Vragen aan arts. Hulp nodig.

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door ChanelM, 5 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ChanelM

ChanelM Actief lid

14 dec 2016
    479
    111
    43
    Hoi dames.

Ik ben momenteel bezig met de 3e iui behandeling. Zit momenteel nog in de menstruatie dagen.

Ik probeer al 9 jaar zwanger te raken. In 2008 2x zwanger geweest, helaas miskraam en een bbz, waar ze me linker eileider hebben weggehaald.

Maar nu sinds 2016 aug lopen wij via het ziekenhuis. Ik weet zelf niet veel op het medische vlak. Maar tot nu toe hebben ze alleen een hsg gemaakt en voor de rest hebben ze niks onderzocht bij mij. Van me man hebben ze zaad onderzocht en zeiden dat de zaad traag was. Maar als ik kijk naar de iui 1 en 2 dan had me man 1e keer 5 mil 96% bewegelijk en 2e keer 11.6 mil 79% bewegelijk. Lijkt me niet al te sloom zaad toch. Of begrijl ik dat verkeerd.

Maar nu mijn echte vraag. Ik ga dus morgen bellen en wil een afspraak met mijn arts om somige dingen te vragen. Voornamelijk over dat ze niks bij mij onderzocht hebben. Hebben jullie nog dingen waarvan ik om onderzoek zou kunnen vragen.

Zoals mijn schildklier? Of oestergeen level? Of andere dingen?

Groetjes Chanel

2. MissDonna

MissDonna Fanatiek lid

26 nov 2013
    1.003
    233
    63
    Vrouw
    Heb je nooit een bloedafname gehad of iets? Een echo? Dat waren bij mij de eerste dingen na het gesprek met de gynaecoloog wat ik moest doen. En vl moest toen potje inleveren enz

3. jolein8

jolein8 Bekend lid

23 jan 2015
    569
    9
    18
    Raar. Voordat je aan clomid of andere medicijnen gaat volgen ze normaal 1 cyclus dmv echo's en bloedprikken.
    En met clomid krijg je normaal ook echo's en bloedprikken om te kijken of er een eisprong is geweest? En met IUI krijg je toch ook echo's zodat ze kunnen zien wanneer ze de IUI moeten doen?

Van bewegelijk zaad heb je A en B. A beweegt snel B langzaam. A en b samen moet meer dan 50% zijn om te spreken van voldoende vruchtbaar.
    Misschien zijn er veel cellen van categorie B?
    ..

4. Nena0162

Nena0162 Bekend lid

14 feb 2015
    750
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi hoi Ja ik heb eigenlijk hetzelfde als jij meegemaakt ook zo lang al en en ook 3 miskramen nu heb ik er echt op gestaan om meer te onderzoeken wilde ze bij mij ook niet maar ik heb het toch voor elkaar gekregen en wat blijkt mijn schildklier niet goed het kiertje in mijn hersenen moet te hard werken dus vandaar ook de miskraamen en het niet zwanger kunnen worden dat heeft er zeker mee te maken nu ben ik dus bezig met internist moet je ook echt naar vragen dan als dat de uitslag is want de gynaecoloog doet niet zoveel vandaar geeft alleen medicijnen maar de internist kan dus meer doen dus ik raad je echt aan om dat naar te laten kijken meid Liefsss nena

5. ChanelM

ChanelM Actief lid

14 dec 2016
    479
    111
    43
    Hou dames. Dank jullie voor jullie reactie.

@missdonna. Ze hebben niet mijn bloed afgenomen. Eerste gesprek met de arts keek hij naar mijn eileider en eierstok. Had toen al paar dagen geleden me eisprong gehad. Daarna een hsg gehad. Dat was in aug 2016.
    Toen ik in december belde gingen we over naar iui. Heb ook niet een echo gehad of iets dergelijks.

@jolein. Mijn 1e iui was gewoon clomid slikken had toen 2 echos gehad voor de follikelmeting. Laatste echo was maandag. Kreeg instruaties om dan woensdag de pregnyl te zetten en dan zou vrijdag de iui zijn.

2e iui was het zelfde alleen had ik maar 1 echo gehad die toevallig ook maandag was. Woensdag pregnyl, vrijdag iui.

Na de iui moest ik maar over 2 weken bellen of ik zwanger was of dat mijn mentruatie doorgekomen was.

Voor de rest doen ze niks. Heb deze maand zelfs zelf moeten bellen voor een vervolg recept. Die hadden ze me niet meegegeven.

Oh dat van het zaad wist ik niet. Ik ga dat even nog een keer vragen.

@nena. Ben blij dat ze bij jou een oorzaak hebben gevonden. Had je die onderzoek aan je gynoloog gevraagd of gewoon via de ha.

Ik had vandaag de gyn gebeld. Ik vroeg of ik ook een afspraak kon maken met mijn gyn ondat ik meer onderzoek wil. Kreeg als antwoord dat ik pas na 3 behandelingen een evaluatie gesprek kon aanvragen.

