Welk type draagdoek fijn?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Dicky88, 28 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dicky88

Dicky88 Bekend lid

20 nov 2014
    597
    46
    28
    Voor mijn nichtje van nu 4 maanden opzoek naar een draagdoek, maar welke is fijn? Welke soort en welk merk?
    Ik zie geweven doeken, tricot doeken etc. Maar heb zelf geen ervaring dus zou niet weten wat ze moeten zoeken.
    En welke maat/centimeters heb je nodig? Mama is niet lang maar wel fors, dus moet een langere doek zijn. Papa is wat langer en gemiddeld qua postuur.
    Zijn er online shops waar het voordeliger is?

De eisen:
    *Nu voor een 4 maanden oude baby te gebruiken, maar ze willen in de toekomst een tweede kindje en dan ook vanaf de geboorte te dragen tot x jaar bij lange wandelingen.
    *niet te warme doek zodat hij zomers ook te dragen is.

En als er nog meer tips zijn waar op te letten, zijn die welkom.

Bedankt

2. IrisN

IrisN Niet meer actief

ByKay SSC, nu in de aanbieding bij babydump

3. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Als ze echt ene doek wil zou ik voor ene gewone geweven doek gaan. Maat 6 eventueel maat 7.

4. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een geweven doek is fijner in de zomer. Tricot is dan echt heel erg warm. Een maat 6 of 7 daar zouden ze beide de meeste knopen wel mee moeten kunnen doen. Ik heb zelf een yaro, hele fijne soepele doek. Ik heb hem besteld bij www.dragenenzo.nl

5. bloempje6

bloempje6 Actief lid

29 apr 2014
    419
    4
    18
  6. Marisha

Marisha Fanatiek lid

15 jul 2006
    2.728
    0
    0
    Bediende
    België
    #6 Marisha, 28 dec 2015
    Laatst bewerkt: 28 dec 2015
    Ik ben zelf fors gebouwd (maatje 46 ongeveer) en draag met een 6. Dat is met (kleine) baby's goed te doen.

Liefst geweven, de tricot/ rekbare is op zich mss iets makkelijker onder de knie te krijgen (knoop je op voorhand) maar gaat nogal rekken als je kindje zwaarder wordt en is daarom niet echt geschikt om lang mee te dragen. Met de geweven kan je ook op verschillende manieren knopen (buik, heup, rug, etc).

Als newborn/beginnersdoek zou ik voor een 100% katoen gaan omdat deze meestal sneller zacht zijn wat fijn is voor kleinere babies en om te knopen. Budgetvriendelijke merken zijn Yaro en Little Frog. Deze zijn ook in leuke kleurtjes en patronen. Ikzelf droeg vorige kids vooral met Natibaby en Girasol. Je kan eventueel ook een tweedehands doek kopen via draagdoekenmarkt groepen op FB. Die zijn dan vaak al 'ingedragen' en lekker zacht.

Online winkels heb je ook o.a. Slingomama, hip en groen, ooiebeest, dragenenzo, Rainbow Box, mevrouw mus, etc.

7. Dicky88

Dicky88 Bekend lid

20 nov 2014
    597
    46
    28
    Super bedankt voor de tips.
    Zal ff kijken en het doorgeven.

Meeste zijn rondt de 80€, is dat een beetje een normale prijs?

8. Maria79

Maria79 Actief lid

14 jan 2014
    346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toevallig gisteren de hoppediz chicago pink gekocht bij dragen en zo. Een geweven doek, omdat ik de doek een aantal jaren hoop te gebruiken en omdat geweven minder warm is. Nog niet mee gedragen, maar de doek is heerlijk zacht, niet te dik/dun. En gelijk al makkelijk te knopen. Ik betaalde 99,95 en volgens mij is dat een gemiddelde prijs. Je hebt gelukkig doeken in alle prijsklassen, voor iedere portemonnee een keuze. Succes met je keuze.

