Epi-no

Discussie in 'De bevalling' gestart door missas, 30 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missas

missas Actief lid

12 dec 2010
    315
    0
    16
    Verpleegkundige
    Lieve forum lezers,

Ik vroeg mij af of er hier ook dames waren die ervaring hebben met de Epi-no? Wat zijn jullie ervaringen hier in en heeft het geholpen?

Voor de mensen die niet weten wat het is:
    De geboortetrainer is het ideale hulpmiddel om je voor te bereiden om natuurlijk te bevallen. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat het trainen van de spieren die je ook gebruikt bij de bevalling, uitscheuren of een knip (episiotomie) kan voorkomen. Oefenen met de Epi-no is trouwens heel makkelijk. Vanaf week 37 kost je dit namelijk maar hooguit een half uurtje per dag. En dat trainen doe je ook nog eens lekker thuis in je eigen tijd en omgeving.
    www.epino.nl

Liefs Missas

2. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    En na de bevalling? Voel je dan nog wel iets van sex. Lijkt me toch niet echt handig.

3. missas

missas Actief lid

12 dec 2010
    315
    0
    16
    Verpleegkundige
    Hoe bedoel je dat? Waarom zou je hier niks meer van voelen? Dat is dan toch net als normaal? Alleen wat je na je bevalling kan doen met dit apparaat is je bekkenbodem spieren weer trainen waardoor je minder kans hebt op urnie verlies. En man lief vind het vast niet erg als jij die weer een beetje kan aanspannen tijdens de seks...

4. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Heb het idee dat je het hier allemaal een beetje mee oprekt. Een knip heeft niks met de bekkenbodem spier te maken maar eerder met de snelheid van de bevalling lijkt me.

5. missas

missas Actief lid

12 dec 2010
    315
    0
    16
    Verpleegkundige
    Klopt sorry was misschien niet helemaal volledig in mijn uitleg. Een knip word toegepast als het kindje niet naar beneden komt en er een tang of vacuu bij gebruikt gaat worden. Of als jij te veel gaat inscheuren. Of als de baby er niet door heen zou passen.

Het apparaat heeft 2 kanten. Je gebruikt het om je bekkenbodemspieren te trainen voor en na je zwangerschap zodat je goed weet welke spieren je moet loslaten tijdens de bevalling. En er na om te zorgen dat je geen last krijgt van stress incontinetie.

Het apparaatje heeft ook een ballonfunctie die je vanaf week 37 iedere dag een beetje bij beetje kan op pompen om zo te zorgen dat jou vagina wat soepeler is voor tijdens de bevalling. Dit kan er voor zorgen dat je minder uitscheurt omdat je dit getraint hebt en hierdoor zachter en soepeler is. Na de bevalling trekt dit weer terug naar normaal en train je extra je spieren.

andere mensen gebruiken massageolie om de boel een beetje soepel te maken. En de verloskundige doet dit ook tijdens de bevalling met zijn of haar vingers. Door de randen te masseren.

6. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Geen ervaring mee, nooit over gehoord. Als het apparaatje doet wat het zegt dat het doet, lijkt het me een goed idee. Kwaad zal het in ieder geval niet kunnen ;)

7. missas

missas Actief lid

12 dec 2010
    315
    0
    16
    Verpleegkundige
    Nee zeker niet bekkenbodemspier training kan helemaal nooit kwaad. Maar ja hoop dat er meiden zijn die dit wel hebben gebruikt en hier dus goede of slechte ervaringen mee hebben :)

8. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Ik weet hoe het werkt, na een keer geknipt te zijn en gescheurd. Maar iets wat je oprekt in stappen krijg je niet zo gemakkelijk terug. Kijk naar mensen die hun oren oprekken.

Wat ik altijd gehoort heb is dat je bekkenbodem niet moet trainen omdat dat de uitdrijving juist moeilijker maakt, wat vaak het geval is bij vrouwen die veel paardrijden.

9. missas

missas Actief lid

12 dec 2010
    315
    0
    16
    Verpleegkundige

Je hebt genoeg spieren daar zitten om na de bevalling weer te trainen zodat dit weer word zo als normaal. Je oren krimpen ook weer het zal misschien niet meer dicht groeien maar dit heeft te maken met een gaatje. En dat is hier niet het geval. Door je bekkenbodemspieren te trainen word je bewust van de spieren die daar zitten. Juist dan weet je ook hoe je ze moet ontspannen want dan weer van belang is bij het persen. Vrouwen die paardrijden trainen deze spieren zonder er zich bewust van te zijn. Door dit apparaat en het metertje leer je ze juist ontspannen.

10. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    De mensen met die hele grote ringen houden gaten in hun oren. Bij de bevalling gaat het om de huid die scheurt of waarin ze knippen. Als je dat oprekt voor langere tijd komt dat nooit meer helemaal goed volgens mij.

11. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mijn gynaecoloog heeft het me juist aangeraden, mijn bekkenfysiotherapeut die de zwangerschapscursus geeft en mijn eigen fysio zijn er ook over te spreken.
    Op de verlosafdeling van ons ziekenhuis zijn ze er heel enthousiast over. Deze gerichte manier van de bekkenbodem trainen en zien wat je doet (luchtdrukmeter) kan je meer controle hierover geven wat na de bevalling gunstig kan zijn. Een tijdje na de bevalling kun je hem weer gebruiken. Lijkt me juist fijn dat je ziet wat je doet met de bekkenbodem.

Ik heb hem liggen. Heb wel de Delphine plus, met metertje dus.
    Ik heb eerder problemen met de bekkenbodemspieren gehad en het idee kwam hier van de gynaecoloog zelf.

Vriendin van me heeft hem gebruikt en is er positief over.
    Ik was niet van plan hem te gaan gebruiken maar na mijn laatste bezoek in het ziekenhuis toch besloten het wel te gaan doen.

Je rekt niet constant op zoals bij enlargers voor oren, steeds even kort.

12. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik vond hem helemaal super!! Ik heb hem ook gebruikt op aanraden van mn verloskundige en ik zou hem echt iedereen willen aanraden. Het gaf me echt zelfvertrouwen om alvast even te kunnen oefenen (hoewel ik nooit tot de 10cm kwam) en uiteindelijk ging het persen heel soepel en super snel. Echt iedereen was verbaasd over hoe soepeltjes het ging voor een eerste. En zo'n ding rekt je echt niet meer uit dan een baby hoor, dus geen probleem met sex na de bevalling ;). Sterker nog je kunt hem ook gebruiken om je bekkenbodemspieren weer sterker te maken na de bevalling. (hier heb ik zelf alleen geen ervaring mee ivm veel te druk na mn bevalling ;)).

13. pcomiep

pcomiep Actief lid

22 mrt 2010
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    ken het verder niet, maar het ziet er wel heel goed uit. Het principe is ook logisch. Dat oorgaten niet meer dicht gaan is ook logisch, er zitten tenslotte geen spieren daar om te trainen. Bij de eerste ook nauwelijks uitgescheurd, waarschijnlijk door perineummassage, maar of ik nu hiervoor zou gaan of weer massage weet ik nog niet. Heb nog even de tijd :)

14. MLkids

MLkids Niet meer actief

Geen ervaring mee, wel al 3x bevallen en nog nooit gescheurd of geknipt.

Deel Deze Pagina