Ik twijfel....zal ik aan de prikpil gaan of zal ik een spiraaltje laten plaatsen? Ik lees over beide veel nadelen, maar ook weer voordelen. Ik snap dat het persoonlijk is, maar wie helpt me de knoop doorhakken? Ik ben sinds vorige week weer ongesteld... het lijkt wel alsof ik weer vloei.....Ik wil dus zeker wat gaan gebruiken. Voor R. gebruikte ik de pil, maar dat zorgde er ook gelijk voor dat er in bed niets meer gebeurde. Voor E. hadden we eerst de Nuvaring, maar die viel er bij de geringste inspanning al uit , en ook die hormonen, stonden tussen mij en mijn vriend in . Dus daarna werden het condooms. Ik zoek dus iets, waarbij mijn menstruatie niet zo hevig is, maar ook iets wat er voor zorgt dat er nog wel wat gebeurt tussen de lakens . Waarschijnlijk hebben wij geen kinderwens meer. Ik lees namelijk dat het heel lang duurt voordat je cyclus weer op gang komt. Dit is voor ons dus geen probleem.
Ik kan je alleen mijn afweging en ervaring vertellen. Na de geboorte van onze tweede (en laatste) heb ik gekozen voor een mirena. Idee daarbij: minimale hoeveelheid hormonen, nergens meer aan hoeven denken, eventueel terug te draaien (dus niet zo definitief als een sterilisatie), minder zware menstruaties. Prikpil leek me niet fijn vanwege hoeveelheid hormonen, en omdat ik er de associatie bij heb van licht onverantwoorde meiden die niet in staat zijn om dagelijks een pil te nemen. (Dat is waarschijnlijk een verkeerde associatie, maar toch, ik 'herkende' me niet in de prikpil.) De praktijk: het vloeien is heel beperkt, ik heb genoeg aan een inlegkruisje (terwijl ik zonder mirena superplus tampons nodig had). Wel heb ik eerst 3 mnd lang continu bloedverlies gehad, en daarna gedurende 3 mnd maandelijks een bloeding van ongeveer 10 dagen. Nu nog eens per maand een korte week, een minimale hoeveelheid bloedverlies. Zoals dat nu is, is het prima. Nadelen ervaar ik helaas ook. Ik heb meer en langer last van menstruatiepijn en voor het eerst van m´n leven heb ik pijn en een beetje bloedverlies in het midden van de cyclus (ovulatie?) En ik heb 0,0 zin in seks. Ik heb geen idee of dit door de mirena komt. Ik overweeg serieus om het ding er toch uit te laten halen, vanwege de menstruatie- en 'ovulatie'pijn, en vanwege het gebrek aan libido. Als de mirena eruit gaat, zal een van ons zich laten steriliseren. Onze kinderwens is volledig vervuld en ik word over een paar maanden 40, wat het niet waarschijnlijk maakt dat ik me over een paar jaar nog (succesvol) bedenk. Succes met je afweging.
prikpil lees ik enge dingen over zoals 1 jaar wachten tot je normal cyclus weer begint...is voor mij al reden genoeg om deze nooit te gebruiken...vooral als je in de toekomst nog meer kindjes wilt!
Met de mirena heb ik geen ervaring. Met de prikpil wel. En die zou ik echt afraden. Dat is nogal een heftig middel. Door de hormonen had ik echt dagelijkse huilbuien en donkere buien, en lakenactiviteiten zijn dan echt ook wel verdwenen. Dus als je op andere hormonen ook al zo reageert, zou ik de gok niet nemen. Je zit er wel direct 12 weken aan vast als je de eerste prik hebt gehad. En bij mij kwamen de bijwerkingen aan het begin van de 2e prik echt goed op gang. Dus moest nog 10 weken uitzingen daarna. Was wel van mijn menstruatie af trouwens, 6 maanden de prikpil, en daarna nog 9 maanden zonder menstruatie... Misschien kun je voorlopig nog even zonder hormonen proberen (dus condooms?) Want de menstruatie werd bij mij ook steeds normaler naarmate dat de bevalling langer geleden was. Dan kun je misschien een betere keuze maken? Ik heb wel goede ervaring met de yaz24+4. Die slik je 24 dagen ipv 21, en de stopweek is maar 4 dagen. Daardoor werd mijn hormoondip niet zo erg, als bij een reguliere pil. En de menstruatie bleef zo goed als uit. Die zou je ook bijv 3 maanden kunnen proberen, voordat je iets "langdurigs" gebruikt?
Hier ook een 0,0 libido gehad dankzij de mirena. Maar zou wel de mirena aanraden als het tussen dat ding en de prikpil gaat! Mirena kun je namelijk laten verwijderen als jij het wilt, prikpil dus niet.
Inderdaad, 6 maand prikpil en 9 maanden daarna nog wachten.. Gelukkig was ik op dat moment niet bezig met kinderen krijgen, maar het maakt je als vrouw toch ongerust. Ik heb ook wel verhalen gehoord over dames waar het pas na jaren, met medicatie op gang kwam.
