we gaan binnenkort een nieuwe keuken uitzoeken. Nu kook ik op gas. Vind het prettig koken alleen het schoonmaken elke keer een crime. Ik heb mijn een RvS plaat onder m'n pitten en dit is in de loop der jaren er niet mooier op geworden. Over gas op glas lees ik ook niet al te positieve dingen en Pitt cooking wordt ons te duur. Dus nu zitten we te denken om over te stappen op inductie en dan met een afzuigkap achter de plaat die na het koken weer in het aanrecht verdwijnt. Wie heeft er ook eerst gas gekookt en nu inductie en wat is je bevinding hier in?
Kook op inductie. Erg blij mee. Water kookt erg snel. Ook kan je het allemaal goed regelen met de kookstanden. Ook gemakkelijk schoon te maken. Doekje eroverheen en klaar. Soms zitten er van die randen op door het evt. Overkoken. Even citroensteen erover heen en het is weer weg. Als ik op gas kook irriteer ik me mateloos over dat het allemaal zo lang duurt voordat het kookt etc.
Ik zweer bij inductie! Gaat automatisch uit bij overkoken, heeft een kinderslot, wordt niet warm als er geen pan op staat(de kat staat nof weleens op het knopje dat het aangaat, maar wordt niet warm en als je er geen pan opzet, gaat ie na 10 seconden weer uit), handig schoonmaken. En het ziet er zooooveel mooier uit dan een gaskookplaat.
Inductie! Ik vind het heerlijk kook er nu sinds 4 mnd op. Het gaat veel sneller qua kokrmen etc. Het is even wennen dat wel. En super makkelijk met schoonmaken/ houden. Plus op gas koken is niet meer van deze tijd en gaat op den duur verdwijnen. Je kan er dus beter nu alvast rekening mee houden.
Wij wilden ook inductie, maar dat ging niet doordat we te weinig groepen in de meterkast hebben en nieuwe groepen aanleggen zou een hels karwei zijn en het niet waard zijn. Wij kunnen dus sowieso niet elektrisch koken tenzij we andere apparaten weg zouden doen Daarbij heeft mijn nicht die nogal met gezondheid (met name voeding) wat dingen uitgezocht en de straling schijnt heel schadelijk te zijn. Zij ging het uitzoeken omdat ze niet kon bellen als ze aan het koken is omdat de telefoon door al die straling teveel stoorde. Bij röntgenstraling kijken we allemaal wel uit maar bij inductie maken we ons er niet druk om. Dit zijn haar woorden dus, in hoeverre het echt ongezond is weet ik niet, maar wellicht het uitzoeken waard
Heb het even nagezocht maar vooralsnog niet voldoende bewijs dat het schadelijk is. Maar goed je moet natuurlijk doen waar je jezelf goed bij voelt.
Voor inductie heb je krachtstroom nodig toch? Dat is de reden dat wij het een jaar of 10 geleden niet hebben aangelegd. Ik zou ook niet anders willen dan met gas koken eigenlijk.
