Ervaringen met TOM (Teamonderwijs op Maat)

Discussie in 'De lounge' gestart door juenco, 30 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Hai allemaal!

Graag zou ik wat ervaringen krijgen van ouders met kinderen die TOM onderwijs volgen. Er zit een school hier mooi vlak bij ons huis, maar ja, of het onderwijs me wel aanspreekt...ik weet het zo nog niet.

(bijvoorbeeld:
    - hoezo eigen verantwoordelijkheid? Kinderen zijn kinderen en hoeven nu nog geen verantwoordelijkheid voor het leren op zich te nemen toch? Of valt dit in de praktijk mee?
    - Minder leraren. Is er dan geen lerarentekort bij TOM, krijgen ze wel genoeg aandacht etc?
    - Heel mooi voor kinderen die goed kunnen leren, maar ook mooi voor kinderen die minder goed mee kunnen komen?)

Kortom: ik vind het TOM tot nu toe een hoog "blabla-gehalte" hebben en geloof er niet zo in...:cool:

Vast dank!! ;)

2. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ik sta zelf voor de klas en binnen ons bestuur hebben wij ook 2 TOM-scholen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf niet zo snel voor een TOM school zou kiezen om er te werken.

Het is organisatorisch voor leerkrachten behoorlijk veel werk. Je werkt namelijk in soort van teams (dus met 2 of 3 leerkrachten heb je samen 2 groepen). Dat vergt veel werk en voorbereiding. En aangezien het in het onderwijs toch al steeds meer werk wordt...

Vanuit het oogpunt van een ouder kan ik me voorstellen dat je twijfelt.

Mijn mening: ik denk dat dit soort onderwijs niet voor ieder kind geschikt is. Maar dat geldt voor eigenlijk alle soort onderwijs. Binnen TOM scholen werk je vaak in grote klaslokalen waar diverse activeiten gedaan worden. Zo kan in de ene helft van de klas een groep kinderen een rekenles krijgen van een leerkracht, terwijl 'aan de andere kant' van het lokaal een zelfstandige werkles is. Het zijn vaak combinatieklassen (dus 1-2,3-4,5-6,7-8). Dit is niet per definitie slecht hoor, het kan ook een verrijking zijn voor een kind wat zich kan optrekken aan een ouder kind. Er wordt erg gekeken naar het kind als individu en een kind leert dus eigenlijk op eigen niveau. Maar als je even googled kom je denk ik genoeg info tegen!Maar nogmaals dit is mijn mening, een ander kan hier anders over denken...

Wat ik je zou willen aanraden:
    Loop eens binnen bij de school op een gewone schooldag, of vraag een rondleiding aan. (gebeurt bij ons regelmatig). Schrijf vooraf op voor jezelf wat jullie belangrijk vinden aan een school en vraag gewoon aan de directie hoe daarmee gewerkt wordt. Kijk naar je kindje, is hij/zij zelfstandig of heeft hij/zij nog veel begeleiding nodig.Pols eens in de buurt bij vrienden/familie. Tuurlijk is ieders mening verschillend maar samen kun je wel een beeld krijgen van een school.
    Helemaal zeker weten dat dit dé school is voor je kind weet je toch pas op het moment dat je kindje er zit.

Het is en blijft een lastige keuze. Hoe meer onderwijsconcepten er komen, hoe meer twijfels ouders krijgen. Logisch, vroeger ging je gewoon naar de school die het dichtste bij was!

Heel veel succes met je keuze en als je nog vragen hebt mag je me ook PB'en!

3. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    overigens pretenderen scholen steeds meer dat ze ergens 'de beste' in zijn. Uiteindelijk komt het allemaal voor een groot deel op hetzelfde neer alleen wordt het overal in een ander jasje gegoten!

Wel is er wat verschil tussen de wat vrijere scholen (die vaak meer expressie gericht zijn/ en een kind zelf laten 'bepalen' wat ze willen leren) en de prestatiegerichte scholen (waar toch nog steeds wel naar opbrengstgericht werk wordt gekeken)...
    Maar dat moet maar net in je straatje liggen én die scholen moeten dan ook maar net in de buurt staan!

4. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Je hebt een pb heppiedepeppie :)

Deel Deze Pagina