Hoi, hoi, Ik hoop dat één van jullie een goede tip heeft om een gewoon ledikantje kleiner te maken... Het zit zo: We hebben twee dezelfde ledikantjes (120x60), ieder eentje aan ons tweepersoonsbed. Het zijn co-sleepers, dus de zijkanten aan de kanten van ons bed zijn weggelaten. Voor ons tweede kindje dat op komst is moet het ledikant kort worden opgemaakt, maar dan ligt ze zo erg laag en ik wil graag dat ze op dezelfde hoogte als ik kom te liggen, ze moet dus naar 'boven'. Dit omdat dit veiliger is. Hoe kan ik er dus op een veilige manier voor zorgen dat ze op mijn hoogte komt te liggen? Ik hoop op jullie reacties!
een matrozen bedje maken. moet je even googlen hoe dat moet. heb nu even weinig tijd om het uit te leggen.
Ik las eerder op dit forum eens dat iemand van haar kraamverzorgster geleerd had het bedje op een andere manier, maar kort en veilig, op te maken. Het zat als volgt: - molton en hoeslaken gewoon om het matrasje doen - dan komt de truc, met het lakentje: lakentje leg je vanaf het hoofdeinde (ingestopt natuurlijk!) richting voeteneinde. Maar.. na een stukje waar je baby precies op past vouw je het lakentje terug. Hier komt je baby in te liggen, in een soort envelopje. - Dekentje kun je nu gewoon 'lang' opmaken, zonder dat het onveilig wordt voor je baby. Baby ligt immers in het 'envelopje'!
En dat envelopje dat Danabelle beschrijft heet ook wel matrozenbedje ! Haha! Maar dat lijkt me idd de veiligste oplossing. Hieronder een linkje met voorbeeld, overigens verkopen ze daar een speciaal lakentje, maar met een normaal laken kan het ook ! Matrozenbedje -> Matrozenbedje, voor baby's die omhoogkruipen in bed. TinyNanny. Er zijn ook soort driehoekige kussens (http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.bruundebeer.nl/ledikantverkleiner.JPG&imgrefurl=http://www.bruundebeer.nl/veiligheidsartikelen.htm&usg=__56-E5SBWWB-WqQ9qFnlJryFRNeA=&h=139&w=236&sz=23&hl=nl&start=1&um=1&tbnid=4etUGCPU2D9PGM:&tbnh=64&tbnw=109&prev=/images%3Fq%3Dcomfort%2Bsleep%2Bledikantverkleiner%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26um%3D1) die je in het bedje kan leggen, maar daar heb je niks aan Yake die moet je namelijk aan beide zijkanten goed vastmaken, maar denk dat dat lastig word aan de kant waaraan het aan jullie bed sluit.
Matrozenbedje! Werkte hier super! Ik zette het lakentje bovenin nog vast met veiligheidsspelden zodat het echt niet kon zakken.
Wist ook niet dat het zo heette, maar ik vind het er wel veel leuker uitzien, ook gewoon in het ledikantje. Dan ligt je kindje tenminste leuk onder het hemeltje enzo Werkt net zo veilig volgens mij!
Hartelijk dank voor jullie reacties! Een matrozenbedje wordt het dus. Niet moeilijk, lijkt me. Alleen vraag ik me af of ik dan een eenpersoonslaken of een ledikantlakentje moet gebruiken. Op het Internet lees ik over beide.... Die kant-en-klare matrozenlakentjes lijken me wel wat, toch ga ik ze niet aanschaffen. Ik vind ze wel erg duur. Graag heb ik namelijk minimaal 3 lakentjes in huis; één in het bed, één in de kast en één in de was....
Je kan je kindje natuurlijk ook ondersteboven in bed leggen, dan ligt ze met haar hoofdje wel laag, maar de rest van haar ligt wel dichterbij.
Yake, Ik denk dat je even moet kijken of het past met de lakentjes die je hebt. Het moet natuurlijk wel goed in te stoppen zijn aan de boven kant, en je moet genoeg over hebben om als 'lakentje' te gebruiken ! Dan zit je volgens mij alsnog met het probleem ivm veiligheid van de dekens van papa en mama? Of begrijp ik je verkeerd? Jij bedoeld de voetjes tegen het hoofdeind en dan dus bij het hoofd van papa/mama en het hoofdje van het kindje, ergens halfweg de bovenarm ofzo !
Ondersteboven leggen is te gevaarlijk. Zo kan ze idd toch nog 'in aanraking' komen met mijn deken (die overigens erg dun is en geen dekbed). Dus ik houd het op hoog leggen en kort opmaken. Nu heb ik nog geen ledikantlakentjes in huis (Camila slaapt sinds ze uit de wieg is gegroeid in een slaapzak), maar volgens de kraamzorg (die me vandaag belde) moeten ledikantlakentjes geen probleem zijn. Ik zal er eentje halen en dan kijken of het werkt. Prettige avond!