ervaringen met voeden op verzoek

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door gies, 16 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gies

gies Lid

18 sep 2007
    65
    0
    0
    Ik heb de eerste twee maanden borstvoeding gegeven en sinds drie weken ben ik volledig over op de fles. Het cb zegt 3,5 - 4 uur tussen de voedingen te laten. Alleen vind ik het moeilijk die tijd te hanteren, want hij drinkt de flessen nooit echt helemaal leeg.
    En soms is hij gewoon ook eerder wakker en dan moet ik het allemaal gaan rekken. Dat frustreert mij en de baby!
    Daarom graag ervaringen met voeden op verzoek. Krijg je dan toch vanzelf een soort ritme?

Mijn zoontje is 12 weken en weegt 6300 gram. Hij mag 900 cc hebben maar daar komt hij meestal niet aan, vaak maar rond de 800 of iets minder. Hij ligt wel prima op de groeicurve.

2. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Ik ben ook nog heel erg aan het zoeken naar een ritme. Heb net als jij eerst borstvoeding gegeven en ben nu aan het afbouwen. Ik heb de voedingstijden nu een tijdje opgeschreven (en dan geef ik ook de fles op verzoek) en daardoor zag ik dat er een logica in zit.

's Morgens heeft hij alweer heel snel honger na zijn eerste fles. Meestal na 2,5 uur al. 's Middags wordt die tijd langer, maar ik laat er niet meer dan 4 uur tussen zitten om geen verwarring tussen dag en nacht te laten ontstaan. 's Nachts maakt hij een wat langer slaapje (afgelopen nacht 7 uur YEAH 8) ) en zo kom ik op ongeveer 5 a 6 voedingen per dag uit.

Dan kun je wel heel erg gaan rekken om aan die 3,5 a 4 uur te komen, maar op deze manier is iedereen tevreden :D

3. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik heb mij nooit vastgehouden aan voeden op vaste tijden. Bij ons zat in het begin zelden 4 uur tussen. Ik heb wel altijd gevoed vlak nadat mijn zoontje wakker was. Als dat te vroeg was voor de volgende voeding verdeelde ik de flessen. Rekken werkte hier nooit. Ik heb wel een vaste volgorde aangehouden: wakker, drinken, spelen, verschonen en naar bed. En de voedingen dus soms verdelen. Na een paar weken kwam er een mooi strak schema, helemaal geregeld door mijn zoontje zelf.
    Dit werkt veel ontspannender vond, ik. Anders ben je alleen maar bezig met hoeveel hij moet slapen en wanneer hij moet eten.

4. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Hoi,

Ik plaats m'n reactie hier even, maar ik heb je andere bericht ook gelezen. Het lijkt erop dat je verschrikkelijk aan het "worstelen" bent met flestijden en hoeveelheden. Dat lijkt me inderdaad frustrerend. Voor jou omdat je niet weet waar je aan toe bent en je afvraagt of je het wel goed doet en allerlei dingen bedenkt die anders zouden kunnen. En voor je kindje omdat hij aan je kan merken dat jij je er niet zeker over voelt.

Volgens mij heb ik je een tijdje geleden aangeraden om de vier uur te gaan voeden, maar blijkbaar werkt dat niet. Wat ik zou doen, is inderdaad proberen te voeden op verzoek. Dat moet je wel doen als het kan, dus geen afspraken plannen. Verder moet je er op verdacht zijn dat hij in eerste instantie nog steeds niet de hoeveelheid drinkt die jij zou willen en dat hij niet regelmatig komt. Dat kan verwarrend zijn, maar dat heeft hij nodig om een ritme te vinden. Want daar gaat het om: dat hij z'n ritme vindt.
    Mijn ervaring met m'n dochter is dat ze de boel zelf regelt, maar dat we wel wat bij kunnen sturen. Maar... toen we overstapten op dit ritme, was ZIJ degene die dat bepaalde. Dat betekende één dag behoorlijk aanklooien (ik werd er tureluurs van, wil graag weten waar ik aan toe ben) en daarna was het klaar. Hopelijk lukt dit met jouw zoontje ook.

