Hallo, Vanaf week 18 heb ik last van mij bekken ... Dit is steeds erger geworden en uiteindelijk gestopt met werken en alleen kleine stukjes lopen gaat nog (met veel pijn!) Zonder rolstoel. Mijn vagina, stuitje, heupen doen pijn en een stekend zeur gevoel trekt Door mijn benen vanuit mn bil. Nu was mijn 1 de kindje 4130 en 56 cm.... Ik ben benieuwd naar ervaringen met bekkenpijn/instabiliteit en of je na de bevalling nog veel last hiervan had!? Ik ben een beetje bang (ben geen watje maar de pijn is echt erg...) dat deze pijn niet zomaar over kan zijn daarna....en kan een bevalling (zeker met groot kind) geen blijvende schade aanrichten? Hoop dat mensen me wat kunnen vertellen!? Bedankt
Ik heb er helaas al voor de 3de keer mee te maken. 2keer een kleiner kindje en deze wordt gemiddeld geschat. Mijn bevalling gingen best snel (5uur bij de 1e en 1.45 bij de 2e) wel na mn bevallingen lang last gehad van mn bekken. Ik heb het idee dat het altijd een zwakkere plek zal blijven, maar als ik mn oefeningen regelmatig doe en zorg dat ik regelmatig sport gaat het goed. Alleen bij griep ed heb ik meer last omdat dan mn spieren heel stijf worden en dan dus daar ook. Hoe het herstel deze keer gaat durf ik niet te zeggen omdat het de vorige keren meer in mn onderrug zat en nu meer aan de onderkant van mn bekken zit. Lopen gaat bij mij ook bijna niet meer en omdraaien in bed probeer ik al bijna niet meer. luister goed naar je lichaam en ga na je bevalling ook naar een bekken/fysiotherapeut. Heel veel sterkte.
Bedankt voor je reactie! Ik ga erna iig naar een andere fysio. Waar ik nu ben geweest kon niet zoveel voor me doen 😐 dus niet zoveel vertrouwen in! Hopelijk kan ik redelijk snel weer paard rijden, daar maak je het wel weer sterk mee natuurlijk. Alhoewel ik zeker weet dat dat niet zoals vorige keer na 5 weken zal zijn!!! Jij ook heel veel sterkte, als lopen niet meer gaat, geef eraan toe hè!!! Ik heb ook te lang gewacht en daardoor te lang gewoon doorgelopen. Het is even eraan toegeven (rolstoel) maar is wel beter
Hier al de zesde zs met erge bekkenpijn. Ik ben na elke bevalling wel weer hersteld, maar dat heeft wel tijd nodig. Wel is het altijd een zwakke plek gebleven, als ik erg veel sport dan krijg ik last van m'n bekken (onderrug) en tijdens de menstruatie heb ik er meer last van. Plat op m'n rug liggen is altijd een pijnlijk probleem gebleven. Mijn vorige bevalling was erg zwaar, mijn kindje lag met z'n oor voor de uitgang, dus scheef gedraaid met z'n hoofd. De vk heeft hem inwendig moeten draaien, dat heeft m'n bekken geen goed gedaan. Het duurde een paar maanden voordat ik weer redelijk normaal kon lopen. Maar uiteindelijk komt t wel goed hoor!!
Bij mijn vorige zwangerschap had ik ook last van mijn bekken. Bij mijn bevalling heb ik er echter niks van gemerkt, misschien omdat ik meer pijn had op andere plekken. Na de bevalling had ik al snel geen pijnklachten meer. Met deze zwangerschap kreeg ik sneller en meer bekkenpijn, dus ik ben ook een beetje huiverig voor de bevalling en daarna. Ik probeer mij er maar niet al te druk over te maken. Maar het kan dus best zijn dat je net als bij helemaal geen last hebt tijdens je bevalling.
Hier werd er door oa de vk heel erg op gehamerd dat ik aan zou geven wat wel en niet ging tijdens de bevalling. Niemand zou mij in een houding forceren tenzij medisch echt noodzakelijk, niemand zou bijv ook mijn benen naar me toe trekken: alles moest ik zelf doen omdat ik hopelijk het beste naar mijn lichaam kon luisteren. Op mijn rug liggende vond ik hels (tijdens de zwangerschap, bevalling, maar ook nu nog), dus ik beviel liggende op mijn zij met een been iets omhoog. Tijdens de bevalling geen extra pijn gehad, erna wel de pijn weer terug. Heb in de kraamweek heel erg rustig aan gedaan, geen trap gelopen de eerste week en zoveel mogelijk gerust. Dat deed wel al heel veel goed. Erna rustig alles weer opbouwen en het was daarna vrij snel weer ok. Wel zal het altijd een zwak punt blijven. Bij veel lopen of tillen en bijv sporten kan ik het best weer even voelen. Niet in de gradatie van ten tijde de zwangerschap, maar wel pijnlijk. Ook op mijn rug liggen op een hardere ondergrond kan ik eigenlijk nog steeds niet.
