal, klokkijken, aardrijkskunde etc) en ook iets kunnen doen waar ze op dat moment interesse in hebben. Vaak zijn er wel codes te vinden waarmee je een proefabonnement kan afsluiten, wellicht een idee om eerst eens te kijken wat hij er van vindt?
Hier Squla om zoon te ondersteunen bij z’n schoolwerk. Hij moet begrijpend lezen en rekenen ophalen, en dat lukt prima zo. Hij vind de oefeningen leuk om te doen. Ik vind het de investering waard.
Maar wat doet hij nu op Minecraft? Bouwen (dus creative) of vooral vechten tegen ‘zombies’. Hier bouwt zoon hele steden met wegen en alles. Ziet er heel gaaf uit. Weet niet waar je woont maar er zijn ook biebs die challenges organiseren: https://www.probiblio.nl/producten/erfgoed/biebbouwers edit: balen, ik zie net dat de bibliotheek hiermee gaat stoppen.
Hij wil überhaupt de deur niet graag uit, alleen om naar school te gaan. Speeltuin in de wijk rent hij letterlijk gillend weer terug naar huis. En op adere plekken als dierentuinen, attracties en winkels vindt hij het veel te druk. Hij gaat gelukkig meestal wel graag naar scouting trouwens . Hij bouwt vooral, survival vindt hij te moeilijk. En heel knap allemaal hoor, ik kijk mijn ogen uit. Maar hij is extreem gefixeerd op 1 ding dan en dat willen we wat doorbreken. Het zijn meer de filmpjes van youtubers over Minecraft die hij nu niet meer mag kijken, dat liep de spuigaten uit, daar werd hij ook erg hyper van. Hij kan gerust een uur of 8 per dag zoet zijn op zijn tablet.... Vandaag ging het beter: hij weet nu dat puberzus alles kan controleren dus durft hij YouTube nauwelijks nog aan te raken. En hij heeft ontdekt dat zijn nieuwe step stiekem wel leuk is. En bij de tandarts kun je ook al geen minecraft spelen
@GoldenClown: Ik bedoelde ook meer musea en uitjes met natuurorganisaties ed. En misschien iets als de Museum Jeugd Universiteit? Fijn dat hij scouting ook leuk vindt!
Musea heel zelden, space expo paar kerr geweest, laatste keer was er een evenement met andre kuipers en kon hij ook niet tegen de drukte en de andere opzet (uiteindelijk wel genoten van zijn held hoor). Van groepen wordt hij sowieso niet blij en van nieuwe dingen ook niet, hij is best een lastige
Mijn 6 jarige vindt Squla bij vlagen leuk. Vooral om zo snel mogelijk 5 euro bij elkaar te sparen. We hebben nu een nieuwe uitdaging: trampoline springend de tafels opzeggen. Zo komt hij nog aan wat extra beweging terwijl hij bezig is met de uitdaging die hij leuk vindt. Heeft de school trouwens geen platform waar ze iets vergelijkbaars op hebben?
Mijn dochter doet best veel op Squla en heeft het al een hele tijd. Ze vind de quizzen erg leuk. Hier idd wel de groep hoger gezet omdat gr 5 te makkelijk is. Ook onze dochter heeft extra uitdaging nodig en erg perfectionistisch maar Squla blijft leuk en dan vindt ze het niet heel erg om een fout te maken want normaal een drama is. Hier dus dik tevreden
Squla vonden ze hier wel aardig. Nou ja, mijn jongste dan. Mocht je online nog wat uitdaging zoeken wat niet hysterisch is, dan kun je ook schaken overwegen. Er zijn meerdere Nederlandstalige programma's, ook voor kinderen, om schaken te leren en steeds beter te worden. Mijn zoon had via school een Chessity-account. Veel van geleerd hoor. Als hij uitdaging wil zonder beeldscherm of drukte, dan is golf ook best leuk.
Chessity hebben wij geen account van helaas. Zoon wil schaken leren, dus nu alleen apps aan het proberen. Maar nog niet een fijne gevonden helaas waar ie echt wat leert en in het Nederlands.