Dit weekend wil ik graag bezig in de tuin gezien er nog veel moet gebeuren en ik het graag tot op zekere hoogte af wil hebben op het moment dat het mooie weer zich aandient. Dit weekend hebben we niks staan dus je zou zeggen dat dit het perfecte moment is om er mee bezig te gaan, zij het niet dat het weer nog opvallend koud is voor het jaar. We willen graag een romantische tuin. Ik ben vooral op zoek naar de hoogbloeiers en de middenbloeiers, welke vast zijn. Is het mogelijk om daar nu al wat van te planten en zo ja, wat zouden jullie dan adviseren? Daarnaast wil ik graag een plant/struik welke snel en hoog groeit en een muurtje kunnen bedekken. Wat vinden jullie daar geschikt voor? Alvast bedankt!
Buddleia ( vlinderstruik) groeit in korte tijd tot schuttinghoogte, geeft mooie paarse bloemen en trekt vlinders aan. Romantischer kan het niet! Hazelnoten. Ook mooie volle struiken. Geen bloemen, maar wel hazelnoten elk jaar. Hibiscus is ook mooi, evenals seringen. Keus te over! Pas op met overenthousiaste klimplanten zoals bruidssluier en sommige clematis (vooral die met die kleine witte bloemetjes )...
ik ben gek op hortentia's, je hebt er ook een klimvariant van en die groeit langzaam dus daar hoef je niet zo vaak bij om te snoeien. Je hebt ook nog bruidssluier maar dat groeit als kool en je bent bijna het hele jaar bezig het ding te snoeien en in toom te houden. Kamperfolie vind ik ook mooi en die geurt ook lekker (is ook een klimplant)
Ga dit even volgens gaan hier binnenkort ook planten. denk tegen de schuurmuur wintergroene jasmijn mooie kleine witte bloemetjes en s'winters groen blad
Tegen het muurtje misschien een klimroos? Ik hou ook erg van pioenrozen, mijn trouwboeket bestond er zelfs uit.
Dank voor de tips dames! Vlinderstruiken en seringen zijn inderdaad mooie struiken, de vlinderstruiken zijn hier momenteel nog klein (vorig jaar laat geplant) maar ik hoop dat ze dit jaar een flinke vlucht omhoog maken. Klimhortensia's klinken goed, ik las dat ze populair zijn onder merels, zou een goede manier zijn om wat vogels aan te trekken. Er is redelijk wat muur te zien dus wat dat betreft mag het wel iets zijn wat snel groeit, zoals de bruidssluier. Alleen jammer dat deze in de winter z'n blad verliest. Klimrozen zijn ook wel heel mooi zeg! Had ik nog helemaal niet aan gedacht. Dit ziet er prachtig uit: http://www.rosariumlottum.com/images/assortiment/Klimroos-01.jpg Mooi vol en romantisch. Ik had ergens gelezen dat het minder geschikt is voor een muur, maar er zijn nog wel andere plekken in de tuin waar het zeker wél geschikt voor is. Het zou wel heel goed in de romantische tuin passen. Momenteel heb ik aardig wat klimop in de tuin, wat dan wel snel groeit en voor wat privacy zorgt, maar de kleuren en de geuren helaas mist, al komen er op sommige stronken wel kleine bloemetjes inmiddels ( is al aardig lang aan het groeien).
Wat een goede tips! Ik heb ook een vraag. Tussen ons en de buren hebben we een stuk van 4 meter breed gaas. We willen het eigenlijk wel weer dicht hebben, want zij heeft aan haar kant lelijke dingen opgehangen waar we niet tegen aan willen kijken. Wie heeft een goede tip? Het moet niet een plant zijn die langzaam zijn groeit...
De wintergroene jasmijn is ook een goede mogelijkheid, vooral ook omdat deze in de winter groen blad heeft. Ik zit er aan te denken om het te gaan combineren met elkaar, jasmijn, klimroos en bruidssluier ( alhoewel wel elk grotendeels op hun eigen groeiplekje). Gezien ik er nog niet geheel uit ben is het dit weekend nog niet geplant, maar volgend weekend hebben we een herkansing;p
Minny en bloem, ik kwam onderstaande site tegen: Klimplanten ruim assortiment, makkelijk online bestellen Misschien zit er wat tussen?
hier ook 2 x de bruidssluier gekocht, omdat die heel snel groeien, en ik 2 keer een schutting heb die kaal zijn, en aan 1 kan irritante buren met klimplaten hahaha hoop dat ze in juni al lekker gegroeid zijn