Uitleg missed abortion

Discussie in 'Miskraam' gestart door stess82, 16 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stess82

stess82 Actief lid

9 jun 2013
    158
    0
    16
    NULL
    NULL
    #1 stess82, 16 aug 2013
    Laatst bewerkt: 16 aug 2013
    Hallo iedereen,

Afgelopen week een echo gezien waarbij het hartje is gestopt. Omdat ik niet kon begrijpen dat mijn lichaam dat niet had opgemerkt was ik teleurgesteld en voelde ik me soort van belazerd door mijn lijf.

De gynaecoloog hoorde dat uiteraard vaker en heeft t me uitgelegd waardoor ik er nu meer vrede mee heb.

De 'leken uitleg' ging als volgt;
    Het lichaam controleert constant de ontwikkelingen bij de zwangerschap en de daarbij horende hormoonregulatie. Als het detecteert dat er geen vruchtje is of dat het vruchtje niet meer leeft zet het onmiddelijk het extra progesteron wat nodig is om de zwangerschap in stand te houden stop. Dat is vaak waarom sommigen ineens geen symptomen meer hebben en er uiteindelijk een natuurlijke miskraam volgt.

Maar het probleem bij een missed abortion ligt hem er aan het hcg hormoon dat door de chorion ( 1 van de 3 vruchtvliezen) blijft worden aangemaakt. Het lichaam verlaagt ook hier de progesteron maar detecteert dan ineens toch een stijgende HCG en zegt 'oeps' kennelijk niks aan de hand...En dan boost het de progesteron weer waardoor de miskraam uitblijft. Zo blijft er eigenlijk een constante cyclus van hormooncorrecties waardoor je 'zwanger' blijft.

Daarom gaven ze me voor de opgewekte miskraam eerst een abortuspil ( mifegyne) die blokkeert dan het progesteron om het lichaam te laten weten dat de zwangerschap echt voorbij is en daarna neem je de weenopwekkers (misoprostol).

Sommige vrouwen krijgen een beetje bloeding tijdens de zwangerschap op t moment dat ze eigenlijk ongesteld hadden moeten worden. Het progesteron was dan even gedaald en het lichaam detecteerde het en herstelde het weer.
    Misschien wisten de meesten dit al hoor, maar mij hielp deze uitleg om te begrijpen dat mijn lichaam het goed bedoelde.

2. stess82

stess82 Actief lid

9 jun 2013
    158
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat ik trouwens ook wel fijn vond was de manier waarop hij uitlegde waarom het vruchtje overleed. Vaak zeggen ze chromosoomafwijking etc. Klinkt zo naar... Maar hij legde uit dat al die cellen die alles creëren informatie hebben die stap voor stap wordt gebruikt voor de opbouw van een baby. Maar soms is er ergens informatie kwijtgeraakt of het is er nooit geweest en kan het 'bouwproces' niet verder. Dan is het dus klaar.
    Deed mij een beetje denken aan een ikea meubel waar je dan bij stap 12 een schroefje kwijt bent. Nare associatie nu met Ikea ;)

Maar goed, op de 1 of andere manier vond ik dit makkelijker te accepteren dan een 'afwijking ' oid.
    Heel veel sterkte lotgenoten!

3. Zouzograag

Zouzograag Fanatiek lid

1 mei 2013
    1.346
    1
    36
    Voor mij is dit ook een uitleg waar ik ontzettend veel mee kan! Dank voor het delen, ik ben er "blij"mee.

Hoe is het nu met je?

4. stess82

stess82 Actief lid

9 jun 2013
    158
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi!
    Ja pijn nog steeds af en aan. Pijnlijke steken in mn baarmoeder sinds vanavond. Deze week een echo om te kijken of het schoon is... Ik denk t niet dus bereid me mentaal voor op evt. curretage. Wat ik natuurlijk helemaal niet wil maar tja.. als je eenmaal de tabletten hebt geslikt gaat alles open staan en ivm infectie moet t op een gegeven moment toch weg.
    Een nare nasleep van een al hele vervelende gebeurtenis...