6. Nena0162

Nena0162 Bekend lid

14 feb 2015
    750
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi meid Ja ik heb dat aan mijn gynaecoloog gevragen Ja ik heb gewoon gezegt dat het me niet lekker zat en verdere onderzoeken wilde toen zei ze Ja maar alles is goed je cyclus is goed en zo toen zei ik Ja maar je weet nooit in al die jaren nooit raak geweest is raar toch vertelde ik haar toen zei ze Ja nou oke ja mag het doen we gaan onderzoeken toen bloedprikken op alles en ja hoor mijn schildklier Ja de arts zei me Ja toch iets uitgekomen he ik zei Ja je ziet het he toen moest ik gelijk aan de medicijnen mocht eigenlijk zelf niet zwanger worden met deze waarde maar ze hebben wel altijd iui gedaan maar goed ben blij dat ik het nu weet

7. Nena0162

Nena0162 Bekend lid

14 feb 2015
    750
    0
    16
    NULL
    NULL
    En nu sta ik goed ingesteld en hulp van internist erbij en mag er weer vol voor gaan dus hoop dat ik nu een wonder krijg Liefsss nena

8. ChanelM

ChanelM Actief lid

14 dec 2016
    479
    111
    43
    Hoi nena. Ben blij dat jou arts tenminste nog luistert naar je. Tijdens de behandelingen krijgen ik bijna altijd andere mensen dan mijn eigen arts. Eigenlijk heb ik de arts bij wie ik loop maar 2x gezien tijdens een gesprek. Mag ik het ook via de ha doen? Of denk je dat ze moeilijk gaan doen.

En ik hoop dat je snel een positieve test mag hebben 😄

9. Nena0162

Nena0162 Bekend lid

14 feb 2015
    750
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja kun je ook gewoon met de huisarts over praten hoor dat je gewoon zekerheid wil hebben die snapt dat ook wel hoor ik zou dat gewoon doen meid

10. ChanelM

ChanelM Actief lid

14 dec 2016
    479
    111
    43
    Dank je. Ik denk dat ik dat ook gewoon ga doen dan.

11. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Al 9 jaar bezig en het ziekenhuis gaat IUI doen zonder gedegen onderzoek. Ik snap het niet. Of ja, ik snap het eigenlijk wel, want dit is de standaard werkwijze in Nederland en het ziekenhuis volgt dat protocol gewoon op.

Dat je meer onderzoek wil, kan ik goed begrijpen. Als je al 9 jaar bezig bent en een (redelijk) regelmatige cyclus hebt, dan heb je dus al zo'n 9x12 = 108 cyclussen gehad die allemaal niet tot een doorgaande zwangerschap hebben geleid. Ik snap niet hoe het ziekenhuis het in het hoofd haalt om IUI te gaan doen zonder te kijken wat er nog meer aan de hand is. De kans dat je 108x puur pech hebt gehad, lijkt mij persoonlijk onwaarschijnlijk.

Ik zou inderdaad dus eisen dat er meer onderzoek komt zodat daar ook een gerichte behandeling op kan worden afgestemd. Helaas is dat in Nederland niet zo makkelijk om volledig onderzoek te krijgen (dat kost immers geld). Alles gaat via protocollen en er wordt vaak pas onderzoek gedaan als je eerst vanalles geprobeerd hebt qua behandelingen. Met een beetje geluk krijg je dan een onderzoek en kun je weer een andere behandeling gaan proberen. In mijn ogen doodvermoeiend voor de patient en bovenal niet erg effectief.

Wat ik je aanraad: ga naar het buitenland. Bijvoorbeeld naar Dusseldorf of naar Gent. In het buitenland draaien ze geen standaard protocol af, maar kijken ze naar de patient als individu. Jij en je partner zullen eerst volledig onderzocht worden en op basis daarvan wordt een behandeling voorgesteld die bij jullie situatie / vruchtbaarheidsprobleem past. In mijn ogen is dit de juiste volgorde; eerst onderzoek, dan een passende behandeling.

Mijn man en ik hebben ook eerst in NL iui gedaan op aanraden van het betreffende Nederlandse ziekenhuis en ik stoorde me er ook aan dat we geen fatsoenlijke onderzoeken hadden gehad. Uiteindelijk de overstap gemaakt naar het buitenland en daar werden we wel onderzocht. Daaruit bleek onder andere dat IUI in ons geval kansloos was... Inmiddels hadden we er al wel al meerdere IUI's opzitten in Nederland. Zinloos dus. We kregen in het buitenland een ICSI behandeling voorgesteld en dat advies hebben we opgevolgd. Ik was gelijk in de eerste poging zwanger. Ik wil daarmee niet zeggen dat het altijd zo gaat, wij hebben natuurlijk ook veel geluk gehad. Maar de aanpak en werkwijze is me in het buitenland dus in ieder geval heel goed bevallen. Ik ben zelf in Dusseldorf geweest. Er is hier ook een topic waar allemaal dames zitten die daar onder behandeling zijn, misschien vind je het interessant om daar eens wat te lezen:
    http://www.zwangerschapspagina.nl/mmm-clubs/620200-icsi-d-sseldorf-deel-6-a.html
    Ik kom zelf niet meer zo vaak op ZP, maar in bovenstaand topic zitten genoeg dames die eventuele vragen over een behandeling in Dusseldorf kunnen beantwoorden.

Deel Deze Pagina