Vanmiddag werken en niet zo'n zin

Discussie in 'De lounge' gestart door Chocolat, 30 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Ik werk in de thuiszorg, en werk nu bijna 4 jr bij een cliënt die veel rookt. Ik ga er de laatste paar maanden (vanaf dec.) met tegen zin heen.
    Ik heb 2x keelontsteking gehad sinds dec. en sindsdien blijven mijn keel en longen gevoelig. Ik klink schor en vaak hoesten en verkouden.
    Ik heb hem gevraagd toen ik keelontsteking had om niet binnen te roken, nou dat is dus 1x en de volgende keer gewoon weer binnen, hij houdt totaal geen rekening met mij.
    Ik heb er nooit problemen gehad maar hij wordt zo makkelijk, en denkt ik heb hulp en smeer er maar op los.
    Keukenvloer plakt elke week, vet aan de kastjes etc. toilet ziet eruit alsof hij alle dagen diarree heeft. Dus ik kan elke week die ruimtes een grote beurt geven.
    Als ik thuis kom spring ik gelijk onder de douche want ik stink tot op het bot, haren echt met shampoo wassen, en als ik daar ga werken dan heb ik een "oude" bh aan want zelfs mijn ondergoed stinkt.

Nu heb ik aangeven aan de planning dat ik de woensdagmiddag niet meer ga werken vanaf sept. en uitgelegd waar ik elke keer tegen aan loop. Nu heeft zij de cliënt opgebeld en verteld hoe of wat, gaat hij "klagen" dat ik laatst eerder weg wilde, dit klopt en heb haar verteld dat dit nooit eerder gebeurt en dat ik die middag erg hoofdpijn had en mij beroerd voelde (ik had de ochtend ook gewerkt) en dat ik normaal altijd de volle tijd werk en de boel altijd netjes aan kant heb.
    Ik heb geen echt gesprek met haar kunnen hebben ze kwam op mij over als dat ik zeurde, het is zo dat de thuiszorg overgegaan is van naar deze organisatie en zij niet bij de cliënten thuis zijn geweest en niet de situatie daar hebben gezien. De vorige planning kende die situatie (maar heeft nu een andere functie).

Nu moet ik dus nog een paar keer daar heen en vanmiddag voor het eerst sinds dat de planning contact heeft gehad met hem, ben best gespannen hoe hij reageert want hij kan nog wel eens moeilijk gaan doen. Ik ga vanmiddag als hij vraagt waarom ook gewoon eerlijk antwoorden. Hij weet dat ik de woensdagmiddag wil afstoten i.v.m. het combineren van het werk van mijn ma en mij en de kinderen.
    Dus heb ik even moed nodig. Wie wil mij moed in praten??

(lang verhaal geworden sorry)

2. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik snap dat je dat niet zit zitten, maar als ik zo je verhaal lees, snap ik echt niet waarom je nu pas op je werk een melding maakt. Ik loop hier bij collega's ook vaak tegenaan dat ze eindeloos bij een cliënt blijven doormodderen ipv vanaf het begin problemen melden. Dus meid, ook voor de toekomst, niet alles zelf proberen op te lossen, gewoon bespreken met je leidinggevende!!

Wat de cliënt betreft, je hoeft deze werkomgeving helemaal niet te accepteren. Er bestaat nog zoiets als de arbo-wet namelijk. Je hebt recht op een schone en rookvrije werkomgeving. Ik zou me daar eens in verdiepen, bijv door contact op te nemen met de vakbond.

3. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Onbegrijpelijk dat de planning je daar nog heen laat gaan. Zo ga je met lood in je schoenen naar het werk en schaadt dat rookhok je gezondheid. Ik zal nog eens bellen met je leidinggevende en vertellen hoe jij je hierbij voelt, ik neem aan dat zij de gezondheid (lichamelijk en geestelijk) van het personeel belangrijk vindt?
    Sterkte.

4. Chocolat

Dat ben ik dus ook van plan, ik laat niet meer over mij heen lopen.
    Toen ik een paar jaar geleden begon was begon het net de rookvrije werkruimte maar in de thuiszorg waren er toen nog strubbelingen omdat het wel hun eigen huis is waar je ze in feite verbied te roken als je er bent.

5. Chocolat

Het is nu dus moeilijk vervangen te krijgen i.v.m. bezuinigingen en vakantie.
    Ik wacht vanmiddag af hoe het gaat behandeld hij mij niet normaal dan ben ik weg.