Ik zou nu een andere bekken fysio zoeken als deze niets kon betekenen. Het probleem kan zijn in een te gespannen bekkenbodem of een te slappe bekkenbodem, waardoor je botten langs elkaar heen kunnen schuren, wat de pijn veroorzaakt. Meestal wordt alleen aan het 2e gedacht, maar net zo vaak blijkt het eerst de oorzaak te zijn en dat vereist een andere aanpak (ontspanningsoefeningen). Zou iig zeker niet wachten tot na je bevalling ivm mogelijk schade die je aanricht. Ik word gemasseerd door de fysio ipv oefeningen (die heb ik wel, maar hebben een averechts effect). Heb zelf een spastische bekkenbodem die dus op de foute momenten spant/ontspant. Ook loop ik bij de osteopaat die me daar behandeld. Met de bevalling geen last gehad, maar wel beugels gebruikt. Was ook meer vanwege de ontstekingen in mijn polsen, maar gaf mijn bekken ook rust.
Ik heb tijdens de bevalling geen last gehad van mijn bekken, niet gemerkt althans. Maar daarna is het wel een tijdje heel veel erger geweest. De bevalling ging echt super snel en daarna moest ik lang in de beugels voor hechten. Duurde lang omdat gyn mee moest kijken en die kwam maar niet... Denk dat dat niet handig was voor mn bekken. Lag heel erg te trillen van adrenaline en kon mn billen nauwelijks op bed houden. Alle spieren aan de onderkant zijn een tijd onwijs verkrampt geweest, kostte veel moeite op wc te zitten en genoeg te ontspannen om te kunnen plassen. Draaien in bed en lopen ook veel erger nog dan daarvoor... kon ongeveer alleen liggen. Super simpele oefeningen bleken zwaar moeilijk. Fysio zei dat het aan binnenkant van bekken helemaal beurs was en dat moest wegtrekken, en dan alles nog heel week. Heb vanwege bekken extra kraamzorg gehad en langzaam aan knapte het op. Na 2 weken voor het eerst naar buiten geweest (woon 3 hoog zonder lift...) en inmiddels is het weer als toen bekkenpijn pas begon. Kan zelf de deur uit en paar km lopen en weer lang zitten. Langzaam opbouwen en dan geloof ik wel dat het weer helemaal goedkomt. Het viel me wel tegen dat het na de bevalling zoveel erger werd, had daar geen rekening mee gehouden... had erg uitgezien naar rondje lopen aan einde kraamweek maar dat ging nog niet dus. Denk dat die beugels niet bevordelijk zijn geweest. Maar goed we komen er wel, duurt alleen wat langer
Wat mij werd aangeraden om tijdens de bevalling niet met je benen in de beugels te gaan liggen, maar zelf je benen vast te houden bij het persen, zodat je zelf de controle houd. Ook niemand anders laten vasthoude, die voelt niet als die iets verkeerds doet. Ik heb tijdens de bevalling geen last gehad van mijn bekken. Wel daarna. Gelukkig niet erger. En ik wist dat dit zo zou zijn. Langzaam aan heb ik wel weer dingen kunnen opbouwen en weer gewoon kunnen gaan werken na het verlof. Nu tweede zwangerschap en zit al vanaf week 16 thuis.
Ik lees even mee, hier ook erge bi, heb 24/7 pijn en kan njet meer zonder bekkenband en krukken. woon ook drie hoog zonder lift en kom al 10 weken nauweljjks de deur uit. ik ben ook heel erg benieuwd hoe het herstel na de bevalling gaat, ik kijk er erg naar uit om weer mn leven op te pakken en mn kind weer zelf naar school te kunnen brengen...
Ik denk dat het heel verschillend is. Ik had bij mijn eerste vanaf 12 weken bekkenpijn en vanaf 16 weken fysio hiervoor. Met 30 weken ziektewet en daarvoor al aanpassingen op t werk. Tijdens de bevalling weet ik eigenlijk niet of ik daardoor extra ongemak heb gehad. Heb geen vergelijkingsmateriaal Na de bevalling heb ik helaas nog ongeveer 1,5 jaar last gehad van bekkenpijn. Kon ook na mijn verlof nog niet 100% werken. Ook nog eens fysio gehad een tijdje en toen ineens was t over En gek genoeg heb ik tijdens deze zwangerschap pas vanaf een week 32 af en toe wat opstartpijn, maar verder NIKS Wat een verademing!!
Bij de 1e vanaf 15 weken zwangerschap last gekregen van mijn bekken. Direct met fysio begonnen wat het niet heeft verholpen maar wel heeft beperkt, lopen was pijnlijk maar fietsen ging weer prima dus alles op de fiets gedaan toen. Bij de 2e met 5 weken zwangerschap al last van mijn bekken. Direct weer begonnen bij de fysio maar ik had niet het idee dat dit hielp dus ben naar een osteopaat geweest! 10 weken lang heb ik nergens meer last van gehad, af en toe na een zware dag een pijntje maar lopen, fietsen, rennen allemaal geen probleem. Na die 10 weken een zeer intensieve week gehad met een ziek kindje en een man die op vakantie was dus de pijn kwam weer terug. Weer naar de osteopaat en het gaat nu weer goed maar merk dat lange dagen steeds meer van mijn bekken vragen. Bevalling van de 1e heb ik helemaal geen last van mijn bekken gehad eigenlijk..