Hoe staan de dingen er voor bij jou?

5. Zouzograag

Zouzograag Fanatiek lid

1 mei 2013
    1.346
    1
    36
    Ongesteld geworden voor het eerst weer, 3 heel heftige dagen gehad (voelde als een klap in mijn gezicht na eerder een positieve test gehad te hebben, en het bloeden was ook echt heel heftig) en nu op de 4e dag van mijn nieuwe cyclus lijk ik wat meer "mens"te worden. Gisteren gaan shoppen, wat feel-good-dingetjes gekocht, en kan er weer een beetje tegenaan ;)

Sterkte met de pijnen en de nasleep hiervan. Ik hoop dat je desondanks volgende week "schoon"verklaard wordt.

6. johanne

johanne Actief lid

15 okt 2012
    191
    0
    16
    Dankjewel voor deze info!! Hier kan ik zeker wat mee!!

7. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Er is 1 ding wat ik me nog wel afvraag wat betreft een missed abortion. Misschien dat iemand daar een antwoord op heeft. Bij mij is het kindje al gestopt met groeien vlak na de innesteling. Hier kwamen we pas achter toen ik met 9+2 weken iets bloedverlies kreeg. Toen pas echo waarop we dus een lege vruchtzak zagen. Stel nou dat ik met 7 of 8 weken al een echo had gehad, dan was het officieel een MA geweest of niet? Is het niet zo dat in bijna de meeste gevallen het lichaam het vruchtje wel zal afstoten vroeg of laat (zonder ingrijpen dus)?

8. NdNk

NdNk Fanatiek lid

8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Hallo dames,

Ook hier een missed abortion, ontdekt in week 9, na een goede echo in week 7...een kloppend hartje...ik voelde me ineens niet zwanger meer...en extra echo bevestigde vermoedens...helaas...Was in juni trouwens...ik ben inmiddels een 2 maand verder...tijd slijt maar vergeten doe ik het nooit

@Baukje...uiteindelijk zal je lichaam het afstoten, maar dit kan weken duren!
    Ik heb een week afgewacht, mij symptonen waren minder, maar ik verloor geen bloed...ook niet na inname van de cytotec..
    Er is mij verteld dat het weken of zelfs maanden kan duren....zo lang willen vrouwen meestal niet wachten...

@Stess...Dank voor het delen van je info...mij is ongeveer hetzelfde uitgelegd...cellen delen zich en uiteindelijk is er een cel nodig voor het hart....de placenta.,,hersenen, etc. Als daar informatie mist dan stopt het idd...
    Moest wel lachen om je vergelijking met ikea hahah

9. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

Bedankt Stess voor de info.

Hier kreeg ik de volgende info mee van de gyn.

Ons lichaam doet er zowiezo 2 weken over om het vruchtje af te stoten. Dit is de tijd die het lichaam nodig heeft om te beseffen dat er iets mis gaat. Klopt inderdaad in mijn geval, hartje getopt op 8 weken, op 10 weken begon ik lichtbruine afscheiding te verliezen. Wanneer de bloeding zelf op gang komt is het een miskraam. Ik heb nog een week rondgelopen met ons overleden kindje, toch kwam de bloeding niet op gang en uiteindelijk gecurreteerd met bijna 11 weken. Het was dus officieel een missed abortion. Mijn lichaam had het niet door.

10. Teardrop

Teardrop Bekend lid

21 mei 2013
    569
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wij hebben tussen onze 2 kids ook een m.a. gehad.
    Op de dag van de 12 weken echo begon ik te vloeien. Vruchtje bleek gestopt met groeien met een week of 8.
    Na de m.a. nog 5 weken gevloeid (4 weken vloeien en 5de week ms erachteraan).

Bij ons werd ongeveer eenzelfde uitleg gegeven. Had er zelf erg veel baat bij mbt de verwerking.

Deel Deze Pagina