6. Chrissiej

Chrissiej Actief lid

9 mei 2012
    128
    0
    0
    Ik werk ook bij de thuiszorg en het is verboden om te roken als jij het er niet mee eens bent.
    Hier hebben we de regel dat als de client zich er niet aan houd wij weg mogen gaan.
    Dit geld bij ons ook voor huisdieren. Honden en katten moeten in een aparte ruimte als wij dat willen of we mogen weg.
    Wij hebben hier een zorg co voor die dat voor je oplost.
    Jij bent aan het werk en jij behoort een rookvrije werkplek te hebben.

7. Chocolat

Ik heb er in het begin mee moeite mee gehad, hij woonde er net er rookte toen niet zo veel en hield rekening met mij door minder te roken.
    Maar nu bij 4 jaar verder stinkt het hele huis en rookt hij meer en heb ik er meer last van dan ik had verwacht.
    Ach ik zal even moeten door bijten in totaal nog 6 uurtjes in die rook en dan ben ik daar vanaf. Maar ik wacht af hoe hij vanmiddag reageert.
    Bij een volgende cliënt die rookt sta ik op mijn strepen.

8. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

jij hebt recht op een rook ''vrije'' werkomgeving... Ik werk ook in de thuiszorg dan wel in de zorg maar als wij aanwezig zijn of de huishoudelijke hulp mag de cliënt niet roken in huis.
    Hier hebben ze bij ons ook voor getekend bij de intake.

Daar mag je de cliënt op wijzen. Suc6 met werken vanmiddag!

9. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toch hoort jou thuiszorg organisatie gewoon een beleid te hebben op dat gebied. Onze cliënten mogen niet roken terwijl wij er zijn en als ze dat wel doen krijgen ze geen zorg. Zelfde geld bijv voor mensen die op bed verzorgd moeten worden maar geen hoog-laag bed willen. Wij stellen een ultimatum en daarna krijgen ze geen zorg meer als dat bed er niet staat. Het personeel moet wel veilig en gezond hun werk kunnen doen. En in de situatie wat jij beschrijft is dat niet zo.

En wat je zegt met over je heen lopen etc. Meid, zo ver hoeft het helemaal niet te komen als je dingen vanaf het begin bespreekt. Je manager moet je zien als vriend en niet als vijand. Als jij nooit wat gezegd heb, kunnen hun ook niks weten. Je had aaalllaaaang kunnen zeggen, hey meneer die en die rookt als een ketter waar ik bij ben en het huis is ontzettend smerig, wat kunnen we daar aan doen? De eerste keer dat je er geweest was had je dat al kunnen doen. Ik bedoel, jouw organisatie heeft zich ook gewoon aan de regels te houden (arbo) dus ze hebben helemaal geen belang bij een ongezonde situatie waardoor jij misschien ziek wordt, uitvalt etc. Dat kost hun alleen maar geld en misschien zelfs nog een boete ook.

10. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat moet je dan wel van te voren besproken hebben met je leidinggevende meid, anders kun je ontslagen worden voor werkweigering. Daarom zeg ik ook, je wacht en wacht totdat een situatie ge-escaleert is en dan ineens ga je niet meer. Dat kan niet.

Ga met je leidinggevende in gesprek, face to face, niet over de telefoon. En spreek samen een stappenplan af. Vervolgens moet jou leidinggevende schriftelijk aan de cliënt laten weten wat de afspraken zijn en dat jij weg gaat als hij zich er niet aan houdt. Pas daarna kun je weg gaan als hij zich niet gedraagt.

Dussss, nog even volhouden en volgende keer weet je wel hoe je het aan moet pakken.

11. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Hier ook zo'n client gehad toen ik voor de thuiszorg werkte rookte als een ketter huis niet schoon te krijgen in de uren alles heel,ik had er zelf geen moeite mee om er te werken maar wel bespreek gemaakt bij de organisatie. Zodat ze wisten wat er speelde en gezamenlijke afspraak gemaakt dat ik er gewoon bleef zolang ik er geen last van had. Maar ze konden er wel rekening mee houden tijdens verlof en vervanging. Meneer wist ook dat het kon zijn dat hij hierdoor bij ziekte en verlof heen vervanging kreeg.

Altijd een open verbinding houden met je leidinggevende dan loopt het niet zo uit de hand dat je per direct wilt stoppen inderdaad want als je vanmiddag zo maar weggaat/blijft kan dat gezien worden als werkweigering en dat zou zonde zijn aangezien je gewoon in je recht staat dat je er op die manier niet wel werken.

Deel Deze Pagina