Ik heb bij nr 1 (vanaf 18 wkn) en nr 2 (vanaf 10 wkn) door bekkenpijn alleen nog maar een beetje door het huis (met pijn) kunnen lopen (euh, strompelen), omdraaien in bed e.d. was moeizaam. Geen enkele invloed op mijn bevalling gehad, bevallingen waren pijnlijk , maar niet aan mijn bekken. Nr 1 is heel vlot geboren, nr 2 nog veel vlotter. Grote kids (4355 gram en 4520 gram), maar meteen na bevalling was pijn een heel stuk minder, simpelweg omdat het gewicht van die buik er niet meer aan trok... Ongeveer half jaar na bevallingen (met fysio) geheel hersteld en klachtenvrij. Tijdens zwangerschap van nr 3 ook bekkenpijn (vanaf 7-8 wkn), maar was niet zo veel, omdat ik door hyperemesis gravidarum nauwelijks in beweging was en erg veel heb moeten rusten en liggen. Dus weinig overbelasting, dus ook weinig pijn. Na bevalling (snel en soepel) binnen een paar dagen pijnvrij, maar een half jaartje daarna door overbelasting (zware baby) toch opnieuw (heftige) pijn. Fysio heeft toen geholpen, als ook goed opletten met belasten en rustig aan doen. Ik draag het nu nog steeds een beetje bij , als ik teveel doe krijg soms weer wat bekkenpijn, maar daar heb ik mijn weg in gevonden. Denk niet dat het ooit weer helemaal 'goed' komt (3 zwangerschappen toch iets teveel ?), maar ik merk dat het erg begint te schelen dat ik jongste niet meer zo veel hoef te tillen... Veel sterkte!
Ik heb bi gehad maar bij mijn bevalling heb ik hier geen hinder van ondervonden las net wel in 1 van de reacties over de beugels maar hier in het ziekenhuis lig je niet standaard met je benen in de beugels bij de bevalling dus ik weet niet of het anders wel lastiger was geweest. Verder heb ik een goede bekkenfysio gehad mijn gehele zwangerschap en dat is wel heel erg belangrijk zodat je na de bevalling zo snel mogelijk hersteld en zo min mogelijk schade aan je lijf aanricht overigens nu ook weinig last van mijn bekken alleen Savonds in bed voel ik het nog maar dat komt omdat ik de trap 10x op moet voor mijn zoon die z'n bed uitkomt
Hier geen pijn aan mijn bekken tijdens de bevallingen, de rugweeen zorgde ervoor dat ik andere pijn echt niet meer voelde. Helaas is het bij mij wel chronisch geworden. Ik blijf gevoelig voor bekkenpijn en mijn bekken schiet snel verkeerd. De bekkenband gebruik ik ook buiten zwangerschsppen. Maar ik ben wel hypermobiel, dus de kans dat het nog stevig zou worden (mijn handen in dit geval) was al klein.
Bij de zwangerschap van onze eerste zat ik helaas ook in een rolstoel, of ik er tijdens de bevalling meer last van heb gehad kan ik mij niet herinneren. In de jaren er na wel, tijdens minn studie zat ik veel in de schoolbanken en kon ik niet lang stil zitten op een harde stoel. Helaas nu weer last vanaf 7 weken, ga aankomende week opzoek naar een goede bekkenfysio. Heb wel grote angst dat ik weer zo afhankelijk word en in een rolstoel beland.. ik kon niet eens zelf naar het toilet en moest dan door mijn moeder of partner geholpen worden. (Om er heen te lopen) Las de vorige reactie, hier helaas ook hypermobiel.
Ik heb ook BI ontwikkeld tijdens de zwangerschap, heb er nu ruim 6 weken na de bevalling nog behoorlijk last van. Kan niet lang op een harde ondergrond zitten en lang stil blijven staan is ook pijnlijk. Ook heb ik nog steeds met regelmaat het gevoel alsof ik in mijn kruis getrapt wordt, ik blijf maar hopen dat dit wel nog overgaat.
Inmiddels ben ik bevallen van een gezonde zoon! Wel is de bevalling anders verlopen dan geplant... Ik heb uiteindelijk een spoed keizersnee gehad! Dus er is niet weer een kindje Door mn bekken gegaan .. ook moet ik nu wel rust houden en word ik verplicht niet te tillen... Misschien toxh nog een klein gelukje bij dit alles! Want (oké heb ook nog niet veel gedaan natuurlijk) heb niet zoveel. Last als eerst. Afwachten hoe dat gaat wanneer ik meer kan gaan doen....