Wij hebben ook inductie, maar inderdaad: je zou eerst moeten nagaan of je wel elektrisch kan koken zonder je meterkast uit te hoeven breiden / extra groepen moet laten aanleggen. Dat kan namelijk een prijzige zaak worden, die onverwachts om de hoek komt kijken. Ik vind zelf inductie vele male prettiger, omdat het zo goed schoon te maken is. Volgens Eneco is koken op inductie 20% voordeliger in verbruikskosten dan koken op gas. Daar is natuurlijk niet de aanschaf van de inductieplaat en het al dan niet ombouwen van de meter in meegenomen. ENECO: Gemiddeld verbruiken klanten die op gas koken 37 m3 aan gas. Gas is per m3 een stuk duurder dan 1 kWh aan electriciteit, alleen verbruikt een electrische kookplaat gemiddeld zo'n 200 kWh aan electricitit per jaar. Inductie is ongeveer 20% goedkoper dan een electrische kookplaat, en zal in dit geval 160 kWh verbruiken op jaarbasis. bron: https://forum.eneco.nl/energie-besparen-94/inductiekoken-bespaart-40-gas-klopt-dat-6214
Ons huis moet nog gebouwd worden dus we moeten nu zon beetje aan de aannemer aangeven of we een gas aansluiting willen of niet. Dus ik denk dat het geen probleem is voor inductie
Wij koken ook op inductie en ik ben er echt tevreden mee. We hebben vorige week onze nieuwe keuken gekocht en wij hebben voor deze gekozen van AEG (foto van internet). Het afzuigsysteem zit in dat rondje zeg maar. Je kan de filter zo eruit trekken en in de vaatwasser stoppen! Echt heel makkelijk schoon te houden. Die kookplaten waarbij de afzuiger er zeg maar uit komt hebben we ook bekeken maar die waren lastiger schoon te maken omdat je daar de filter niet makkelijk uit kon halen... en met deze dus wel
Ik heb sinds ik leerde koken altijd op gas gekookt en kook nu sinds een paar jaar op inductie. Ik vind het heerlijk. Het is even wennen, maar dat ging bij mij best snel. Nu vind ik het super makkelijk en wil nooit meer anders. Wij zijn overgegaan op inductie, omdat het elektrisch is. Wij hebben zelf zonnepanelen op ons dak laten leggen en we produceren een aanzienlijk deel van ons stroomgebruik zelf. Inductie is daarmee goedkoper dan gas. Bovendien is gas een fossiele brandstof, waarmee het gebruik erg slecht is voor het milieu. Bovendien is het gebruik van gas echt op zijn retour. Wij wilden bij onze verbouwing daarom niet kiezen voor gas. Het enige nadeel vind ik dat niet alle pannen op inductie kunnen. Veel pannen die geschikt zijn voor inductie zijn wat duurder dan normale pannen, al zijn er soms goede aanbiedingen.
In ons vorige huis hadden we inductie. Dat vond ik erg fijn. Vooral het makkelijk schoonmaken. Toen we 10 jaar geleden verhuisden kreeg ik een gasfornuis. Daar raakte ik ook weer aan gewend. Toen we een paar jaar geleden een nieuwe keuken geplaatst hebben hebben we opnieuw voor gas gekozen. En ik heb toch SPIJT! Het is echt een rotklus om het fornuis schoon te maken. Wij denken er nu over om het fornuis te gaan vervangen voor inductie. Met het vernieuwen van de keuken zijn er al extra groepen in de meterkast geplaatst. Er kan er nog wel eentje bij.
Sinds een paar maanden inductie, het is even omschakelen maar ik vind het ideaal. Als je er eenmaal aan gewend bent kookt het net zo makkelijk. Ook het schoonmaken is appeltje eitje. Zoek wel goed uit wat voor bedieningspaneel je kiest. Wij moeten een paar seconden wachten om tussen de pitten te switchen, soms erg vervelend. Bij mijn ouders kan ik direct switchen.
Wij gebruiken alleen gas om te koken en zijn (serieus) maar 20 euro per jaar kwijt aan gasverbruik. Elektriciteit is vele malen duurder want wij hebben een boiler die op elektriciteit werkt en komen daarmee echt niet voordelig uit, ik baal er zelfs van dat wij dat ding hebben. Wij hebben dat gekke ding maar 3 uur per 24 aanstaan het slurpt geld. ( en nee de boiler is niet aan vervanging toe ) Natuurlijk is dat wel iets anders als een kookplaat, maar dan ben je in verhouding als nog meer kwijt lijkt mij.
Wij hadden in ons oude huis nog gas. Nu al jaren zeer blij met inductie. De snelheid waarmee een pan water kookt, is geweldig. Ik heb ook geen waterkoker maar een fluitketel. Binnen 1 minuut heb ik een flinke hoeveelheid water aan de kook. Verder is de warmte zeer goed en constant regelbaar. Zo weet ik nu precies welke stand ik wanneer nodig heb. De warmhoudfunctie gebruik ik ook vaak. Ik vind het een verademing met schoonmaken. En het is veiliger. Ik wil iig nooit meer terug naar gas. Ik zou nu alleen wel weer een modernere versie willen. Zo een waarbij je pan niet precies op een bepaalde plek moet staan, maar je een groter kookgebied hebt. Dan is het makkelijker als je meerdere pannen kwijt.
Ik vind inductie echt afschuwelijk om op te koken, maar het schoonmaken is wel zo fijn..... ik weet nog niet wat ik een volgende keer zou kiezen...