Ik ben bijna 33 weken zwanger en heb de afgelopen 2 weken 2 keer een corndog van de Lidl gegeten. Ik kwam er gister achter dat hier een terugroepactie op is ivm listeria. Ik wist niet dat dit een risicoproduct was omdat het altijd verhit wordt en ook nog een bewerkt product is. Ik ben echt enorm voorzichtig dingen die ik niet mag eten tijdens de zwangerschap dus dit had ik niet verwacht. Ik probeer het los te laten maar zit enorm in de stress. De huisarts gaf aan dat je bij besmetting wel echt ziek wordt en mag voor de zekerheid een bloedkweek laten afnemen. Wat ik me echter afvraag, de corndogs zijn sowieso een half uur op 200 graden in de oven geweest. Ze komen uit de diepvries dus het duurt even voor ze goed warm zijn, maar het lijkt me dat de kerntemperatuur dan wel minimaal 2 minuten boven de 80 graden is geweest? Ze waren in elk geval gloeiend heet, ik moest ze echt even laten afkoelen voordat ik kon eten.
Als hij zo heet was dan denk ik t niet echt "Wat moet je doen om besmetting tegen te gaan? Goed koken, bakken en braden doodt de listeria-bacterie. Listeria overleeft hoge temperaturen boven de 70 graden Celsius namelijk niet langer dan 2 minuten" Kruisbesmetting acht ik ook niet echt groot. Bij koude producten zou ik me meer zorgen hebben gemaakt.