Ja ik ken iemand hier op het forum die nu moeite heeft met eisprong enz....zij wilde na de bevalling van haar eerste eigenlijk alweer vrij snel een tweede en toch had de gyn deze aangeraden Als ik geen kids meer zou willen zou ik er misschien wel voor kiezen, maar het lijkt me zo`n troep! Al die hormonen in een keer in je lijf? Maar erg hoor als je dan geen ongi meer krijgt door zo`n prikpil!
Dat je bij de prikpil geen menstruatie krijgt is logisch, 't is net als wanneer je de gewone pil zou doorslikken zonder stopweek. Door de hormonen krijg je geen ovulatie en bouwt zich geen dikkere laag op in de baarmoeder. Een menstruatie komt daardoor ook niet op gang. De stopweek bij de gewone pil is er alleen maar omdat de meeste vrouwen het geen prettig idee vinden om niet meer te menstrueren. Door de stopweek krijg je een bloeding, maar die heeft niets te maken met menstruatie, het is er hooguit een simulatie van. Bij de prikpil heb je geen stopweek, dus geen bloeding. Het is min of meer hetzelfde als wanneer je de gewone pil zou doorslikken. Bij mirena hebben veel vrouwen overigens ook geen bloeding meer (na de startperiode die enkele maanden kan duren). Je krijgt via de mirena ook een lichte dosis hormonen die de opbouw van het baarmoederslijmvlies en een ovulatie tegengaat. Omdat die dosis zo licht is, kán het zijn dat je nog wel ovuleert. Het spiraaltje voorkomt dan innesteling, zodat het in feite een extra bescherming tegen zwangerschap biedt. Of iedereen die wel een maandelijkse bloeding heeft met mirena, ook nog ovuleert, weet ik niet. Ik hoop het niet, want ik vind het een naar idee dat ik wellicht toch nog eitjes heb die mogelijk bevrucht raken maar dat ze vervolgens niet kunnen innestelen.
@Bri ah oke dus zo werkt de prikpil....ja ook logisch allemaal eigenlijk.. Ik heb in het verleden de mirena gehad maar had toen niet eens kinderen gehad...ik werd dus ook niet ongi maar wel net op vakantie Hier had ik idd ook gewoon een ei want dat voel ik altijd vrij goed...alleen toen nooit over nagedacht dat er dus wel bevruchting plaatsvondt maar geen innesteling..alleen al daarvoor vindt ik het een cru ding! Ik ga binnenkort weer gewoon aan de normale pil en ben ergens weer blij dat ik ongi ga worden...nu heb ik me vaker afgevraagd misschien wel zwanger te zijn doordat ik door de bv/minipil niet meer ongi wordt. Ik vindt die bevastiging wel fijn....en als ik zeker wil weten dat ik niet ongi wordt slik ik m gewoon door!
Bedankt voor jullie reacties.....het maakt alleen mijn keuze nog moeilijker hahaha. Misschien dan toch wel de pil? Ik weet het nog niet, ik laat het nog maar even bezinken en hoop dan een keer een afweging te maken. Ik zou het wel fijn vinden om van anderen nog ervaringen te lezen!
Ik heb 7 jaar lang (dacht ik...) de prikpil gehad. Vond het super! Had ook last van migraine en met de prikpil heb ik hier bijna geen last van gehad. Nou ja, bijna geen.. Normaal had ik 14 dagen in de maand dat ik er bij liep als een zombie en met de prikpil had ik er een dag last van met de eisprong en het moment dat de menstruatie begon. Toen ik stopte met de pil heeft het 5/6 maanden geduurd voordat mijn menstruatie weer op gang kwam. In de periode dat ik de prikpil had heb ik nagenoeg geen licht bloedverlies gehad. Dit kan je in al die jaren op 1 hand tellen!
hier nog iemand die 7 jaar de prikpil heeft gehad. er zijn genoeg mensen die het vervloeken, maar ik ben er erg tevreden over. ik ben nu gestopt om dat we kinderwens hebben. ik was in die 7 jaar niet meer ong maar bij mij kwam het terug een maand nadat ik eigenlijk de prik weer moest hebben. mijn slaap kamer leven heb ik er niets van gemerkt. en het voordeel is dat je er maar 1 keer per maand aan hoeft te denken. voor mij was het ideaal aangezien ik onregelmatige school/werk had, en veel van huis was. ik zou zo weer aan de prikpil gaan als we na kinderen geen kinderen meer willen. en de kans op een zwangerschap is zo aanzienlijk klein vergeleken met de pil, spiraal, ring, pleister enzo. aangezien je niet meer ong wordt. ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Ik heb ervaring met de prikpil. Ik heb heel veel verschillende anti-conceptie gebruikt maar niks ging goed. Overal kreeg ik meer migraine en hoofdpijn van. Ik had de prikpil: Sayana genaamd. Dat is een wat nieuwere met 33% minder hormonen. Ik had er weinig bijwerkingen van maar heb ik hem ook maar 1 keer = dus 3 maand hehad. Hoop dat je wat aan mijn info hebt. Of heb je inmiddels als iets gevonden wat bij je past?