9. Darinka1

Darinka1 Bekend lid

21 nov 2010
    504
    10
    18
    thuis
    Little frog is meestal rond de 50 a 60 euro. Bij Vonvavoom (online winkel) zijn er een deel in de sale

10. moekkie

moekkie Actief lid

21 nov 2015
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben draagconsulent dus ik ken wel zo'n beetje alle soorten doeken. Vaak is mijn advies, kies er één die je mooi vindt.
    Natuurlijk zijn er wel verschillen. Een consult is dan fijn, want dan kan je allerlei doeken proberen en voelen. Bovendien leer je dan goed en veilig knopen.
    Mijn eigen persoonlijke voorkeur voor newborn en ook wat zwaardere kindjes is het type " Indio" van didymos. Evt met linnen. Wordt heel zacht, toch sterk en mooie kleurtjes. Makkelijk aan te spannen.
    Little frog is prima, maar een budgetdoek. Je merkt het verschil in hoe het knoopt en aanvoelt.
    Rekbaar lijkt me geen optie, in de zomer te warm en je kan hem maar kort gebruiken. Na een half jaar wordt een kindje vaak te zwaar voor een rekbare doek.

11. Typfoud

Typfoud Fanatiek lid

3 aug 2013
    1.442
    0
    36
    Met 4 maanden zou ik niet meer aan een rekbare doek beginnen. Die zijn vooral fijn in het begin. Maar zodra het kindje wat ouder is worden ze daarin te zwaar en ze zijn erg warm.

Voor de zomer zou ik gaan voor een doekje met linnen deze zijn wat luchtiger.

En qua merk...ik denk dat dat heel persoonlijk is. Ik heb doeken in alle soorten, blends en prijsklassen gehad maar ik zweer nog steeds bij Little frog haha.

Maat zou ik een 7 nemen. Ik heb maat 40 maar neem het liefst een 7. Deze kan ik voor afknopen zodat je met gaan zitten oid niet die irritante knoop in je rug hebt zitten. Wel zo fijn op een stoel/bank met rugleuning haha.

12. IH5

IH5 Niet meer actief

Ik heb een rekbare en een geweven en vind het voordeel van de rekbare dat hij al vooraf geknoopt kan worden, dus soms gaat de baby in de auto mee en dan knoop ik thuis de doek en eenmaal daar de baby uit de auto en zo de doek in.

De geweven draagt prettiger, nu al en hij is pas 6 weken oud, maar dat zit steviger tegen je aan en de stof voelt prettiger en ook is het minder warm. Dus als ik vanaf huis meteen te voet vertrek, neem ik zeker de geweven.

De meeste geweven doeken die ik gezien heb, hebben drukke patronen. Daar moet je van houden. Ik houd daar toevallig helemaal niet van, dus heb een prachtige effen pastelkleur van Pure Baby Love. Kijk maar eens op hun site. Heerlijke zachte doek vanaf dag 1.

13. Dicky88

Dicky88 Bekend lid

20 nov 2014
    597
    46
    28
    Ik lees het morgen even na maar zag verl tips voorbijkomen.
    Genoeg uit te zoeken hihi

14. Zoesje

Zoesje Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.241
    25
    38
    Vrouw
    Voor een niet al te dure doek zou je ook op Facebook kunnen kijken, tweedehands klinkt misschien niet fijn voor je baby maar is qua doek wel heel fijn omdat ze (meestal) al een stuk zachter zijn! Sommige doeken komen (heel) hard uit de doos namelijk en dan duurt het even voor ze zacht zijn (en dat wil je zeker voor een newborn en om überhaupt lekker te kunnen knopen). Maar ook dit is per merk verschillend.
    Zelf vind ik girasol en didymos heel fijn en zacht!
    Een maat 6 (4,6m) kan je heel veel mee voor een newborn. Met een 7 (5,2m) speel je op safe.
    Qua materiaal is katoen het meest neutraal en veelal ook het goedkoopste.

15. Typfoud

Typfoud Fanatiek lid

3 aug 2013
    1.442
    0
    36
    Draagdoeken zijn meestal 2e hands niet heel veel goedkoper dan nieuwe doeken. Ligt er een beetje aan watvoor doek je hebt. Doeken zakken maar iets in prijs tweedehands of behouden hun prijs...Heb je een LE kan hij zelfs in waarde stijgen. Het enige voordelen is dat ze meestal al goed ingedragen zijn.

Deel Deze Pagina