Over laten vervallen van de laatste voeding zeiden ze hier op het CB dat dat pas mocht met 4 maanden. Wij hebben hetzelfde: ALTIJD wakker maken. We vinden dat wel zielig af en toe, maar vaak drinkt ze toch de fles wel leeg.

En nog even over de hoeveelheden: onze dochter zal nu ongeveer 6 kilo wegen en ze drinkt nog steeds 5 flessen van 165 ml en meer krijgen we er niet in. En soms drinkt ze haar fles niet eens helemaal leeg. Zolang ze goed blijft groeien en goed blijft poepen en plassen is er volgens mij geen probleem, ook al zou ze volgens de richtlijnen meer mogen/moeten. Het zijn richtlijnen en ieder kind is anders.

Met overgaan van borst naar fles heb ik geen ervaring, maar ik kan me wel voorstellen dat een baby daaraan moet wennen.

Oké, heel verhaal, waarvan het belangrijkste is: ga af op je gevoel, laat je baby z'n tijden bepalen en kijk wat er gebeurt. En stop er niet te snel mee als hij op de gekste tijden komt, want het is heel logisch dat hij dat doet.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
    Succes ermee!

5. miepdoos

miepdoos Lid

24 aug 2006
    45
    0
    0
    hengelo ov
    hallo, ook ik ben een hele tijd aan het klungelen geweest met de voedingen. Mijn zoontje heeft erg veel last van krampjes en veel last van zijn buik vooral als hij te veel voeding krijgt. Hij heeft ook reflux en daardoor lijkt hij eigenlijk altijd hongerig dus het is heel moeilijk te zien wanneer hij nou echt wil eten voor de honger. Hij huilde ook vrijveel. en ik moest op advies van cb toch proberen overdag alle voedingen erin te krijgen zeg maar en dat hij snachts gaat doorslapen, het is wel een paar keer gelukt maar daarna ging het ineens weer helemaal verkeerd. Daarvoor heb ik een hele tijd wel op verzoek gevoed en daarmee was hij meer tevreden.
    Nu ben ik sinds afgelopen zaterdag toch maar weer gaan voeden op verzoek, want dan kan hij in ieder geval zelf aangeven wanneer zijn maagje er weer aan toe is, en niet dat ik dan perse na 4 uur wakker maak en er weer een fles in stop, want eten doet hij dan toch wel, ook al maak ik een fles van 300 cc. Hij wil dan gewoon zijn pijn wegdrinken.
    dus ik zou als ik jou was gewoon op verzoek gaan voeden, wel of geen reflux maakt niet uit, maar je kindje geeft dan wel aan wanneer die er aantoe is. wij hebben nu wel een raar ritme, maar helaas, hij voelt zich wel beter zo. 03.30 en 07.30 en danhalf 11 rond half 3 en dan rond half 6 dit is dan de laatste want ik maak hem dus ook niet wakker voor de late voeding. hij zal de tijd van 03.30 vanzelf wel een keer gaan verlengen, als hij daar aan toe is!
    succes,ik weet hoe lastig het soms kan zijn

6. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Ik ben flesvoeding gaan geven toen Yelena 3 weken oud was. Al vanaf dat moment voed ik op verzoek. Dat betekent dat Yelena de ene keer om de 3 uur komt, maar soms ook pasom de 4,5 uur. 's Avonds en 's nachts slaapt ze ook in etappes van 5 a6 uur. Dit doet ze al sinds 2 maanden zo ongeveer.

We mogen van het CB nu 200 ml geven maar ik merk aan Yelena dat ze er nog niet helemaal aan toe is. Ze drinkt toch vaker die fles niet leeg dan wel. Ze laat precies het verschil met de vorige fles staan, 40ml. Volgens het CB is het beter om 200ml te geven omdat dan het maagje groter wordt voor de vaste voeding straks. Wat ik dus doe is het aanbieden en drinkt ze het niet op, prima. Ik pas me dus helemaal aan aan mijn kind en ik ervaar dat als goed.

Ik heb geen schema. Elke dag drinkt ze op verschillende tijden.

Deel Deze Pagina